Mijn Volvo XC90 T8 Ultimate Dark (2024) – uitgebreide ervaringen

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
raspaardje
6th Gear member

Almerev70 schreef: 15.09.2025 - 21:09 Dat abrupt remmen ervaar ik ook, dus ben gaan experimenteren met de remmodus, die kan je ook instellen bij rijmodi.
Alleen door wisselende verkeerssituaties merk ik niet veel verschil hierin.
Wellicht andere wel?
Iig kan je dit bij Sensus instellen, geen idee of dit ook voor AAOS beschikbaar is.
Ik ga er ook naar kijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
raspaardje
6th Gear member

Gouwe schreef: 15.09.2025 - 20:55 Dit weekend op en neer naar Normandië. Ik merk geen verschil tussen 1, 3 of 5 streepjes als het gaat de "vloeiendheid" van afremmen. Het enige verschil wat ik lijk te merken is het moment van ingrijpen. Hoe meer streepjes, hoe eerder hij ingrijpt om de juiste volgafstand te waarborgen.
De vloeiendheid van het afremmen wordt wel bepaald door het snelheidsverschil met je voorligger. Op een vrachtauto met 90 is de reactie minder vloeiend dan een auto die met een paar kilometer minder per uur voor je rijdt. Ding is kennelijk maar over een beperktere afstand in staat om te meten wat er voor de auto gebeurt.
Ja, dat is ook mijn ervaring vwb de "vloeiendheid" van het verliezen van snelheid.
Toch is het gek: de auto ziet al veel eerder hoe snel de voorligger rijdt en begint pas veel later met het verliezen van de snelheid (lees: remmen) om aan de ingestelde volgafstand te voldoen.
Dus of dit zo is?
Gouwe schreef: 15.09.2025 - 20:55 Ding is kennelijk maar over een beperktere afstand in staat om te meten wat er voor de auto gebeurt.
Volgens mij zou eerder snelheid verliezen (= eerder van het gas af ipv direct remmen) best wel gemakkelijk door Volvo te programmeren moeten zijn.
Gouwe
7th Gear member

De detectieafstand zal ook met de hardware te maken hebben en ik kan me ook voorstellen dat hoe groter de afstand hoe minder de nauwkeurigheid wordt. Als het al makkelijk te programmeren is, zal dat in jou voorstel betekenen dat de auto nog eerder gaat afremmen dan hij nu al doet en ik vind zeker met meer dan 1 streep op de snelweg het al veel te vroeg, zeker met een vrachtwagen voor je..... Er is dus altijd wel een trade-off.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
raspaardje
6th Gear member

Gouwe schreef: 17.09.2025 - 15:07 De detectieafstand zal ook met de hardware te maken hebben en ik kan me ook voorstellen dat hoe groter de afstand hoe minder de nauwkeurigheid wordt. Als het al makkelijk te programmeren is, zal dat in jou voorstel betekenen dat de auto nog eerder gaat afremmen dan hij nu al doet en ik vind zeker met meer dan 1 streep op de snelweg het al veel te vroeg, zeker met een vrachtwagen voor je..... Er is dus altijd wel een trade-off.
Ja, (nauwkeurigheid van) hardware zal zeker een rol spelen.

Ik zou graag een aanpassing willen zien op de wijze waarop er snelheid verloren wordt; het gas loslaten ipv remmen. Dat snelheid verliezen zou ik graag vloeiender hebben. Dat het kan bewijzen andere merken denk ik wel.
Die (te grote) volgafstand is ook zeker een dingetje; ik heb geen ervaring met andere merken maar ik denk te lezen dat andere merken een kleinere marge inbouwen dan dat Volvo doet.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”