Ik heb een XC40 T5 Recharge die ik steeds thuis oplaadt.
Normaliter kun je op een batterij zo'n 40km rijden. Maar ik heb de indruk dat dat de laatste maand steeds minder wordt (door de temperatuur)?
Vandaag b.v had ik een ritje van 9.5 km. Toen ik wegreed meldde het dashboard dat ik 40km kon rijden. Toen ik terugkwam meldde hij nog 22 km. Om hem daarna weer helemaal op te laden was 5.4 kwh nodig.
Dat betekent dus dat de elektromotor 2x zoveel stroom verbruikt dan in de zomer. Hoe kan dat?
Verbruik elektromotor wordt stuk hoger bij lagere temperatuur?
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Denk aan je verwarming....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- BertZ64
- 2nd Gear member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
De capaciteit van een koude accu neemt af. Bij temperaturen onder het vriespunt kan de capaciteit van een elektrische auto accu tot 30-40% minder zijn. Dit komt door langzamere chemische reacties, wat het rendement en vermogen vermindert. Ook verhoogd energieverbruik voor verwarming draagt bij aan een lagere actieradius.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
-
HMD
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 23.04.2025 - 14:30
Ik had inderdaad verwacht dat bij kou de capaciteit van de accu minder wordt en je dus minder kilometer elektrisch kunt rijden. Mar dan zou ik niet extra bij moeten hoeven te laden!
Normaal is voor 9km ongeveer 9/40x10=2.25 kwh bijladen nodig. Maar ik moet meer dan 2x zoveel bijladen! Dat kun je niet verklaren met een lagere capaciteit van de battery.
En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
Normaal is voor 9km ongeveer 9/40x10=2.25 kwh bijladen nodig. Maar ik moet meer dan 2x zoveel bijladen! Dat kun je niet verklaren met een lagere capaciteit van de battery.
En ik geloof niet dat de verwarming een verklaring kan zijn bij een ritje van 9 km!
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
- Berichten: 9302
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Koude temperaturen zorgen ervoor dat het elektrolyt in de accu stroperiger wordt, waardoor de deeltjes langzamer stromen en de batterij minder snel energie kan opnemen en vasthouden. Dit effect leidt inderdaad ook tot een lagere actieradius en vermogen van de accu.
Conclusie: laden duurt langer en kost meer energie
Conclusie: laden duurt langer en kost meer energie















