Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
HMD
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.04.2025 - 14:30

Ik heb een XC40 T5 Recharge die ik steeds thuis oplaadt.
Normaliter kun je op een batterij zo'n 40km rijden. Maar ik heb de indruk dat dat de laatste maand steeds minder wordt (door de temperatuur)?

Vandaag b.v had ik een ritje van 9.5 km. Toen ik wegreed meldde het dashboard dat ik 40km kon rijden. Toen ik terugkwam meldde hij nog 22 km. Om hem daarna weer helemaal op te laden was 5.4 kwh nodig.

Dat betekent dus dat de elektromotor 2x zoveel stroom verbruikt dan in de zomer. Hoe kan dat?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31827
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

In de winterperiode zijn er meer stroomafnemers ingeschakeld.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 974
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Denk aan je verwarming....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1094
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Dat is normaal, een vriend met een Volkswagen ID3 haalt maar 180 km in de winter, accu's presteren minder in de kou en je hebt meer stroomverbruikers zoals de kachel.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14179
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De pijn zit in de accucapaciteit niet in de electro motor
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 353
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

De capaciteit van een koude accu neemt af. Bij temperaturen onder het vriespunt kan de capaciteit van een elektrische auto accu tot 30-40% minder zijn. Dit komt door langzamere chemische reacties, wat het rendement en vermogen vermindert. Ook verhoogd energieverbruik voor verwarming draagt bij aan een lagere actieradius.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
HMD
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 23.04.2025 - 14:30

Ik had inderdaad verwacht dat bij kou de capaciteit van de accu minder wordt en je dus minder kilometer elektrisch kunt rijden. Mar dan zou ik niet extra bij moeten hoeven te laden!

Normaal is voor 9km ongeveer 9/40x10=2.25 kwh bijladen nodig. Maar ik moet meer dan 2x zoveel bijladen! Dat kun je niet verklaren met een lagere capaciteit van de battery.

En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9483
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Koude temperaturen zorgen ervoor dat het elektrolyt in de accu stroperiger wordt, waardoor de deeltjes langzamer stromen en de batterij minder snel energie kan opnemen en vasthouden. Dit effect leidt inderdaad ook tot een lagere actieradius en vermogen van de accu.

Conclusie: laden duurt langer en kost meer energie
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 353
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

@HMD: Ik snap jouw redenering wel, ik zal proberen het anders uit te leggen.
Het rendement wordt een stuk lager. Als het 30% lager wordt, dan levert elke 10 kWh die je laad, maar 7 kWh op.
En het verwarmen van de auto werkt ook op stroom als je elektrisch rijdt. En als het koud is, kost het ook meer energie om je auto op te warmen.
De software van de auto zal dit minder nauwkeurig kunnen berekenen, omdat dat uitgaat van een langdurig gemiddelde.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7248
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

HMD schreef: 23.11.2025 - 22:07 ...En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
Als je mensen hier die je proberen te helpen met je vraag niet gelooft, misschien heb je hier dan wat aan: https://www.autoweek.nl/wintertips/waar ... ou-minder/
Het feit dat jij iets niet gelooft wil nog niet zeggen dat het ook niet waar is....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31827
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gouwe schreef: 24.11.2025 - 07:58
HMD schreef: 23.11.2025 - 22:07 ...En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
Als je mensen hier die je proberen te helpen met je vraag niet gelooft, misschien heb je hier dan wat aan: https://www.autoweek.nl/wintertips/waar ... ou-minder/
Het feit dat jij iets niet gelooft wil nog niet zeggen dat het ook niet waar is....
+1
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14179
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik was met elektrische voorverwarmen reeds 10 tot 15% van mijn actieradius kwijt tov de benzine voorverwarmen.. daarnaast verwarm je de auto elektrisch en mogelijk heb je ook nog achterruit verwarming, voorruitverwarming, stoelverwarming en stuurverwarming aanstaan..
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1665
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

En we hebben nog maar een speldenprikje gehad qua kou......
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7248
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OGA244 schreef: 24.11.2025 - 08:09 Ik was met elektrische voorverwarmen reeds 10 tot 15% van mijn actieradius kwijt tov de benzine voorverwarmen.. daarnaast verwarm je de auto elektrisch en mogelijk heb je ook nog achterruit verwarming, voorruitverwarming, stoelverwarming en stuurverwarming aanstaan..
En dan ook nog het verwarmen van het accupakket om optimaal te kunnen laden......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3316
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Met een hybride of EV is het voor de maximale range verstanding om de auto voor te warmen terwijl hij aan de laadkabel hangt. Bovendien de elektrische verwarming niet te hoog zetten - dat ding is een bron van veel stroomverbruik. Met stuurverwarming en stoelverwarmingen ( dat zijn kleine verbruikers) kun je het dan toch behaaglijk krijgen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 974
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Rij dezelfde rit nogeens en die je verwarming en ventilator UIT.
Ben benieuwd...
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
pwwolterink
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36

lint schreef: 24.11.2025 - 08:02
Gouwe schreef: 24.11.2025 - 07:58
HMD schreef: 23.11.2025 - 22:07 ...En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
Als je mensen hier die je proberen te helpen met je vraag niet gelooft, misschien heb je hier dan wat aan: https://www.autoweek.nl/wintertips/waar ... ou-minder/
Het feit dat jij iets niet gelooft wil nog niet zeggen dat het ook niet waar is....
+1
+1
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)

Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 974
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

TS staat denk ik ergens met een lege accu....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Plaats reactie

Terug naar “XC40”