V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
maartjinski
2nd Gear member

Haha, bestellen per 100 is me net iets te :-D

Wel heb ik https://www.schroeven-express.nl/?_gl=1 ... zcm5SspjqA deze als tip gekregen.
maartjinski
2nd Gear member

:whistle:

Afbeelding

Afbeelding

:love:
Fredhead
Geartronic member

Kortom, hij rijd weer en dat is direct gevierd met een mijlpaal? :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member

Cool
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Ah mooi man!
Nu ben je mooi weer rijder geworden met die spiegel onder de koets?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
maartjinski
2nd Gear member

Haha, bingo Ferdi!

Dit is het verhaal achter de schermen van de laatste series aan foto's die ik heb geplaatst.
En het is me een verhaal geworden zeg. =)

Ik heb hier vast wel eens laten vallen dat mijn V op een pleintje achter ons huis staat. O)
Het plein is via 1 oprit voor verkeer bereikbaar aangezien er ook garages aan het plein zitten.
Verder is het plein geheel gelijkvloers en er staat geen bord ter voorkoming van geparkeerde voertuigen.
Zonder ook maar enig gemopper (in mijn gezicht althans) van buurtbewoners heeft mijn V daar 13 !!! maanden gebivakkeerd.
Als ik op het pleintje aan haar bezig was kwamen diverse kinderen en volwassenen met regelmaat een praatje maken.
Het lijkt daar in de zomeravonden sowieso een sociale aantrekkingskracht te hebben.

Het bewerken van de onderdelen heeft daarintegen zoveel mogelijk in onze achtertuin plaats gevonden.
Dit om het gevaar voor anderen en het geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken. :*
Nooit maakte ik voor 10 u of na 18 u lawaai. Bovendien heb ik bewust het gross van de luidste bewerkingen in de winter gedaan, zodat men in de lente rustig buiten kon vertoeven.

Maar ik ben me er ook heel bewust van dat dit alles gruwelijk uit de hand is gelopen.
Eerlijk gezegd was het benaderen van de apk datum al niet eens de planning, maar om er dan zelfs dik overheen te gaan was wel echt tegen mijn eigen principes in.

Geautomatiseerd kreeg ik 2 maanden na overschrijding van de apk datum een verzoek tot sponsoring van onze staat. :]
Daar heb ik een uitgebreid bezwaar op ingediend, het eerlijke hele verhaal ondersteund met een berg foto's.
Dit ligt nu nog bij de officier van justitie, maar ik ga er gewoon vanuit alsnog iets van €190,- van mijn biergeld in te moeten leveren. :(
Dus de apk liet ik varen en ik zette het werk voort. 💪

Eind juli wordt er spontaan een dubbel assige Tabbert aan de straatkant op het plein geparkeerd.
En ginne skönne ok nie... >_<

IMG20250827181547.jpg

Versierd met graffiti, roest, loshangende delen en niemand aan het plein die weet wie de eigenaar is.
Onze V staat op dat moment nog zonder wielkast-kuipen en subframe, met haar billekes omhoog op dat plein. :whistle:

Een paar dagen later bereikt de roddel ons dat de caravan van mensen een blok verderop is.
Ze hebben alleen daar geen plein en wilden het enorme gevaarte hier enigzins renoveren.

Woensdag 30 Juli dachten 2 toevallig passerende BOA's daar net even anders over... :police:
En ineens ging ergens in de middag de deurbel;

BOA1: "Hallo wij zijn BOA.... Is die caravan van u?"

"Hallo BOA, ik ben Maarten. Nee, van iemand een blok verderop maar ik weet niet precies wie" antwoord ik.

BOA1: "Ok dank u. Maar is die Volvo dan wel van u?"

Ikke: "Jazeker" :love:

BOA2: "Die moet per direct daar weg" <_<

Ikke: "slik... uhm... Ik ben er bijna klaar mee, maar weg lukt me niet à la minute"

BOA1: "Hoe lang denkt u dan nog nodig te hebben?"

Ikke: "Ik heb gereedschap en nog enkele bouten besteld die er eigenlijk al hadden moeten zijn.."
- vervolgens vertel ik open en eerlijk het gehele verhaal
Eindigend met: "dus eigenlijk eind van deze week zou ze af kunnen zijn..."

