Olie automatische versnellingsbak

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Mr. D.
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.10.2023 - 09:52
Locatie: Rotterdam

Ik heb een S40 1.8 uit 2002 met een 5-versnelling automaat. Er zijn gemengde berichten op het internet over het verversen van de olie van de versnellingsbak. Sommigen zeggen dat je het nooit moet doen, anderen zeggen juist van wel en dat het zelfs aangeraden is om hem meerdere keren door te "flushen".

Hij schakelt goed en voelt over het algemeen smooth, vooral als ie warmgedraaid is (ik rijd altijd heel rustig met een koude motor). Ik hoop er nog wat jaartjes mee te doen, dus wat is wijsheid? Huidige kilometerstand is 120.000. Voor zover ik weet is de versnellingsbak-olie nooit vervangen.
2018 - heden: 2002 Volvo S40 1.8 automaat. Gekocht met 48k op de teller, nu 120k.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6854
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er zijn over dit onderwerp inderdaad heel veel verschillende zienswijzen. Topics genoeg over hier op dit forum ook. Ik heb zelf goede ervaringen met flushen, maar dat waren allemaal nieuwere bakken.
Toevallig in een ander topic recent deze link geplaatst: https://www.autrans.nl/diensten/flushen-en-verversen/
Als ik even snel reken rijd je ongeveer een 10K per jaar, is de auto al ca. 23 jaar oud, ben je een rustige rijder en heb je geen klachten. In jou situatie kan ik me ook goed voorstellen dat ik er niets aan zou doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Mr. D.
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.10.2023 - 09:52
Locatie: Rotterdam

Gouwe schreef: 08.07.2025 - 16:58 Er zijn over dit onderwerp inderdaad heel veel verschillende zienswijzen. Topics genoeg over hier op dit forum ook. Ik heb zelf goede ervaringen met flushen, maar dat waren allemaal nieuwere bakken.
Toevallig in een ander topic recent deze link geplaatst: https://www.autrans.nl/diensten/flushen-en-verversen/
Als ik even snel reken rijd je ongeveer een 10K per jaar, is de auto al ca. 23 jaar oud, ben je een rustige rijder en heb je geen klachten. In jou situatie kan ik me ook goed voorstellen dat ik er niets aan zou doen.
Dank voor de reply.

Ik ben inderdaad een vrij relaxte rijder en als ik doortrap doe ik het op de snelweg met een warme motor.

Ik ben inmiddels behoorlijk gehecht aan deze auto en hoop er nog een tijd mee te doen wat gezien de kilometers prima mogelijk is. We zijn een beetje aan het kijken voor iets groters voor het gezin, maar dit is een prima auto voor woon/werkverkeer om erbij te houden. Hij heeft geen roest of andere serieuze problemen.
2018 - heden: 2002 Volvo S40 1.8 automaat. Gekocht met 48k op de teller, nu 120k.
Gebruikersavatar
V70ivo
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 30.08.2025 - 20:34

Olie hoort ververst te worden.
Maar door concurrentie op de markt rekken de autoleveranciers de intervallen.
Vroeger moest een auto langer mee gaan, tegenwoordig heeft dat amper nog reclame waarde.
2ton is een mooie punt en mijne moet binnenkort ook, ik ga waarschijnlijk voor de Mobil.
Zie ook;
viewtopic.php?t=51100
De Kroonolie is een goede site voor info, heeft een wat goedkopere soort.
Vergeet ook de stuurbekrachtiging en rem- en koelvloeistof niet.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6854
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V70ivo schreef: 30.08.2025 - 21:52 Olie hoort ververst te worden......2ton is een mooie punt en mijne moet binnenkort ook....
Ik zou zeggen: lees je vooral eerst even in welke methode in jou situatie handig is.
Met oudere bakken en hogere kilometrages is de mening van sommige specialisten dat misschien drain en fill verstandiger is dan flushen....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V70ivo
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 30.08.2025 - 20:34

Op dit gebied blijkt veel een persoonlijk gevoel te zijn voor velen.
Maar zelf ben ik voorstander van licht doorspoelen met de duurdere olie, dus net even de koppel omvormer meenemen.
Zoals ook eigenlijk bij de stuurbekrachtiging.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6854
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V70ivo schreef: 03.09.2025 - 00:24 ....Maar zelf ben ik voorstander van licht doorspoelen met de duurdere olie....
Wat versta jij dan onder licht doorspoelen precies?
En wat is duurdere olie precies? Ik zou zelf de specs van de olie belangrijker vinden dan de prijs.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gouwe schreef: 31.08.2025 - 10:35 Ik zou zeggen: lees je vooral eerst even in welke methode in jou situatie handig is.
Met oudere bakken en hogere kilometrages is de mening van sommige specialisten dat misschien drain en fill verstandiger is dan flushen....
Bij flushen gebeurd er niets anders met de olie dan wat er ook gebeurd als je normaal rond rijdt. Behalve dan dat er verse olie in gaat en vieze olie uit komt.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6854
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat ben ik helemaal met je eens, en heb al hier wel eens geroepen dat de term Power flush misleidend is. Power slaat m.i. op het resultaat en niet op de procedure als zou er met hoge druk gespoeld worden. En dan heb je ook nog wel/geen reiniger gebruiken. Wel/geen o-ring sealant toevoegen aan de nieuwe olie.
Echter er zijn ook mensen/specialisten die menen dat je de oude type bakken, die al heel veel kilometers zonder oliewissel gereden hebben, beter niet kunt flushen, soms beter helemaal niets moet doen, soms drain en fill. Kortom, zoals ik al zei: zoveel verschillende zienswijzen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V70ivo
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 30.08.2025 - 20:34

Mijn bak schakelt nog prima.
Ooit een keer de garage gebeld waar ie vandaan kwam, die gaven toen aan dat de bak bij 1 ton gereviseerd was, of er een nieuwe in is gekomen.
Efin, tijd voor nieuw spul.
Op internet zijn er een paar goede filmpjes te zien mbt verversen.
Olie aftappen, bout er weer in, nieuwe olie erin. Slang (groene clipjes bij Ali besteld) aan de bovenzijde van de radiateur/warmtewisselaar (automaatbak) aansluiten.
Motor starten en 2 liter laten pompen. Vullen aan liters wat er uit kwam, weer starten etc, totdat je zo'n 7,5 - 8 liter ververst hebt.
Totale inhoud moet dan 7,2 liter zijn.
Controleer automaat oliepijl volgens Volvo richtlijnen.

Volvo 1161540
Mobil 3309
(Kroon SP Matic 4026) blijkbaar geen jws 3309, maar universeel.
Etc, ... etc.

Mijn keuze is gevallen op de Mobil, volgens velen Volvo OEM maar goedkoper.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”