Software ellende 😒

Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9325
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

wasbeer2006 schreef: 20.11.2025 - 09:49 En het is niet alleen Volvo, het is bijna elk merk en erger nog vooral de premium merken. Ik heb in 4 jaar tijd 1 probleem gehad met de V60 en waarschijnlijk is dat iets geweest met een reset na het achteraf installeren van de trekhaak. want stroom eraf en na 10 minuten erop en nooit meer maar ook 1 foutmelding gehad met de V60.
En we l#llen het maar weer recht...
Bijna elk merk... En als ik onafhankelijk internet ga zoeken kom je inderdaad bij andere merken software issues tegen. Zoek je wat beter, dan is Volvo, Volkswagen en Nissan koplopers.... en blijkt het bij andere merken echt wel mee te vallen.

Vergeet niet dat klanten steeds meer eisen stellen aan diverse extra's wat op en aan auto's zit. Wat ook allemaal moet kunnen communiceren. Neem een simpel voorbeeld: Een app waarmee je de auto op afstand kan bedienen. Standkachel, motorverwarming, raampje open, raampje dicht, alarm, status laden etc etc...
Het liefst blijven we binnen op ons luie reet zitten en nemen we niet de moeite om te bewegen richting de auto.
Vroeger deed je de motorkap open en trok ke de peilstok er uit. Nu neemt niemand meer de moeite omdat je gewaarschuwd wordt door je display.
Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Dit soort systemen moet allemaal communiceren met elkaar.

Ik ben het niet vaak met WW2 eens, maar in één ding heeft hij wel gelijk: De moderne auto wordt complexer.
Maar dat is mijn inziens niet enkel vanwege de bemoeisystemen, maar deels aan de veeleisende klant te danken...

Overigens, ik rij nu een ander merk en deze 2 auto's hebben nergens last van. Maar dat terzijde....
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9325
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

J33Bee schreef: 20.11.2025 - 10:06 Uh in de IT begin je met een OTA (Ontwikkel - Test - Acceptatie) als je dergelijke omvangen update zoals bij Volvo het geval is... Daarna ga je pas releasen en dan zou je er inderdaad voor kunnen kiezen door dit in fases te doen. Batches gebeurd al, want niet _iedereen_ krijgt meteen de update gepushed.
Wilde net reageren, maar je bent me voor...
Werkt inderdaad net even anders.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2306
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Urbexpeditie schreef: 20.11.2025 - 10:12

Ik ben het niet vaak met WW2 eens, maar in één ding heeft hij wel gelijk: De moderne auto wordt complexer.
Maar dat is mijn inziens niet enkel vanwege de bemoeisystemen, maar deels aan de veeleisende klant te danken...
De bemoeisystemen worden ook door de EU geforceerd. Dat vergeten veel mensen, dus die blaam wil ik niet geheel bij Volvo leggen, maar denk dan wel mee voor de klant. Stop settings niet onnodig diep weg, zodat het gevaarlijk wordt om tijdens het rijden, zaken aan te passen en/of geef die snelkoppeling/driver profile settings terug, zodat je (ook al moet het elke keer als je de auto start >2024) meteen je settings goed hebt staan ipv "7x moet drukken" op verschillende plekken in het systeem.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9325
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ben ik helemaal met je eens.
En dat probleem hebben sommige autofabrikanten proberen te teckelen door het zo te implementeren dat je dit enkel in stilstand kan doen en niet rijdend.
Ik heb er een broertje dood aan om in de auto te stappen en de eerste 5 minuten bezig te zijn met de instellingen van de auto.

