XC40 T5 AWD (2018) met caravan: automaat of zelf schakelen?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2441
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Lijkt er inderdaad op dat er vanaf medio 2023 (ik denk vanaf introductie MY24) geen XC40 B4 AWD meer in het NL aanbod/gamma zit. Zonder AWD zal er ook geen Off-Road rij-modus zijn.

Met AWD, (op een XC40, voor mogelijke andere (oudere) generaties Haldex op andere modellen gaat dit mogelijk niet geheel op) wordt er continue gemonitord of er slip (dreigt) op te treden en zal indien nodig de aandrijfkracht voor max 50% naar de achterwielen gestuurd worden. Maar er zijn ook ‘standaard situaties’ waarbij altijd meer kracht naar achter gaat (b.v. wegrijden uit stilstand, maar mogelijk ook andere situaties afhankelijk van o.a. stuurhoek, snelheid, etc.)

En in de Off-Road rij-modus wordt de AWD geforceerd op 50/50% gezet, dat kan natuurlijk ook op een vlakk weg of idd. op glad wegdek. Deze modus werkt tot max een bepaalde snelheid en ik dacht tot max. 3e versnelling (bij onze GT8). Dan is ook de afdaal-assistent actief, wel geinig, maar bij afdalen met bak in A versnelt de auto nog best door (lees gaat het wat mij betreft gauw toch te hard)
Laatst gewijzigd door Jers3n op 10.09.2025 - 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Arthurj
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 09.06.2025 - 20:39

Ik vraag me dan weer even af of de cruise control de handel in de hand weet te houden op een afdaling (3 - 5%)? Dat is wel handig in heuvelachtig gebied.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27724
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de meeste auto's die ik ken gaat de auto er op de cruise control "vandoor".
Met de automaat op handschakeling kan je nog op de motor af blijven remmen als je deze hoog genoeg in de toeren probeert te houden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6909
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En toch vraag ik me af of heel veel van de reacties hier over het toeren houden niet heel erg gebaseerd zijn op oude techniek. Mijn T8 draait 2000 toeren bij 135km/uur. Vroeger was dat rustig een 3000-3500, zo niet nog meer en had je ook bij dat soort toerentallen het maximale vermogen? Mijn Z4 draait soms maar een 1000-1100 toeren. Zou het niet zo kunnen zijn dat ook het koelsysteem hier op aangepast is? Veel waterpompen zijn tegenwoordig ook elektrisch aangedreven (en dan heb je v.w.b. koeling dus helemaal niets meer met het motortoerental te maken). Ik ben nu 3x op en neer geweest naar de Alpen met de caravan (daarvoor een jaar of 25 met een tenttrailer) en rijd bijna altijd in D (Pure i.c.m. Hold) en op de ACC. In NL een 1800 toeren, bergop een 2500 (en vaak merk ik dan dat de automaat net iets later terugschakelt dan ik zelf zou doen). Wordt het hellingspercentage te gek dan schakel ik over naar AWD.
Tuurlijk heeft mijn T8 ook een compressor en turbo én de ERAD voor extra ondersteuning in AWD en tuurlijk moet je blijven opletten/luisteren/voelen en de een heeft daar meer gevoel voor dan de ander, maar toch....... Ik gooi het maar eens in de groep (en laat iedereen vooral doen waar hij denkt goed aan te doen).
Kleine toevoeging: ik heb wel altijd de Power/Polestar dash aan dus altijd toerental in beeld onder het rijden (met en zonder caravan).
IMG_3161.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 11.09.2025 - 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10781
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@Gouwe dat zou zo maar kunnen wat je schrijft. Neemt niet weg dat bij handmatig schakelen je iets hoger in de toeren rijdt met een lagere versnelling. Vloeistoffen gaan sneller door het blok en koelen eerder af. De kans op slip in de bak bij het gebruiken vd cruisecontrol is daardoor 0,0. De bak wordt daardoor gespaard. Daarbij komt wil je ff versnellen dan is gas geven vanuit de situatie cruisecontrol een paar klappen lager in de bak en dan gaat hij. Rij je in 6 en wil inhalen dan is het 1 tikkie terug en hij gaat. Of bij een 6 bak van 5 vast terug naar 4.
En ja de techniek zal een stuk verbeterd zijn maar een beetje gevoel voor de techniek zou je geld kunnen besparen doordat de boel minder snel te heet wordt.

Uiteraard moet een ieder doen waar hij/zij zich het beste bij voelt. Dat is geen enekele discussie. Ik weet wel dat na 2x een V90 D4 en een V60 T6 recharge(ca. 20/30.000km met caravan) met volgens mij dezelfde bakken, in ieder geval qua techniek, die ik nu in de XC60 heb voel ik me hier voorlopig het beste
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27724
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het is niet alleen de koelvloeistof die harder rond wordt gepompt maar ook de oliepomp en in het geval van de automaat is meer toeren ook meer koeling voor de bak zelf zoals Han ook al aan geeft.

Daarnaast zet je met weinig toeren en veel koppel/werken ook veel kracht op de techniek bijvoorbeeld.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6909
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fredhead schreef: 11.09.2025 - 10:16 Het is niet alleen de koelvloeistof die harder rond wordt gepompt maar ook de oliepomp en in het geval van de automaat is meer toeren ook meer koeling voor de bak zelf zoals Han ook al aan geeft.

