DAB tja, ik gebruik gewoon internet radio altijd goed geluid en je kan de Nederlandse zenders mee nemen over de grens.
Data verbruik valt reuze mee.
DAB Zenders zoeken.
-
RobbieZ
- 1st Gear member
Wellicht ook een beetje te negatief maar bedoelde meer dat op een hoop vaste locaties DAB gewoon best slecht te ontvangen is.
Op mijn werk zitten we in een hoog gebouw met veel glas.
Veel DAB+ zenders komen niet goed door of vallen veel weg als er een hijskraan in de buurt is of er glas wordt gewassen.
Ik hoor ook wel van veel mensen dat het wel in de keuken maar niet in de huiskamer te ontvangen is of andersom.
Bij mij gaat het in de auto ook best goed.
Ik zal de optie om over te gaan op FM als het signaal zwak wordt eens uitzetten.
Op mijn werk zitten we in een hoog gebouw met veel glas.
Veel DAB+ zenders komen niet goed door of vallen veel weg als er een hijskraan in de buurt is of er glas wordt gewassen.
Ik hoor ook wel van veel mensen dat het wel in de keuken maar niet in de huiskamer te ontvangen is of andersom.
Bij mij gaat het in de auto ook best goed.
Ik zal de optie om over te gaan op FM als het signaal zwak wordt eens uitzetten.
Gelukkig hebben we de foto's nog.
Volvo XC40 Inscription 2021
Volvo XC40 Inscription 2021
-
Cris71
- 2nd Gear member
Als je in het ontvangstgebied van een zender bent werkt het allemaal wel goed. Maar ik doorkruis met woon/werkverkeer 2 gebieden waarin niet alle door mij veel beluisterde zenders te ontvangen zijn. Bij geen ontvangst gaat het zoek rondje wel draaien en komt er een melding "geen ontvangst" maar er wordt niet naar dezelfde zender gezocht via FM. Dan wordt in mijn ogen DAB+ een beetje overschat en is het fijn als je in hetzelfde gebied blijft. Idd internet zenders zijn dan veel makkelijker. Wel jammer want dat moet dan toch via Android Carplay oid in plaats van gewoon op het Volvo scherm.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
- BertZ64
- 2nd Gear member
Mijn ervaring met DAB+ is dat de ontvangst vrij slecht is. Binnenshuis valt het heel erg tegen.
En als je wel een goede ontvangst hebt, valt de geluidskwaliteit erg tegen. De bitrate van een DAB+ kanaal varieert, met een maximum van 192 kbit/s, maar ligt in de praktijk meestal tussen de 32 en 128 kbit/s. Een goede kwaliteit begint met 320 kbit/s.
Lossless audio zoals flac zit gemiddeld op 1.411 kbit/s.
DAB+ is wat mij betreft een mislukking…
En als je wel een goede ontvangst hebt, valt de geluidskwaliteit erg tegen. De bitrate van een DAB+ kanaal varieert, met een maximum van 192 kbit/s, maar ligt in de praktijk meestal tussen de 32 en 128 kbit/s. Een goede kwaliteit begint met 320 kbit/s.
Lossless audio zoals flac zit gemiddeld op 1.411 kbit/s.
DAB+ is wat mij betreft een mislukking…
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
- vankol
- 4th Gear member
Gewoon app gebruiken en via internet radio luisteren, zowel thuis als in auto.
Geluid en ontvangst is stabiel, buitenland soms wat minder als je in de bergen rijd qua ontvangst.
Geluid en ontvangst is stabiel, buitenland soms wat minder als je in de bergen rijd qua ontvangst.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
- BertZ64
- 2nd Gear member
Als audiofiel vind ik de geluidskwaliteit van internet radio ook niet geweldig. De enige internetradio met goede kwaliteit is Radio Paradise. Die zend loss less audio uit. Gelukkig heeft Spotify tegenwoordig ook een loss less (flac) optie. Dit kost uiteraard wel veel meer bandbreedte… maar thuis kan je veel nummers downloaden.
Bert
- vankol
- 4th Gear member
Ja klopt, ik vind analoog (plaat) persoonlijk beter klinken dan digitaal.BertZ64 schreef: ↑01.11.2025 - 10:47 Als audiofiel vind ik de geluidskwaliteit van internet radio ook niet geweldig. De enige internetradio met goede kwaliteit is Radio Paradise. Die zend loss less audio uit. Gelukkig heeft Spotify tegenwoordig ook een loss less (flac) optie. Dit kost uiteraard wel veel meer bandbreedte… maar thuis kan je veel nummers downloaden.
Toen de cd kwam werd het al minder.
Maar goed dat is al helemaal niet haalbaar in de auto, voor zoals het nu is, het wel beter dan FM radio
-
Cris71
- 2nd Gear member
Ja dan vind ik DAB ook een mislukking.
Digitaal zou juist voordeel moeten brengen door kwaliteit qua geluid en ontvangst.
Als je altijd in dezelfde regio blijft lukt het misschien om het zo te ervaren.
Maar tussen verschillende regio's werkt het niet.
Internet radio app gebruik ik My Tuner, en Simpelradio app. Voorheen ook Tunein maar de "zap" tijd is zo lang bij Tunein dat het vervelend wordt.
Spotify blijf ik maar een lastige rommelige app vinden. Ik krijg er niet echt een vinger achter hoe het precies moet werken of de bedoeling is.
Digitaal zou juist voordeel moeten brengen door kwaliteit qua geluid en ontvangst.
Internet radio app gebruik ik My Tuner, en Simpelradio app. Voorheen ook Tunein maar de "zap" tijd is zo lang bij Tunein dat het vervelend wordt.
Spotify blijf ik maar een lastige rommelige app vinden. Ik krijg er niet echt een vinger achter hoe het precies moet werken of de bedoeling is.
- vankol
- 4th Gear member
Probeer eens Replaio Radio app. deze is zeer stabiel sneller tussen de zenders en ook gratis. (wel beetje reclame bij zappen, maar dat doen ze allemaal)Cris71 schreef: ↑01.11.2025 - 11:46 Ja dan vind ik DAB ook een mislukking.
-
Cris71
- 2nd Gear member
Probeer Simpel radio eens.
Vrijwel geen reclame.
Vrijwel geen reclame.