V70 2.3 T5 geartronic MY2000. The neverending story.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Haha, bestellen per 100 is me net iets te :-D

Wel heb ik https://www.schroeven-express.nl/?_gl=1 ... zcm5SspjqA deze als tip gekregen.
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

:whistle:


Afbeelding

Afbeelding


:love:
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27726
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kortom, hij rijd weer en dat is direct gevierd met een mijlpaal? :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8759
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Cool
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9386
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ah mooi man!
Nu ben je mooi weer rijder geworden met die spiegel onder de koets?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Haha, bingo Ferdi!

Dit is het verhaal achter de schermen van de laatste series aan foto's die ik heb geplaatst.
En het is me een verhaal geworden zeg. =)

Ik heb hier vast wel eens laten vallen dat mijn V op een pleintje achter ons huis staat. O)
Het plein is via 1 oprit voor verkeer bereikbaar aangezien er ook garages aan het plein zitten.
Verder is het plein geheel gelijkvloers en er staat geen bord ter voorkoming van geparkeerde voertuigen.
Zonder ook maar enig gemopper (in mijn gezicht althans) van buurtbewoners heeft mijn V daar 13 !!! maanden gebivakkeerd.
Als ik op het pleintje aan haar bezig was kwamen diverse kinderen en volwassenen met regelmaat een praatje maken.
Het lijkt daar in de zomeravonden sowieso een sociale aantrekkingskracht te hebben.


Het bewerken van de onderdelen heeft daarintegen zoveel mogelijk in onze achtertuin plaats gevonden.
Dit om het gevaar voor anderen en het geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken. :*
Nooit maakte ik voor 10 u of na 18 u lawaai. Bovendien heb ik bewust het gross van de luidste bewerkingen in de winter gedaan, zodat men in de lente rustig buiten kon vertoeven.

Maar ik ben me er ook heel bewust van dat dit alles gruwelijk uit de hand is gelopen.
Eerlijk gezegd was het benaderen van de apk datum al niet eens de planning, maar om er dan zelfs dik overheen te gaan was wel echt tegen mijn eigen principes in.

Geautomatiseerd kreeg ik 2 maanden na overschrijding van de apk datum een verzoek tot sponsoring van onze staat. :]
Daar heb ik een uitgebreid bezwaar op ingediend, het eerlijke hele verhaal ondersteund met een berg foto's.
Dit ligt nu nog bij de officier van justitie, maar ik ga er gewoon vanuit alsnog iets van €190,- van mijn biergeld in te moeten leveren. :(
Dus de apk liet ik varen en ik zette het werk voort. 💪

Eind juli wordt er spontaan een dubbel assige Tabbert aan de straatkant op het plein geparkeerd.
En ginne skönne ok nie... >_<

IMG20250827181547.jpg

Versierd met graffiti, roest, loshangende delen en niemand aan het plein die weet wie de eigenaar is.
Onze V staat op dat moment nog zonder wielkast-kuipen en subframe, met haar billekes omhoog op dat plein. :whistle:

Een paar dagen later bereikt de roddel ons dat de caravan van mensen een blok verderop is.
Ze hebben alleen daar geen plein en wilden het enorme gevaarte hier enigzins renoveren.

Woensdag 30 Juli dachten 2 toevallig passerende BOA's daar net even anders over... :police:
En ineens ging ergens in de middag de deurbel;

BOA1: "Hallo wij zijn BOA.... Is die caravan van u?"

"Hallo BOA, ik ben Maarten. Nee, van iemand een blok verderop maar ik weet niet precies wie" antwoord ik.

BOA1: "Ok dank u. Maar is die Volvo dan wel van u?"

Ikke: "Jazeker" :love:

BOA2: "Die moet per direct daar weg" <_<

Ikke: "slik... uhm... Ik ben er bijna klaar mee, maar weg lukt me niet à la minute"

BOA1: "Hoe lang denkt u dan nog nodig te hebben?"

Ikke: "Ik heb gereedschap en nog enkele bouten besteld die er eigenlijk al hadden moeten zijn.."
- vervolgens vertel ik open en eerlijk het gehele verhaal
Eindigend met: "dus eigenlijk eind van deze week zou ze af kunnen zijn..."

BOA1: "Weet je wat, als je de achteras er over 2 weken onder kunt hebben, zodat er vordering zichtbaar is. Dan vind ik het goed"

Ikke: "Fijn, deal! Willen jullie even zien wat ik al klaar heb liggen in onze achtertuin?"

BOA2: "Nee, zorg maar dat er vorderingen zijn over 2 weken want anders komen er sancties"



Donderdag heb ik de achterbumper verwijderd aangezien ik daar nu goed bij kon.
Die hing al bij aanschaf ietsjes scheef.
Daar heb ik dan alles weer van op orde gebracht.
De hele boel van binnen gereinigd en gevoed, gebroken clipjes hersteld, en de kunststof ophangingen verwarmd en gericht.
Vervolgens de bumper weer terug geplaats en die hangt nu weer netjes recht. 8)

Vrijdag heb ik de bovenste draagarmen op rijhoogte (tov het subframe) op moment vast gezet in het subframe.

Doordat ik in Vida het gehele proces al 1000x had door gespit, had ik al 2 zelf gemaakte pas pennen klaar liggen waarmee het subframe gericht onder de auto kwam.
Alle bouten had ik al gesorteerd, gereinigd en waar nodig vervangen voor orginele nieuwe van de lokale dealert.

"Pssst, pssst, hey jij, bouten kopen?"

Nee, niet bij een vaag iemand in een portiek, maar dat echte Volvo tuig. (Grapje, de werknemers van het magazijn van van Roosmalen zijn heel prettig in omgang)

Afbeelding

En toen heb ik mijn vrouw geassisteerd ;) met het plaatsen van het subframe onder de auto.
Het was het einde van de dag maar kalm en beheerst verdween mijn spiegeltje in haar gerenoveerde bedje.
De evap kreeg een verse slang en bracht ik aan op het subframe en toen met de nieuwe hardware hopelijk op haar laatste rustplaats.

Daarna was de koek even op en heb ik op mijn luiaard imitatie geoefend.
Het is zo bevredigend om het subframe nu eindelijk onder de auto te zien. :love:


Maandag jeukten mijn handen teveel en heb ik onder protest van mijn lichaam toch de wiel kuipen geplaatst.


Van dinsdag tot en met donderdag zat mijn week vol met ander vreugd en jolijt.


Vrijdag kwamen de bestelde laatste bouten binnen bij Volvo.
Nadat ik ze had opgehaald ben ik gelijk over gegaan tot plaatsen van de stabilisator stang, alle draagarmen, beide fusee stukken en de nieuwe wiellagers.
Allen op moment op rijhoogte gemeten hart wiellager - rand wielkast.

Boem BOA, zichtbare vorderingen in je gezicht! :bandit:


Maandag ben ik vol goede moed gaan stoeien om de eerste veer te plaatsen.
Na een halve dag stoeien met de 2 verschillende uitwendige veer klem systemen die ik bezit, was ik geen steek verder.
Bij beide sets zitten de spindels in de weg om de veer goed op de plek te krijgen.
Daarbij waren enkele armen licht beschadigd en ik besloot er toch nog eens over na te moeten denken.


De woensdag gaat voorbij zonder bezoek van de sterke arm des wet. :sleep:


Maandag 18 Augustus, gaat letterlijk op het moment dat wij ons avondeten opscheppen de deurbe, BOA2 en BOA3 (maar die heeft geen text in dit verhaal, dus die kun je weer vergeten) ;)


BOA2: "Goede avond"

Ik: 'Goede avond, wij gaan net aan tafel."

BOA2: "Het duurt niet lang, de auto staat daar nog"

Ik: "Maar ik ben veel verder dan onze afspraak"

BOA2: "Ik weet niks van auto's.... maar volgende week komen er sancties als ie er nog staat"

Ik: "... Wat houdt dat sancties in?'

