Is er een automatenbak expert in ons midden?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10899
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Kunnen de lamellen in een koppelomvormer beschadigen?
En zo ja hoe dan? Wat zou een oorzaak kunnen zijn?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Een op dit moment zo goed als beter verklaarde C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9007
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Dat kan inderdaad.
De meest voorkomende oorzaken op een rijtje;

Oververhitting
– Als de transmissievloeistof te heet wordt (door slippen, te weinig olie of zwaar gebruik), kan het metaal van de lamellen verzwakken of zelfs vervormen.

Metaalslijtage of vervuiling
– Slijtagedeeltjes of metaalvuil in de olie kunnen de schoepen beschadigen of afschuren.

Onbalans of productiefout
– Een scheve of onbalans in de omvormer (door schade bij montage of een klap) kan lamellen doen scheuren of losraken.

Kavitatieschade
– Als er lucht of schuim in de ATF komt, kunnen er kleine “implosies” ontstaan die na verloop van tijd de lamellen aantasten.

En de meest voorkomende symptomen zijn:
Trillingen bij accelereren

Slepend of schokkerig schakelen

Geluid (zoemend, schurend of rammelend) bij belasting

Verlies van trekkracht of onregelmatig toerental

Metaalslijpsel in de ATF
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
ZVlaanderen
4th Gear member
Berichten: 795
Lid geworden op: 21.12.2024 - 13:21

Volvo c70 t5 summum
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”