V70 problemen met insturen en gierend/zoemend geluid

Plaats reactie
LL118
Starter

Goedemorgen allen,

Ik ben in het bezit van een Volvo V70 D3 uit 2011 (D5204T3) km stand 332.000. Als ik op een wat hogere snelheid door een lange bocht ga voel ik het stuur af en toe trekken/drukken. Hij doet dit niet altijd maar wel vaak. Ik heb geen last van een trillend stuur of trekken tijdens het remmen. Ook hoor ik vaak een gierend geluid. Dit komt ergens rechtsvoor onder de motorkap vandaan. Ook dit doet hij niet altijd. Het gierende geluid is eigenlijk alleen maar goed te horen tussen de 1000 tot 1500 toeren. De garage heeft gekeken en geluisterd maar kon geen echte oorzaak vinden... Het kan volgens hun het stuurhuis zijn maar ook de pomp. Hij is ook nog naar een andere garage geweest maar die gaf aan dat het niet het stuurhuis kan zijn. Volgens hun was dat alleen een probleem van het oudere model. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die enig idee hebben aangezien de reparaties vrij prijzig zijn.

Alvast bedankt!
Volvo V70 D3 Limited Edition uit 2011 (D5204T3)
1-wiel
4th Gear member

Eerste gedachte gaat uit naar stuurpomp, mocht de olie erg vervuild zijn,of slijpsel/metaalresten bevatten, dan is het zaak snel de oorzaak te vinden omdat anders je stuurhuis schade oploopt.
Olie visueel controleren, ziet dat er goed uit, zou ik toch het systeem flushen , weer gaan rijden om te kijken of het de oplossing is, zo niet, stuurpomp vervangen. Of meteen je stuurpomp vervangen en nieuwe olie erin…
V70-D5-2007-M66 handbak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....Android-CarPlay radio.......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit…..Block heather electrisch
LL118
Starter

Dank voor je reactie 1-wiel. De olie ziet er nog mooi groen uit. Slijpsel en of metaalresten kan ik uiteraard niet visueel checken. Eerst flushen zou een optie kunnen zijn. Zou dit ook helpen bij het geluid?
redracer
4th Gear member

Is dat stuur niet gewoon spoorvorming waar hij in meegaat ? wellicht draagarmen niet fris of eens uitlijnen .
Gieren is moeilijk , kan ook de dynamo/spanrol achtige zijn of een kapotte motorsteun bijvoorbeeld.
LL118
Starter

Het is geen spoorvorming. Hij heeft bij een oneffen wegdek geen last van trekken. uitlijnen is kort geleden gebeurt als eerste stap.
Chrizzle D5
2nd Gear member

Jij beschrijft:
LL118 schreef: 05.11.2025 - 09:19 Ook hoor ik vaak een gierend geluid. Dit komt ergens rechtsvoor onder de motorkap vandaan. Ook dit doet hij niet altijd. Het gierende geluid is eigenlijk alleen maar goed te horen tussen de 1000 tot 1500 toeren. De garage heeft gekeken en geluisterd maar kon geen echte oorzaak vinden... Het kan volgens hun het stuurhuis zijn maar ook de pomp. Hij is ook nog naar een andere garage geweest maar die gaf aan dat het niet het stuurhuis kan zijn. Volgens hun was dat alleen een probleem van het oudere model. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die enig idee hebben aangezien de reparaties vrij prijzig zijn.
Hierbij mijn vijf cent, op basis van mijn ervaringen: ik heb iets vergelijkbaars. Even checken of jij het volgende herkent: bij mij gebeurt het alleen bij buitentemperatuur kouder dan 20 graden. Vooral bij een koude motor, maar niet de eerste 10 seconden na starten. Bij mij verdwijnt het geluid als ik de airco uit zet (dit kan er op wijzen dat het te maken heeft met een wel/niet zwaarder belaste multiriem). Als de motor echt lekker op temperatuur is, heb ik de indruk dat het ook minder is. Bij mij komt uit de hoek van de multiriem. En hoor ik het vooral binnen en niet echt van buiten luisterend.

