Hallo allemaal,
Onze V40 1.5 T3 heeft een vrij merkwaardig schakelpatroon wat naar mijn mening niet fijn en aangenaam rijdt. Dit vooral in de stad, ik zal het proberen uit te leggen.
Zodra je van stilstand wegrijdt, is alles prima, hij schakelt goed door. Zodra je 35 a 40km/h of iets harder rijdt, schakelt hij snel door van de 3 naar de 4 en kort erna zet hij het in de 5 waardoor het toerental zo richting 1200 rpm gaat en de auto licht gaat brommen en trillen. Dit rijdt niet fijn en zodra ik lichtjes gasgeef komt de auto nauwelijks vooruit en als je dan de gas wat dieper intrapt om hem toch vooruit te krijgen, schakelt hij 2 of 3 versnellingen terug en springt het toerental zo richting de 2500 rpm met enorme lawaai. Dit is uiterst naar, vooral met koude motor. Hij heeft haast bij elke snelheid de neiging om in de hoogste versnelling te rijden en zodra je gasgeeft schakelt hij een paar versnellingen terug om vooruit te komen.
Ik weet niet of dit Volvo-eigen is, maar prettig rijden is het niet. De auto zit continu op en neer te schakelen zorda je aan het gaspedaal komt. Is hier iets niet in orde en kan ik de bak nog goed krijgen? Misschien een onschuldige reset ofzo? Liefst zou ik willen dat hij niet onder de 1700 rpm valt in de 3e, 4e, 5e en 6e versnelling.
Met 1200 toeren in de 5 door de stad, rijdt gewoon niet fijn. Misschien bij een 3 liter turbodiesel automaat juist wel, maar niet bij deze motor.
Thanks
Merkwaardig schakelpatroon 1.5 T3 V40
-
A_Audax
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 22.10.2025 - 23:35
Sportstand trekt steeds door naar 3000 rpm of richting de 4000 als je een beetje gasgeeft. Dat rijdt ook niet fijn in de stad en volgens mij rijd je dan 1 op 9 ofzo. Nu haal ik met zuinig rijden iets van 1 op 12 snelweg en stad gecombineerd, dat vind ik best onzuinig.
Het is me opgevallen dat hij in de normale stand de 4e versnelling in feite gewoon overslaat. Rond de 45km/h schakelt hij van de 3 door naar de 4 en direct 1 seconden erna meteen naar de 5 en dan zakt het toerental naar 1200 rpm met trillen en ontbreken van trekkracht als gevolg. Is gevaarlijk ook als je even gas wilt geven om iets of iemand te moeten ontwijken ofzo, want je hebt geen trekkracht. Ik zou de bak graag opnieuw willen inleren als dat zou kunnen, of leert de bak dat zelf in naarmate ik de auto gebruik?
Het is me opgevallen dat hij in de normale stand de 4e versnelling in feite gewoon overslaat. Rond de 45km/h schakelt hij van de 3 door naar de 4 en direct 1 seconden erna meteen naar de 5 en dan zakt het toerental naar 1200 rpm met trillen en ontbreken van trekkracht als gevolg. Is gevaarlijk ook als je even gas wilt geven om iets of iemand te moeten ontwijken ofzo, want je hebt geen trekkracht. Ik zou de bak graag opnieuw willen inleren als dat zou kunnen, of leert de bak dat zelf in naarmate ik de auto gebruik?
- Robzor
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27.06.2011 - 22:20
- Locatie: Lieshout, Noord Brabant
Ik ervaar precies hetzelfde. Het. Is een hele fijne wagen maar dit schakel patroon is ook waar ik moeite mee heb.
Op 50 wegen switch ik meestal naar handmatig schakelen. Mocht iemand tips hebben dan hoor ik het graag. Vooralsnog denk ik dat het alleen met tuning en afstelling van de automaat is op te lossen maar de ecu van m’n v40 is nog niet te tunen.
Op 50 wegen switch ik meestal naar handmatig schakelen. Mocht iemand tips hebben dan hoor ik het graag. Vooralsnog denk ik dat het alleen met tuning en afstelling van de automaat is op te lossen maar de ecu van m’n v40 is nog niet te tunen.
