Volvo Cars start productie van de nieuwe volledig elektrische Volvo ES90

Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14154
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Breek me de bek niet open, maar dit gaat over n ES90
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1443
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het worden spannende tijden voor Volvo.
Even zien waar de ontwikkelingskosten van de EX90 en de ES90 op afgeboekt worden.
De opbrengst van de verkopen zal niet voldoende zijn om die kosten mee te bestrijden.

Volvo zal wel een flinke tegenvaller laten zien op de verlies en winst rekening van 2025.
Dat zal voor Geely geen prettige ervaring worden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14154
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gewone betaalbare Volvo’s en de kopers ervan werden verguisd daar men bij Volvo upmarked moest.. daar was meer te verdienen 😂
Gosz72
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 08.09.2025 - 19:38

Wie kookt er eigenlijk nog op gas?

Ik bedoel, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gasaansluitingen worden hier niet meer gelegd.

Ditzelfde zal met auto's gebeuren; fossiele brandstoffen gaan verdwijnen ... (Of je nu fijner kookt op gas, of niet).

En hierop door bordurend; zelfs mijn stoomoven krijgt om de zoveel tijd (firmware) upgrades (ja, ook OTA). Niks mis mee.

Hetzelfde geldt voor electrische auto's.

Tja, en dit kan natuurlijk niet met alle (oudere) auto's. Maar dat wilt niet zeggen dat de systemen van jouw oudere auto helemaal lekker lopen of geen update nodig hebben.

Just saying...

#omdenken
Peugeot 309 - Seat Cordoba - Golf stationcar 90pk
Range Rover P38 V8 4.6 - Land Rover Discovery I
Land Rover Discovery II - Land Rover Discovery 3 V6
Range Rover L322 Supercharged V8 - Aston Martin DB9 V12
Range Rover 3.0 TDV6 - Corvette C1 1962 V8
Porsche 911 993 - Volvo XC90 T8 - Porsche Taycan 4S

Land Rover Defender L663 MHEV
Volvo EX90 Twin Motor Ultra
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14154
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ga vooral je gang, ik geloof niet dat de transitie zo vlekkeloos zal gaan dat ik daarin mee ga.
Veel teveel issues
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4414
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gosz72 schreef: 21.09.2025 - 21:02 Wie kookt er eigenlijk nog op gas?

Ik bedoel, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gasaansluitingen worden hier niet meer gelegd.

Ditzelfde zal met auto's gebeuren; fossiele brandstoffen gaan verdwijnen ... (Of je nu fijner kookt op gas, of niet).

En hierop door bordurend; zelfs mijn stoomoven krijgt om de zoveel tijd (firmware) upgrades (ja, ook OTA). Niks mis mee.

Hetzelfde geldt voor electrische auto's.

Tja, en dit kan natuurlijk niet met alle (oudere) auto's. Maar dat wilt niet zeggen dat de systemen van jouw oudere auto helemaal lekker lopen of geen update nodig hebben.

Just saying...

#omdenken
Jij vindt het blijkbaar oké dat er zoveel mis is met een nieuwe auto.
Je rijdt nu een paar weken een EX90, hopelijk blijf je verschoond van de ellende die de auto gehad heeft sinds zijn introductie.
Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.

De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.

Volvo zal weer betrouwbare auto's moeten gaan maken die de klant echt wil; de verkoopcijfers van de ES90 zullen aantonen of Volvo daarin slaagt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

raspaardje schreef: 22.09.2025 - 10:10
Gosz72 schreef: 21.09.2025 - 21:02 Wie kookt er eigenlijk nog op gas?

Ik bedoel, ik ben een nieuw huis aan het bouwen en gasaansluitingen worden hier niet meer gelegd.

Ditzelfde zal met auto's gebeuren; fossiele brandstoffen gaan verdwijnen ... (Of je nu fijner kookt op gas, of niet).

En hierop door bordurend; zelfs mijn stoomoven krijgt om de zoveel tijd (firmware) upgrades (ja, ook OTA). Niks mis mee.