BOA2: "Een boete of misschien laat ik hem weg slepen"

Ikke: "Dank je wel, maar mijn eten wordt koud, doei"

Dus blijkbaar ze hadden zelf geen idee wat de afspraak inhield en moest ik maar gewoon mijn toverstaf gebruiken, kinky hoor!
Ik was die avond niet vrolijk, niet vrolijk, niet vrolijk. Ik was behoorlijk niet vrolijk, zo niet vrolijk was ik nooit. La lalala la la la, lalala la la la enz. :-/



Dinsdag zijn we lekker met het gezin gaan karten op buitenbaan de Landsard langs Eindhoven Airport. 🤘
Een circuit dat ik om de zoveel jaar mijn leventje lang al heb mogen bezoeken.
Eigenlijk kan ik ook best een beetje sturen, op onbekende binnen banen rijd ik vaak in de eerste heat een rondetijd in de top 5 van die maand.
Niet dat dat echt iets zegt, maar ik heb lol in zo'n kart zeg maar. :-D
Blijkt dat 3 heats met pauzes in 30 graden toch niet helemaal gezond is.
Tot dan was ik nog nooit van een circuit afgevlogen, maar die dag heb ik dat meermaals goed gemaakt.
Gelukkig leek iedereen er last van te hebben, maar ik moest weer overdrijven en onder andere mijn ribben kneuzen. >_<



Donderdag overhandigd een koerier me aan het eind van de middag een set serieus sterke draadeinden.
Helemaal vanuit Frankrijk en toch de snelste en goedkoopste oplossing om aan dit materiaal te komen als particulier.
De draadeinden combineerde ik met de klemmen van 1 van mijn veer span sets.

Afbeelding

Zo kan ik de klemmen individueel aandraaien, hetgeen niet mogelijk was in de orginele set.
Daar zit namelijk 1 klem op een vaste plek en de andere verschuift.
Het idee was dat ik zo heel gericht kan kiezen waar het draadeind uitsteekt.

Overdag had ik een aantal verschillende types sterke spanbanden aangeschaft.
1 flinke om de draagarmen naar beneden te trekken.

Afbeelding

En een aantal om als veiligheid bij mijn eigen klem creatie te dienen.
Ik had zelfs een poging gedaan om te berekenen of dat die draadeinden meer treksterkte hadden dan nodig, maar ook dat was lang geleden dat ik dat met zekerheid kon... :whistle:

Afbeelding

Afbeelding

Diverse opties heb ik getest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerlijke foto's, zoals je ziet heeft het lakwerk flink moeten lijden onder mijn subtiele geweld.
Uiteindelijk krijg ik de eerste veer wel bijna helemaal op z'n plek.
Ondertussen krijg ik mijn romp nog nauwelijks gedraaid en ik vind dat ik met opgegeven hoofd het strijdtoneel kan verlaten voor die dag.

Toen ik ruim een jaar geleden vlak voor de vakantie de eerste keer de veer probeerde terug te plaatsen had ik ruim gezocht naar interne veer spanners.
Ik kreeg alleen nergens gevonden of ze voor dit type ophanging zouden werken.
De spanners gingen tot een maximale diameter van 150mm en ik had 155 gemeten.
Bovendien werd overal Mercedes vernoemd maar nergens Volvo.
Ook uit fora haalde ik het wel als mogelijke suggestie terug maar nooit als concrete oplossing.
Gelukkig koos ik toen niet voor deze oplossingen, want dat heeft uiteindelijk tot deze totaal renovatie geleid.

Vrijdag zoek ik toch nog eens flink naar oplossing want het moet toch gewoon fatsoenlijk kunnen?
Ik bel diverse gereedschap winkels en garages, maar vind geen oplossing.
Toch uiteindelijk op de gok bestel ik de grootste maat inwendige veer spanners die ik kon vinden.

Zaterdag komen ze al aan het eind van de middag binnen.
Lieve mensen, veerspanners van 150 mm kosten geen *piep* en zijn absoluut een prima oplossing om zonder al te veel gemekker je V70 -04 / S60 veren te plaatsen.
Helaas heb ik van het gebruik van de inwendige spanners geen foto's gemaakt.
Niet dat ik lichte druk voelde ofzo...

