Allen,
Kan iemand mij helpen aan het onderhoudsschema van mijn XC40 T5 hybride plugin?
Bij onze S60 deed ik de beurtjes zelf volgens t schema van mijn Haynes manual. Voor de XC40 kan ik die niet vinden.
Onderhoudsschema
- mtrc
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 06.01.2019 - 22:58
Als het goed is is er een serviceboekje bij waar dit in staat.
Omdat het een PHEV betreft raad ik je aan deze pagina te raadplegen:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 1110f16d0/
Omdat het een PHEV betreft raad ik je aan deze pagina te raadplegen:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 1110f16d0/
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7103
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Basic komt het hier op neer: elke 30K een kleine beurt, elke 60K een grote.
Bij grote beurt ook luchtfilter en bougies. Elk jaar interieurfilter, elke 2 jaar remolie.
Bij grote beurt ook luchtfilter en bougies. Elk jaar interieurfilter, elke 2 jaar remolie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
fostar82
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15.08.2018 - 20:04
- Locatie: Groningen
Bedankt voor de reacties!
Ik heb nog een vraag; in het boekje onder technische informatie vond ik het advies om elke 60.000 km de versnellingsbakolie te vervangen. Dat lijkt me erg vaak. Ook staat op de bon die ik heb van de beurt rondom de 60.000 km, waarop keurig staat vermeld wat er is uitgevoerd, niet dat de olie van de versnellingsbak is vervangen.
Als ik erna google kom ik op verschillende sites tegen dat men rondom de 180.000 km een flush laat doen.
En dan is er nog de termijn voor de distributieriem. Sommige bronnen hebben het over 240.000 km en 10 jaar, maar dat lijkt voor de normale T5. Google AI zegt elk 70.000 km voor de T5 plugin hybride. Maar dat lijkt me erg kort. Bron daarvan lijkt de autodoc site.
Ook een vervangen distributieriem zie ik niet in de bonnen van de vorige eigenaar.
Ik heb nog een vraag; in het boekje onder technische informatie vond ik het advies om elke 60.000 km de versnellingsbakolie te vervangen. Dat lijkt me erg vaak. Ook staat op de bon die ik heb van de beurt rondom de 60.000 km, waarop keurig staat vermeld wat er is uitgevoerd, niet dat de olie van de versnellingsbak is vervangen.
Als ik erna google kom ik op verschillende sites tegen dat men rondom de 180.000 km een flush laat doen.
En dan is er nog de termijn voor de distributieriem. Sommige bronnen hebben het over 240.000 km en 10 jaar, maar dat lijkt voor de normale T5. Google AI zegt elk 70.000 km voor de T5 plugin hybride. Maar dat lijkt me erg kort. Bron daarvan lijkt de autodoc site.
Ook een vervangen distributieriem zie ik niet in de bonnen van de vorige eigenaar.
XC40 2020 Recharge T5 Phev DKG Inscription 261pk Onyx Black
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1373
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Volvo schrijft geen interval voor om de olie van een automaatbak te vervangen, ze gaan er vanuit dat het lifetime oil is. Waarschijnlijk staat in het boekje de olie te vervangen als de auto intensief gebruikt wordt met aanhanger of als taxi. Inmiddels zijn de meeste dealers tot besef gekomen dat flushen zo rond de 100k ideaal is. Niet wachten tot 180k. Distributie is 240k of maximaal 10 jaar. Zelf laat ik die ruim voor de 200k vervangen, beter safe than sorry.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7103
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Distributie is voor jou motor inderdaad 240K of 10 jaar. Hier bij 240K vervangen (na een jaar of 7?). Bedenk dat jou benzine motor vanwege de elektro aandrijving minder km's maakt dan een reguliere benzine only. Ik zie zelf dus geen enkele reden om eerder te vervangen (maar dat mag uiteraard wel).
Versnellingsbak olie van jou XC40 moet volgens Volvo wel elke 60K worden gedaan: https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 139ecc710/
In een XC40 zit een ander type automaat dan waar Rogier64 aan refereert en daarom schrijft Volvo zelf voor die bakken elke 60K een verversing voor. Waarom dat bij jou auto niet gedaan is kan ik slechts naar gissen.
Versnellingsbak olie van jou XC40 moet volgens Volvo wel elke 60K worden gedaan: https://www.volvocars.com/nl-be/support ... 139ecc710/
In een XC40 zit een ander type automaat dan waar Rogier64 aan refereert en daarom schrijft Volvo zelf voor die bakken elke 60K een verversing voor. Waarom dat bij jou auto niet gedaan is kan ik slechts naar gissen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7244
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat is apart? Ik vroeg een de monteur bij de jaarbeurt eind september, wanneer hij adviseert om de versnellingsbak te verversen, en hij zei: Het is een gesloten systeem, dus dat hoeft helemaal niet. Dan laat ik het maar zo. Bij 10 jaar de distributieriem laten vervangen, lijkt me wel een goed plan. Dat is dus over 5 jaar. Dan heb ik ruwweg geschat, een 125.000 km weg.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28015
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zowel bij een automaat als handbak wordt de olie ook gewoon ouder waardoor de werking minder wordt.
Gesloten systeem of niet, je doet er goed aan om deze te vervangen.
