Voor een Volvo V90 Cross Country uit 2018 heb ik een vraag over het BLIS-systeem.
Sinds kort verschijnt er een foutmelding en is de dodehoekdetectie (lampjes in de spiegels) uitgeschakeld.
Bij het starten van de auto krijg ik de volgende melding:
Daarna volgt: “Dodehoeksensor service vereist”.
Uit voorzorg heb ik de sensoren rondom de auto schoongemaakt met water en een doek, en gecontroleerd op vuil of schade. Dit heeft het probleem helaas niet opgelost.
Daarna is de auto uitgelezen bij een garage met Volvo-software. Dit leverde de volgende foutmeldingen op:
De monteur gaf aan dat de storing te maken had met de sensor parkeerhulp LA buiten (B1B48).
In enthousiasme heb ik direct een nieuwe sensor bij Volvo besteld, maar na controle bleek dat alle vier parkeersensoren achter gewoon goed functioneren.
Voordat ik de achterbumper ga demonteren en onderdelen ga schoonmaken of vervangen zonder zekerheid op resultaat, wil ik graag advies vragen.
Kan een defecte parkeersensor daadwerkelijk dit soort BLIS-fouten veroorzaken? Of lijkt het eerder op foutcode U2C95?
Hoe kan ik dit het beste verder diagnosticeren?
Alvast bedankt voor jullie tips!
Advies bij BLIS storing - V90 CC
- Fredhead
- Geartronic member
Heb je topic even naar het juiste board verplaatst.
Onlangs is haast dezelfde vraag over een ander model gesteld, daar bleek een kapotte sensor inderdaad deze storing te kunnen veroorzaken.
Onlangs is haast dezelfde vraag over een ander model gesteld, daar bleek een kapotte sensor inderdaad deze storing te kunnen veroorzaken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- -KJ-
- 5th Gear member
Gaat het hier niet om een een radar-sensor die onder de achterlichten achter de bumper zit? Voor zover ik weet van mijn voormalige V40 en S90 werken BLIS en CTA namelijk met radar en niet met de parkeersensoren.
Zie ook:
en onder het kopje Onderhoud:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 800605239/
Zie ook:
en onder het kopje Onderhoud:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 800605239/
- Gouwe
- 7th Gear member
Hebben we het hier niet over de sensor van de parkeerhulp? M.a.w. niet over de parkeersensor, maar de sensoren die meten dat er een vrije parkeerruimte is, die dus aan de buitenzijde van de bumper zitten (net voor het achterwiel)? Kan me goed voorstellen dat die sensoren ook gebruikt worden voor BLIS en CTA (beide geven een storing zo te zien).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- JelleR
- 2nd Gear member
Bedankt!
Ik vermoed inderdaad dat het de radar is die achter de achterbumper verwerkt zit: Is er een DIY manier om dit te diagnosticeren?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V40 Inscription
Volkswagen Polo WRC
Volkswagen Polo WRC