BOA1: "Weet je wat, als je de achteras er over 2 weken onder kunt hebben, zodat er vordering zichtbaar is. Dan vind ik het goed"

Ikke: "Fijn, deal! Willen jullie even zien wat ik al klaar heb liggen in onze achtertuin?"

BOA2: "Nee, zorg maar dat er vorderingen zijn over 2 weken want anders komen er sancties"

Donderdag heb ik de achterbumper verwijderd aangezien ik daar nu goed bij kon.
Die hing al bij aanschaf ietsjes scheef.
Daar heb ik dan alles weer van op orde gebracht.
De hele boel van binnen gereinigd en gevoed, gebroken clipjes hersteld, en de kunststof ophangingen verwarmd en gericht.
Vervolgens de bumper weer terug geplaats en die hangt nu weer netjes recht. 8)

Vrijdag heb ik de bovenste draagarmen op rijhoogte (tov het subframe) op moment vast gezet in het subframe.

Doordat ik in Vida het gehele proces al 1000x had door gespit, had ik al 2 zelf gemaakte pas pennen klaar liggen waarmee het subframe gericht onder de auto kwam.
Alle bouten had ik al gesorteerd, gereinigd en waar nodig vervangen voor orginele nieuwe van de lokale dealert.

"Pssst, pssst, hey jij, bouten kopen?"

Nee, niet bij een vaag iemand in een portiek, maar dat echte Volvo tuig. (Grapje, de werknemers van het magazijn van van Roosmalen zijn heel prettig in omgang)

Afbeelding

En toen heb ik mijn vrouw geassisteerd ;) met het plaatsen van het subframe onder de auto.
Het was het einde van de dag maar kalm en beheerst verdween mijn spiegeltje in haar gerenoveerde bedje.
De evap kreeg een verse slang en bracht ik aan op het subframe en toen met de nieuwe hardware hopelijk op haar laatste rustplaats.

Daarna was de koek even op en heb ik op mijn luiaard imitatie geoefend.
Het is zo bevredigend om het subframe nu eindelijk onder de auto te zien. :love:

Maandag jeukten mijn handen teveel en heb ik onder protest van mijn lichaam toch de wiel kuipen geplaatst.

Van dinsdag tot en met donderdag zat mijn week vol met ander vreugd en jolijt.

Vrijdag kwamen de bestelde laatste bouten binnen bij Volvo.
Nadat ik ze had opgehaald ben ik gelijk over gegaan tot plaatsen van de stabilisator stang, alle draagarmen, beide fusee stukken en de nieuwe wiellagers.
Allen op moment op rijhoogte gemeten hart wiellager - rand wielkast.

Boem BOA, zichtbare vorderingen in je gezicht! :bandit:

Maandag ben ik vol goede moed gaan stoeien om de eerste veer te plaatsen.
Na een halve dag stoeien met de 2 verschillende uitwendige veer klem systemen die ik bezit, was ik geen steek verder.
Bij beide sets zitten de spindels in de weg om de veer goed op de plek te krijgen.
Daarbij waren enkele armen licht beschadigd en ik besloot er toch nog eens over na te moeten denken.

De woensdag gaat voorbij zonder bezoek van de sterke arm des wet. :sleep:

Maandag 18 Augustus, gaat letterlijk op het moment dat wij ons avondeten opscheppen de deurbe, BOA2 en BOA3 (maar die heeft geen text in dit verhaal, dus die kun je weer vergeten) ;)

BOA2: "Goede avond"

Ik: 'Goede avond, wij gaan net aan tafel."

BOA2: "Het duurt niet lang, de auto staat daar nog"

Ik: "Maar ik ben veel verder dan onze afspraak"

BOA2: "Ik weet niks van auto's.... maar volgende week komen er sancties als ie er nog staat"

Ik: "... Wat houdt dat sancties in?'

BOA2: "Een boete of misschien laat ik hem weg slepen"

Ikke: "Dank je wel, maar mijn eten wordt koud, doei"

Dus blijkbaar ze hadden zelf geen idee wat de afspraak inhield en moest ik maar gewoon mijn toverstaf gebruiken, kinky hoor!
Ik was die avond niet vrolijk, niet vrolijk, niet vrolijk. Ik was behoorlijk niet vrolijk, zo niet vrolijk was ik nooit. La lalala la la la, lalala la la la enz. :-/

Dinsdag zijn we lekker met het gezin gaan karten op buitenbaan de Landsard langs Eindhoven Airport. 🤘
Een circuit dat ik om de zoveel jaar mijn leventje lang al heb mogen bezoeken.
Eigenlijk kan ik ook best een beetje sturen, op onbekende binnen banen rijd ik vaak in de eerste heat een rondetijd in de top 5 van die maand.
Niet dat dat echt iets zegt, maar ik heb lol in zo'n kart zeg maar. :-D
Blijkt dat 3 heats met pauzes in 30 graden toch niet helemaal gezond is.
Tot dan was ik nog nooit van een circuit afgevlogen, maar die dag heb ik dat meermaals goed gemaakt.
Gelukkig leek iedereen er last van te hebben, maar ik moest weer overdrijven en onder andere mijn ribben kneuzen. >_<

Donderdag overhandigd een koerier me aan het eind van de middag een set serieus sterke draadeinden.
Helemaal vanuit Frankrijk en toch de snelste en goedkoopste oplossing om aan dit materiaal te komen als particulier.
De draadeinden combineerde ik met de klemmen van 1 van mijn veer span sets.

Afbeelding

Zo kan ik de klemmen individueel aandraaien, hetgeen niet mogelijk was in de orginele set.
Daar zit namelijk 1 klem op een vaste plek en de andere verschuift.
Het idee was dat ik zo heel gericht kan kiezen waar het draadeind uitsteekt.

Overdag had ik een aantal verschillende types sterke spanbanden aangeschaft.
1 flinke om de draagarmen naar beneden te trekken.

Afbeelding

En een aantal om als veiligheid bij mijn eigen klem creatie te dienen.
Ik had zelfs een poging gedaan om te berekenen of dat die draadeinden meer treksterkte hadden dan nodig, maar ook dat was lang geleden dat ik dat met zekerheid kon... :whistle:

Afbeelding

Afbeelding

Diverse opties heb ik getest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerlijke foto's, zoals je ziet heeft het lakwerk flink moeten lijden onder mijn subtiele geweld.
Uiteindelijk krijg ik de eerste veer wel bijna helemaal op z'n plek.
Ondertussen krijg ik mijn romp nog nauwelijks gedraaid en ik vind dat ik met opgegeven hoofd het strijdtoneel kan verlaten voor die dag.

Toen ik ruim een jaar geleden vlak voor de vakantie de eerste keer de veer probeerde terug te plaatsen had ik ruim gezocht naar interne veer spanners.
Ik kreeg alleen nergens gevonden of ze voor dit type ophanging zouden werken.
De spanners gingen tot een maximale diameter van 150mm en ik had 155 gemeten.
Bovendien werd overal Mercedes vernoemd maar nergens Volvo.
Ook uit fora haalde ik het wel als mogelijke suggestie terug maar nooit als concrete oplossing.
Gelukkig koos ik toen niet voor deze oplossingen, want dat heeft uiteindelijk tot deze totaal renovatie geleid.

Vrijdag zoek ik toch nog eens flink naar oplossing want het moet toch gewoon fatsoenlijk kunnen?
Ik bel diverse gereedschap winkels en garages, maar vind geen oplossing.
Toch uiteindelijk op de gok bestel ik de grootste maat inwendige veer spanners die ik kon vinden.

Zaterdag komen ze al aan het eind van de middag binnen.
Lieve mensen, veerspanners van 150 mm kosten geen *piep* en zijn absoluut een prima oplossing om zonder al te veel gemekker je V70 -04 / S60 veren te plaatsen.
Helaas heb ik van het gebruik van de inwendige spanners geen foto's gemaakt.
Niet dat ik lichte druk voelde ofzo...

