Kunnen de lamellen in een koppelomvormer beschadigen?
En zo ja hoe dan? Wat zou een oorzaak kunnen zijn?
Is er een automatenbak expert in ons midden?
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10900
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Een op dit moment zo goed als beter verklaarde C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Een op dit moment zo goed als beter verklaarde C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9011
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dat kan inderdaad.
De meest voorkomende oorzaken op een rijtje;
Oververhitting
– Als de transmissievloeistof te heet wordt (door slippen, te weinig olie of zwaar gebruik), kan het metaal van de lamellen verzwakken of zelfs vervormen.
Metaalslijtage of vervuiling
– Slijtagedeeltjes of metaalvuil in de olie kunnen de schoepen beschadigen of afschuren.
Onbalans of productiefout
– Een scheve of onbalans in de omvormer (door schade bij montage of een klap) kan lamellen doen scheuren of losraken.
Kavitatieschade
– Als er lucht of schuim in de ATF komt, kunnen er kleine “implosies” ontstaan die na verloop van tijd de lamellen aantasten.
En de meest voorkomende symptomen zijn:
Trillingen bij accelereren
Slepend of schokkerig schakelen
Geluid (zoemend, schurend of rammelend) bij belasting
Verlies van trekkracht of onregelmatig toerental
Metaalslijpsel in de ATF
De meest voorkomende oorzaken op een rijtje;
Oververhitting
– Als de transmissievloeistof te heet wordt (door slippen, te weinig olie of zwaar gebruik), kan het metaal van de lamellen verzwakken of zelfs vervormen.
Metaalslijtage of vervuiling
– Slijtagedeeltjes of metaalvuil in de olie kunnen de schoepen beschadigen of afschuren.
Onbalans of productiefout
– Een scheve of onbalans in de omvormer (door schade bij montage of een klap) kan lamellen doen scheuren of losraken.
Kavitatieschade
– Als er lucht of schuim in de ATF komt, kunnen er kleine “implosies” ontstaan die na verloop van tijd de lamellen aantasten.
En de meest voorkomende symptomen zijn:
Trillingen bij accelereren
Slepend of schokkerig schakelen
Geluid (zoemend, schurend of rammelend) bij belasting
Verlies van trekkracht of onregelmatig toerental
Metaalslijpsel in de ATF
- ZVlaanderen
- 4th Gear member
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 21.12.2024 - 13:21
Volvo c70 t5 summum















