V90 vibratie bij snelheden 120 - 140km

De nieuwe generatie S en V90
AlecS
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07.03.2022 - 12:06

Is met mijn V90 al een lijdensweg van dag 1. Is een ontwerpfout die men niet kan oplossen, heeft met die rare bladveer te maken achteraan. Eigenlijk een stom ontwerp om kosten te besparen. Probleem is ook steeds tussen 120 en 140 km/u. Het enige wat soelaas kan brengen is de wielen laten balanceren op een Hunter, maar men krijgt dit eigenlijk nooit perfect. De ene persoon voelt er niets van, de andere ergert zich blauw. Mijn dealer heeft zich zo een toestel al zelf aangeschaft, dit wil al veel zeggen.
Luchtvering achteraan nemen volgende keer dus
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21246
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier nog steeds geen trilling.(gelukkig)
Heb de Dunlop WD5 net vervangen voor Alpin 5 van Michelin en ook deze zijn perfect.
Met de Pilot sport 4 ook 0 trilling.
En die zijn allemaal gemonteerd door een jongeman zonder fancy handel, gewoon gemonteerd en gebalanceerd op een simpel apparaat en door mijzelf onder de auto gezet.
Beide sets zijn super stil, 18" voor de Alpin 5, 19" voor de Pilot sport 4.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

AlecS schreef: 07.03.2022 - 15:28 Is met mijn V90 al een lijdensweg van dag 1.
Enkel voorwiel aandrijving?
Of met een AWD? Dan misschien speling op de achteraandrijfas naar wiel overbrenging?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1297
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ik had hier al issues mee bij m'n eerste V90, en helaas precies hetzelfde bij de nieuwe nu :-( Vanaf 120km/u enorm irritante trillingen in het stuur. Hoopte nog even dat het aan de 18" velgen lag (één daarvan was wat krom en is net gericht), maar ook met de nieuwe 20" set met Goodyears zelfde verhaal. Set is Roadforce gebalanceerd en helemaal goed.

Als ik ook naar buitenlandse fora kijk dan is (uitzondering daargelaten) de conclusie toch ook vaak dat dat het niet in de banden zit (vele wissels, balanceren etc) - problemen komen steeds weer terug. En juist omdat het in de meeste gevallen steeds tussen die 120-140km/u zit, zou ik zeggen dat het meer in het onderstel zit.

Was benieuwd of iemand nog verdere info heeft. Zelf vind ik dit wel interessant: een aanpassing die Volvo kennelijk heeft doorgevoerd aan de bussen van de draagarmen, waarmee trillingen worden weggenomen.

https://www.swedespeed.com/threads/volv ... iy.661186/

Ik weet alleen niet of dit ook ziet op dit specifieke issue. Hoor het graag als iemand meer info heeft, zo hoort een V90 niet te rijden.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1040
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

RZA schreef: 24.07.2025 - 12:19 Ik had hier al issues mee bij m'n eerste V90, en helaas precies hetzelfde bij de nieuwe nu :-( Vanaf 120km/u enorm irritante trillingen in het stuur. Hoopte nog even dat het aan de 18" velgen lag (één daarvan was wat krom en is net gericht), maar ook met de nieuwe 20" set met Goodyears zelfde verhaal. Set is Roadforce gebalanceerd en helemaal goed.

Als ik ook naar buitenlandse fora kijk dan is (uitzondering daargelaten) de conclusie toch ook vaak dat dat het niet in de banden zit (vele wissels, balanceren etc) - problemen komen steeds weer terug. En juist omdat het in de meeste gevallen steeds tussen die 120-140km/u zit, zou ik zeggen dat het meer in het onderstel zit.

Was benieuwd of iemand nog verdere info heeft. Zelf vind ik dit wel interessant: een aanpassing die Volvo kennelijk heeft doorgevoerd aan de bussen van de draagarmen, waarmee trillingen worden weggenomen.

https://www.swedespeed.com/threads/volv ... iy.661186/

Ik weet alleen niet of dit ook ziet op dit specifieke issue. Hoor het graag als iemand meer info heeft, zo hoort een V90 niet te rijden.
Bij mijn V60 T5 (2019) lag het uiteindelijk wel degelijk aan de velg-band combi. Ik rijd nu al vele tienduizenden kms trillingvrij nadat ik de eerste 30k km continu trilling voor had tussen 120-140 km/u. Ik zou banden nemen met Volvo codering ("VOL") en heel nauwkeurig road-force laten balanceren. Een relatief kleine hoogteslag kan de ellende als veroorzaken. Ik denk wel dat de S/V60 hier gevoeliger voor is dan de V90. Je kan het hier volgen viewtopic.php?t=82835
Als je nog garantie hebt, dan moet de dealer het oplossen.
Succes!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1297
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Dank voor je reactie Ab! Interessant topic - kende ik nog niet (damn daar is veel geschreven zeg).