Gesloten systeem of niet, je doet er goed aan om deze te vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7103
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Jij hebt geen PIH Hans (en dus een ander type automaat), en verder wat Fredhead zegt.Hans Eilander schreef: ↑20.10.2025 - 09:37 Dat is apart? Ik vroeg een de monteur bij de jaarbeurt eind september, wanneer hij adviseert om de versnellingsbak te verversen, en hij zei: Het is een gesloten systeem, dus dat hoeft helemaal niet. Dan laat ik het maar zo. Bij 10 jaar de distributieriem laten vervangen, lijkt me wel een goed plan. Dat is dus over 5 jaar. Dan heb ik ruwweg geschat, een 125.000 km weg.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7244
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Wat is jouw advies? Hij staat nu op bijna 65.000.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7103
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Wat Rogier64 hierboven al zegt: rond de 100-125K is een mooie stand om het preventief eens te doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28015
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wat Gouwe en Rogier 64 zeggen sluit ik me bij aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7244
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
-
fostar82
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15.08.2018 - 20:04
- Locatie: Groningen
Dank voor de reacties weer!
240.000km is wel erg veel, maar wat je zegt @Gouwe de benzinemotor gaat veel minder aan. Alle door de weekse korte ritjes zijn op electra. Ok, de distributieriem daar ben ik dan nog lang niet aan toe met nu 92.000 op de klok.
Wat betreft de versnellingsbakolie; als die inderdaad niet vervangen is bij 60k km, moet ik die vervangen.
Het is een ex-lease auto uit Duitsland. Het onderhoud heeft bij Volvo dealers plaats gevonden. Dus als het door Volvo gemandateerd is om elke 60k km de olie te vervangen dan zou je toch denken dat dat wel uitgevoerd is.
Misschien de dealer in Groningen eens bellen of zij ook vervangen bij de 60k beurt. Kan eventueel de Duitse dealer nog bellen om te vragen of het gebeurd is, maar dat die beurt is wel in 2023 gebeurd
240.000km is wel erg veel, maar wat je zegt @Gouwe de benzinemotor gaat veel minder aan. Alle door de weekse korte ritjes zijn op electra. Ok, de distributieriem daar ben ik dan nog lang niet aan toe met nu 92.000 op de klok.
Wat betreft de versnellingsbakolie; als die inderdaad niet vervangen is bij 60k km, moet ik die vervangen.
Het is een ex-lease auto uit Duitsland. Het onderhoud heeft bij Volvo dealers plaats gevonden. Dus als het door Volvo gemandateerd is om elke 60k km de olie te vervangen dan zou je toch denken dat dat wel uitgevoerd is.
Misschien de dealer in Groningen eens bellen of zij ook vervangen bij de 60k beurt. Kan eventueel de Duitse dealer nog bellen om te vragen of het gebeurd is, maar dat die beurt is wel in 2023 gebeurd
XC40 2020 Recharge T5 Phev DKG Inscription 261pk Onyx Black
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
-
fostar82
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15.08.2018 - 20:04
- Locatie: Groningen
Ik heb de Volvo dealer in Groningen gebeld. Er wordt inderdaad voorgeschreven om de versnellingsbakolie elke 60.000 te vervangen. Dit hoort bij het normale onderhoudsschema. Gezien mijn auto in Duitsland bij merkdealers in onderhoud is geweest, ga ik ervan uit dat dit ook gebeurd is. Ik laat dit dan weer doen bij 120.000.
Ik heb alle benodigdheden besteld om zelf de beurt uit de kunnen voeren. Weet iemand hoe de remleidingen lopen en op welke volgorde ik de remvloeistof flushen?
Ik heb alle benodigdheden besteld om zelf de beurt uit de kunnen voeren. Weet iemand hoe de remleidingen lopen en op welke volgorde ik de remvloeistof flushen?
XC40 2020 Recharge T5 Phev DKG Inscription 261pk Onyx Black
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
S60 2001 2.4 140pk Graphite gray metallic
-
Sammmyvannorel
- 3rd Gear member
- Berichten: 317
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Verste weg mee beginnen is mij altijd geleerd: dus sowieso achter, of dat links of rechts is zal in de praktijk niet veel uitmaken.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7244
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat is wel apart. Ik heb het verversen van de automaat aangekaart bij de laatste beurt eind september, en mij werd juist gezegd dat de olie in de automaat levenslang is. Mits het schakelpatroon hetzelfde blijft. En de remolie, doen ze volgens schema elke 3 jaar vernieuwen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7103
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Hans, jij hebt een "normale" automaat. Volvo zegt inderdaad dat die olie levenslang is, wat dus niet zo is, maar daar is genoeg over te vinden op het forum. De XC40 PIH heeft een automaat met dubbele koppeling. Daarvan schrijft Volvo zelf wel voor om elke 60K de olie te verversen.
Is dus niets apart aan, maar een appel met een peer vergelijking.
Remolie is elke 2 jaar volgens voorschrift Volvo. Kan me voorstellen dat ze het met jou kilometers/jaar opschuiven naar 3 jaar.
Is dus niets apart aan, maar een appel met een peer vergelijking.
Remolie is elke 2 jaar volgens voorschrift Volvo. Kan me voorstellen dat ze het met jou kilometers/jaar opschuiven naar 3 jaar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7244
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Duidelijk verhaal Gouwe. Ik had er geen erg in, dat de PIH een andere automaat heeft dan de oudere generatie XC40, zoals de mijne. Tijdens de laatste beurt heeft de monteur nog wel even gemeten of de remolie nog goed was. Deze zal dan okt 2026 vervangen worden, bij de volgende beurt.Gouwe schreef: ↑07.11.2025 - 12:17 Hans, jij hebt een "normale" automaat. Volvo zegt inderdaad dat die olie levenslang is, wat dus niet zo is, maar daar is genoeg over te vinden op het forum. De XC40 PIH heeft een automaat met dubbele koppeling. Daarvan schrijft Volvo zelf wel voor om elke 60K de olie te verversen. Remolie is elke 2 jaar volgens voorschrift Volvo. Kan me voorstellen dat ze het met jou kilometers/jaar opschuiven naar 3 jaar.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)