Voordat ik alle details van mijn zoektocht naar oorzaken ga beschrijven, laat eerst maar even weten of je dit allemaal herkent....
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 330.000 km
Shockwave
5th Gear member

Je hoort het geluid als je door een lange bocht gaat. Is het zowel bij een rechtse als een linkse bocht?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo V70 2.3R 250pk - Bilstein B6
Hans oet Twent
8th Gear member

Mijn V70 uit 2005 had met name in de lange doorhalende linkerbochten dat je het stuur voelde.(50km/h of hoger) Het geluid kan ik me niet meer herinneren. Op advies van Gery Slot het stuurhuis laten flushen. Olie was nog gewoon groen maar toch de flush laten doen. Daarna geen last meer gehad. Km stand destijds rond de 200.000km.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
LL118
Starter

Chrizzle D5 schreef: 23.11.2025 - 14:23 Jij beschrijft:
LL118 schreef: 05.11.2025 - 09:19 Ook hoor ik vaak een gierend geluid. Dit komt ergens rechtsvoor onder de motorkap vandaan. Ook dit doet hij niet altijd. Het gierende geluid is eigenlijk alleen maar goed te horen tussen de 1000 tot 1500 toeren. De garage heeft gekeken en geluisterd maar kon geen echte oorzaak vinden... Het kan volgens hun het stuurhuis zijn maar ook de pomp. Hij is ook nog naar een andere garage geweest maar die gaf aan dat het niet het stuurhuis kan zijn. Volgens hun was dat alleen een probleem van het oudere model. Ik vroeg me af of hier mensen zijn die enig idee hebben aangezien de reparaties vrij prijzig zijn.
Hierbij mijn vijf cent, op basis van mijn ervaringen: ik heb iets vergelijkbaars. Even checken of jij het volgende herkent: bij mij gebeurt het alleen bij buitentemperatuur kouder dan 20 graden. Vooral bij een koude motor, maar niet de eerste 10 seconden na starten. Bij mij verdwijnt het geluid als ik de airco uit zet (dit kan er op wijzen dat het te maken heeft met een wel/niet zwaarder belaste multiriem). Als de motor echt lekker op temperatuur is, heb ik de indruk dat het ook minder is. Bij mij komt uit de hoek van de multiriem. En hoor ik het vooral binnen en niet echt van buiten luisterend.

Voordat ik alle details van mijn zoektocht naar oorzaken ga beschrijven, laat eerst maar even weten of je dit allemaal herkent....
Dank voor je reactie. Temperatuur is nu niet te checken, maar inderdaad als ik de airco uit zet dan stopt het geluid. Bij mij komt het geluid ook uit die hoek. Kwa motor temperatuur heb ik het idee dat het iets minder wordt. De airco pomp is een half jaar geleden vervangen. Ik hoor graag van je!
LL118
Starter

Shockwave schreef: 24.11.2025 - 21:49 Je hoort het geluid als je door een lange bocht gaat. Is het zowel bij een rechtse als een linkse bocht?
Het geluid hoor ik ook als ik niet door een bocht gaat. Het stuur merk ik in een lange bocht. Zowel links als rechts.
LL118
Starter

Hans oet Twent schreef: 25.11.2025 - 10:02 Mijn V70 uit 2005 had met name in de lange doorhalende linkerbochten dat je het stuur voelde.(50km/h of hoger) Het geluid kan ik me niet meer herinneren. Op advies van Gery Slot het stuurhuis laten flushen. Olie was nog gewoon groen maar toch de flush laten doen. Daarna geen last meer gehad. Km stand destijds rond de 200.000km.
Dank voor je reactie. Ik zit er ook aan te denken om hem te laten flushen, maar ik twijfelde omdat de kleur nog mooi helder is. Ik denk dat ik het nu toch maar laat doen. Ben jij speciaal naar Gerry Slot geweest hiervoor?
Hans oet Twent
8th Gear member

