accuspanning en engine light

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
gvz
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Ik heb af en toe als de wagen wat langer heeft stilgestaan 2-3 dagen. dat bij het starten, tijdens het aandrijven
via de startmotor, de motor even inhoudt, stokt.
weer even opnieuw starten en het gaat goed.
maar dan brand wel het z.g. engine light.
dat kan ik weer wissen via uitlezen etc, codes zijn vaak wisselend, nokkenassensor etc. maar heb ik allemaal vervangen.
of even de massa kabel van de acuu los halen 5 -10 seconden.

als de motor warm is en een stuk gereden, komt het probleem die dag niet meer terug.

Kan het zijn dat de accuspanning te laag is bij het opstarten, als de auto wat langer heeft stilgestaan en koud is?,
en daardoor verkeerde signalen aan de ECU doorgeeft, en allerlei storingscodes doorgeeft?

de accuspanning geeft bij koude motor, en langere stilstand 12.2 volt aan.
na opstarten, is de spanning 12.7 v
dynamo geeft bij iets meer toeren boven stationair, 14,2 volt.

zijn die waarden goed, of is de accu op zijn eind aan het lopen.
bosch accu 4 jaar oud.


gvz
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28209
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die spanning bij stilstand is aan de lagere kant, zou daar wel echt de oorzaak zoeken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 31830
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lijkt meest op een accuprobleem. De dynamo geeft wel goede laadspanning.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
gvz
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

bedankt,
ik rijdt vaak korte ritten, ik denk dat ik de accu maar eens extra ga opladen met een oplader.
probleem is dat mijn auto op straat staat, kan daar niet zomaar een kabel naar toe leggen.
de accu eruit halen en thuis opladen zou kunnen, maar krijg je dan geen ellende met de ECU en de
alarm enzo ?
morgen ga ik eens de spanning meten tijdens de start, als alles tegelijk, startmotor, ontsteking, lpg-gas en benzinepomp etc . ook
de accu belasten, ik heb begrepen dat die spanning dan echt niet onder de 9.6 volt mag komen.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 28209
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het alarm heeft meestal een eigen batterij.
De ECU en andere zaken zullen er geen last van hebben.
Naderhand wel weer het klokje en de radio opnieuw instellen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
gvz
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

ok, dat zou ik dus wel kunnen doen een keer, tenminste als het lukt de auto binnen 100 meter van mijn voordeur te kunnen parkeren.
in amsterdam centrum is dat echt mazzel hebben.
maar ik heb vanmorgen gestart met de AVO meter aan de accu aangesloten, zonder op contact, gaf 12.2 volt aan.
toen eerst op contact gezet, tot alle dashlampjes aan gaan, toen hoorde ik de lpgpomp aanslaan, en ging er meteen 1 volt vanaf, dus 11.1 v.
dimlicht maar even uitgezet { doe ik eigenlijk al een tijdje, omdat ik vermoed dat de lpgpomp oud is en erg veel stroom trekt]
kachelmotor ook maar even uit.
dan starten, en voltmeter ging toen naar 10,8 volt, gelukkig start deze auto supersnel, binnen 2 seconden ofzo, en toen de motor liep ging
de voltmeter meteen naar 14, , daarna licht aan, voltmeter naar 13.9, kachel aan. 13,8, radio aan, bleef op 13.8.
inmiddels schakelde de lpi computer over op lpg, en bleef de voltmeter op 13.8 volt, de laadstroom bleef de hele rit naar haarlem op 13.9 volt
met van alles en nog wat aan, ook telefoonlader/bleutooth/handsfree.
er was deze keer geen probleem dus mbt engine light , maar dat is dus wisselend. soms blijft het engine light probleen 2 weken weg, en dan ineens is het er weer.
zoals gezegd, haal ik dan de minpool klem even los en is het lampje weer uit.

maar goed, het voltage zakte dus niet onder de 9.6 volt grens, tijdens de startcyclus ,dat lijkt me min of meer een teken dat de accu niet echt slecht is.
de lpgpomp is wel een zorgenkindje denk ik, er is weleens eerder de aansturings/driver elektronica doorgebrand, was lastig te laten vervangen,
is namelijk nog een oude duo tank, geen ringtank, die pompmotoren zijn er niet meer volgens mijn lpg-specialist.

ik ga de accu toch maar eens een nachtje aan de acculader hangen, en dan zien wat ochtends het voltage is.
of de accu gewoon eens vervangen, of laten doormeten. ik keek nog even in mijn eigen onderhouds aantekeningen, accu is nu 4 jaar oud, 45000km.
met korte ritten zou, die accu weleens op zijn eind kunnen lopen.

bedankt voor het meedenken.

gvz
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”