Ik heb een XC40 T5 Recharge die ik steeds thuis oplaadt.
Normaliter kun je op een batterij zo'n 40km rijden. Maar ik heb de indruk dat dat de laatste maand steeds minder wordt (door de temperatuur)?
Vandaag b.v had ik een ritje van 9.5 km. Toen ik wegreed meldde het dashboard dat ik 40km kon rijden. Toen ik terugkwam meldde hij nog 22 km. Om hem daarna weer helemaal op te laden was 5.4 kwh nodig.
Dat betekent dus dat de elektromotor 2x zoveel stroom verbruikt dan in de zomer. Hoe kan dat?
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 974
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Denk aan je verwarming....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
De capaciteit van een koude accu neemt af. Bij temperaturen onder het vriespunt kan de capaciteit van een elektrische auto accu tot 30-40% minder zijn. Dit komt door langzamere chemische reacties, wat het rendement en vermogen vermindert. Ook verhoogd energieverbruik voor verwarming draagt bij aan een lagere actieradius.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
-
HMD
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.04.2025 - 14:30
Ik had inderdaad verwacht dat bij kou de capaciteit van de accu minder wordt en je dus minder kilometer elektrisch kunt rijden. Mar dan zou ik niet extra bij moeten hoeven te laden!
Normaal is voor 9km ongeveer 9/40x10=2.25 kwh bijladen nodig. Maar ik moet meer dan 2x zoveel bijladen! Dat kun je niet verklaren met een lagere capaciteit van de battery.
En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
Normaal is voor 9km ongeveer 9/40x10=2.25 kwh bijladen nodig. Maar ik moet meer dan 2x zoveel bijladen! Dat kun je niet verklaren met een lagere capaciteit van de battery.
En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9483
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Koude temperaturen zorgen ervoor dat het elektrolyt in de accu stroperiger wordt, waardoor de deeltjes langzamer stromen en de batterij minder snel energie kan opnemen en vasthouden. Dit effect leidt inderdaad ook tot een lagere actieradius en vermogen van de accu.
Conclusie: laden duurt langer en kost meer energie
Conclusie: laden duurt langer en kost meer energie
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
@HMD: Ik snap jouw redenering wel, ik zal proberen het anders uit te leggen.
Het rendement wordt een stuk lager. Als het 30% lager wordt, dan levert elke 10 kWh die je laad, maar 7 kWh op.
En het verwarmen van de auto werkt ook op stroom als je elektrisch rijdt. En als het koud is, kost het ook meer energie om je auto op te warmen.
De software van de auto zal dit minder nauwkeurig kunnen berekenen, omdat dat uitgaat van een langdurig gemiddelde.
Het rendement wordt een stuk lager. Als het 30% lager wordt, dan levert elke 10 kWh die je laad, maar 7 kWh op.
En het verwarmen van de auto werkt ook op stroom als je elektrisch rijdt. En als het koud is, kost het ook meer energie om je auto op te warmen.
De software van de auto zal dit minder nauwkeurig kunnen berekenen, omdat dat uitgaat van een langdurig gemiddelde.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als je mensen hier die je proberen te helpen met je vraag niet gelooft, misschien heb je hier dan wat aan: https://www.autoweek.nl/wintertips/waar ... ou-minder/
Het feit dat jij iets niet gelooft wil nog niet zeggen dat het ook niet waar is....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 31827
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1Gouwe schreef: ↑24.11.2025 - 07:58Als je mensen hier die je proberen te helpen met je vraag niet gelooft, misschien heb je hier dan wat aan: https://www.autoweek.nl/wintertips/waar ... ou-minder/
Het feit dat jij iets niet gelooft wil nog niet zeggen dat het ook niet waar is....
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 14179
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Ik was met elektrische voorverwarmen reeds 10 tot 15% van mijn actieradius kwijt tov de benzine voorverwarmen.. daarnaast verwarm je de auto elektrisch en mogelijk heb je ook nog achterruit verwarming, voorruitverwarming, stoelverwarming en stuurverwarming aanstaan..
-
Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
En we hebben nog maar een speldenprikje gehad qua kou......
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En dan ook nog het verwarmen van het accupakket om optimaal te kunnen laden......OGA244 schreef: ↑24.11.2025 - 08:09 Ik was met elektrische voorverwarmen reeds 10 tot 15% van mijn actieradius kwijt tov de benzine voorverwarmen.. daarnaast verwarm je de auto elektrisch en mogelijk heb je ook nog achterruit verwarming, voorruitverwarming, stoelverwarming en stuurverwarming aanstaan..
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Met een hybride of EV is het voor de maximale range verstanding om de auto voor te warmen terwijl hij aan de laadkabel hangt. Bovendien de elektrische verwarming niet te hoog zetten - dat ding is een bron van veel stroomverbruik. Met stuurverwarming en stoelverwarmingen ( dat zijn kleine verbruikers) kun je het dan toch behaaglijk krijgen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 974
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Rij dezelfde rit nogeens en die je verwarming en ventilator UIT.
Ben benieuwd...
Ben benieuwd...
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- pwwolterink
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36
+1lint schreef: ↑24.11.2025 - 08:02+1Gouwe schreef: ↑24.11.2025 - 07:58Als je mensen hier die je proberen te helpen met je vraag niet gelooft, misschien heb je hier dan wat aan: https://www.autoweek.nl/wintertips/waar ... ou-minder/
Het feit dat jij iets niet gelooft wil nog niet zeggen dat het ook niet waar is....
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)
Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 974
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
TS staat denk ik ergens met een lege accu....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km















