Hi jongens,
Ik heb een probleem met de S60. Mijn achterremschijven worden flink wat heter dan voor. Nu heb ik alles al uit elkaar gehad. De blokjes gaan mooi vrij op en neer. Nu rolt de auto ook gewoon bij een lichte helling. Dus neem aan dat het in de klauwen zit. Nu is er een vraag. Is er een mogelijkheid om te testen of het in de elechtische handrem zit door middel van de zekering er uit tehalen oid. Als ik dat zou doen gaat die dan in een ruststand dat die geen druk er ophoud waardoor ik tot reparatie toch een lange afstand kan rijden dit weekend ?
Help remtang vast, electronische handrem.
-
- 2nd Gear member
Volvo S60 1,5 T3 2018
-
- 2nd Gear member
Kan ik gewoon rijden als ik de handrem in de service modes zet en de stekkers loskoppel? Of schiet de auto dan in de stress?
Volvo S60 1,5 T3 2018
- -KJ-
- 5th Gear member
VolvoScheurder schreef: ↑04.09.2025 - 22:12 Kan ik gewoon rijden als ik de handrem in de service modes zet en de stekkers loskoppel? Of schiet de auto dan in de stress?
Daar kom je maar op 1 manier achter...
- Rene64
- 3rd Gear member
Zekering er uit zal aan de stand van de motoren op de remklauw niets doen.
Ik zou eerst eens kijken wat de echte reden is.
Het kan ook zo zjjn dat de remblokken niet goed vrij komen na een keer remmen.
Dan is oed gangbaar maken van de blokken vak al een oplossing.
Bedenk je wel dat de handrem ook een noodrem is voor het geval dat...
Je zal dus ook zeker meldingen krijgen.
Ik zou eerst eens kijken wat de echte reden is.
Het kan ook zo zjjn dat de remblokken niet goed vrij komen na een keer remmen.
Dan is oed gangbaar maken van de blokken vak al een oplossing.
Bedenk je wel dat de handrem ook een noodrem is voor het geval dat...
Je zal dus ook zeker meldingen krijgen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
-
- 2nd Gear member
Je weet al wat het is als je de handrem eraf zet en de blokken even terug duwt zodat de schijf goed vrijloopt. Als je dan de voetrem gebruikt en de schijf loopt weer (te) zwaar dan weer je dat het de remzuiger is. De parkeerrem zit in de binnenzijde van de remzuiger en doet na het lossen niets.
Wel ervan uitgaande dat de blokken dus soepel op en neer gaan.
Zekering (2x 30A) van voeding motoren eruit is niet aan te raden. Zal waarschijnlijk foutcodes zetten en melding geven.
Ik heb een 9V batterij gebruikt (3 stuks) voor het terugstellen achter en werkte prima. Je hoort snel genoeg welke kant je opgaat. Kort is aanzetten en daarmee kun je ook eenvoudig het boutje waarmee de schijf vast zit losdraaien indien je schijven wisselt. Ompolen en motor draait de moer aan binnenkant remzuiger volledig in, duurt even.
Je kunt met deze wijze dus ook de remzuiger soepel maken. Motor terugstellen en daarna remzuiger recht indrukken (niet draaien). Ontluchtingsnippel open draaien om vuile remolie niet terug in het systeem te drukken. Dan rempedaal intrappen met houten blok ertussen zodat remzuiger niet te ver uitgaat anders heb je een ander probleem. (dikte blok bepalen adhv dikte schijf en zeg 2 versleten blokken). Dit een paar keer herhalen. Je moet de zuiger bijna met je duimen in kunnen drukken (mits de motor van de parkeerrem terug staat). Remolie bijvullen/controleren.
Wel ervan uitgaande dat de blokken dus soepel op en neer gaan.
Zekering (2x 30A) van voeding motoren eruit is niet aan te raden. Zal waarschijnlijk foutcodes zetten en melding geven.
Ik heb een 9V batterij gebruikt (3 stuks) voor het terugstellen achter en werkte prima. Je hoort snel genoeg welke kant je opgaat. Kort is aanzetten en daarmee kun je ook eenvoudig het boutje waarmee de schijf vast zit losdraaien indien je schijven wisselt. Ompolen en motor draait de moer aan binnenkant remzuiger volledig in, duurt even.
Je kunt met deze wijze dus ook de remzuiger soepel maken. Motor terugstellen en daarna remzuiger recht indrukken (niet draaien). Ontluchtingsnippel open draaien om vuile remolie niet terug in het systeem te drukken. Dan rempedaal intrappen met houten blok ertussen zodat remzuiger niet te ver uitgaat anders heb je een ander probleem. (dikte blok bepalen adhv dikte schijf en zeg 2 versleten blokken). Dit een paar keer herhalen. Je moet de zuiger bijna met je duimen in kunnen drukken (mits de motor van de parkeerrem terug staat). Remolie bijvullen/controleren.
V70 2.5T 2007 (mj2008)
-
- 2nd Gear member
Even weer terug komend. Alle remmen los gehaald en nieuwe tangen incl motor er op. Alles loopt soepel tot dat...... de handrem wordt geactiveerd. Nu lees ik her en der dat ook de handremmodule soms de geest geeft. Weet iemand waar die zit bij een Volvo S60 2017?
Volvo S60 1,5 T3 2018
-
- 2nd Gear member
Er is geen storing tezien. Met welke uitlees apperaat ik ook probeer. Zo ook geen melding op het dasboard.
De remmen staan niet vast oid. Er loop iets aan. Al zijn de remmen nog zo warm, ik kan de auto bij wijze van spreken met 1 hand een zet geven en hij rolt weg.
Als ik de auto in de lucht heb en de de wielen achter wil draaien, dan lopen ze zwaar. Geef het max 4 a 5 rondjes. Zet ik de auto in service mode en zijn de handrem motoren gelost dan draaien de wielen los. Dus voet remzelf kan ik uitsluiten. Haal ik de auto weer uit de service mode en laat ik de auto alles stellen qua handrem motoren dan lopen de wielen weer vast. Weer max 4 a 5 rondjes.
De remmen staan niet vast oid. Er loop iets aan. Al zijn de remmen nog zo warm, ik kan de auto bij wijze van spreken met 1 hand een zet geven en hij rolt weg.
Als ik de auto in de lucht heb en de de wielen achter wil draaien, dan lopen ze zwaar. Geef het max 4 a 5 rondjes. Zet ik de auto in service mode en zijn de handrem motoren gelost dan draaien de wielen los. Dus voet remzelf kan ik uitsluiten. Haal ik de auto weer uit de service mode en laat ik de auto alles stellen qua handrem motoren dan lopen de wielen weer vast. Weer max 4 a 5 rondjes.
Volvo S60 1,5 T3 2018
-
- 2nd Gear member
Even doordenken. Wat zou er gebeuren als ik de auto laat zoals die is. Van de parkeer rem af en via de 9 volts batterij truc de motor van de handrem een slag laat terug draaien. Zodat me wiel wel vrij loopt. Zou de auto zicht zelf weer willen verstellen als ik contact maakt. Of ziet hij dat dan als nog als vrijstand zodat ik een test ronde kan maken.
Volvo S60 1,5 T3 2018
- NicoV40
- 4th Gear member
Wij hebben een 2016, modeljaar 2017 V60. Het valt me ook op dat de achterwielen zwaarder draaien dan de voorwielen als de auto in de lucht hangt.
Slepend geluid, alsof de elektronische handrem de blokken inderdaad net iets 'te dicht' tegen de schijven knelt in rust.
Ik merk ook op dat de achterwielen sneller vies zijn dan de voorwielen, meestal is het andersom.
Remblokken en schijven zijn bijna versleten, ga er ceramische blokken in monteren om het stoffen tegen te gaan maar vrees dat er verder niet veel aan te doen zal zijn, 'producteigenschap'.
Slepend geluid, alsof de elektronische handrem de blokken inderdaad net iets 'te dicht' tegen de schijven knelt in rust.
Ik merk ook op dat de achterwielen sneller vies zijn dan de voorwielen, meestal is het andersom.
Remblokken en schijven zijn bijna versleten, ga er ceramische blokken in monteren om het stoffen tegen te gaan maar vrees dat er verder niet veel aan te doen zal zijn, 'producteigenschap'.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

- Almerev70
- 4th Gear member
Zomaar een gedacht, zijn je schijven wel 100% recht?
Mss een minimale kromming die je niet voelt met rijden maar wel dit kan veroorzaken?
Mss een minimale kromming die je niet voelt met rijden maar wel dit kan veroorzaken?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
-
- 2nd Gear member
De remmen zijn qua schijf en blok nog geen jaar oud al denk ik dat ze nu wel teheet zijn geworden. Dat ze smeriger worde dat is niet erg. Waar ik mee zit is dat het veelste warm word. Is net of de handrem motoren zich niet genoeg lossen. Het zwaar lopen is er ook pas zodra ik de handrem heb laten stellen in gebruik mode. Zet ik de service stand aan voor de remmen dat loopt alles keurig vrij.
Volvo S60 1,5 T3 2018
-
- 6th Gear member
Je kan een rondje, of twee rijden, totdat hill-assist of park-assist roet in het eten gooit. Raam open bij motor starten en je hoort of ze vrij blijven.VolvoScheurder schreef: ↑07.09.2025 - 09:00 Even doordenken. Wat zou er gebeuren als ik de auto laat zoals die is. Van de parkeer rem af en via de 9 volts batterij truc de motor van de handrem een slag laat terug draaien. Zodat me wiel wel vrij loopt. Zou de auto zicht zelf weer willen verstellen als ik contact maakt. Of ziet hij dat dan als nog als vrijstand zodat ik een test ronde kan maken.