Daarnaast zet je met weinig toeren en veel koppel/werken ook veel kracht op de techniek bijvoorbeeld.
Eens dat het niet alleen water is, maar als huidige motoren sowieso lagere toerentallen draaien dan voorheen (wat mijn aanname is) zal daar in de warmteoverdracht rekening mee gehouden zijn is mijn voorzichtige opmerking.
Uiteraard hangt het ook samen met (over)dimensionering en ouderdom/slijtage: de V70N liep onder gelijke condities eerder warm dan mijn toenmalige XC90 met dezelfde D5.
En wat is dan precies weinig toeren en onder welke conditie dan? 2000, 3000, 3500? In NL op een vlakke weg 3000 toeren draaien bij 90 km/uur is dat bij 15 graden buitentemperatuur nodig? Bij Luik omhoog met 30 graden buiten geen discussie.....
Het blijft te allen tijde gewoon boerenverstand gebruiken.

@Han: het grote verschil tussen de nieuwe bakken (8-traps, vanaf 2014 plm) die jij en ik hebben t.o.v. de oudere 5/6 traps is dat deze veel eerder in de lock-up gaan dan met de oude bakken (dus sowieso veel minder slip). Wat jij beschrijft over de slip was zeker een probleem met de 5/6 traps. Die wilde wel eens (net) niet in de lock-up gaan in D. De hitte die dat opleverde was niet tegenaan te koelen en heeft menig bak doen sneuvelen. In D staat de bak bij mij bij een 90 km/uur overigens in zijn 6 als ik het goed heb.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4077
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nog een 'bijzonderheid':
als ik (dus met een ice T5, zoals topicstarter heeft) in D Dynamic rij en ja net als Gouwe is hier 90 ook trap 6 (van 8), iets van 2400 rpm
en ik zet de ACC er op, dan schakelt de GT een trap hoger (naar 7) dus minder rpm. En een 'brom' dan, zo van: "uh....."

Normaal rij ik door steden, over buitenweggetjes, rotondes etc: D Dynamic
maar lange strekken op (stille) autosnelwegen: eerst in M zetten (dan houdt hij de betreffende trap) en dan pas ACC aan.

En ja, deze GT8 schakelt echt heel anders dan de eerdere GT5/6
en de lockup zit er direct in / een slippende koppelomvormer voel je (ik althans) niet.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

Gouwe schreef: 11.09.2025 - 07:58 ... Wordt het hellingspercentage te gek dan schakel ik over naar AWD.
Hoe doe je dat? Volgens mij heb ik weinig invloed op 2WD / AWD, afgezien van offroad modus; maar dat houdt boven de 30km/h op.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
Gebruikersavatar
wurtel
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33

mees schreef: 11.09.2025 - 12:00 Nog een 'bijzonderheid':
als ik (dus met een ice T5, zoals topicstarter heeft) in D Dynamic rij en ja net als Gouwe is hier 90 ook trap 6 (van 8), iets van 2400 rpm
en ik zet de ACC er op, dan schakelt de GT een trap hoger (naar 7) dus minder rpm. En een 'brom' dan, zo van: "uh....."
Op zich logisch, de "Dynamic" is er voor dat je sneller kunt reageren; door de toeren wat hoger te houden heb je meer vermogen paraat zonder dat die opgebouwd moet worden door turbo druk enzo. Zodra de ACC aangezet wordt, is dat niet echt meer nodig (de auto geeft immers zelf gas (of remt zelf)).

In de bergen gebruik ik eigenlijk nooit M, ook met D kun je bij afdalingen terugschakelen, met als voordeel dat ie weer in "automatisch" gaat zodra de afdaling voorbij is.
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4077
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dank je toelichting.
wurtel schreef: 12.09.2025 - 10:59 In de bergen gebruik ik eigenlijk nooit M, ook met D kun je bij afdalingen terugschakelen, met als voordeel dat ie weer in "automatisch" gaat zodra de afdaling voorbij is.
Hoe schakel jij in D (bij afdalingen) terug? (of lees ik weer slecht)
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4213
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

mees schreef: 12.09.2025 - 11:05 Dank je toelichting.
wurtel schreef: 12.09.2025 - 10:59 In de bergen gebruik ik eigenlijk nooit M, ook met D kun je bij afdalingen terugschakelen, met als voordeel dat ie weer in "automatisch" gaat zodra de afdaling voorbij is.
Hoe schakel jij in D (bij afdalingen) terug? (of lees ik weer slecht)
Met flippers? Zo doe ik het iig. Ideaal.
Schakelpaddles noemt Volvo hen in de prijslijst.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4077
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

@Raspaardje: begrijp ik dat de flippers (ook) in D werken?
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4213
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

mees schreef: 12.09.2025 - 12:08 @Raspaardje: begrijp ik dat de flippers (ook) in D werken?
Jazeker, dat begrijp je goed.
Je bedient de flippers direct in D, zonder de M modus via de pook in te schakelen dus. Onder bepaalde condities blijft de bak dan in handmatige modus, wordt er niet aan die condities voldaan (bijv. rijden in een bepaalde hellingshoek) dan gaat de auto naar een aantal seconden vanzelf weer automatisch schakelen.

Op deze manier kan je de aandrijflijn dus ook voorbereiden op een veilige inhaalactie op een 2-baans weg bijvoorbeeld.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4077
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dank voor de uitleg.
Begrijp dat ik toch maar eens 664 bladzijden (wederom) moet gaan trachten te onthouden :-O :'( :-/ :)
'kZoek in de digitale wel eens wat op maar ben het helaas weer snel vergeten....
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6909
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

wurtel schreef: 12.09.2025 - 10:56
Gouwe schreef: 11.09.2025 - 07:58 ... Wordt het hellingspercentage te gek dan schakel ik over naar AWD.
Hoe doe je dat? Volgens mij heb ik weinig invloed op 2WD / AWD, afgezien van offroad modus; maar dat houdt boven de 30km/h op.
Ik kan gewoon de rijmodus AWD selecteren met het scroll wieltje…..
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC40”