Hoog Voltage accu vervangen
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29.08.2021 - 12:08
In mijn XC90 (recent aangekocht) is de batterij ook vervangen. Er zit nu een batterij in van het 2021 model. @ Gouwe, ik vroeg me af hoeveel jij gemiddeld laad als de batterij leeg is. Gemiddeld laad ik zo'n 9kw in de batterij en staat de range nu op 35km. Het valt me een beetje tegen. Ik vind het echt een sport om zo veel mogelijk electrische range te krijgen en pas mijn rijstijl hierop aan. Dus ik dacht misschien kun je laten weten hoeveel er bij jou ingaat als je de batterij laadt.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Weet je ook waarom de accu bij jou auto is vervangen? Als jij een 2021 accu hebt, dan heb je een bruto 11,6 kWh accu net als ik.
Wat ik laad en wat jij laadt is nooit helemaal 1:1 te vergelijken doordat de omstandigheden niet hetzelfde hoeven te zijn met andere laadverliezen tot gevolg (hier bijvoorbeeld meer info: https://www.zonneplan.nl/laadpaal/werki ... ische-auto).
Maar als ik mijn accu helemaal leeg rijd dan gaat er ruim 10kWh in. Dat is dus inclusief eventuele laadverliezen.
Waar lees jij in af hoeveel stroom je geladen hebt? Ik doe via de app van de laadpaal.
Ook de range moet je even scherp hebben: je hebt een startwaarde in Pure en Hybrid. Daar zit 5 km verschil tussen. In Pure heb ik 40, in Hybrid 35 als startwaarde na het starten.
Overigens is die startwaarde niet wat ik echt kan rijden nu met de nieuwe accu. In Pure haal ik zo tussen de 40 en 45 km met temperaturen rond de 20 graden buiten. Mijn vermoeden is dat in ieder geval in mijn MY16 de startwaarde gewoon max 40 in Pure is zoals toen deze nieuw uit de fabriek kwam is en niet kan/kon worden aangepast.
Die sport om zoveel mogelijk elektrisch te rijden herken ik. Hier net zo. Zit ruim op de 1:30 en over de afgelopen 250 km nog geen druppel benzine nodig gehad.
Veel plezier met de XC90, blijft een fantastische wagen.
Wat ik laad en wat jij laadt is nooit helemaal 1:1 te vergelijken doordat de omstandigheden niet hetzelfde hoeven te zijn met andere laadverliezen tot gevolg (hier bijvoorbeeld meer info: https://www.zonneplan.nl/laadpaal/werki ... ische-auto).
Maar als ik mijn accu helemaal leeg rijd dan gaat er ruim 10kWh in. Dat is dus inclusief eventuele laadverliezen.
Waar lees jij in af hoeveel stroom je geladen hebt? Ik doe via de app van de laadpaal.
Ook de range moet je even scherp hebben: je hebt een startwaarde in Pure en Hybrid. Daar zit 5 km verschil tussen. In Pure heb ik 40, in Hybrid 35 als startwaarde na het starten.
Overigens is die startwaarde niet wat ik echt kan rijden nu met de nieuwe accu. In Pure haal ik zo tussen de 40 en 45 km met temperaturen rond de 20 graden buiten. Mijn vermoeden is dat in ieder geval in mijn MY16 de startwaarde gewoon max 40 in Pure is zoals toen deze nieuw uit de fabriek kwam is en niet kan/kon worden aangepast.
Die sport om zoveel mogelijk elektrisch te rijden herken ik. Hier net zo. Zit ruim op de 1:30 en over de afgelopen 250 km nog geen druppel benzine nodig gehad.
Veel plezier met de XC90, blijft een fantastische wagen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Er zijn drie uitvoeringen van de shortrange accu. Begon in de XC90 in 2016 met 9,2, later (MY18?) werd het 10,4 en tot slot vanaf 20/21 werd het 11,6.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 29.08.2021 - 12:08
De vorige eigenaar heeft hem laten vervangen omdat de oude batterij een celafwijking had. Ik ben wel blij met de nieuwe batterijGouwe schreef: ↑29.08.2025 - 09:40 Weet je ook waarom de accu bij jou auto is vervangen? Als jij een 2021 accu hebt, dan heb je een bruto 11,6 kWh accu net als ik.
Wat ik laad en wat jij laadt is nooit helemaal 1:1 te vergelijken doordat de omstandigheden niet hetzelfde hoeven te zijn met andere laadverliezen tot gevolg (hier bijvoorbeeld meer info: https://www.zonneplan.nl/laadpaal/werki ... ische-auto).
Maar als ik mijn accu helemaal leeg rijd dan gaat er ruim 10kWh in. Dat is dus inclusief eventuele laadverliezen.
Waar lees jij in af hoeveel stroom je geladen hebt? Ik doe via de app van de laadpaal.
Ook de range moet je even scherp hebben: je hebt een startwaarde in Pure en Hybrid. Daar zit 5 km verschil tussen. In Pure heb ik 40, in Hybrid 35 als startwaarde na het starten.
Overigens is die startwaarde niet wat ik echt kan rijden nu met de nieuwe accu. In Pure haal ik zo tussen de 40 en 45 km met temperaturen rond de 20 graden buiten. Mijn vermoeden is dat in ieder geval in mijn MY16 de startwaarde gewoon max 40 in Pure is zoals toen deze nieuw uit de fabriek kwam is en niet kan/kon worden aangepast.
Die sport om zoveel mogelijk elektrisch te rijden herken ik. Hier net zo. Zit ruim op de 1:30 en over de afgelopen 250 km nog geen druppel benzine nodig gehad.
Veel plezier met de XC90, blijft een fantastische wagen.


- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
9 van de 10 keer tank ik 95. Af en toe een tankje 98 tussendoor. Zoals afgelopen zomer, maar merkte geen verschil in verbruik of rijden met de caravan.....
B stand maakt niets uit voor de startwaarde. B-stand heeft naar mijn mening vooral extra waarde bij rijden in de bergen omdat je heuvel/berg af minder hoeft te remmen én de accu wordt bijgeladen. Dat laatste vindt dus ook plaats i.g.v. (licht) remmen met de voetrem.
De oude accu kon je inderdaad geen modules van vervangen, dus alleen de hele accu (althans bij de dealer) Lucky you met je nieuwe accu. Kun je weer jaren vooruit.
Afgelopen zomer kon ik openbaar laden met de ANWB laadpas app door het scannen van de QR code op de laadpaal. Werkte feilloos. Misschien heb je er wat aan (uiteraard als je een ANWB laadpas hebt...).
B stand maakt niets uit voor de startwaarde. B-stand heeft naar mijn mening vooral extra waarde bij rijden in de bergen omdat je heuvel/berg af minder hoeft te remmen én de accu wordt bijgeladen. Dat laatste vindt dus ook plaats i.g.v. (licht) remmen met de voetrem.
De oude accu kon je inderdaad geen modules van vervangen, dus alleen de hele accu (althans bij de dealer) Lucky you met je nieuwe accu. Kun je weer jaren vooruit.
Afgelopen zomer kon ik openbaar laden met de ANWB laadpas app door het scannen van de QR code op de laadpaal. Werkte feilloos. Misschien heb je er wat aan (uiteraard als je een ANWB laadpas hebt...).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor