Help remtang vast, electronische handrem.

Plaats reactie
VolvoScheurder
2nd Gear member

Hi jongens,

Ik heb een probleem met de S60. Mijn achterremschijven worden flink wat heter dan voor. Nu heb ik alles al uit elkaar gehad. De blokjes gaan mooi vrij op en neer. Nu rolt de auto ook gewoon bij een lichte helling. Dus neem aan dat het in de klauwen zit. Nu is er een vraag. Is er een mogelijkheid om te testen of het in de elechtische handrem zit door middel van de zekering er uit tehalen oid. Als ik dat zou doen gaat die dan in een ruststand dat die geen druk er ophoud waardoor ik tot reparatie toch een lange afstand kan rijden dit weekend ?
Volvo S60 1,5 T3 2018
-KJ-
5th Gear member

Als je een zekering er uit haalt krijgt het motortje geen stroom meer om in een ruststand te gaan. Je zult met een accu de motor moeten laten intrekken en dan de stekker er af laten.

VolvoScheurder
2nd Gear member

Kan ik gewoon rijden als ik de handrem in de service modes zet en de stekkers loskoppel? Of schiet de auto dan in de stress?
Volvo S60 1,5 T3 2018
-KJ-
5th Gear member

VolvoScheurder schreef: 04.09.2025 - 22:12 Kan ik gewoon rijden als ik de handrem in de service modes zet en de stekkers loskoppel? Of schiet de auto dan in de stress?

Daar kom je maar op 1 manier achter...
Rene64
3rd Gear member

Zekering er uit zal aan de stand van de motoren op de remklauw niets doen.
Ik zou eerst eens kijken wat de echte reden is.
Het kan ook zo zjjn dat de remblokken niet goed vrij komen na een keer remmen.
Dan is oed gangbaar maken van de blokken vak al een oplossing.
Bedenk je wel dat de handrem ook een noodrem is voor het geval dat...
Je zal dus ook zeker meldingen krijgen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Rikky
2nd Gear member

Je weet al wat het is als je de handrem eraf zet en de blokken even terug duwt zodat de schijf goed vrijloopt. Als je dan de voetrem gebruikt en de schijf loopt weer (te) zwaar dan weer je dat het de remzuiger is. De parkeerrem zit in de binnenzijde van de remzuiger en doet na het lossen niets.

Wel ervan uitgaande dat de blokken dus soepel op en neer gaan.

Zekering (2x 30A) van voeding motoren eruit is niet aan te raden. Zal waarschijnlijk foutcodes zetten en melding geven.

Ik heb een 9V batterij gebruikt (3 stuks) voor het terugstellen achter en werkte prima. Je hoort snel genoeg welke kant je opgaat. Kort is aanzetten en daarmee kun je ook eenvoudig het boutje waarmee de schijf vast zit losdraaien indien je schijven wisselt. Ompolen en motor draait de moer aan binnenkant remzuiger volledig in, duurt even.

Je kunt met deze wijze dus ook de remzuiger soepel maken. Motor terugstellen en daarna remzuiger recht indrukken (niet draaien). Ontluchtingsnippel open draaien om vuile remolie niet terug in het systeem te drukken. Dan rempedaal intrappen met houten blok ertussen zodat remzuiger niet te ver uitgaat anders heb je een ander probleem. (dikte blok bepalen adhv dikte schijf en zeg 2 versleten blokken). Dit een paar keer herhalen. Je moet de zuiger bijna met je duimen in kunnen drukken (mits de motor van de parkeerrem terug staat). Remolie bijvullen/controleren.
V70 2.5T 2007 (mj2008)
VolvoScheurder
2nd Gear member

Even weer terug komend. Alle remmen los gehaald en nieuwe tangen incl motor er op. Alles loopt soepel tot dat...... de handrem wordt geactiveerd. Nu lees ik her en der dat ook de handremmodule soms de geest geeft. Weet iemand waar die zit bij een Volvo S60 2017?
Volvo S60 1,5 T3 2018
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”