LL118 schreef: 28.11.2025 - 18:23
Hans oet Twent schreef: 25.11.2025 - 10:02 Mijn V70 uit 2005 had met name in de lange doorhalende linkerbochten dat je het stuur voelde.(50km/h of hoger) Het geluid kan ik me niet meer herinneren. Op advies van Gery Slot het stuurhuis laten flushen. Olie was nog gewoon groen maar toch de flush laten doen. Daarna geen last meer gehad. Km stand destijds rond de 200.000km.
Dank voor je reactie. Ik zit er ook aan te denken om hem te laten flushen, maar ik twijfelde omdat de kleur nog mooi helder is. Ik denk dat ik het nu toch maar laat doen. Ben jij speciaal naar Gerry Slot geweest hiervoor?
Het was toen tijdens een meeting in Ommen door het forum opgezet. Bak- en stuurhuisflush gedaan door Gery Slot.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
LL118
Starter

Hans oet Twent schreef: 28.11.2025 - 19:52
LL118 schreef: 28.11.2025 - 18:23
Het was toen tijdens een meeting in Ommen door het forum opgezet. Bak- en stuurhuisflush gedaan door Gery Slot.
Dankjewel ik ga er naar kijken!
Rikky
2nd Gear member

In dit topic beschrijf ik dit:

viewtopic.php?t=94840&sid=e83cfa3c8d133 ... aa0a5638dd

Reservoir vervangen (door iedereen onderschat) :)
V70 2.5T 2007 (mj2008)
LL118
Starter

Rikky schreef: 28.11.2025 - 22:44 In dit topic beschrijf ik dit:

viewtopic.php?t=94840&sid=e83cfa3c8d133 ... aa0a5638dd

Reservoir vervangen (door iedereen onderschat) :)
Dank voor de reactie Rikky. Ziet er logisch uit om te vervangen als het systeem ook geflushed wordt.
Chrizzle D5
2nd Gear member

LL118 schreef: 28.11.2025 - 18:18 Dank voor je reactie. Temperatuur is nu niet te checken, maar inderdaad als ik de airco uit zet dan stopt het geluid. Bij mij komt het geluid ook uit die hoek. Kwa motor temperatuur heb ik het idee dat het iets minder wordt. De airco pomp is een half jaar geleden vervangen. Ik hoor graag van je!
Mmm. Het lijkt wel heel erg op mijn verhaal inderdaad. Daarom hier even uitgebreider mijn log (wat ik eerder ook wel eens heb gedeeld op het forum). Als het geluid ook bij jou verdwijnt als de airco uit wordt gezet ondanks dat de aircopomp is vervangen, komt het waarschijnlijk toch uit de omgeving van de multiriem (zwaardere belasting van de multiriem door aircopomp aan te schakelen). Laten we elkaar anders even op de hoogte houden van eventuele reparaties en oplossingen....

Hier mijn complete verhaal voor jouw info:

1) net voor ik de auto in augustus '24 kocht was de multiriem vervangen, blijkbaar had daar iets gespeeld...

2) tijdens mijn eerste maanden na de zomer (het werd iets kouder) leek de aircopomp plots een zoem / zaaggeluid te veroorzaken, met een geluidsfrequentie die gekoppeld was aan toerental. Bij stationair ongeveer elke 3 seconden een "zaag"-geluid, daarna is de aircopomp vervangen, samen met vrijloop-poelie die zijn werk niet goed deed.

3) na een tijd nog steeds geluid rond de multiriem. Ik heb het een tijdje aangezien, maar na aantal maanden alsnog ook nog de dynamo laten vervangen. Geluid werd minder erg, maar nog steeds was de boel niet 100%. Ik had bijv. na koude start ook plots eens slippende multiriem.

4) teruggegaan naar garage, die hebben ook nog de multiriem zelf vervangen (die was vrij snel gesleten) en ook de de 'lage' multiriem (bij de aircopomp volgens mij) vervangen, samen met spanrol.

5) probleem leek verholpen, het was ook zomer (hogere temperaturen) maar in de maanden na de zomer kwam het geluid dus gewoon weer terug.

