Mijn Volvo XC90 T8 Ultimate Dark (2024) – uitgebreide ervaringen

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Elemli
1st Gear member

Hallo allemaal,

Eindelijk de tijd gevonden om wat uitgebreider in te gaan op mijn nieuwe XC90 T8 Recharge Ultimate Dark (mei 2024), zoals ik in mijn voorstelpost al had vermeld (daar staat per abuis Ultra Dark).

Dit is mijn eerste niet-Duitser, na bijna 30 jaar Volkswagen, Mercedes, Audi en als laatste BMW te hebben gereden. Op de VW na heb ik altijd stations gereden die allemaal compleet waren uitgerust qua techniek, interieur en exterieur. Allemaal diesels of benzine, en vaak ook met tuning. Met mijn allerlaatste auto – een BMW 520i Touring High Executive met M-pakket en full options (gekocht als demo bij introductie) – was ik echt volledig fan geworden van BMW.

Maar met drie ouder (en vooral langer) wordende kinderen en een nieuw huis met zonnepanelen, werd het hoog tijd om over te stappen op een SUV en hybride. Mijn overwegingen om in mei deze XC90 te kopen heb ik al uitgebreid beschreven in mijn eerste post.

Deze “monster” (hint naar de eerste drie letters van het kenteken 😉) is mijn eerste Volvo, hybride én SUV. Hij is uitgerust met de volgende opties in combinatie met de Ultimate Dark:

* Nappa lederen bekleding met contourstoelen (sportstoelen), Orrefors kristallen pookknop, zwarte hemelbekleding, Metal Mesh aluminium inleg
* Onyx Black metallic
* Gelamineerde zijruiten en achterruit
* Extra getint glas achterportieren en bagageruimte
* Visual Park Assist
* Bowers & Wilkins audiosysteem
* Luchtvering
* Inklapbare trekhaak
* 22” 5-dubbelspaaks Diamond Cut/Black velgen

Het enige wat er niet op zit zijn volgens mij de massagefunctie en stoelventilatie vóór. Maar wat je niet kent of hebt, mis je ook niet.

Direct na aanschaf (eind mei) laten doen:
* XPEL PPF: mijn eerste zwarte auto sinds de VW, en op deze Onyx Black metallic zie je echt alles – van vingerafdrukken tot microkrasjes.
* Maxton stylingpakket: Heico is prachtig, maar €7.500 voor een bodykit vind ik te gortig. Dat geld steek ik liever in PPF tegen krassen en steenslag. Het Maxton-pakket geeft de auto alsnog een stoere uitstraling en past verrassend subtiel.

Wensenlijst:
* Polestar Engineered Optimization (meer hierover verderop)
* Fixcam dashcam voor en achter (ik zoek nog iemand die tegen vergoeding de achtercamera netjes kan installeren)
* Heico Selected Level
* Polestar-remklauwen (twijfelgeval): moet nog uitzoeken of dit technisch kan of dat een ander merk beter is. Goudkleurige remklauwen zouden de rustige zwart-zilveren uitstraling misschien verstoren. In Duitsland zag ik een zwarte XC60 met zwart gespoten remklauwen, dat oogde ook fraai. Ideeën zijn welkom!

Sinds mei heb ik bijna 12.000 km gereden, waarvan 8.500 km tijdens de zomervakantie (zie foto met Packline NX215 dakkoffer).

Pluspunten
Te veel om op te noemen, maar vergeleken met mijn vorige auto’s springen er een paar uit:
* Ruimte: zowel bagage als 7-zits, ideaal om met gezin én hoogbejaarde ouders op stap te gaan.
* Elektrisch rijden: in de stad en voor woon-werk een enorme winst. Zelfs zuinig dieselen leverde maximaal 1:18-20 op; nu tank ik (met zonnepanelen thuis) nog maar eens per 2 à 3 weken.
* Rij- en zitcomfort: met Duitse stations kon ik op één dag max. 1400-1500 km rijden richting vakantieadres. Met de XC90 en mijn 1.92 lengte is 1600-1800 km geen enkel problee voor me, ondanks de lagere snelheden (130-140 km/u). Bovendien rijd ik veel rustiger en kalmer. De ‘racemodus’ is helemaal verdwenen.
* 4-zone Electronic Climate Control: bij 40-45 °C functioneert dit systeem uitstekend. Tijdens lange ritten nooit last gehad van een bezweet shirt of stijve nek/schouders. Dat was bij vorige auto’s wel anders. Stoelventilatie en massagefunctie bleken achteraf totaal niet nodig.
* Android Auto & CarPlay: inmiddels standaard, maar mijn BMW had nog de oudere versie.
* Bowers & Wilkins: elke rit opnieuw genieten.

