Beste forum-leden,
N.a.v. Dit draadje heb ik de OBD II scanner via Aliexpress gekocht voor mijn C70 D5 diesel automaat 2006. Scanner werkt perfect via Wifi. Ik krijg wel een storingscode P0406 “Exhaust gas recirculation (EGR) valve position sensor A - high input” Als ik internet mag geloven niet dermate ernstig dat ik naar een garage moet. Op het Volvo display verschijnt ook niet “Motorsysteem service vereist” Of iets dergelijks.
Iemand hier ervaring mee of tips?
Is er overigens een verschil tussen een EGR-klep en een gasklep of zijn het verschillende namen voor hetzelfde onderdeel?
Alvast dank voor de reacties.
Hoe een OBD scanner van €6 mijn V50 eindelijk fixte
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Zijn twee verschillende dingen. De EGR-klep regelt de hoeveelheid uitlaatgas die terug de motor in gaat en de gasklep de hoeveelheid lucht.
De EGR-klep kan vervuilen en (gedeeltelijk of compleet) open blijven staan en dan krijg je problemen. De code geeft aan dat er toch iets mis is met de kleppositie.
De EGR-klep kan vervuilen en (gedeeltelijk of compleet) open blijven staan en dan krijg je problemen. De code geeft aan dat er toch iets mis is met de kleppositie.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Alfa Giulia 2.2 JTD Q4 Veloce 2017
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 26.06.2017 - 19:34
Ik heb een Volvo V50 2.4 uit 2004 (150k op de teller) Dankzij dit topic ben ik na jaren met rijden met het motormanagement lampje eindelijk van de melding af! Ben bij verschillende officiële Volvo garages geweest en geen van hen kon de oplossing vinden. Van het vervangen van de lambda zonde tot de luchtmassameter, niks heeft geholpen. Maar dankzij de OBD2 scanner uit China kwam ik dus op de foutcode P0026 en na het vervangen van de magneetklep nokkenas inlaadzijde (gekocht bij R&D parts) ben ik verlost van de melding! En ja hij rijdt ook een stuk lekkerder. Bedankt! Dit is dus waarom je ervaringen moet delen! 

Volvo V50 2.4 2004
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 05:24
Bij onze xc70 D4 (2014) treden de storingen op:Ferrari schreef: ↑05.08.2021 - 18:53 Zijn twee verschillende dingen. De EGR-klep regelt de hoeveelheid uitlaatgas die terug de motor in gaat en de gasklep de hoeveelheid lucht.
De EGR-klep kan vervuilen en (gedeeltelijk of compleet) open blijven staan en dan krijg je problemen. De code geeft aan dat er toch iets mis is met de kleppositie.
De volvo garage helpt ons. Ik vraag me af waarom dat niet in 1 keer kan met de grote beurt (1800 euro). (Dat wordt inmiddels meer dan 5000 euro in 1 jaar. )
Graag houd ik me aanbevolen voor een betere en minder prijzige garage. Navraag leert mij dat men het werkplaatstarief van 137 eur excl BTW - datum sept 2025. (… wel ff slikken).
ECM-P158977 ‘Gasklepregeling niet in staat gasklephoek te handhaven - Mechanische storingen - Opgedragen positie niet bereikbaar.
ECM-P200900 Stroomkring regeleenheid inlaatspruitstuk verdeelklep laag (Rij 1)
ECM-P210100 Bereik/prestatie circuit regelmotor gasklepregelaar “A”
Inmiddels is de stelmotor wervelkanaal, Inlaatspruitstuk vervangen (klephuis, inlaatpijp, brandstofpijp en 3 pakkingen). Factuur 1600 incl.
2 dagen later blijkt dat de Luchtinlaatslang lek is. Ook uitlaatspruitstukpijp met slang moet ook vernieuwd worden. Weer een factuur 1300 incl.
Binnenkort proefritjes in de EX30, EX40 en EX90. Met het oog op een electrische toekomst. Nu nog goede europese auto zien te vinden ?
XC70 D4 momentum geartronic (2014) Nordic+ per sep 2019
V70 20D 2009-2018 (mei 2009)
XC70 D4 momentum geartronic (2013) jul/okt 2018
V70 20D 2009-2018 (mei 2009)
V70 20D 2009-2018 (mei 2009)
XC70 D4 momentum geartronic (2013) jul/okt 2018
V70 20D 2009-2018 (mei 2009)