Hetzelfde geldt voor electrische auto's.

Tja, en dit kan natuurlijk niet met alle (oudere) auto's. Maar dat wilt niet zeggen dat de systemen van jouw oudere auto helemaal lekker lopen of geen update nodig hebben.

Just saying...

#omdenken
Jij vindt het blijkbaar oké dat er zoveel mis is met een nieuwe auto.
Je rijdt nu een paar weken een EX90, hopelijk blijf je verschoond van de ellende die de auto gehad heeft sinds zijn introductie.
Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.

De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.

Volvo zal weer betrouwbare auto's moeten gaan maken die de klant echt wil; de verkoopcijfers van de ES90 zullen aantonen of Volvo daarin slaagt.
Er lopen twee dingen door elkaar in deze discussie. Een nieuwe auto moet gewoon werken. Dat hij dat dat nu zo nu en dan niet goed gaat ligt niet aan de aandrijving, maar aan alle systemen eromheen, inclusief de autopilot. Nieuwe auto's met een verbrandingsmotor hebben dezelfde problemen. De XC60 op AAOS had minder problemen dan de XC40 op AAOS, omdat het voor de XC60 later uit kwam.

De software ontwikkeling is waar Volvo het laat liggen en de reden dat ik na 25 jaar morgen geen Volvo meer rijdt. Wat dan wel? Een volledig elektrische auto van een concurrent. Want; de elektrische aandrijving is veel simpeler, goedkoper in onderhoud en rijdt veel soepeler. Dat deel van de XC40, de EX90 en vast ook de ES90 is veel beter voor elkaar.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2801
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

raspaardje schreef: 22.09.2025 - 10:10 Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.

De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.
Dat ben ik 100% met je eens, het is ten slotte geen pakje boter.

Maar toch is het goed om de introductie van een eerdere brokkenpiloot in herinnering te roepen. Jawel de XC90 T8.
Lange tijd hielden deze de werkplaatsen bezet met updates en behoorde een steeksleutel 8 tot de standaarduitrusting. Maar het is goed gekomen, zelfs met de vroege exemplaren. En tot op de dag van vandaag is het een onmisbaar model voor Volvo.

Of te wel: Als Volvo ook de troubles bij de EX90 te boven komt, is de consument is het ook snel weer vergeten.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4414
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

jalex_h schreef: 22.09.2025 - 21:16
raspaardje schreef: 22.09.2025 - 10:10 Systemen zo complex maken dat introductie en updates elke keer nieuwe issues geven lijkt me niet de manier om klanten te winnen en aan boord te houden.

De conclusie dat we uiteindelijk elektrisch gaan rijden heeft imo niks met omdenken te maken. Net zo min als het moeten verkrijgen van updates.
Die updates moeten simpelweg gewoon werken en de belangrijkste zaken moeten als eerste worden aangepakt. Het stretchen van het gevoel van de koper dat hij/zij als proefkonijn van de fabrikant fungeert houdt een keer op. Dat zal afgelopen moeten zijn voordat men de fabrikant een keer de rug toekeert.
Dat ben ik 100% met je eens, het is ten slotte geen pakje boter.

Maar toch is het goed om de introductie van een eerdere brokkenpiloot in herinnering te roepen. Jawel de XC90 T8.
Lange tijd hielden deze de werkplaatsen bezet met updates en behoorde een steeksleutel 8 tot de standaarduitrusting. Maar het is goed gekomen, zelfs met de vroege exemplaren. En tot op de dag van vandaag is het een onmisbaar model voor Volvo.