Om het goed te maken ben ik even stil en laat ik de geschoten foto's van de zondagse mis(sie) het woord doen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn emotional support grim reapers, nee echt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo geschiedde dat aan het eind van zondag 24 Augustus onze V eindelijk weer op haar eigen 4 wielen stond! :] :] :]



Maar.... Ze was nog niet klaar... Haha! ... Zucht...


Maandag heb ik me bezig gehouden om de linker klauw te richten tov de remschijf.
Dat is de kant waar ik het pas vlak op het fusee voor het lager 0.8mm had afgevlakt.
De schijf liep prima vrij van de stof/anker/grond-plaat en de handrem schoenen, maar niet in de klauw.
Dat en daarna rondom ontluchten heeft me de hele dag gekost.


Dinsdag in de vroege ochtend zag dat er toch enkele ondeugende ontluchtingsnippels en remleidingen lekte.
Die heb ik allemaal schoon gemaakt en opnieuw ontlucht.
Daarna heb ik de pakking tussen de uitlaat vervangen, die was ook lek.
En het resterende deel van de uitlaat gemonteerd.

Tussendoor hield ik de diverse nippels in de gaten en sommige moesten nog een tikje strakker dan ik eigenlijk comfortabel mee ben.
Maar het speelgoed lekt niet meer!

We kwamen erachter dat als ik met behulp van mijn vrouw voort maakte dat de apk ineens binnen bereik kwam...
Als een stel mafketels hebben we de puntjes op de i gezet en opgeruimd.
En zo reden we ineens samen voor het eerst sinds mensenheugenis in onze Volvo.

We kwamen officieel 1 minuut te laat, maar V werd opgenomen in de wachtrij.
Als alles verder mee zou vallen dan zou ze als 1 van de laatste nog gekeurd worden.

Man wat kroop de tijd, en door mijn hoofd ging alleen maar: de remmen zijn niet ingereden en de voorste zitten vol roest (gietijzer roest snel oppervlakkig), de verlichting heb ik niet nagelopen, de motor is koud dus de sportcat zal nauwelijks haar werk doen, enz , enz , enz.

Tot ik haar ineens hoorde starten, rughaar overeind wat is dat toch heerlijk!
En ja hoor, daar kwam de keurmeester met onze pride and joy de hoek om gekropen.
Helaas mag je sinds Covid de werkplaats niet meer betreden, maar ik zag van buiten dat de voor remmen net aan op de testbank presteerde.
Toen ging de deur dicht en hoorde ik haar alleen nog 20 minuten lang stationair draaien.

Eindelijk kwam ze weer om het gebouw terug en ik benaderde de keurmeester.
"Afgekeurd, maar ik snap het niet. Die achterkant is iets wat ik zelden heb gezien, dat is echt passie en vakmanschap... Maar de voorkant lijkt wel vergeten, dikke roest op de schijven terwijl ze net zo dik als nieuw zijn, uitlaat lekt voor ergens, de uitstoot is net te hoog en 1 kenteken lampje is stuk"

Ik vertelde de rode draad van de auto.
'Die schijven en de co is een kwestie van rijden, maar dat mag niet zonder apk.
De rest zal ik even naar moeten kijken." zei ik.

De keurmeester vertelde dat ie dat van die schijven nog niet eerder had gehoord en eigenlijk had ie er een hard hoofd in.
Hij zag me liever met een staalborstel of schuurpapier aan de gang gaan.
Bij de receptie kreeg ik het afkeur bewijs dat ik moest bewaren voor de gratis herkeuring.


Woensdag had ik al snel gevonden dat de downpipe losjes hing en de halve pakking was mia.
Een vlug belletje leerde me dat ze er bij Scancar in Moergestel zoveel hadden, dat ze ze maar gewoon verkopen. 😉
Dat is tevens een mooie afstand die ik geheel over buiten weggetjes kan bereiken.
En dus heb ik de downpipe niet aangedraaid en ben ik zeker NIET (mocht er een agent meelezen) met de Volvo 1 van de meest heerlijke ritten allertijden gaan beleven...