Helaas, ik zie dat ook liever anders.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14144
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Berijders volgen updates op de voet en willen die er meteen op gezet krijgen , bij onderhoud gaat het automatisch mee..
Maar wil je eerder moet er wel n monteur beschikbaar gemaakt worden en een plek in de werkplaats, dat dien je gewoon te betalen.
Snap die updategeilheid niet zo..
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15322
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ehhh waarom een update installeren als je auto het gewoon alle dagen goed doet? Is toch niet verplicht..?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14144
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bover schreef: 20.11.2025 - 10:57 ehhh waarom een update installeren als je auto het gewoon alle dagen goed doet? Is toch niet verplicht..?
eens, maar men “moet” steeds zo nodig
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

J33Bee schreef: 20.11.2025 - 09:10 En dan word ik een beetje moe van dat "ik heb geen problemen, dus Volvo is goed" in zo'n topic zoals dit. Het is gewoon niet goed. De patronen die ik zie zijn de OTA updates, die lijken (alhier) vaker gekke traagheden en/of bugs te introduceren dan de werkplaats updates. Op Swedespeed zie je precies dezelfde issues voorbij komen per release. Dat sommigen er dan geen last van hebben en/of de auto net iets anders gebruiken (zoals met maar 1 sleutel), maakt niet dat het dan goed te praten valt.

En IT gebruiken icm drivetrain, slaat ook nergens op kijkende naar de bugs die elke keer optreden. Dat is gewoon prutswerk als zaken zoals;

- interieurverlichting
- 360 camera PiP
- TCAM verbinding
- ETA berijdersdisplay
- stoelpositie terugzetten obv gekoppelde sleutel

niet meer werken na een update. Het duurt vervolgens maanden voordat er weer een fix is (met nieuwe bugs)... En dan laten we voor het gemak het bezuinigen op hardwarespecs maar even weg. Als je ineens een Snapdragon sock introduceert die "dubbel zo snel is", dat kun je niet goedpraten tussen een MY25 en MY26. Dan heb je te lang dezelfde meuk in de auto gestopt. Ook de beloftes in september 2024 mbt de nieuwe UX interface op AAOS <MY26 in 2025 is een lachertje. Het jaar is bijna voorbij, dus als het nog komt weet je nu al dat het wederom prijs is met issues. Anders was die release mid 2025 al lang gedaan. Zoiets is niet meer dan een nieuwe skin op oudere hardware dan de Snapdragon en/of een upgrade naar AAOS 13. AAOS 13 is al ruim 2 jaar beschikbaar...
+1
Zie mijn eerdere bericht:
raspaardje schreef: 19.11.2025 - 09:16 Volvo kan net als andere fabrikanten de verplichte aanwezigheid van ADAS verzachten door de mogelijkheid te bieden deze naar wens te kunnen programmeren.

Wat kunnen we afleiden uit het feit dat er zoveel andere software zaken misgaan? En dat dit niet alle auto's treft? Is dat laatste het verschil in hardware en/of zijn dat bestuurders die de bugs niet merken?
Het geeft mij het idee dat Volvo gewoon niet in control is vwb sofware.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 20.11.2025 - 09:49 Het is nu zo goed allemaal, dat we het slecht aan het maken zijn met teveel bemoei software.

En het is niet alleen Volvo, het is bijna elk merk en erger nog vooral de premium merken. Ik heb in 4 jaar tijd 1 probleem gehad met de V60 en waarschijnlijk is dat iets geweest met een reset na het achteraf installeren van de trekhaak. want stroom eraf en na 10 minuten erop en nooit meer maar ook 1 foutmelding gehad met de V60.
Even wat zaken scheiden:
- Jij reed een V60 met Sensus -> vrijwel probleemloos, het systeem bestond natuurlijk al een tijd (intro in de XC90) en ik heb het idee dat updates niet of nauwelijks andere bugs veroorzaakten
- Vanaf de introductie van AAOS is het mis -> sneller maar op veel zaken uitgekleed tov Sensus, maar inclusief de belofte dat het steeds beter en completer zou worden -> in heel veel nieuwe Volvo's is het nog steeds niet stabiel
- Vanaf mid 2024 zijn ADAS systemen verplicht en de bediening daarvan had je op verschillende manieren kunnen uitvoeren
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15322
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OGA244 schreef: 20.11.2025 - 11:03
Bover schreef: 20.11.2025 - 10:57 ehhh waarom een update installeren als je auto het gewoon alle dagen goed doet? Is toch niet verplicht..?
eens, maar men “moet” steeds zo nodig
ik doe nooit update ook niet in eerdere auto s
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