";There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die.";
-
A_Audax
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 22.10.2025 - 23:35
Hallo, goedemorgen,
De auto draait ondertoeren en dat is een van de slechtste dingen voor een motor, zoals jullie dat vast weten. In de 5e versnelling met 1200 rpm is gewoon niet gezond voor de motor. De motor begint te trillen omdat er geen goede verbranding plaatsvindt. Heel het inlaattraject koekt op deze wijze op den duur aan en vast ook de katalysator. Daarnaast komen enorme krachten op de interne componenten van de motor. Ik ben hier geen fan van. Deze motor laat merken dat hij niet onder de 1700 rpm wilt werken in de 3, 4, 5, en 6. In de 1 en 2 is dat natuurlijk geen probleem gezien de overbrengingsverhoudingen.
Hieronder wat het ongeveer doet.
In de 1 gaat het naar 15km/h en schakelt dan door naar de 2.
In de 2 gaat het naar 30km/h en schakelt door naar de 3.
In de 3 gaat het naar 41km/h en schakelt door naar de 4.
In de 4 gaat het naar 43km/h en schakelt naar de 5.
In de 5 rijd je dan bij ongeveer 45km/h zo rond de 1200 rpm.
Dus die 4 doet eigenlijk niets qua acceleratie.
Ik heb ook ontdekt dat ik via de flipper op het stuur van de 5 kan terugschakelen naar de 4, dan loopt het rond de 1600 rpm ofzo en trilt de auto nauwelijks tot niet. Maar ja, nu moet ik steeds kijken wat de auto doet en wanneer ik terug moet schakelen, dat is ook niet leuk want je hebt niet voor niets een automaat.
Maar goed, dit is wat ik wil aankaarten en een oplossing voor zoek. Ik zou graag willen dat de motor niet onder de 1700 toeren komt, je merkt dat de auto dan optimaal werkt. Daarom mijn aanvankelijke vraag of hier iets aan te doen was.
O ja, nog een aanvulling. Dit doet hij ook als ik een helling hier op moet rijden, bijvoorbeeld onder een tunnel door en weer een lange helling omhoog. Terwijl je de helling oprijdt, schakelt hij naar de 5 en is het alsof de motor verzuipt bij deze 1200 rpm, geef je gas doet het niets, geef je dieper gas dan springt het naar 2500 rpm of hoger. Dit is geen rijden zo en met koude motor niet gezond. Punt is wel duidelijk nu denk ik.
Thanks.
De auto draait ondertoeren en dat is een van de slechtste dingen voor een motor, zoals jullie dat vast weten. In de 5e versnelling met 1200 rpm is gewoon niet gezond voor de motor. De motor begint te trillen omdat er geen goede verbranding plaatsvindt. Heel het inlaattraject koekt op deze wijze op den duur aan en vast ook de katalysator. Daarnaast komen enorme krachten op de interne componenten van de motor. Ik ben hier geen fan van. Deze motor laat merken dat hij niet onder de 1700 rpm wilt werken in de 3, 4, 5, en 6. In de 1 en 2 is dat natuurlijk geen probleem gezien de overbrengingsverhoudingen.
Hieronder wat het ongeveer doet.
In de 1 gaat het naar 15km/h en schakelt dan door naar de 2.
In de 2 gaat het naar 30km/h en schakelt door naar de 3.
In de 3 gaat het naar 41km/h en schakelt door naar de 4.
In de 4 gaat het naar 43km/h en schakelt naar de 5.
In de 5 rijd je dan bij ongeveer 45km/h zo rond de 1200 rpm.
Dus die 4 doet eigenlijk niets qua acceleratie.
Ik heb ook ontdekt dat ik via de flipper op het stuur van de 5 kan terugschakelen naar de 4, dan loopt het rond de 1600 rpm ofzo en trilt de auto nauwelijks tot niet. Maar ja, nu moet ik steeds kijken wat de auto doet en wanneer ik terug moet schakelen, dat is ook niet leuk want je hebt niet voor niets een automaat.
Maar goed, dit is wat ik wil aankaarten en een oplossing voor zoek. Ik zou graag willen dat de motor niet onder de 1700 toeren komt, je merkt dat de auto dan optimaal werkt. Daarom mijn aanvankelijke vraag of hier iets aan te doen was.