Wenpunten (geen echte minpunten, meer gewenningszaken)
* Adaptive Cruise Control: ik rijd ook binnen de bebouwde kom graag met CC, maar de ACC remt vaak veel te vroeg en soms abrupt. Met mijn “Duits-Mediterrane” rijstijl (laat remmen - niet kleven) voelt dit extreem. Kan dit echt niet fijner worden afgesteld?
* Draaicirkel: soms voelt het alsof ik met een tanker onderweg ben. Heb al een paar keer half de straat geblokkeerd bij keren 😁. Nu gaat het beter (net als parkeren).
* Vermogen/versnelling: de 2.0 viercilinder mist zonder elektromotor soms kracht en schakelt niet altijd soepel. Vooral in de bergen werd dit duidelijk. Vandaar mijn wens voor Polestar Engineered Optimization – niet voor meer vermogen, maar vooral voor betere schakelmomenten.
* Bestuurdersdisplay: beperkt in variatie (alleen ‘Calm’ en ‘Navi’). Jammer dat je hier geen audio, telefoon, contacten of andere info kunt instellen of per rijmodus aanpassen. Geldt ook voor de HUD.
* Touchscreen: blijft wat simpel, vooral de vier vaste balken. Gelukkig gebruik ik meestal CarPlay.
* Benzineverbruik: logisch bij dit gewicht, bagage en dakkoffer, maar 1 op 6 bij 40-45 °C, airco op zijn hoogst en korte afstanden met heel veel stoplichten en verkeer was het wel even slikken. Laden was niet altijd mogelijk (gedoe met apps/kosten/tijd). Gelukkig lag de benzineprijs in het buitenland tussen €1,10 en €1,40.

Al met al: een auto die veel rust brengt, ruim en comfortabel is en perfect past bij onze situatie. De overstap van Duits naar Zweeds bevalt me verrassend goed!

Ik hoop met dit (iets te uitgebreide 😜) verslag anderen te kunnen helpen bij hun keuze. Ik zie jullie reacties op de verschillende punten graag tegemoet!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90 T8 Recharge Ultimate Dark 2024 / Onyx-black / lid sinds mei 2025
Gouwe
7th Gear member

Mooi verslag van de eerste bevindingen. Hier al 5,5 jaar fan van de XC90T8 en een half jaar geleden besloten dat hij nog een 5 jaar blijft.
Over jou gewenningspunten:
- ACC is om te schakelen naar CC (knopje 1 tik naar links), dat wist je al?
- In de bergen is de Power stand wellicht een betere optie, of AWD.
- Benzineverbruik is op korte afstanden altijd een drama, zeker als je de accu helemaal hebt leeggereden, want dan gaat de benzinemotor ook nog de accu bijladen en dat kost je nog eens 30-40% extra brandstof. Tip van flip: gebruik de Hold functie om wat prik in de accu te houden voor dit soort omstandigheden.
Geniet verder van dit prachtige knuffelmonster.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Elemli
1st Gear member

Gouwe schreef: 08.09.2025 - 07:22 In de bergen is de Power stand wellicht een betere optie, of AWD.
De Power stand is idd wat ik ook ben gaan gebruiken. Het is natuurlijk ook wennen van station naar SUV en met de nodige km's heb ik daar nu een weg in gevonden. Toch blijft het schakelen mij telkens opvallen (lijkt soms te hangen). Met de BMW had ik schakelflippers op de stuur en dat was altijd wel handig met even terug- en doorschakelen. Maar goed, gelukkig komen we niet vaak in de bergen :)
Gouwe schreef: 08.09.2025 - 07:22 ACC is om te schakelen naar CC (knopje 1 tik naar links), dat wist je al?
Vind dat ie te vroeg afremt op de voorligger. Ook bij 1 streepje vind ik de afstand erg groot en zonde van mijn snelheid en benzine
Gouwe schreef: 08.09.2025 - 07:22 ip van flip: gebruik de Hold functie om wat prik in de accu te houden voor dit soort omstandigheden.
Thanks voor de handige tip. Zal het zeker toepassen voor mijn ritjes richting Randstad.
Gouwe schreef: 08.09.2025 - 07:22 Geniet verder van dit prachtige knuffelmonster.
Thx. doe ik zeker :)
-KJ-
5th Gear member

