Onderhoudsschema

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
fostar82
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.08.2018 - 20:04
Locatie: Groningen

Allen,

Kan iemand mij helpen aan het onderhoudsschema van mijn XC40 T5 hybride plugin?
Bij onze S60 deed ik de beurtjes zelf volgens t schema van mijn Haynes manual. Voor de XC40 kan ik die niet vinden.
XC40 2020 Recharge T5 Phev DKG Inscription 261pk Onyx Black
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
Gebruikersavatar
mtrc
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 06.01.2019 - 22:58

Als het goed is is er een serviceboekje bij waar dit in staat.
Omdat het een PHEV betreft raad ik je aan deze pagina te raadplegen:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 1110f16d0/
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7017
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Basic komt het hier op neer: elke 30K een kleine beurt, elke 60K een grote.
Bij grote beurt ook luchtfilter en bougies. Elk jaar interieurfilter, elke 2 jaar remolie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
fostar82
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.08.2018 - 20:04
Locatie: Groningen

Bedankt voor de reacties!

Ik heb nog een vraag; in het boekje onder technische informatie vond ik het advies om elke 60.000 km de versnellingsbakolie te vervangen. Dat lijkt me erg vaak. Ook staat op de bon die ik heb van de beurt rondom de 60.000 km, waarop keurig staat vermeld wat er is uitgevoerd, niet dat de olie van de versnellingsbak is vervangen.
Als ik erna google kom ik op verschillende sites tegen dat men rondom de 180.000 km een flush laat doen.

En dan is er nog de termijn voor de distributieriem. Sommige bronnen hebben het over 240.000 km en 10 jaar, maar dat lijkt voor de normale T5. Google AI zegt elk 70.000 km voor de T5 plugin hybride. Maar dat lijkt me erg kort. Bron daarvan lijkt de autodoc site.
Ook een vervangen distributieriem zie ik niet in de bonnen van de vorige eigenaar.
XC40 2020 Recharge T5 Phev DKG Inscription 261pk Onyx Black
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Volvo schrijft geen interval voor om de olie van een automaatbak te vervangen, ze gaan er vanuit dat het lifetime oil is. Waarschijnlijk staat in het boekje de olie te vervangen als de auto intensief gebruikt wordt met aanhanger of als taxi. Inmiddels zijn de meeste dealers tot besef gekomen dat flushen zo rond de 100k ideaal is. Niet wachten tot 180k. Distributie is 240k of maximaal 10 jaar. Zelf laat ik die ruim voor de 200k vervangen, beter safe than sorry.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7017
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Distributie is voor jou motor inderdaad 240K of 10 jaar. Hier bij 240K vervangen (na een jaar of 7?). Bedenk dat jou benzine motor vanwege de elektro aandrijving minder km's maakt dan een reguliere benzine only. Ik zie zelf dus geen enkele reden om eerder te vervangen (maar dat mag uiteraard wel).
Versnellingsbak olie van jou XC40 moet volgens Volvo wel elke 60K worden gedaan: https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 139ecc710/
In een XC40 zit een ander type automaat dan waar Rogier64 aan refereert en daarom schrijft Volvo zelf voor die bakken elke 60K een verversing voor. Waarom dat bij jou auto niet gedaan is kan ik slechts naar gissen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7177
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dat is apart? Ik vroeg een de monteur bij de jaarbeurt eind september, wanneer hij adviseert om de versnellingsbak te verversen, en hij zei: Het is een gesloten systeem, dus dat hoeft helemaal niet. Dan laat ik het maar zo. Bij 10 jaar de distributieriem laten vervangen, lijkt me wel een goed plan. Dat is dus over 5 jaar. Dan heb ik ruwweg geschat, een 125.000 km weg.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27900
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zowel bij een automaat als handbak wordt de olie ook gewoon ouder waardoor de werking minder wordt.
Gesloten systeem of niet, je doet er goed aan om deze te vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7017
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hans Eilander schreef: 20.10.2025 - 09:37 Dat is apart? Ik vroeg een de monteur bij de jaarbeurt eind september, wanneer hij adviseert om de versnellingsbak te verversen, en hij zei: Het is een gesloten systeem, dus dat hoeft helemaal niet. Dan laat ik het maar zo. Bij 10 jaar de distributieriem laten vervangen, lijkt me wel een goed plan. Dat is dus over 5 jaar. Dan heb ik ruwweg geschat, een 125.000 km weg.
Jij hebt geen PIH Hans (en dus een ander type automaat), en verder wat Fredhead zegt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7177
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Fredhead schreef: 20.10.2025 - 09:45 Zowel bij een automaat als handbak wordt de olie ook gewoon ouder waardoor de werking minder wordt. Gesloten systeem of niet, je doet er goed aan om deze te vervangen.
Wat is jouw advies? Hij staat nu op bijna 65.000.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7017
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat Rogier64 hierboven al zegt: rond de 100-125K is een mooie stand om het preventief eens te doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27900
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hans Eilander schreef: 20.10.2025 - 12:34
Fredhead schreef: 20.10.2025 - 09:45 Zowel bij een automaat als handbak wordt de olie ook gewoon ouder waardoor de werking minder wordt. Gesloten systeem of niet, je doet er goed aan om deze te vervangen.
Wat is jouw advies? Hij staat nu op bijna 65.000.
Wat Gouwe en Rogier 64 zeggen sluit ik me bij aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7177
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Fredhead schreef: 20.10.2025 - 13:13 Wat Gouwe en Rogier 64 zeggen sluit ik me bij aan.
Bij 125K zit ik op 10 jaar. Dus dan de distributieriem vernieuwen, en de automaat verversen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”