Sinds enkele dagen eigenaar van een 2021 T5 plug in welke voor aflevering nog een beurt heeft gehad bij de dealer.
Tijdens de beurt is er nieuwe software geladen en geconstateerd dat een van de cellen in de lithiumaccu kapot is. Voor dat laatste wordt binnen garantie de accu vervangen.
Echter nu werkt de airco niet meer en wil hij niet meer opladen.
Naar ik begrijp wordt in dit model de airco aangestuurd vanuit het circuit rondom de lithiumaccu. De vorige eigenaar (familie) geeft aan dat de airco en het laden voor de beurt nog wel functioneerde.
De garage heeft al van alles gecontroleerd , tot accupolen los om het hele systeem te resetten maar dit heeft niet geholpen en moeten nu gaan bellen met Volvo NL wat het issue kan zijn.
Software versie nu is 3.6.4, zijn er meer mensen die dit herkennen?
Geen airco na update
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Nou daar ben je dan mooi klaar mee. Sterkte, en ik hoop dat dit snel opgelost gaat worden. Want een auto voor de deur, die niet goed werkt, is waardeloos.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- fmulders
- 2nd Gear member
Software 3.6.4, dat is volgens mij de laatste versie nu en betreft dan dus AAOS.
Je kan zelf nog eens proberen om AAOS te resetten. "home" knop ingedrukt houden totdat scherm helemaal uitgaat en je opnieuw Volvo ziet verschijnen.
Dat reset ook de aansturing van de airco namelijk.
Succes!
Je kan zelf nog eens proberen om AAOS te resetten. "home" knop ingedrukt houden totdat scherm helemaal uitgaat en je opnieuw Volvo ziet verschijnen.
Succes!
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
-
- Starter
Het is een modeljaar 2021, nog geen AAOS maar sensus. Als iemand een truc kent om deze te herstarten naast terug naar fabrieksinstellingen hoor ik het graagfmulders schreef: ↑16.08.2025 - 14:25 Software 3.6.4, dat is volgens mij de laatste versie nu en betreft dan dus AAOS.
Succes!

XC40 T5 Recharge model 2021
- The Mechanic
- 5th Gear member
De nieuwe software heeft een verscherpte controle op de cel modules in de HV accu, daaruit is dus gebleken dat er een cel module defect is. Daardoor is, uit veiligheidsredenen, het HV systeem geblokkeerd. Laden is dus niet mogelijk en ook de op 400v werkende airco compressor zal niet werken.
Complete HV accu zal niet vervangen worden, omdat hier gewoon losse cel modules voor te bestellen zijn. Accu zal door de dealer dus uit elkaar gehaald worden en de defecte module zal vervangen worden.
Complete HV accu zal niet vervangen worden, omdat hier gewoon losse cel modules voor te bestellen zijn. Accu zal door de dealer dus uit elkaar gehaald worden en de defecte module zal vervangen worden.
-
- Starter
Kijk dat is een helder antwoord!The Mechanic schreef: ↑16.08.2025 - 21:40 De nieuwe software heeft een verscherpte controle op de cel modules in de HV accu, daaruit is dus gebleken dat er een cel module defect is. Daardoor is, uit veiligheidsredenen, het HV systeem geblokkeerd. Laden is dus niet mogelijk en ook de op 400v werkende airco compressor zal niet werken.
Gelukkig staat de afspraak voor de accuvervanging/reparatie gepland, ben benieuwd waar de dealer zelf mee komt als reactie maandag

- The Mechanic
- 5th Gear member
Informeer dan meteen even of de cel modules wel leverbaar zijn. Het zijn, net als de cel modules uit de SPA modellen, modules van LG. Deze zijn de laatste tijd slecht leverbaar.MichieltM schreef: ↑16.08.2025 - 21:46Kijk dat is een helder antwoord!The Mechanic schreef: ↑16.08.2025 - 21:40 De nieuwe software heeft een verscherpte controle op de cel modules in de HV accu, daaruit is dus gebleken dat er een cel module defect is. Daardoor is, uit veiligheidsredenen, het HV systeem geblokkeerd. Laden is dus niet mogelijk en ook de op 400v werkende airco compressor zal niet werken.
Gelukkig staat de afspraak voor de accuvervanging/reparatie gepland, ben benieuwd waar de dealer zelf mee komt als reactie maandag![]()
-
- Starter
- Gouwe
- 7th Gear member
Dat valt (alles is relatief) heel erg mee. Een compleet nieuwe accu kost incl. montage circa 7,5K.
De kans dat de accu kapot gaat is klein en dat je dan de hele accu moet vervangen is nog veel kleiner, want de accu bestaat uit meerdere modules en die kunnen per stuk vervangen worden. In 170K heb ik ruim 9K aan benzine bespaard door het gebruik van de PIH techniek.
Hebben we het nog niet over de voordelen van het rijden op elektra zoals comfort, rust, souplesse, kracht, etc.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- vankol
- 4th Gear member
Dat is nog te overleven, mocht dat uit eigenzak moeten, gelukkig hebben accu's 8 jaar garantie
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
-
- 3rd Gear member
Fijn dat het probleem netjes opgelost wordt, maar ik ben toch wel heel blij met mijn stekkerloze auto! Ik hoop dat mijn XC40 nog jaren meegaat, voordat ik wellicht ook aan zo’n stekkerdoos zal moeten geloven.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- Starter
Korte update, na 3 dagen komt de dealer na meermaals contact met Volvo NL (?) tot de conclusie die al eerder door The Mechanic is gegeven.
Zijn nu bezig om een accucel te bemachtigen, levering van de cel week 44, eind oktober. Hadden goede hoop dat dit nog eerder zou worden.
Gelukkig is de ergste hitte voorbij en werkt de arko nog wel
Zijn nu bezig om een accucel te bemachtigen, levering van de cel week 44, eind oktober. Hadden goede hoop dat dit nog eerder zou worden.
Gelukkig is de ergste hitte voorbij en werkt de arko nog wel
-
- 3rd Gear member
Heel vreemd dat het zo lang heeft moeten duren om tot deze conclusie te komen, en nog vreemder dat het meer dan een maand gaat duren voordat het onderdeel binnen is. Nu maar hopen dat ze de betreffende cel asap kunnen monteren.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design