1 streepje staat gelijk aan 1 seconde afstand tot je voorganger en dat is te ruim?
Bart
8th Gear member

Mooi verhaal, je enthousiasme spat ervan af en je minpunten zijn volgens mij vooral een kwestie van wennen. De ACC is ook niet altijd mijn vriend, tijd met een Passat gereden en die deed dat toch echt soepeler. Het staat extreem veilig afgesteld, en dat past natuurlijk wel bij Volvo maar het kan af en toe zeker soepeler.

Polestar-optimalisatie is nu in de aanbieding bij de dealer, in de Powerstand nooit gemist (zelfs in Pure vind ik hem lekker vlot); bij de tolpoortjes zetten onze kinderen zich altijd even schrap want dan liet ik de pk's even los... "Let 'r rip, tator chip!"

Qua dashcam heb ik eek exemplaar van Ali (zie mijn blog), supermakkelijk te installeren en prima beeld. Is wel alleen voor, achter heb ik niet..

Enne, die stoelmassage en -koeling: als je eenmaal gehad hebt wil je niet meer zonder :-D
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
raspaardje
6th Gear member

Uitgesproken XC90 heb je! Gefeliciteerd!
Zelf ben ik meer van de wolf in schaapskleren ipv de schaap in wolfskleren...:-) Het blijft een hele grote zware auto waar sportiviteit (op snelheid rechtdoor na) ver te zoeken is. Extra spoilers vind ik daarmee in tegenspraak maar gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak...:-)

Verder zijn de contourstoelen nooit leverbaar geweest met massage- en ventilatiefunctionaliteit én neemt Volvo het idd wel heel ruim qua veiligheidsmarge met de ACC/PA. Andere merken laten zien dat dat afremmen soepeler kan.
Ik denk dat Polestar aanpassing de automaat idd meer richting de 8-traps ZF automaat laat gaan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Jelmer de Jong
6th Gear member

-KJ- schreef: 08.09.2025 - 10:19 1 streepje staat gelijk aan 1 seconde afstand tot je voorganger en dat is te ruim?
Niet als continue volgafstand, wel als degene voor je af remt om af te slaan en jij eigenlijk prima door kan zeilen omdat die auto voor je toch uit de weg gaat.
Gouwe
7th Gear member

Elemli schreef: 08.09.2025 - 09:31 Vind dat ie te vroeg afremt op de voorligger. Ook bij 1 streepje vind ik de afstand erg groot en zonde van mijn snelheid en benzine
Ik vermoed dat je mijn antwoord op je vraag over de ACC niet begrijpt?
Lees hier maar: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 14cedbac5/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Elemli
1st Gear member

-KJ- schreef: 08.09.2025 - 10:19 1 streepje staat gelijk aan 1 seconde afstand tot je voorganger en dat is te ruim?
dat is idd wat Volvo meld en dat 5 streepjes voor 3 seconden staan. Dee Volvo technici zullen het ongetwijfeld beter weten dan ik maar in de praktijk zou dat betekenen dat de ACC pas ingrijpt bij de volgende afstanden (bij benadering):

Bij 50 km/u
- Kort (1 sec) → ~14 m
- Lang (3 sec) → ~42 m

Bij 100 km/u
- Kort (1 sec) → ~28 m
- Lang (3 sec) → ~84 m

bij 120 km/u
- Kort (1 sec) → ~33 m
- Lang (3 sec) → ~100 m

In de praktijk werkt het naar mijn ervaring en gevoel veel eerder
Laatst gewijzigd door Elemli op 08.09.2025 - 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Elemli
1st Gear member

Bart schreef: 08.09.2025 - 10:33 Mooi verhaal, je enthousiasme spat ervan af en je minpunten zijn volgens mij vooral een kwestie van wennen. De ACC is ook niet altijd mijn vriend, tijd met een Passat gereden en die deed dat toch echt soepeler. Het staat extreem veilig afgesteld, en dat past natuurlijk wel bij Volvo maar het kan af en toe zeker soepeler.

Polestar-optimalisatie is nu in de aanbieding bij de dealer, in de Powerstand nooit gemist (zelfs in Pure vind ik hem lekker vlot); bij de tolpoortjes zetten onze kinderen zich altijd even schrap want dan liet ik de pk's even los... "Let 'r rip, tator chip!"