Het is alsof er achter niks gebeurd, je voelt niks, je hoort niks. Alleen de kachel ventilator heeft een kleine krekel in de keel, maar verder rammelt er niks.
Ook over klinker bestrating hoor ik met de ramen open vooral de banden over de weg rollen.
Bochten lijken niet aanwezig, ze is zo strak en precies.
Ik heb heel rustig gereden om alles de tijd te geven.
Geen idee wat er verder nog tijdens die stilstand aan de voorkant van de auto zich heeft ontwikkeld.

Terwijl ik wacht dat de uitlaat wat afkoelt repareer ik het kenteken lichtje en was ik de auto even vluchtig.
Dat wassen heb ik sowieso vaker gedaan in de afgelopen periode.


Halverwege de middag kan ik zonder mijn vingers te verbranden de downpipe demonteren, de flenzen schoon maken en met een verse pakking weer monteren.


IMG_20250830_032332.jpg

Eigenlijk kan ik het bijna niet omschrijven, de remmen doe ik rustig aan mee maar functioneren heel soepel, de stereo is fantastisch, de gerepareerde stoel zit heerlijk, de motor reageert geweldig, zelfs... zuinig...

We hebben donderdag gelijk al in Duitsland getankt en boodschappen gedaan.
Dat is mooi een uurtje enkele reis.
En tijdens de heenreis tikte onze jonge dame de 5 ton aan.

Er is natuurlijk een klein koelvloeistof lekje ergens ontstaan, maar die heb ik al in de smiezen. Ook zet 1 slang ontzettend uit maar die is ook al erg oud.
Een nieuwe heb ik al gelijk gehaald en grote kans dat ik die dingen morgen tackle.

Heel die BOA's heb ik niet meer gezien, muhahaha!


*Prijzen van de aangeschafte onderdelen houden jullie nog even te goed van me 😂
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10786
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Prachtig verhaal! Een diepe buiging en groot applaus voor jezelf. Chapeau hoe je het flikt en gedaan hebt. U mag trots op jezelf zijn.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27726
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sluit me volledig bij bovenstaande reactie aan!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30464
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik ook😁
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1613
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

+1 (een kanjer).
S60 T8 R-Design Hybride
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9386
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Mooi verteld Maarten :D

Hoe lang heeft de motor niet gedraaid? Is de uitlaat los geweest in die tijd of gewoon door niet gebruiken en deze staat terecht gekomen?
Rijden zonder APK mag toch ook gewoon, als je op weg bent naar of van die APK?

En wat een gezeik met die BOA's. Iemand heeft gewoon lopen klagen.
En jammer dat je de garage niet in mocht, had die koppen wel willen zien toen ze die spiegel zagen hangen haha.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Dankjewel allen! ^_^
Ik ben absoluut trots op mezelf.

Ik vergat nog te melden dat ze gister is uitgelijnd en dat ik niks dan complimenten kreeg.

De motor heb ik zo nu en dan even gestart en op laten warmen Jeroen.
De uitlaat had ik na de vlammendover (dat is die eerste demper na de katalysator) los hangen.
In principe hing ie dan nog ondersteund in rubbers.
Ik vermoed dat ie eigenlijk al wat los hing aan de turbo, vanwege dat de pakking ook half weg was.
Stond me ook iets van bij dat ik met monteren van de downpipe - jaren geleden - de oude pakking tijdelijk had gebruikt.
Alleen helemaal vergeten om die te vervangen.

Kwa rijden zonder apk werd dat al bij de boete aangegeven; niet toegestaan tenzij onderweg naar een keuringsstation.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27726
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

maartjinski schreef: 30.08.2025 - 12:07 Ik ben absoluut trots op mezelf.
Volledig terecht ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Bedankt man! :happy:

Ondertussen heb ik de opgezwollen slang vervangen.

IMG20250830140341.jpg
IMG20250830141133.jpg

En dan de nieuwe:

IMG20250830143019.jpg
En tevens een andere klem nog iets aangedraaid.