Om het goed te maken ben ik even stil en laat ik de geschoten foto's van de zondagse mis(sie) het woord doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn emotional support grim reapers, nee echt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo geschiedde dat aan het eind van zondag 24 Augustus onze V eindelijk weer op haar eigen 4 wielen stond! :] :] :]

Maar.... Ze was nog niet klaar... Haha! ... Zucht...

Maandag heb ik me bezig gehouden om de linker klauw te richten tov de remschijf.
Dat is de kant waar ik het pas vlak op het fusee voor het lager 0.8mm had afgevlakt.
De schijf liep prima vrij van de stof/anker/grond-plaat en de handrem schoenen, maar niet in de klauw.
Dat en daarna rondom ontluchten heeft me de hele dag gekost.

Dinsdag in de vroege ochtend zag dat er toch enkele ondeugende ontluchtingsnippels en remleidingen lekte.
Die heb ik allemaal schoon gemaakt en opnieuw ontlucht.
Daarna heb ik de pakking tussen de uitlaat vervangen, die was ook lek.
En het resterende deel van de uitlaat gemonteerd.

Tussendoor hield ik de diverse nippels in de gaten en sommige moesten nog een tikje strakker dan ik eigenlijk comfortabel mee ben.
Maar het speelgoed lekt niet meer!

We kwamen erachter dat als ik met behulp van mijn vrouw voort maakte dat de apk ineens binnen bereik kwam...
Als een stel mafketels hebben we de puntjes op de i gezet en opgeruimd.
En zo reden we ineens samen voor het eerst sinds mensenheugenis in onze Volvo.

We kwamen officieel 1 minuut te laat, maar V werd opgenomen in de wachtrij.
Als alles verder mee zou vallen dan zou ze als 1 van de laatste nog gekeurd worden.

Man wat kroop de tijd, en door mijn hoofd ging alleen maar: de remmen zijn niet ingereden en de voorste zitten vol roest (gietijzer roest snel oppervlakkig), de verlichting heb ik niet nagelopen, de motor is koud dus de sportcat zal nauwelijks haar werk doen, enz , enz , enz.

Tot ik haar ineens hoorde starten, rughaar overeind wat is dat toch heerlijk!
En ja hoor, daar kwam de keurmeester met onze pride and joy de hoek om gekropen.
Helaas mag je sinds Covid de werkplaats niet meer betreden, maar ik zag van buiten dat de voor remmen net aan op de testbank presteerde.
Toen ging de deur dicht en hoorde ik haar alleen nog 20 minuten lang stationair draaien.

Eindelijk kwam ze weer om het gebouw terug en ik benaderde de keurmeester.
"Afgekeurd, maar ik snap het niet. Die achterkant is iets wat ik zelden heb gezien, dat is echt passie en vakmanschap... Maar de voorkant lijkt wel vergeten, dikke roest op de schijven terwijl ze net zo dik als nieuw zijn, uitlaat lekt voor ergens, de uitstoot is net te hoog en 1 kenteken lampje is stuk"

Ik vertelde de rode draad van de auto.
'Die schijven en de co is een kwestie van rijden, maar dat mag niet zonder apk.
De rest zal ik even naar moeten kijken." zei ik.

De keurmeester vertelde dat ie dat van die schijven nog niet eerder had gehoord en eigenlijk had ie er een hard hoofd in.
Hij zag me liever met een staalborstel of schuurpapier aan de gang gaan.
Bij de receptie kreeg ik het afkeur bewijs dat ik moest bewaren voor de gratis herkeuring.

Woensdag had ik al snel gevonden dat de downpipe losjes hing en de halve pakking was mia.
Een vlug belletje leerde me dat ze er bij Scancar in Moergestel zoveel hadden, dat ze ze maar gewoon verkopen. 😉
Dat is tevens een mooie afstand die ik geheel over buiten weggetjes kan bereiken.
En dus heb ik de downpipe niet aangedraaid en ben ik zeker NIET (mocht er een agent meelezen) met de Volvo 1 van de meest heerlijke ritten allertijden gaan beleven...

