Resultaten polestar tuning? (XC60 T8 2019)

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
RiTi
Starter

Goedemorgen ,

Ik zou graag van jullie te weten willen komen wat de ervaringen zijn met de Polestar tuning.
Zoals ik recent bemerk maakt de motor bij wegrijden weinig toeren, schakelt goed en snel op en schakelt bij verlagen van de snelheid ook weer snel terug. Echter na een paar minuten rijden in de Polestar stand kan het makkelijk zijn dat er meer dan 3000 toeren gemaakt worden bij een snelheid van 30 km/u of hoger. 4000 toeren bij automatisch terugschakelen wanneer je van 80 naar bijv 60 gaat komt ook voor. Kortom. Wie ervaart onnodig hoge toerentallen bij rustig rijden en wat kan hier de oorzaak van zijn?
Zodra echter in hybride stand gereden word schakelt de automaat makkelijker terug zodat bij constante snelheid zo min mogelijk toeren worden gemaakt. In Polestar stand bij constante snelheid blijft de motor makkelijk heel lang veel te hoge toeren maken.
Hierdoor is zuinig rijden op benzine vrijwel niet mogelijk terwijl wel word aangegeven dat je super sportief kan rijden maar ook heel zuinig in de Polestar stand.

Wat zijn jullie ervaringen en wat kan ik doen? 😊
EVV
5th Gear member

Ik snap het probleem niet helemaal. Waarom zou je rustig willen rijden in de Polestar stand? Dat is toch juist de performance mode? Dat is een beetje klagen dat een auto in de eco stand niet vooruit te branden is.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gouwe
7th Gear member

Polestar tuning werkt in elke rijmodus, dus niet alleen in de Polestar stand. Ik denk dat je daar een "denkfout" maakt.
Dus wil je boenderen dan gebruik je de Polestar stand. Wil je lekker cruisen dan gewoon eco/normal/hybrid/pure of hoe die stand in jou geval ook heet.
Veel plezier met de tuning!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RiTi
Starter

De belangrijkste redenen voor mij waren betere schakelmomenten bij gevraagd vermogen en ja Polestand is power maar had ook graag gezien dat ik in polestand ook rustig kan rijden.
Zoals ik probeer duidelijk te maken lukt dit prima met de 1ste kilometers wegrijden na koude start.
Maar op een bepaald moment gaat en blijft de bak hoge toeren draaien, 3500 of 4000 bij 65km/u en heeft het dus geen zin meer om in de polestar stand rustig te rijden. Ik had verwacht dat dit wel mogelijk was zien de letterlijke tekst van Volvo polestar tuning. Wil je power dan kan dat en wil je zuinig dan kan dat ook. Ik begrijp dat ik ook naar hybride kan maar wanneer ik bewust op benzine wil rijden dan wil ik dat ook kunnen zonder 3500 toeren te maken in stadsverkeer. 🙈
Gouwe
7th Gear member

Nee, je kunt niet in de Polestar stand rustig rijden, in die zin dat in de Polestar stand altijd in een lagere versnelling wordt gekozen dan voor rustig rijden wenselijk is.
Koude start is een tijdelijke situatie waar meer brandstof wordt ingespoten om e.e.a. zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen.
Zoals aangegeven werkt de Polestar tuning in elke rijmodus. Dus wil je lekker hybride cruisen met betere schakelmomenten én een laag toerental, dan doe je dat in hybrid modus, niet in Polestar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
raspaardje
6th Gear member

Mee eens met Gouwe; de tuning is in elke modus actief.

En in welke stand rijdt de topicstarter het beste wanneer hij op puur benzine wil rijden en geen hogere toerentallen zoals in de rijmodus Polestar wil hebben?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gouwe
7th Gear member

Als ik TS goed begrijp heeft hij een PIH. Dat je dan in stadsverkeer op benzine wil rijden ontgaat me geheel en gaat geheel tegen het concept van PIH in.
Dat terzijde, wil je op benzine rijden dan zou ik de AWD modus gebruiken, er vanuit gaande dat TS een PIH heeft.
raspaardje
6th Gear member

XC60 T8 staat in de topictitel, dus POH/PHEV..;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gouwe
7th Gear member

Scherp weer!
Oh, dan is Off-Road modus ook een optie :-)
RiTi
Starter

Off-road is enkel voor lage snelheden in ruw terrein.
Ik heb de AWD modus uitgeprobeerd, waarom ik dit niet eerder heb gedaan weet ik niet maar in deze modus dus wel en motor vermogen, goede schakelmomenten en minder toeren wanneer geen power vereist word. Fijne bijkomstigheid is dat de vering ook in deze modus een stuk strakker aanvoelt. Nu zou er eigenlijk nog een optie moeten komen waarbij de laatst gekozen rij-modus blijft staan na uitschakelen.

