V70 problemen met insturen en gierend/zoemend geluid

Plaats reactie
LL118
Starter

Goedemorgen allen,

Ik ben in het bezit van een Volvo V70 D3 uit 2011 (D5204T3) km stand 332.000. Als ik op een wat hogere snelheid door een lange bocht ga voel ik het stuur af en toe trekken/drukken. Hij doet dit niet altijd maar wel vaak. Ik heb geen last van een trillend stuur of trekken tijdens het remmen. Ook hoor ik vaak een gierend geluid. Dit komt ergens rechtsvoor onder de motorkap vandaan. Ook dit doet hij niet altijd. Het gierende geluid is eigenlijk alleen maar goed te horen tussen de 1000 tot 1500 toeren. De garage heeft gekeken en geluisterd maar kon geen echte oorzaak vinden... Het kan volgens hun het stuurhuis zijn maar ook de pomp. Hij is ook nog naar een andere garage geweest maar die gaf aan dat het niet het stuurhuis kan zijn. Volgens hun was dat alleen een probleem van het oudere model. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die enig idee hebben aangezien de reparaties vrij prijzig zijn.

Alvast bedankt!
Volvo V70 D3 Limited Edition uit 2011 (D5204T3)
1-wiel
4th Gear member

Eerste gedachte gaat uit naar stuurpomp, mocht de olie erg vervuild zijn,of slijpsel/metaalresten bevatten, dan is het zaak snel de oorzaak te vinden omdat anders je stuurhuis schade oploopt.
Olie visueel controleren, ziet dat er goed uit, zou ik toch het systeem flushen , weer gaan rijden om te kijken of het de oplossing is, zo niet, stuurpomp vervangen. Of meteen je stuurpomp vervangen en nieuwe olie erin…
V70-D5-2007-M66 handbak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....Android-CarPlay radio.......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit…..Block heather electrisch
LL118
Starter

Dank voor je reactie 1-wiel. De olie ziet er nog mooi groen uit. Slijpsel en of metaalresten kan ik uiteraard niet visueel checken. Eerst flushen zou een optie kunnen zijn. Zou dit ook helpen bij het geluid?
redracer
4th Gear member

Is dat stuur niet gewoon spoorvorming waar hij in meegaat ? wellicht draagarmen niet fris of eens uitlijnen .
Gieren is moeilijk , kan ook de dynamo/spanrol achtige zijn of een kapotte motorsteun bijvoorbeeld.
LL118
Starter

Het is geen spoorvorming. Hij heeft bij een oneffen wegdek geen last van trekken. uitlijnen is kort geleden gebeurt als eerste stap.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”