Inmiddels rijd ik al een jaar met soms wel / niet dat geluid. Vooral stationair en bij lage snelheden, en vooral tussen 10-20 graden buitentemperatuur. Op de snelweg wordt het geluid volgens mij overstemd door rijgeluid.. Ik kan er aan één kant (bijna) mee leven, al vermoed ik dat mijn multiriem sneller slijt dan gewenst. Als ik weer voor de APK moet, dan laat ik er toch maar opnieuw naar kijken. Maar dan even serieus zoeken en niet te snel conclusies trekken. Omdat er al vrij veel vervangen is, is het voordeel wel dat het zoekgebied naar de oorzaak ook steeds kleiner wordt. Het enige dat ik (samen met chatgpt) nu nog kan verzinnen is de zogenaamde harmonic balancer (krukaspoelie). Die schijnen bij 300.000 km ook wel eens slijtage te krijgen en dit soort geluiden te geven. Chatgpt suggereert verder (minder waarschijnlijk vind ik): een krom frame waarin het multiriem-stelsel hangt dat de multiriem ietsje gedraaid loopt, of de balansassen in de motor, of motorsteunen.
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
LL118
Starter

Chrizzle D5 schreef: 29.11.2025 - 14:28
LL118 schreef: 28.11.2025 - 18:18 Dank voor je reactie. Temperatuur is nu niet te checken, maar inderdaad als ik de airco uit zet dan stopt het geluid. Bij mij komt het geluid ook uit die hoek. Kwa motor temperatuur heb ik het idee dat het iets minder wordt. De airco pomp is een half jaar geleden vervangen. Ik hoor graag van je!
Mmm. Het lijkt wel heel erg op mijn verhaal inderdaad. Daarom hier even uitgebreider mijn log (wat ik eerder ook wel eens heb gedeeld op het forum). Als het geluid ook bij jou verdwijnt als de airco uit wordt gezet ondanks dat de aircopomp is vervangen, komt het waarschijnlijk toch uit de omgeving van de multiriem (zwaardere belasting van de multiriem door aircopomp aan te schakelen). Laten we elkaar anders even op de hoogte houden van eventuele reparaties en oplossingen....

Hier mijn complete verhaal voor jouw info:

1) net voor ik de auto in augustus '24 kocht was de multiriem vervangen, blijkbaar had daar iets gespeeld...

2) tijdens mijn eerste maanden na de zomer (het werd iets kouder) leek de aircopomp plots een zoem / zaaggeluid te veroorzaken, met een geluidsfrequentie die gekoppeld was aan toerental. Bij stationair ongeveer elke 3 seconden een "zaag"-geluid, daarna is de aircopomp vervangen, samen met vrijloop-poelie die zijn werk niet goed deed.

3) na een tijd nog steeds geluid rond de multiriem. Ik heb het een tijdje aangezien, maar na aantal maanden alsnog ook nog de dynamo laten vervangen. Geluid werd minder erg, maar nog steeds was de boel niet 100%. Ik had bijv. na koude start ook plots eens slippende multiriem.

4) teruggegaan naar garage, die hebben ook nog de multiriem zelf vervangen (die was vrij snel gesleten) en ook de de 'lage' multiriem (bij de aircopomp volgens mij) vervangen, samen met spanrol.

5) probleem leek verholpen, het was ook zomer (hogere temperaturen) maar in de maanden na de zomer kwam het geluid dus gewoon weer terug.