OGA244 schreef: 20.11.2025 - 11:03
Bover schreef: 20.11.2025 - 10:57 ehhh waarom een update installeren als je auto het gewoon alle dagen goed doet? Is toch niet verplicht..?
eens, maar men “moet” steeds zo nodig
Ik denk dat dat maar een beperkte groep is. En dat van die beperkte groep er best wat op dit forum zitten.
Maar als je genoeg bugs ervaart blijf je natuurlijk de hoop houden dat een update zaken oplost.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4404
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Bover schreef: 20.11.2025 - 11:19
OGA244 schreef: 20.11.2025 - 11:03
Bover schreef: 20.11.2025 - 10:57 ehhh waarom een update installeren als je auto het gewoon alle dagen goed doet? Is toch niet verplicht..?
eens, maar men “moet” steeds zo nodig
ik doe nooit update ook niet in eerdere auto s
Andere auto's, compleet andere tijd.
Dat updaten is echt iets van de laatste 5-10 jaar (?).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3793
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Volgens mij is dit ook een goed voorbeeld:
viewtopic.php?t=100025

Het valt mij ook op dat hier op het forum vaak zaken worden rechtgepraat of vergoeielijkt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Henry82
6th Gear member
Berichten: 2592
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Het zal over mijn reacties gaan, wat als vergoeilijken wordt gezien.

Maar dat is prima, ik zal niet meer reageren, en hopen dat alle SW ellende voor jullie snel wordt opgelost.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 15322
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Raspaardje niet eens, ook in 2007_2018 werden ook deze updates uitgedeeld. Zelf regelmatig uitgenodigd echter geen gehoor aan gegeven in die tijd. Praat over drie splinternieuwe Volvo s die ik gekocht heb door de jaren. 2006( D5 V70) -2008( D5 XC70) en 2009 (1.8 C30)

Als ik dan vroeg "wat zit en nu toegevoegd aan deze update" dan was antwoord zoiets als gaat je brandstofverbruik omlaag of weten we niet wordt door Zweden aangeboden. . Ok ik heb het over fossiele auto s dat is waar. Echter ik heb de indruk dat update ook wel een soort verdienmodel is.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9325
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bover schreef: 20.11.2025 - 14:19 Echter ik heb de indruk dat update ook wel een soort verdienmodel is.
Nou, van verdienmodel is geen enkele sprake.

Je betaald enkel voor de software update als je apart een afspraak maakt.
Bij een beurt of OTA is de update GRATIS.
Aldus Volvo....
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4170
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Henry82 schreef: 20.11.2025 - 14:17 ......Maar dat is prima, ik zal niet meer reageren, .......
Uh, blijf alstublieft wél reageren!
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41690
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

mees schreef: 20.11.2025 - 14:52
Henry82 schreef: 20.11.2025 - 14:17 ......Maar dat is prima, ik zal niet meer reageren, .......
Uh, blijf alstublieft wél reageren!
Precies, ga er maar van uit dat Henry82 geen onzin schrijft.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3793
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Henry82 schreef: 20.11.2025 - 14:17 Het zal over mijn reacties gaan, wat als vergoeilijken wordt gezien.
Niet specifiek.

Was meer in algemene zin. Ik zie het ook terug als iemand bijvoorbeeld opmerkingen heeft over (het gebrek aan) service van een dealer. Of het blijft oorverdovend stil of men buitelt over elkaar om te zeggen dat de eigen ervaring anders is.
Kritiek is wel een dingetje zeg maar maar niet alleen beperkt tot dit forum. Ook op bijvoorbeeld het Mercedesforum wordt dat niet erg gewaardeerd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1395
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Zoals door sommige aangegeven praat de software problemen zeker niet goed. Ik geef alleen aan dat als je denkt dat het alleen bij Volvo is je het mis hebt.
Heb nu denk ik in mijn nieuwe auto zeker 80% onnodige opties op alle gebieden, daar wordt ik echt niet blij van, maar je moet er wel wat mee want het hangt aan elkaar

Het Volvo sensus had voor mij de perfecte mix. Voldoende instellingen en wat er op zat had je ook wat aan.
Voldoende knoppen. Kon er wat beter, jazeker, een paar favorieten in het tegenmenu had leuk geweest.
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”