Heb de laatste paar pagina's gelezen en zag daar de vernieuwde draagarmen met de hydrobussen ook terugkomen. M'n gevoel blijft dat het probleem primair in het onderstel zit en dat hoogteslag/banden daar weer invloed op hebben. Mijn V90 heeft 150k km gelopen, mogelijk toch ook speling in bussen. Maar goed om te lezen dat de trillingen bij jou weg zijn.

Ik heb de dealer al mailtje gestuurd om te kijken hoe ze tegenover vervangen van de bussen/draagarmen staan (heb nog 1,5 jaar garantie).
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
jvd1971
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.12.2023 - 11:30

Net een S90 ultimate T8 aangeschaft met luchtvering (c-force achter) inderdaag lichte trilling op het stuur. Ga die Pirelli 255/35-20 volgende laten balanceren door een Hunter Roadforce. Aangezien er over een paar maandjes toch nieuwe banden op moeten, probeer ik eens dat balanceren. Welke banden adviseren jullie ? Michelin

Heb vandaag nog een gesprek gehad met een specialist en die zij dat de combinatie van onderstel, gewicht dat je niet moet kiezen voor een sportieve band. Blijft toch een probleem met de meeste Volvo’s S90 en V90
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21246
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

jvd1971 schreef: 20.08.2025 - 15:21 Net een S90 ultimate T8 aangeschaft met luchtvering (c-force achter) inderdaag lichte trilling op het stuur. Ga die Pirelli 255/35-20 volgende laten balanceren door een Hunter Roadforce. Aangezien er over een paar maandjes toch nieuwe banden op moeten, probeer ik eens dat balanceren. Welke banden adviseren jullie ? Michelin

Heb vandaag nog een gesprek gehad met een specialist en die zij dat de combinatie van onderstel, gewicht dat je niet moet kiezen voor een sportieve band. Blijft toch een probleem met de meeste Volvo’s S90 en V90
Ik heb altijd sportieve banden op de V90 gehad, Pilotsport4 en 5 waarbij er geen trillingen waren.(255/40/19)
Ik heb nu Goodyear Eagle F1 Asymetrico 5 en ook deze zijn stil op 245/40/20, tevens een sportievere band.
Bij de meeste mensen die trilling ervaren liggen er Pirelli's op, Michelin schijnt dat beter voor elkaar te hebben maar die zijn slecht te krijgen voor een Recharge die vanwege verbruik 245/40/20 moet hebben ipv 255/35/20.
Dat was de reden dat ik bij Goodyear uitkwam die qua handeling, verbruik en comfort misschien wel de betere keus is.
De banden zijn erg stil op elektrisch, stiller dan Michelin wat mijn referentiekader is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Dat lijkt me enorm irritant. Ik dacht het regelmatig ook te merken bij onze MY24 V90 T8. Echter de auto staat vaak stil en de banden lijken daar best gevoelig voor. Na een kilometer of 10 rijden is het weg. Als ik na vertrek bij huis de eerste strak geasfalteerde weg berijd, dan hobbelt de auto zelfs. Dat gevoel gaat vrij snel weg. Er resteert dan een kleine trilling bij 100-130, maar ook dat verdwijnt na een kilometer of 10. Dit ligt er bij mij onder. De band/veld is niet speciaal gericht of gebalanceerd. Succes met het vinden van een oplossing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21246
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

S80 Executive schreef: 21.08.2025 - 09:45 Dat lijkt me enorm irritant. Ik dacht het regelmatig ook te merken bij onze MY24 V90 T8. Echter de auto staat vaak stil en de banden lijken daar best gevoelig voor. Na een kilometer of 10 rijden is het weg. Als ik na vertrek bij huis de eerste strak geasfalteerde weg berijd, dan hobbelt de auto zelfs. Dat gevoel gaat vrij snel weg. Er resteert dan een kleine trilling bij 100-130, maar ook dat verdwijnt na een kilometer of 10. Dit ligt er bij mij onder. De band/veld is niet speciaal gericht of gebalanceerd. Succes met het vinden van een oplossing.
Het bekende "ochtendzooltje".
idd met een km of 10 verdwenen.
Het draaien van de band op de velg wil soms helpen, ik neem aan dat een goede bandenboer zich houdt aan de voorschriften van de fabrikant.
Deze hebben vaak de band al een stip gegeven wat het lichtste punt van de band is, deze stip moet bij of rond het ventiel bevinden omdat ventiel ook een onregelmatigheid is.
Het zwaarste punt bij het ventiel geeft een dubbel zwaartepunt.
https://www.bandenspotter.nl/gids/80/wa ... n-op-band/
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4088
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