Inmiddels rijd ik al een jaar met soms wel / niet dat geluid. Vooral stationair en bij lage snelheden, en vooral tussen 10-20 graden buitentemperatuur. Op de snelweg wordt het geluid volgens mij overstemd door rijgeluid.. Ik kan er aan één kant (bijna) mee leven, al vermoed ik dat mijn multiriem sneller slijt dan gewenst. Als ik weer voor de APK moet, dan laat ik er toch maar opnieuw naar kijken. Maar dan even serieus zoeken en niet te snel conclusies trekken. Omdat er al vrij veel vervangen is, is het voordeel wel dat het zoekgebied naar de oorzaak ook steeds kleiner wordt. Het enige dat ik (samen met chatgpt) nu nog kan verzinnen is de zogenaamde harmonic balancer (krukaspoelie). Die schijnen bij 300.000 km ook wel eens slijtage te krijgen en dit soort geluiden te geven. Chatgpt suggereert verder (minder waarschijnlijk vind ik): een krom frame waarin het multiriem-stelsel hangt dat de multiriem ietsje gedraaid loopt, of de balansassen in de motor, of motorsteunen.
Hallo Chrizzle D5! Ik had je een PB gestuurd maar volgens mij komt die niet aan. Vervelend om te horen dat je al zoveel geprobeerd hebt en het nog steeds niet opgelost is. Het probleem bij mij deed zich afgelopen zomer voor. Ook koelde de airco niet constant. De pomp is toen vervangen. Ik had het idee dat het gezoem daarna ook een maand weg is geweest. Helaas kwam het hierna weer terug. Ik dacht kort geleden dat het samen hing met de stuurbekrachtingspomp, omdat ik problemen heb met het sturen. Ik las en hoorde dat de stuurbekrachtingspomp soms ook deze geluiden kan maken bij slijtage. Ik weet niet of jij ook problemen met het sturen hebt? Nu begin ik toch te vermoeden dat het 2 aparte problemen zijn. Ik heb het ook in chatgpt gegooid en hij gaf het volgende aan.
De oplossing ligt waarschijnlijk hier:
• Riemspanning controleren
• Spanrol nalopen (lager en veermechanisme)
• Poelie-uitlijning meten
• Eventueel riem vervangen als die al lichte slipsporen heeft
Nu verwacht ik dat de riem niet het probleem is. Die is namelijk met 215000 km vervangen. Wat hij ook nog aangaf was het fout uitlijnen van de aircopomp. Dit lijkt me onwaarschijnlijk, maar wellicht is het nog iets. Bij mij doet hij het trouwens alleen rond de 1500 toeren en soms bij stilstand. Verder eigenlijk niet. Ik weet niet of dit bij jou ook zo is. Ik ga in ieder geval binnenkort het stuurhuis laten flushen en het reservoir vervangen. En daarna breng ik hem maar weer naar de garage. Lijkt me dat ze toch iets moeten kunnen vinden.
Chrizzle D5
2nd Gear member

Ah excuses. Ik heb je onderstaande ook als PB teruggestuurd, maar ook maar even hier. Misschien zijn er nog anderen die creatieve ideeen hebben....

Op jouw laatste bericht: het lijkt inderdaad wel eenzelfde probleem....

Bij mij heb ik geen (merkbare) airco-koelingsproblemen.
Ook geen (merkbare) problemen met stuurbekrachtiging.

Ik vind het bij mij overigens wel (heel erg) opvallend dat aan/uitschakelen van de airco het hele schaafgeluid opheft/in gang zet. Ik vind het wel toevallig dat dat dan net de extra belasting op de gehele multiriem geeft bovenop een problematische belasting die ergens speelt, en dat dit net de druppel zou zijn dat het geluid ontstaat.

Van jouw chatgpt opties vind ik verkeerde uitlijning van poelie of van aircopomp nog niet eens zo heel raar gedacht. Mijn multiriem was eerder ook erg snel gesleten, waarschijnlijk een gevolg en geen oorzaak...

Ik zou bij de garage adviseren dat ze even met een stethoscoop of omgekeerde schroevendraaier goed luisteren naar wat de bron is. Mijn ervaring is dat garagisten geneigd zijn om snel terug te vallen op eerdere regelmatige ervaringen ("oh dat zal de aircopomp wel zijn zoals zo vaak") en minder geneigd zijn om als een sherlock holmes even door te zoeken.

Maar houd me alsjeblieft op de hoogte als je nieuws hebt.

Ik zal het omgekeerde ook doen maar ik hoop een garagebezoek te rekken tot de APK in juni.... (tenzij het te gek wordt).
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”