Qua dashcam heb ik eek exemplaar van Ali (zie mijn blog), supermakkelijk te installeren en prima beeld. Is wel alleen voor, achter heb ik niet..

Enne, die stoelmassage en -koeling: als je eenmaal gehad hebt wil je niet meer zonder :-D
Dankjewel Bart. Heb de aanbieding ontvangen en overweeg het te doen. Heb je blog over de dashcam gelezen en ga de camera voor zelf doen maar achter durf ik het alleen niet aan.
Gouwe
7th Gear member

Elemli schreef: 08.09.2025 - 12:29 .... dat is idd wat Volvo meld en dat 5 streepjes voor 3 seconden staan. Dee Volvo technici zullen het ongetwijfeld beter weten dan ik maar in de praktijk zou dat betekenen dat de ACC pas ingrijpt bij de volgende afstanden (bij benadering):
....
In de praktijk werkt het naar mijn ervaring en gevoel veel eerder (dus op langere afstanden).
Ingrijpen doet hij dan juist toch (veel) eerder omdat als je bij 120 km een volgafstand van minimaal 33 meter wil handhaven en jij met 120 op een vrachtauto die 90 rijdt inloopt, dus eerder moet remmen?
De afstand is dus een volgafstand en geen reactie afstand zeg maar?
Elemli
1st Gear member

raspaardje schreef: 08.09.2025 - 10:36 Uitgesproken XC90 heb je! Gefeliciteerd!
Zelf ben ik meer van de wolf in schaapskleren ipv de schaap in wolfskleren...:-) Het blijft een hele grote zware auto waar sportiviteit (op snelheid rechtdoor na) ver te zoeken is. Extra spoilers vind ik daarmee in tegenspraak maar gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak...:-)

Verder zijn de contourstoelen nooit leverbaar geweest met massage- en ventilatiefunctionaliteit én neemt Volvo het idd wel heel ruim qua veiligheidsmarge met de ACC/PA. Andere merken laten zien dat dat afremmen soepeler kan.
Ik denk dat Polestar aanpassing de automaat idd meer richting de 8-traps ZF automaat laat gaan.
Snap ik helemaal en ben het eens met je de auto rijdt daardoor niet sportiever. Gaat eerder om het beeld dan techniek. Vind iemand die heel rustig en kalm rijdt met een sportauto ook "stoerder".

Mijn maatje bij de dealer had idd hetzelfde vermeld over de stoelen. Was een kwestie van nog langer wachten en doorzoeken of voor deze auto gaan. :)
Elemli
1st Gear member

Gouwe schreef: 08.09.2025 - 11:53
Elemli schreef: 08.09.2025 - 09:31 Vind dat ie te vroeg afremt op de voorligger. Ook bij 1 streepje vind ik de afstand erg groot en zonde van mijn snelheid en benzine
Ik vermoed dat je mijn antwoord op je vraag over de ACC niet begrijpt?
Lees hier maar: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 14cedbac5/
ah capiche. Las het te snel op mijn telefoon. Ga het proberen.
Laatst gewijzigd door Elemli op 08.09.2025 - 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Elemli
1st Gear member

Gouwe schreef: 08.09.2025 - 12:40
Elemli schreef: 08.09.2025 - 12:29 .... dat is idd wat Volvo meld en dat 5 streepjes voor 3 seconden staan. Dee Volvo technici zullen het ongetwijfeld beter weten dan ik maar in de praktijk zou dat betekenen dat de ACC pas ingrijpt bij de volgende afstanden (bij benadering):
....
In de praktijk werkt het naar mijn ervaring en gevoel veel eerder (dus op langere afstanden).
Ingrijpen doet hij dan juist toch (veel) eerder omdat als je bij 120 km een volgafstand van minimaal 33 meter wil handhaven en jij met 120 op een vrachtauto die 90 rijdt inloopt, dus eerder moet remmen?
De afstand is dus een volgafstand en geen reactie afstand zeg maar?
ja dat bedoelde ik ook. Grijpt veel te vroeg in.
raspaardje
6th Gear member

Elemli schreef: 08.09.2025 - 12:46 ja dat bedoelde ik ook. Grijpt veel te vroeg in.
En Gouwe probeert te zeggen dat hij dus logischerwijs veel eerder ingrijpt dan de afstanden die je (hieronder) schetste: volgafstand vs ingrijpafstand.
De ingrijpafstand is dus nog groter.
Elemli schreef: 08.09.2025 - 12:29 Bij 50 km/u
- Kort (1 sec) → ~14 m
- Lang (3 sec) → ~42 m

Bij 100 km/u
- Kort (1 sec) → ~28 m
- Lang (3 sec) → ~84 m

bij 120 km/u
- Kort (1 sec) → ~33 m
- Lang (3 sec) → ~100 m
Rudyvg
4th Gear member

Mooie 'black beauty'! Veel rijplezier gewenst.

