
Graag jullie input! Ik loop namelijk vast met mijn distributieriem vervang klus, en weet niet hoe nu verder.
Ik heb een ''nieuwe'' krukaspoelie/ trillingsdemper gekocht (onderdelenlijn), maar deze heeft speling t.o.v. de spie welke in de krukas is gemonteerd. Het partnummer (8653666) voor deze poelie die ik op basis van VIN (Yv1mw755B82422287) heb gevonden zou moeten kloppen voor mijn V50 2008 2.0D (motor: D4204T, kenteken 78-zr-ph). Ook als ik aftermarket poelies bekijk die worden aangeboden, hebben deze ook eenzelfde brede spie baan.
De poelie die gemonteerd was had geen speling tav. spie en paste er strak (niet klemmend) omheen. Helaas kan ik de poelie die gemonteerd was niet hergebruiken gezien deze een beschadigde spiebaan heeft (zie links op foto beschadigde poelie en spie), wat de reden is dat ik een nieuwe spie en poelie heb besteld.
Wat ook opvallend is, is dat het krukastandwiel welke de distributieriem aandrijft ook een grote speling heeft t.a.v. de spie.
De sensorring, die tussen beide onderdelen in zit, heeft wel een nauwkeurige passing tot spie.
Ik heb begrepen dat naast de spie ook frictie de koppel van de krukas overbrengt naar de onderdelen, maar ik vraag mij af of dit wel zo hoort en wel ok is.
Daarom de vraag: Is het acceptabel dat de krukaspoelie/ trillingsdemper spie baan aanzienlijke speling heeft tav. spie omdat frictie voorkomt deze deze los gaat? Krukaspoelie bout wordt uiteraard aangehaald tot juiste aanhaalmoment + hoekverdraaiing.