diesel01 schreef: 21.08.2025 - 09:55
S80 Executive schreef: 21.08.2025 - 09:45 Dat lijkt me enorm irritant. Ik dacht het regelmatig ook te merken bij onze MY24 V90 T8. Echter de auto staat vaak stil en de banden lijken daar best gevoelig voor. Na een kilometer of 10 rijden is het weg. Als ik na vertrek bij huis de eerste strak geasfalteerde weg berijd, dan hobbelt de auto zelfs. Dat gevoel gaat vrij snel weg. Er resteert dan een kleine trilling bij 100-130, maar ook dat verdwijnt na een kilometer of 10. Dit ligt er bij mij onder. De band/veld is niet speciaal gericht of gebalanceerd. Succes met het vinden van een oplossing.
Het bekende "ochtendzooltje".
idd met een km of 10 verdwenen.
Het draaien van de band op de velg wil soms helpen, ik neem aan dat een goede bandenboer zich houdt aan de voorschriften van de fabrikant.
Deze hebben vaak de band al een stip gegeven wat het lichtste punt van de band is, deze stip moet bij of rond het ventiel bevinden omdat ventiel ook een onregelmatigheid is.
Het zwaarste punt bij het ventiel geeft een dubbel zwaartepunt.
https://www.bandenspotter.nl/gids/80/wa ... n-op-band/
Briljant, die kende ik nog niet!
Vandaar die rode stippen op mijn banden van de andere auto.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
jvd1971
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 26.12.2023 - 11:30

De bandenboer met Hunter Road Force adviseerde mij de voorbanden te vervangen, omdat die bijna versleten zijn. Nu twijfel ik tussen de volgende banden 245/40-20

Hankook Ventus Evo 4
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1297
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Beide heel goede banden. Bij mijn V90 heb ik met de Goodyear F1 dus wel flinke trillingen, maar Diesel biivoorbeeld weer helemaal niet. Maar nu set Michelin Primacy met VOL codering eronder om te testen en lijkt evenveel, misschien zelfs nog meer trillingen te geven.

Begin volgende week gaat auto voor meerdere dagen na de dealer om te testen (doen ze na werktijd zodat 130 gereden kan worden), misschien dat ze ook nog wat andere wielen/banden proberen. Zal het laten weten.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6807
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik persoonlijk zou voor de GY gaan, maar dan F1 versie 6. Had ik onder mijn oude Z4 (en als Michelin fan die gekozen op basis van de testresultaten boven de Pilot Sport nogwat...).
Hier wat test info: https://www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/ ... r-2025.htm

@RZA: hoop dat ze het voor je gaan vinden. Trillingen is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend en doet afbreuk aan het rijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RZA
5th Gear member
Berichten: 1297
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Thanks Gouwe. De servicemanager gaf aan dat ze nog nóóít van deze klacht hadden gehoord. Right... Toen ik naar alle klachten op fora verwees was het antwoord 'VCN is ons forum'. Op zich al apart omdat ik met m'n V90 dezelfde problemen had, en dat was ook daar... Michelin PS4S brachten toen iets van verbetering, maar nooit helemaal opgelost.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4088
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Tsja, succes RZA.
Is dat niet al een tijdje de nieuwe mentaliteit?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21246
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De 6 is niet te krijgen in 245/40/20 de 5 wel en die heb ik er onder zitten.
245/40/20 100V, voor het gewicht van de pih is dat wel prettig die V is niet belangrijk, hij is toch begrenst op 185.
Maar...zou je voor de non pih maat gaan, want die 245/40/20 is alleen restrictie voor het verbruik, smallere band beter voor verbruik.
Dan word het 255/35/20 en die is in allerlei merken te krijgen, je kunt dan naar Pilot sport4 en 5, denk zelfs dat je dan naar Goodyear Eagle F1 Asymetrico 6 kunt en die maat is vanwege courantheid ook nog veel goedkoper.
Past gewoon op de 20" velg maar heb je achter ook 245/40/20 dan zit je vast aan 4 banden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6807
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

diesel01 schreef: 28.08.2025 - 10:38 De 6 is niet te krijgen in 245/40/20 de 5 wel en die heb ik er onder zitten.
Je hebt gelijk. Denk dat ik bij het opzoeken de 245 45 20 heb ingevoerd. Die is er wel als versie 6.
Snelheidscodering ligt er natuurlijk wel aan of je auto begrensd is of niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1050
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Snelheidscodering zegt meer dan enkel de topsnelheid of wat je persoonlijk maximaal rijdt. Nooit lager gaan zitten met zomerbanden/all-seasons.
Testen zijn ook niet leidend, iedere test is weer anders gedaan, onder een andere auto en per maat wisselt een band ook. De GY F1A6 is over het algemeen een prima band, laat wel wat steekjes vallen met kouder weer.
Check reviews van de banden die je overweegt, in jouw maat of een vergelijkbare. Soms tref je zelfs eigenaren met dezelfde of een vergelijkbare auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6807
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

volvo440special schreef: 28.08.2025 - 11:50 Snelheidscodering zegt meer dan enkel de topsnelheid of wat je persoonlijk maximaal rijdt.
In Duitsland ben je strafbaar als je met een te lage snelheidscodering rijdt (sowieso elke afwijking) dan wat in het CVO staat. Daar doelde ik specifiek op.
Als jou auto begrensd is op 180 is een V, W of Y codering niet nodig.

En eens dat elke test andere uitslagen kan geven. Dus ik vergelijk ok altijd meerdere tests met elkaar. Ben persoonlijk wel gecharmeerd van de wijze van testen op tyrereviews.com.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”