v50 2.0D Speling tussen krukaspoelie/trillingsdemper & krukasspie normaal?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Tom Koning
Starter

Afbeelding

Graag jullie input! Ik loop namelijk vast met mijn distributieriem vervang klus, en weet niet hoe nu verder.

Ik heb een ''nieuwe'' krukaspoelie/ trillingsdemper gekocht (onderdelenlijn), maar deze heeft speling t.o.v. de spie welke in de krukas is gemonteerd. Het partnummer (8653666) voor deze poelie die ik op basis van VIN (Yv1mw755B82422287) heb gevonden zou moeten kloppen voor mijn V50 2008 2.0D (motor: D4204T, kenteken 78-zr-ph). Ook als ik aftermarket poelies bekijk die worden aangeboden, hebben deze ook eenzelfde brede spie baan.

De poelie die gemonteerd was had geen speling tav. spie en paste er strak (niet klemmend) omheen. Helaas kan ik de poelie die gemonteerd was niet hergebruiken gezien deze een beschadigde spiebaan heeft (zie links op foto beschadigde poelie en spie), wat de reden is dat ik een nieuwe spie en poelie heb besteld.

Wat ook opvallend is, is dat het krukastandwiel welke de distributieriem aandrijft ook een grote speling heeft t.a.v. de spie.

De sensorring, die tussen beide onderdelen in zit, heeft wel een nauwkeurige passing tot spie.

Ik heb begrepen dat naast de spie ook frictie de koppel van de krukas overbrengt naar de onderdelen, maar ik vraag mij af of dit wel zo hoort en wel ok is.

Daarom de vraag: Is het acceptabel dat de krukaspoelie/ trillingsdemper spie baan aanzienlijke speling heeft tav. spie omdat frictie voorkomt deze deze los gaat? Krukaspoelie bout wordt uiteraard aangehaald tot juiste aanhaalmoment + hoekverdraaiing.
Bob Boiten
2nd Gear member

Altijd lastig om zo'n vraag van afstand te beantwoorden.

Wat je schrijft lijkt mij allemaal te kloppen en ik denk dat alles afhangt van hoe groot de speling is tussen de spie en poelie.
Ja, de druk van de bout zou het geheel ook op zijn plek moeten houden, maar als er een keer meer kracht op komt te staan en de boel verdraait, dan je toch een probleem.

Kan het zijn dat de gekochte onderdelen versleten zijn waardoor de ruimte in de spiebaan ontstaan is?

Kort antwoord, ik zou het niet aandurven om zo'n belangrijk onderdeel met speling te monteren
Volvo V50 Edition II - 2009 - 1.8L - Brilliant Blue
corsa_gsi
4th Gear member
Contacteer:

Ik heb een keer gehad dat zo'n spie gebroken is (op de Nordschleife) en dat heeft me een motor gekost.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
lint
Geartronic member

Ik vrees dat de aangeschafte poelie versleten is.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
WillyWortel2
5th Gear member

Je hebt een verkeerde trillingsdemper gekregen. Op jouw foto is heel duidelijk te zien dat de trillingsdempers verschillen.

Ik heb de foto's van de opening uitvergroot en duidelijker gemaakt.
Dan zie je duidelijk dat er ook verschillen zijn in de opening voor de spie.
De bovenste foto is van de gekochte trillingsdemper.
De foto daaronder is van de originele trillingsdemper.

Op het oog lijkt ook de plaats van het nokje voor de sensor af te wijken.

Terugsturen dat pas gekochte ding en bij een deskundige handelaar de juiste trillingsdemper bestellen.

Wanneer de beschadiging van de originele demper alleen dat hoekje links naast de spiebaan betreft zou ik het wel aandurven
deze trillingsdemper weer te monteren.

Jouw foto lijkt te zijn gemaakt met telefoon. Het is een minder gebruikelijk bestand.
De vergrotingen heb ik veranderd in JPEG bestanden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”