Ik begrijp wel wat je bedoelt met snel ingrijpen, maar het ligt ook vooral aan de manier waarop veel Nederlanders aan het verkeer deelnemen. Als jij netjes twee seconden afstand houdt, dan is de kans groot dat iemand anders vindt dat dat te veel is. Duikt er dan iemand tussen, dan grijpt het systeem in. Dat kan wel wat soepeler overigens, ben ik met raspaardje eens.

Vwb prik in de accu houden: is het niet zo als je de volvo navigatie gebruikt, deze dan automatisch prik vasthoudt als jouw eindbestemming in de bebouwde kom ligt? Zodat je zonder uitstoot de stad binnenrijdt?
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016

XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
Elemli
1st Gear member

Dankjewel Rudyvg! Helemaal eens en ACC tijdens de spitsuren sowieso onmogelijk / niet-verstandig. Heb tijdens de vakantie de ACC een paar keer geprobeerd in het buitenland (o.a. Duitsland, Kroatie, Servie) wanneer het relatioef rustig was maar dan moet je wel ruim op tijd naar links (en hopen dat de voorligger ook niet gaat inhalen) wil je je snelheid behouden. Ach, nogmaals tis kwestie van wennen :)
Rudyvg schreef: 09.09.2025 - 10:32 Vwb prik in de accu houden: is het niet zo als je de volvo navigatie gebruikt, deze dan automatisch prik vasthoudt als jouw eindbestemming in de bebouwde kom ligt? Zodat je zonder uitstoot de stad binnenrijdt?
Bij een (redelijk) geladen accu wel afhankelijk van de afstand natuurlijk. Ik heb tijdens de 4-5 weken vakantie nooit geladen en een weekje in een grote stad doorgebracht . En als je dan met 40-45C, airco op zijn standje max en om de 100-200m moet stoppen en optrekken dan is hoog verbruik eerst schrikken maar wel logisch.
raspaardje
6th Gear member

Elemli schreef: 09.09.2025 - 15:05 Dankjewel Rudyvg! Helemaal eens en ACC tijdens de spitsuren sowieso onmogelijk / niet-verstandig. Heb tijdens de vakantie de ACC een paar keer geprobeerd in het buitenland (o.a. Duitsland, Kroatie, Servie) wanneer het relatioef rustig was maar dan moet je wel ruim op tijd naar links (en hopen dat de voorligger ook niet gaat inhalen) wil je je snelheid behouden. Ach, nogmaals tis kwestie van wennen
Ja, vooral wanneer je de capaciteit/kundigheid hebt je zeer soepel/bijna zonder gerem door het verkeer te begeven zal ACC (en ook PA) altijd wennen blijven.
Ook omdat er in eerste instantie met de achterwielen geremd wordt, dat voelt anders dan anders.
Op CC rijden en daarmee zelf de vrijheid hebben om van rijstrook te wisselen blijft mijn voorkeur hebben. De afstand tot je voorligger totdat je van rijstrook wisselt kan je op deze manier, indien nodig, variëren.
Er hoeft dan iig nooit onverwacht stevig geremd te worden; je laat de afstand tot je voorligger dan verder teruglopen en remmen doe je dan zelf wat geleidelijker.

Ik weet alleen niet of een 2024 AAOS Volvo nog de keuze heeft de ACC om te zetten naar normale CC?
eddy3
4th Gear member

Wisselen tussen CC en ACC alleen mogelijk ,bij de modellen met census.

grtn eddy
Elemli
1st Gear member

raspaardje schreef: 09.09.2025 - 16:29 p CC rijden en daarmee zelf de vrijheid hebben om van rijstrook te wisselen blijft mijn voorkeur hebben
. Vooral na jaren CC is ACC…. apart, anders.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”