Klein ritje gedaan, nu staat ze af te koelen, daarna weer bijvullen en dan zien we wel of ze nog incontinent is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maartjinski
2nd Gear member
Berichten: 226
Lid geworden op: 22.07.2009 - 17:57
Locatie: Best

Je zou bijna denken dat ik sinds de apk alleen nog bijzonder tevreden rond heb gereden met m'n V.
Zeker na zo'n lange stilstand en zoveel verzet werk zal die V toch probleemloos dikke kilometers hebben gemaakt?
Nou... het liep allemaal net even anders... O)

De dag na het vervangen van de bovenste radiator slang heb ik de pu versnellingsbak steun vervangen voor een orginele rubberen variant.
Ik vond dat die pu teveel trillingen door gaf.
Niet wanneer je rijdt maar wel zodra je stationair in de D stil staat was er een vibratie merkbaar.

Omdat ik nu had geleerd dat ik die rubberen versie destijds verkeerd had gemonteerd heb ik hem toch nog eens een kans gegeven.
Destijds verving ik de in nieuwstaat verkerende rubberen voor pu omdat ik een bonk in de bak had.
Dit gebeurde iedere keer wanneer je na gas los weer gas gaf.
Met pu was de bonk weg, maar toch eens kijken of dat met rubber ook niet gewoon kan.

Met de proefrit waren alle trillingen weg, maar de bonk was weer terug.
Thuis heb ik toch maar eens met een koevoet aan al de diverse motorsteunen gewiebeld.
Dit leerde me dat er wel erg veel speling zat op de balk die over de motor loopt.
De steunen tussen de schokbrekers torens en de motor balk waren nogal "geleefd". :-/
Dus die heb ik me 2 verse orginele besteld.
Er zat wel een klein beetje levertijd op maar met rustig rijden was er geen bonk, dus ik heb de rubberen versnellingsbak steun er onder gelaten.




5 september 2025 hoor ik tijdens een langzame rechter draai, een verhoogde oprit op, een "Klak".
Niet overdreven luid en ook niets gevoeld in de auto zelf.
Verder rijdt ze geruisloos over de klinkerweg waar we daarna over vlijen.
Thuis ga ik toch even onder de auto liggen.
Links achter is de veer scheef van de onderste draagarm geschoten... >_<

Misschien dat ik heel kort "verminderd benaderbaar" ben geweest, maar daar heeft niemand iets van gemerkt.
Ik heb gedaan wat ik kon, maar deze draagarm mag van me winnen.
Na een korte koffiepauze haal ik uit Vida het onderdeelnummer en ik bestel een nieuwe draagarm.
Au, weer een knauw uit ons budget.

Tja en dan maak ik maar weer gebruik van het feit dat de auto een paar dagen stil moet staan.

Gebruikt gereedschap:
- stofzuiger
- sopje
- ramen reiniger
- een aantal microvezel doeken
- kwastje
- bijenwas

Foto's mede mogelijk gemaakt door vettige-lens.nl

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een krat heeft indruk op de bijrijdersstoel gemaakt, dat trekt gelukkig allemaal nog bij.

Afbeelding


Het stuur is wel versleten, maar dat is geen reden om vies te zijn.

Afbeelding


Wat zit er bizar veel leer in zo'n V, maar het is weer allemaal schoon, soepel en ruikt nog eens lekker ook.
Bovendien zie ik tijdens het stofzuigen dat zelfs de bodem onder de vloerdelen in de hele kofferruimte haast nieuw lijkt.
Helemaal strak in de lak en alle kitnaden zo fris als een hoentje!
Verder zelfs tot en met de deur sponningen heb ik alles wel even afgedaan.





10 september 2025 heb ik de nieuwe draagarm en motorsteunen in huis.

Wanneer ik de oude draagarmen langs de nieuwe leg is te zien dat er een modificatie is geweest.
In het midden zit nu een bobbel die de veer beter fixeert.
Dat dit de kant is waar ik met onderzoek naar de veer montage het lakwerk heb beschadigd, is niet alleen duidelijk zichtbaar maar ook mooi meegenomen.
Oud eruit, nieuw erin.


Afbeelding


De inwendige veerspanner in actie en het subframe dat vraagt om een poetsdoek, haha!

Afbeelding

Afbeelding

Het werk viel me niks tegen, alles was zo snel gewisseld dat ik het bijna eng vond.
Het staat weer op rij-hoogte op moment en de veer is me tot nu toe nog niet om de oren gekomen. :-P



11 september 2025 vervang ik de motorsteunen en tijdens een proefrit is de bonk helemaal verdwenen.
Daarna pak ik de motorruimte dan ook maar meteen even aan.