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.

Straks weer lekker genieten wanneer ik naar mijn volgende locatie ga rijden🤣
Het blijft een feestje in deze auto rijden.
Ben zeer tevreden 😊
Gouwe
7th Gear member

RiTi schreef: 27.08.2025 - 12:44 Off-road is enkel voor lage snelheden in ruw terrein.
Zolang je niet boven de 40 komt kun je op elke ondergrond gewoon in Off-Road rijden. Je hebt er niets aan binnen de bebouwde kom op asfalt, maar het kan wel :-).
Waarom jij in AWD wil rijden in de stad met een PIH ontgaat me nog steeds volledig. Volgens mij doe je er goed aan om gewoon eens de handleiding te gaan lezen of te zoeken hier op het forum. PIH heeft veel mogelijkheden en het is handig als je je daar in verdiept wil je optimaal gebruik kunnen maken van alle mogelijkheden. Zo is er ook een mogelijkheid voor de individuele rijmodus. Kun je drive modus, stuur en vering etc instellen. Niets moet natuurlijk. En nee, default (laatste) modus bij opstarten veranderen gaat helaas niet.
RiTi
Starter

Vering kan ik helaas in dit model niet instellen.
Hybride stand is soms gewoon te comfortabel afgesteld voor veel bochten werk en een beetje gas erop. Natuurlijk is hybride prima in stadsverkeer maar ik ben gewend benzine motor te rijden en gas erop doe je voornamelijk wanneer de benzine motor goed warm gedraaid is.
Nu met de hybride stand kan je heerlijk zoefen en langere tijd word de benzine motor niet gebruikt.
Wanneer je dan flink gas moet geven om welke reden dan ook dan ga je van 0 naar 5000 toeren in 2 seconden met een koude motor.
En dat vind ik dan wel een beetje raar.

Ik zou denken dat dit heel schadelijk is voor de motor.
Hoe denken jullie dan daarover?
Gouwe
7th Gear member

Als je de vering niet kunt instellen dan heb je geen luchtvering. Dat jij de auto in AWD strakker vindt interpreteerde ik dat je daarmee de vering bedoelde en je opmerking "Hybride stand is soms gewoon te comfortabel afgesteld voor veel bochten werk en een beetje gas erop" lijkt dat te bevestigen.
Of doel je meer op de aandrijflijn? Ik vind het ook heel raar dat jij überhaupt de 5000 toeren haalt. Zegt iets over jou rijgedrag (geen waardeoordeel), namelijk dat je een sportieve rijder lijkt.
Als ik vragen mag: waarom ben je van benzine overgestapt naar PIH? En waarom dan een XC60 (zonder luchtvering)? Niet bij uitstek auto's die uitblinken in sportiviteit in bochtenwerk (daar heb ik dus ook een Z4 voor).

Ik zelf rijd de XC90 in indiviual modus. Rijstand Pure (voordeel van Pure is o.m. dat je meer elektrische kilometers kunt rijden en verder het gas in kunt trappen voordat de ICE aanslaat). Alle kilometers die ik elektrisch kan maken, rijd ik ook elektrisch. Kom ik range tekort dan gebruik ik de Hold knop om de accu tijdelijk te sparen. Laden doe ik altijd en overal. Zonder laden zal op een gegeven moment de ICE aanspringen om de accu bij te laden (zeker in AWD / Power modus) en dat kost mega veel extra brandstof. Mogelijk zul je gemerkt hebben dat als de ICE bijspringt, dat bij "normaal" gasgeven, de ICE constant een 2000 rpm draait. De elektromotor verzorgd dan de aandrijving en de ICE warmt wat op, naar mijn mening beter dan met wisselende toerentallen in een normale benzine auto en in mijn situatie ook veel minder koude starts. Kortom koud 5000 toeren gebeurt alleen maar als je doortrapt.
Dus zoals jezelf zegt: "gas erop doe je voornamelijk wanneer de benzine motor goed warm gedraaid is" en dat is dus ook het antwoord op je vraag. Eerst warmdraaien, dan gas erop.
Mijn T8 heeft nu ruim 320K op de teller en verbruikt nul komma nul olie (althans in de BC niet te zien en ik vul tussen de beurten van 30K niets bij). Naar mijn mening is dus het risico op schade vooral gelegen in het gebruik (eigenlijk zoals altijd).

