Ik heb een S40 1.8 uit 2002 met een 5-versnelling automaat. Er zijn gemengde berichten op het internet over het verversen van de olie van de versnellingsbak. Sommigen zeggen dat je het nooit moet doen, anderen zeggen juist van wel en dat het zelfs aangeraden is om hem meerdere keren door te "flushen".
Hij schakelt goed en voelt over het algemeen smooth, vooral als ie warmgedraaid is (ik rijd altijd heel rustig met een koude motor). Ik hoop er nog wat jaartjes mee te doen, dus wat is wijsheid? Huidige kilometerstand is 120.000. Voor zover ik weet is de versnellingsbak-olie nooit vervangen.
Olie automatische versnellingsbak
- Gouwe
- 7th Gear member
Er zijn over dit onderwerp inderdaad heel veel verschillende zienswijzen. Topics genoeg over hier op dit forum ook. Ik heb zelf goede ervaringen met flushen, maar dat waren allemaal nieuwere bakken.
Toevallig in een ander topic recent deze link geplaatst: https://www.autrans.nl/diensten/flushen-en-verversen/
Als ik even snel reken rijd je ongeveer een 10K per jaar, is de auto al ca. 23 jaar oud, ben je een rustige rijder en heb je geen klachten. In jou situatie kan ik me ook goed voorstellen dat ik er niets aan zou doen.
Toevallig in een ander topic recent deze link geplaatst: https://www.autrans.nl/diensten/flushen-en-verversen/
Als ik even snel reken rijd je ongeveer een 10K per jaar, is de auto al ca. 23 jaar oud, ben je een rustige rijder en heb je geen klachten. In jou situatie kan ik me ook goed voorstellen dat ik er niets aan zou doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
Dank voor de reply.Gouwe schreef: ↑08.07.2025 - 16:58 Er zijn over dit onderwerp inderdaad heel veel verschillende zienswijzen. Topics genoeg over hier op dit forum ook. Ik heb zelf goede ervaringen met flushen, maar dat waren allemaal nieuwere bakken.
Ik ben inderdaad een vrij relaxte rijder en als ik doortrap doe ik het op de snelweg met een warme motor.
Ik ben inmiddels behoorlijk gehecht aan deze auto en hoop er nog een tijd mee te doen wat gezien de kilometers prima mogelijk is. We zijn een beetje aan het kijken voor iets groters voor het gezin, maar dit is een prima auto voor woon/werkverkeer om erbij te houden. Hij heeft geen roest of andere serieuze problemen.
2018 - heden: 2002 Volvo S40 1.8 automaat. Gekocht met 48k op de teller, nu 120k.