Ik reinig een orgineel luchtfilter behuizing, dat ik van een demontage bedrijf had.
Degene die bij aanschaf op de auto zat had een kapotte deksel.
Daarna nog een kunstof benadeling en een orgineel filter erin.
De open BSR-kit uit de auto gehaald en voor het orginele materiaal vervangen.
Gelijk maar diverse slangen en kabels verplaatst en dat ruimt gelijk lekker op!

Behalve dat de orginele behuizing beter koude lucht ademend, vind ik het ook beter passen kwa acoustiek.
Iets minder brul en iets meer "sleeper"... :whistle:

Daarna heb ik van de onderkant van de motorkap tot zover ik erbij kon, alles voorzichtig even afgesopt en gedroogd.
Vooral extra aandacht voor de spatbord randen en goten, die door de stilstand behoorlijk vervuild waren.


Afbeelding

Afbeelding




En toen ben ik dagen zonder toezicht met toegang tot mijn dual-action-polisher geweest en zijn er dingen gebeurd... :devil:
Het ene moment in de blakerende zon en het ander moment schuilend voor de regen.
Dat laatste levert dan wel leuke foto's op;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verdeeld over meerdere dagen is ze onder meer verwend met;
- snowfoam
- full contact body wash
- vloeibare ijzer en teer behandeling
- klei behandeling
- 6 verschillende polijst stadia
- ceramic coating

Van de meer dan 50 krassen zijn er slechts 3 over, verder zitten er nergens meer vage plekken of slechte reparaties.
Rechts voor onder op de bumper zat een zwarte vlek, links op het achter paneel en de bumper een blauwe veeg, rechts achter op de hoek van de bumper een verkeerde kleur grijs met de hand aangebracht, 4 dikke krassen op het dak, allemaal weg!
De neus heeft behoorlijk steenslag, alleen als je met je eigen neus er bovenop gaat hangen kun je dat nog zien.
Maar daar willen jullie geen foto's van zien toch?














Ok dan!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In het begin van dit web dagboek viel;
Bouwen als het kan, ruimen als het moet.

Ben benieuwd of men deze 25 jarige dame met haar 5 ton ervaring nu zou ruimen. 😉
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9386
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Die inwendige veerspanner, geniaal! had ik ook moeten bedenken maar ik lag liever te vloeken en schelden denk ik...

En bedankt voor het woordje DAP, nu zit ik weer te zoeken naar zo'n ding die ik ook al een tijd op het verlanglijstje heb staan.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27726
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zo blijft je bezig maar stapje voor stapje staat de oude dame er weer steeds beter bij!
JeroenSpock schreef: 14.09.2025 - 23:42 En bedankt voor het woordje DAP, nu zit ik weer te zoeken naar zo'n ding die ik ook al een tijd op het verlanglijstje heb staan.
Doe eens gek! 🤣
Ga wel voor de 900 als tip van mijn kant, die is geschikter voor harde lakken en ligt hier ook in de kast.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30464
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Geweldig leuk project om te volgen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9386
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Fredhead schreef: 15.09.2025 - 06:57
JeroenSpock schreef: 14.09.2025 - 23:42En bedankt voor het woordje DAP, nu zit ik weer te zoeken naar zo'n ding die ik ook al een tijd op het verlanglijstje heb staan.
Doe eens gek! 🤣
Ga wel voor de 900 als tip van mijn kant, die is geschikter voor harde lakken en ligt hier ook in de kast.
Daar lees ik vaker over. Wil het liefst eentje op accu maar dat zou niet goed zijn want als de accu leeg raakt brandt je de lak in of zo... Ja, ALS de accu leeg gaat
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
kawazxr
5th Gear member
Berichten: 1613
Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21

Mooi vervolg met prima resultaat, wel een flinke klus maar fijn dat het gebonk helemaal weg is nu.
Ook het detailwerk een hele goede slag gemaakt poeh, de dame staat er weer blinkend bij en mag je zeker trots op zijn mooi mooi.
S60 T8 R-Design Hybride
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”