Hallo allemaal,
Onze V40 1.5 T3 heeft een vrij merkwaardig schakelpatroon wat naar mijn mening niet fijn en aangenaam rijdt. Dit vooral in de stad, ik zal het proberen uit te leggen.
Zodra je van stilstand wegrijdt, is alles prima, hij schakelt goed door. Zodra je 35 a 40km/h of iets harder rijdt, schakelt hij snel door van de 3 naar de 4 en kort erna zet hij het in de 5 waardoor het toerental zo richting 1200 rpm gaat en de auto licht gaat brommen en trillen. Dit rijdt niet fijn en zodra ik lichtjes gasgeef komt de auto nauwelijks vooruit en als je dan de gas wat dieper intrapt om hem toch vooruit te krijgen, schakelt hij 2 of 3 versnellingen terug en springt het toerental zo richting de 2500 rpm met enorme lawaai. Dit is uiterst naar, vooral met koude motor. Hij heeft haast bij elke snelheid de neiging om in de hoogste versnelling te rijden en zodra je gasgeeft schakelt hij een paar versnellingen terug om vooruit te komen.
Ik weet niet of dit Volvo-eigen is, maar prettig rijden is het niet. De auto zit continu op en neer te schakelen zorda je aan het gaspedaal komt. Is hier iets niet in orde en kan ik de bak nog goed krijgen? Misschien een onschuldige reset ofzo? Liefst zou ik willen dat hij niet onder de 1700 rpm valt in de 3e, 4e, 5e en 6e versnelling.
Met 1200 toeren in de 5 door de stad, rijdt gewoon niet fijn. Misschien bij een 3 liter turbodiesel automaat juist wel, maar niet bij deze motor.
Thanks
Merkwaardig schakelpatroon 1.5 T3 V40
-
A_Audax
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 22.10.2025 - 23:35
Sportstand trekt steeds door naar 3000 rpm of richting de 4000 als je een beetje gasgeeft. Dat rijdt ook niet fijn in de stad en volgens mij rijd je dan 1 op 9 ofzo. Nu haal ik met zuinig rijden iets van 1 op 12 snelweg en stad gecombineerd, dat vind ik best onzuinig.
Het is me opgevallen dat hij in de normale stand de 4e versnelling in feite gewoon overslaat. Rond de 45km/h schakelt hij van de 3 door naar de 4 en direct 1 seconden erna meteen naar de 5 en dan zakt het toerental naar 1200 rpm met trillen en ontbreken van trekkracht als gevolg. Is gevaarlijk ook als je even gas wilt geven om iets of iemand te moeten ontwijken ofzo, want je hebt geen trekkracht. Ik zou de bak graag opnieuw willen inleren als dat zou kunnen, of leert de bak dat zelf in naarmate ik de auto gebruik?
Het is me opgevallen dat hij in de normale stand de 4e versnelling in feite gewoon overslaat. Rond de 45km/h schakelt hij van de 3 door naar de 4 en direct 1 seconden erna meteen naar de 5 en dan zakt het toerental naar 1200 rpm met trillen en ontbreken van trekkracht als gevolg. Is gevaarlijk ook als je even gas wilt geven om iets of iemand te moeten ontwijken ofzo, want je hebt geen trekkracht. Ik zou de bak graag opnieuw willen inleren als dat zou kunnen, of leert de bak dat zelf in naarmate ik de auto gebruik?
- Robzor
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 27.06.2011 - 22:20
- Locatie: Lieshout, Noord Brabant
Ik ervaar precies hetzelfde. Het. Is een hele fijne wagen maar dit schakel patroon is ook waar ik moeite mee heb.
Op 50 wegen switch ik meestal naar handmatig schakelen. Mocht iemand tips hebben dan hoor ik het graag. Vooralsnog denk ik dat het alleen met tuning en afstelling van de automaat is op te lossen maar de ecu van m’n v40 is nog niet te tunen.
Op 50 wegen switch ik meestal naar handmatig schakelen. Mocht iemand tips hebben dan hoor ik het graag. Vooralsnog denk ik dat het alleen met tuning en afstelling van de automaat is op te lossen maar de ecu van m’n v40 is nog niet te tunen.
";There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die.";