Misschien is dit een interessant topic voor je: viewtopic.php?t=96283
RiTi
Starter

Volgens de dealer heb ik wel degelijk luchtvering alleen is deze in mijn uitvoering niet apart in te stellen. Deze word automatisch geregeld. En ik ervaar zeker een strakkere wegligging in polestar stand en AWD waarmee ik vandaag heb gereden.
Dus bochten kunnen in deze 2 rij modi prima gehandeld worden. In hybride natuurlijk ook maar dat is meer met beleid. Ik rijdt af en toe graag sportief en zal zowel in de polestar stand als ook in de awd modus veel plezier beleven.
De AWD modus zorgt voor iets genuanceerder verbruik. Maar ik ben dan nu ook wel benieuwd naar het gemiddelde verbruik in de AWD modus t.o.v. de polestar stand wanneer ik normaal maar ook enigszins vlot wil rijden.

Ik heb het andere topic gelezen en kan hier ook inderdaad het e.e.a. aan informatie uithalen.

Dank je wel.
EVV
5th Gear member

De claim dat je verbruik omlaag gaat na tuning is vooral voor de WAF, als dat de reden voor tuning is gaat het tegen vallen. Waarom zou een fabrikant niet zelf de auto zo zuinig mogelijk afstellen?
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
RiTi
Starter

EVV schreef: 27.08.2025 - 17:28 De claim dat je verbruik omlaag gaat na tuning is vooral voor de WAF, als dat de reden voor tuning is gaat het tegen vallen. Waarom zou een fabrikant niet zelf de auto zo zuinig mogelijk afstellen?
EVV schreef: 27.08.2025 - 17:28 De claim dat je verbruik omlaag gaat na tuning is vooral voor de WAF, als dat de reden voor tuning is gaat het tegen vallen. Waarom zou een fabrikant niet zelf de auto zo zuinig mogelijk afstellen?
Klopt, zeker. Een tuning doe je niet zomaar.
Ik heb er bewust voor gekozen maar niemand kan je exacte informatie geven wat je precies gaat krijgen en hoe je dit vertaald in rij eigenschappen.

Ik denk dan ook dat men bedoelt met zuiniger rijden dat je met de tuning sneller de betere versnellingen krijgt met bijhorend vermogen en zuiniger rijdt in bijv de hybride stand en dat heb ik zeker al ervaren maar zuiniger rijden in de polestar stand is dus gewoon niet mogelijk en blijkbaar ook niet voor bedoelt.
AWD ga ik dus nu wel meer uitproberen ook omdat ik gewoon vaker de benzine motor langer wil laten draaien en ik ook denk dat dit voor de motor goed is om af en toe goed warm te kunnen draaien. Het verbruik t.o.v. de polestar stand is zo wie zo lager.
Gouwe
7th Gear member

RiTi schreef: 27.08.2025 - 17:24 Volgens de dealer heb ik wel degelijk luchtvering alleen is deze in mijn uitvoering niet apart in te stellen. Deze word automatisch geregeld.
Als jij luchtvering hebt dan zal deze afhankelijk van de rijmodus zich aanpassen, dat klopt.
Maar jij hebt 100% zeker wel de mogelijkheid om in de individuele rijmodus de luchtvering zelf aan te passen (onder het kopje besturing en ophanging): https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 15d2828b8/

Of je luchtvering hebt kun je eenvoudig controleren in de kofferruimte, daar moeten dan rechts achterin twee schakelaars zitten om de kont omhoog of omlaag te brengen. Zitten die schakelaars er niet dan heb je geen luchtvering (en kun je die dus inderdaad niet instellen).
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”