Het is alsof er achter niks gebeurd, je voelt niks, je hoort niks. Alleen de kachel ventilator heeft een kleine krekel in de keel, maar verder rammelt er niks.
Ook over klinker bestrating hoor ik met de ramen open vooral de banden over de weg rollen.
Bochten lijken niet aanwezig, ze is zo strak en precies.
Ik heb heel rustig gereden om alles de tijd te geven.
Geen idee wat er verder nog tijdens die stilstand aan de voorkant van de auto zich heeft ontwikkeld.

Terwijl ik wacht dat de uitlaat wat afkoelt repareer ik het kenteken lichtje en was ik de auto even vluchtig.
Dat wassen heb ik sowieso vaker gedaan in de afgelopen periode.

Halverwege de middag kan ik zonder mijn vingers te verbranden de downpipe demonteren, de flenzen schoon maken en met een verse pakking weer monteren.

IMG_20250830_032332.jpg

Eigenlijk kan ik het bijna niet omschrijven, de remmen doe ik rustig aan mee maar functioneren heel soepel, de stereo is fantastisch, de gerepareerde stoel zit heerlijk, de motor reageert geweldig, zelfs... zuinig...

We hebben donderdag gelijk al in Duitsland getankt en boodschappen gedaan.
Dat is mooi een uurtje enkele reis.
En tijdens de heenreis tikte onze jonge dame de 5 ton aan.

Er is natuurlijk een klein koelvloeistof lekje ergens ontstaan, maar die heb ik al in de smiezen. Ook zet 1 slang ontzettend uit maar die is ook al erg oud.
Een nieuwe heb ik al gelijk gehaald en grote kans dat ik die dingen morgen tackle.

Heel die BOA's heb ik niet meer gezien, muhahaha!

*Prijzen van de aangeschafte onderdelen houden jullie nog even te goed van me 😂
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans oet Twent
8th Gear member

Prachtig verhaal! Een diepe buiging en groot applaus voor jezelf. Chapeau hoe je het flikt en gedaan hebt. U mag trots op jezelf zijn.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Fredhead
Geartronic member

Sluit me volledig bij bovenstaande reactie aan!
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

lint
Geartronic member

Ik ook😁
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
kawazxr
5th Gear member

+1 (een kanjer).
S60 T8 R-Design Hybride
JeroenSpock
7th Gear member
Contacteer:

Mooi verteld Maarten :D

Hoe lang heeft de motor niet gedraaid? Is de uitlaat los geweest in die tijd of gewoon door niet gebruiken en deze staat terecht gekomen?
Rijden zonder APK mag toch ook gewoon, als je op weg bent naar of van die APK?

En wat een gezeik met die BOA's. Iemand heeft gewoon lopen klagen.
En jammer dat je de garage niet in mocht, had die koppen wel willen zien toen ze die spiegel zagen hangen haha.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
maartjinski
2nd Gear member

Dankjewel allen! ^_^
Ik ben absoluut trots op mezelf.

Ik vergat nog te melden dat ze gister is uitgelijnd en dat ik niks dan complimenten kreeg.

De motor heb ik zo nu en dan even gestart en op laten warmen Jeroen.
De uitlaat had ik na de vlammendover (dat is die eerste demper na de katalysator) los hangen.
In principe hing ie dan nog ondersteund in rubbers.
Ik vermoed dat ie eigenlijk al wat los hing aan de turbo, vanwege dat de pakking ook half weg was.
Stond me ook iets van bij dat ik met monteren van de downpipe - jaren geleden - de oude pakking tijdelijk had gebruikt.
Alleen helemaal vergeten om die te vervangen.

Kwa rijden zonder apk werd dat al bij de boete aangegeven; niet toegestaan tenzij onderweg naar een keuringsstation.
Fredhead
Geartronic member

maartjinski schreef: 30.08.2025 - 12:07 Ik ben absoluut trots op mezelf.
Volledig terecht ;)

maartjinski
2nd Gear member

Bedankt man! :happy:

Ondertussen heb ik de opgezwollen slang vervangen.

IMG20250830140341.jpg
IMG20250830141133.jpg

En dan de nieuwe:

IMG20250830143019.jpg
En tevens een andere klem nog iets aangedraaid.

Klein ritje gedaan, nu staat ze af te koelen, daarna weer bijvullen en dan zien we wel of ze nog incontinent is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”