O ja, nog een aanvulling. Dit doet hij ook als ik een helling hier op moet rijden, bijvoorbeeld onder een tunnel door en weer een lange helling omhoog. Terwijl je de helling oprijdt, schakelt hij naar de 5 en is het alsof de motor verzuipt bij deze 1200 rpm, geef je gas doet het niets, geef je dieper gas dan springt het naar 2500 rpm of hoger. Dit is geen rijden zo en met koude motor niet gezond. Punt is wel duidelijk nu denk ik.
Thanks.
-
Jelmer de Jong
- 6th Gear member
- Berichten: 3195
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Rica chiptuning in combinatie met hun versie van de software voor de autmaat. Kost je helaas wel ~750.- maar daarna heb je een auto die schakelt zoals je handmatig ook zou doen. De chiptuning an sich is niet nodig, maar als je dan toch bezig bent....
- Robzor
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27.06.2011 - 22:20
- Locatie: Lieshout, Noord Brabant
";There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die.";
- EasyWim
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 29.09.2024 - 21:53
Ik denk dat de oplossing in een gekke hoek zit: tunen naar een T4. Ik heb mijn XC40 laten tunen van T3 naar T4 met als hoofdreden de klacht die jij noemt en niet het extra vermogen en koppel (alhoewel ik hier nu toch ook wel blij mee ben). Er werd van tevoren al gezegd dat de bak beter zou gaan reageren en dat is ook zo is mijn ervaring. Op de website van Obbe staat het volgende:
Het tunen van de automaat:
De software in de TCM (transmission control module) is bij de aisin warner automaten die volvo gebruikt eigenlijk niet echt aan te passen.
Bij aisin warner is de TCM adaptief, met andere woorden, de automaat past zich naar de berijder en waarden uit de ECM aan.
Het tunen van de automaten van aisin warner kan dus via de ECM.
Men kan dus in de software van de ECM (engine control module) de torque limiters van de automaat aanpassen naar andere waarden.
Door de limiters in de ECM b.v. mooier lineair te maken, krijgt men een soepeler schakel gedrag van de automaat.
Men kan de automaat ook eerder of later laten schakelen via deze limiters.
Bij sommige Engine Control Modules kan men zelfs per versnelling aangeven tot welke waarden deze mag gaan.
Helaas kan niet bij elke ECM de automaat limiters aangepast worden.
Het tunen van de automaat:
De software in de TCM (transmission control module) is bij de aisin warner automaten die volvo gebruikt eigenlijk niet echt aan te passen.
Bij aisin warner is de TCM adaptief, met andere woorden, de automaat past zich naar de berijder en waarden uit de ECM aan.
Het tunen van de automaten van aisin warner kan dus via de ECM.
Men kan dus in de software van de ECM (engine control module) de torque limiters van de automaat aanpassen naar andere waarden.
Door de limiters in de ECM b.v. mooier lineair te maken, krijgt men een soepeler schakel gedrag van de automaat.
Men kan de automaat ook eerder of later laten schakelen via deze limiters.
Bij sommige Engine Control Modules kan men zelfs per versnelling aangeven tot welke waarden deze mag gaan.
Helaas kan niet bij elke ECM de automaat limiters aangepast worden.
XC40 T3 Momentum PRO automaat uit 2020 (getuned door Obbe naar T4)
- Michel84
- 3rd Gear member
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
- Locatie: Overijssel
Ik heb mijn R-Design stuur vervangen voor een R-design stuur met schakel flippers, het is plug and play.Robzor schreef: ↑11.11.2025 - 17:54Als optie geleverd. Zie pagina 29:
https://autocatalogarchive.com/wp-conte ... 019-UK.pdf
Vond het vooral fijn in de bergen afgelopen zomer.
Automaat in de sportstand en zelf schakelen, houdt de versnelling vast in de afdaling i.p.v. opschakelen.
Wat betreft het brommen in lage toeren, komt mij niet bekend voor. Mijn T4 is ook door Obbe getuned (nu 225PK en 400NM).
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic, 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY13 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08 Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05 Sold
Volvo 480 2.0S, Aut. MY93 Sold
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY13 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08 Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05 Sold
Volvo 480 2.0S, Aut. MY93 Sold
