Of te wel: Als Volvo ook de troubles bij de EX90 te boven komt, is de consument is het ook snel weer vergeten.
In Nederland ging de XC90 in 2015 en 2016 als broodjes door de gunstige bijtellingsregels voor hybrides.
Daarna kwam de verkoop op een structureel lager niveau te liggen.
Maar volgens mij had Volvo de euvels al vrij snel onder controle, terwijl de problemen bij de EX90 na 2,5 jaar (?) nog steeds niet onder controle zijn.
De software is nog ingewikkelder geworden en iets maken aan de ene kant met slopen aan de andere kant als gevolg betekent dat je (voor een deel) niet weet wat je aan het doen bent. Overdreven gezegd.
Ik denk dat de EX90 in NL bij lange na niet de verkoopcijfers van de XC90 gaat benaderen. Gunstige bijtellingsregels bestaan niet meer, de MRB is goed hoog.

Ja, en dan de ES90: wordt dat de eerste recente Volvo waar de problemen wegblijven? Zo'n apart model, bestaat daar met deze prijzen sowieso een markt voor?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14154
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is ondertussen 3 jaar.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21455
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7332
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

De Volvo ES90 vind ik een ontzettend mooie limousine. Zeker zoals hij in de video word getoond. Ik zie het meer als een directiewagen. Ik denk zeker dat hij goed verkocht gaat worden. Al is de vraag bij het publiek naar een SUV, of Estate, en dan met name een PIH groter, dan voor een EV. We gaan het meemaken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1275
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

LIDAR is nog steeds niet volledig operationeel, ongelofelijk. Lichtelijk Irrationeel Dingetje Achter een Ruitje... :-D
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Ja, en in welke mate de lidar dan wel werkt wordt ook niet duidelijk.


Hier nog twee filmpjes

https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ag-zitten/

https://www.autovisie.nl/test/waarom-ni ... al-winnen/
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 124
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Een hier nog een:

Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Gebruikersavatar
iHansz
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 08.02.2024 - 09:32
Locatie: Utrecht

| Volvo EX30 Ultra 2024| Honda e Advance 2020 | Honda CR-Z 2013 | Honda Civic 1.8 Sport 2009 | Renault Mégane | Renault Twingo Easy | Renault Twingo | Renault Mégane Coupé | Renault Clio RN | Peugeot 205 XR | Fiat Panda 45 | Renault R5 GT Turbo | Renault R5 GTS | Renault R5 SL | Renault R4 TL |
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

iHansz schreef: 21.10.2025 - 15:29 En nog een positief review: Review: Volvo ES90 (2025) verslaat BMW i5 niet met prijs, maar met geluid
Nou, zo positief kan ik het niet noemen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14154
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

IzzyT6 schreef: 21.10.2025 - 15:06 Ja, en in welke mate de lidar dan wel werkt wordt ook niet duidelijk.


Hier nog twee filmpjes

https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ag-zitten/

https://www.autovisie.nl/test/waarom-ni ... al-winnen/
bij de EX90 werkt het niet, het zit er gewoon niet in.. dat had ondertussen gewoon geregeld moeten zijn..
Snap enige teleurstelling goed
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

2300kg. Als in 2030 de korting vervalt betaal je 480 euro houderschapsbelasting per kwartaal. Daar kun je ook voor dieselen. Ik vind ik de reviews best wel positief. Het zitten achterin de ES90 lijkt heel erg sterk op het zitten voorin in de Polestar2.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
valser
2nd Gear member
Berichten: 167
Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34

Ongelofelijk hoe Volvo, juist het merk dat altijd functionaliteit, bedieningsgemak en veiligheid prioriteit gaf, nu met dit soort auto's komt; onpraktisch, kleine bagageruimte voor zo'n sloep, en je spiegels verstellen via een scherm...En zo'n bezuinigsproduct "premium" noemen. Wie zit hier nu op te wachten?
Een lullig (goedkoop) schermpje voor je neus ipv een fatsoenlijk geïntegreerd dashboard. Dit is toch niks meer. En dat zeg ik als Volvo-enthousiast sinds de jaren 70.
En dan nog de zitpositie op de achterbank, met je knieën omhoog vanwege de batterijen onder de vloer. Geweldig, en dan is zo'n auto nog te hoog gebouwd in feite en je kunt nog steeds niet fatsoenlijk achterin zitten. Wat een waardeloos ding.
Plaats reactie

Terug naar “ES90”