accuspanning en engine light

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Ik heb af en toe als de wagen wat langer heeft stilgestaan 2-3 dagen. dat bij het starten, tijdens het aandrijven
via de startmotor, de motor even inhoudt, stokt.
weer even opnieuw starten en het gaat goed.
maar dan brand wel het z.g. engine light.
dat kan ik weer wissen via uitlezen etc, codes zijn vaak wisselend, nokkenassensor etc. maar heb ik allemaal vervangen.
of even de massa kabel van de acuu los halen 5 -10 seconden.

als de motor warm is en een stuk gereden, komt het probleem die dag niet meer terug.

Kan het zijn dat de accuspanning te laag is bij het opstarten, als de auto wat langer heeft stilgestaan en koud is?,
en daardoor verkeerde signalen aan de ECU doorgeeft, en allerlei storingscodes doorgeeft?

de accuspanning geeft bij koude motor, en langere stilstand 12.2 volt aan.
na opstarten, is de spanning 12.7 v
dynamo geeft bij iets meer toeren boven stationair, 14,2 volt.

zijn die waarden goed, of is de accu op zijn eind aan het lopen.
bosch accu 4 jaar oud.


gvz
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28202
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die spanning bij stilstand is aan de lagere kant, zou daar wel echt de oorzaak zoeken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31826
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lijkt meest op een accuprobleem. De dynamo geeft wel goede laadspanning.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
gvz
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

bedankt,
ik rijdt vaak korte ritten, ik denk dat ik de accu maar eens extra ga opladen met een oplader.
probleem is dat mijn auto op straat staat, kan daar niet zomaar een kabel naar toe leggen.
de accu eruit halen en thuis opladen zou kunnen, maar krijg je dan geen ellende met de ECU en de
alarm enzo ?
morgen ga ik eens de spanning meten tijdens de start, als alles tegelijk, startmotor, ontsteking, lpg-gas en benzinepomp etc . ook
de accu belasten, ik heb begrepen dat die spanning dan echt niet onder de 9.6 volt mag komen.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28202
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het alarm heeft meestal een eigen batterij.
De ECU en andere zaken zullen er geen last van hebben.
Naderhand wel weer het klokje en de radio opnieuw instellen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”