Volvo EX30 noodstop

Hij is aangekondigd. Introductie op 7 juni 2023
Plaats reactie
Brother
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17.11.2019 - 17:43

Denk erom dat wanneer je op de P drukt van de hendel aan de rechterkant van het stuur dan maakt de auto een noodstop hetgeen levensgevaarlijk is.

Ik kwam hier helaas achter toen ik de ruiten wilde besproeien door knop op hendel in te drukken maaar deze zit niet rechts maar links.
Bij mijn andere auto en eigenlijk bij alle andere autos zit ruitenwisserhendel nl wel rechts.

Gevolg was een plotselinge noodstop maar gelukkig niemand achter mij.
Lijkt mij handig deze info te delen.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9479
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Die P is de handrem.
Logisch dat de boel stopt.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33170
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Knap dat hij tijdens het rijden werkt. Zo eens in de straat proberen met mijn Polestar
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

De P staat voor de Parkeerrem en inderdaad logisch dat hij dan stopt, maar ik begrijp de reactie van Brother ook heel goed.
Ik weet ook niet beter dan dat de hendel rechts van het stuur voor de ruitenwissers is. Het bedienen ervan wordt een automatisme.
Als ze dan op die plek een versnellingshendel zetten, kan ik mij goed voorstellen dat je daarmee een keer in de fout gaat…
Ik zou verwachten dat de P stand pas ingeschakeld wordt als je stilstaat. Op deze manier is het inderdaad gevaarlijk.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Zondag
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 22.08.2021 - 13:55

Als het net zo is als bij de V60, dan kan het vasthouden van de knop (wat logisch is als je wilt sproeien) mogelijk wel een remming veroorzaken. Het ouderwets 'remmen met de handrem effect'
2020, V60, Momentum Pro
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1665
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik gebruik de handrem nooit. Bij de XC een knop links onder de verlichting. Moest laatst snel de handrem gebruiken. Greep in de richting van de versnellingspook. Automatisme. Ik was dus te laat.

Remmen via knopjes vind ik dus niet veilig.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7351
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Ik gebruik de handrem altijd. Ik heb ergens gelezen, dat de automaat niet blij word van harde wind, als de handrem niet actief is. Het zou zelfs op lange termijn schade kunnen veroorzaken. De knop voor de elektrische handrem is in de XC40 echter makkelijk te bedienen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 7248
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De P-stand in tenminste de EX30 lijkt anders te werken dan bij mijn XC90. In mijn XC90 is de P een parkeerstand, waarbij de versnellingsbak mechanisch wordt geblokkeerd. Apart van de P-stand heb je dan ook nog de handrem.
In een EX30 lees ik dat de P-stand ook de parkeerstand is, maar ook gelijk de handrem/parkeerrem wordt aangetrokken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Dat kan kloppen. Een EV zoals de EX30 heeft geen versnellingsbak en dan is de P per definitie een (hand)rem.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 9479
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

De parkeerrem wordt ingeschakeld zodra je de auto van de rijstand naar de parkeerstand schakelt. De parkeerrem blokkeert de achterwielen van de auto. De geparkeerde auto houdt zelf de grip in de gaten en scherpt deze zo nodig automatisch aan.

En... volgens de website kan je de P-knop ALLEEN GEBRUIKEN als de auto stilstaat.
Houdt je de knop tijdens rijden lang ingedrukt, dan werkt het als een normale rem en remt de auto gelijkmatig af.

EX30 Parkeerrem | Volvo Support NL https://share.google/lSsNYj6vtY1Acys6s
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Small streams make great rivers 🎣"
Brother
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17.11.2019 - 17:43

Dank voor alle reacties.
In mijn vorige auto deed de P het alleen als je langzamer reed dan 30 km per uur.
Bij de EX30 doet hij het ook op de snelweg hetgeen mijn inziens niet veilig is.
Bij Volvo staat veiligheid bovenaan maar hier is klaar blijkelijk niet goed over nagedacht.

Ander aandachtspunt tav veiligheid is autopilot rijden. Wanneer je over markering weggedeelte gaat, Waarvan de witte strepen zijn verwijderd maar nog wel zwarte lijnen zichtbaar zijn, dan trekt de auto je over de lijn naar andere kan weggedeelte.
Hele vreemde gewaarwording en mijn inziens ook zeer gevaarlijk.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4210
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Brother schreef: 20.11.2025 - 12:42 Dank voor alle reacties.
In mijn vorige auto deed de P het alleen als je langzamer reed dan 30 km per uur.
Bij de EX30 doet hij het ook op de snelweg hetgeen mijn inziens niet veilig is........
Ander model Volvo hier maar toch....
Dat geeft toch een beetje hoop, dat boven de 30km/u niet dát gebeurt, zoals in de link beschreven staat.
Ik durf het niet aan, met een hogere snelheid dan, bij een nood- of oefensituatie.
viewtopic.php?p=1930219#p1930219
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1665
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Volvo heeft het gewoon slecht geregeld, is mijn conclusie. Goed oppassen dus!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Brother
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17.11.2019 - 17:43

Ja de Volvo EX-30 is niet zo veilig als wordt gepretendeerd. Ik ben echte Volvo gan en rijdt privé al tientallen jaren Volvo waaronder v40 en v60 en dat zijn uitstekende autos.
Maar mij leaseauto ex30 vind ik weliswaar mooi maar is niet Volvo waardig.
Naast de genoemde veilgheidsaspecten oa volgende nadelen:
Pasje systeem werkt heel slecht en kan allen bij bestuurders deur worden gebruikt, erg onhandig.
Radio geluid gaat na 2 jaar en diverse updates bij het remmen nog steeds uit of juist erg luid
Kleine knopje van 1 vierkante cm op achterklep om deze te openen is erg onhandig
Geen licht voor aansluiten laadkabel is erg onhandig
Actieradius max 310 ipv 475. Hangt uiteraard af van rijstijl maar mijn vorige EV kon 460 op papier maar haalde altijd 400.

Hopelijk gaat Volvo wat doen aan deze verbeterpunten. Maar volgende leaseauto zal voor mij on ieder geval geen Volvo EV meer worden.
RSN84
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 08.06.2024 - 11:09

Brother schreef: 09.12.2025 - 11:45 Ja de Volvo EX-30 is niet zo veilig als wordt gepretendeerd. Ik ben echte Volvo gan en rijdt privé al tientallen jaren Volvo waaronder v40 en v60 en dat zijn uitstekende autos.
Maar mij leaseauto ex30 vind ik weliswaar mooi maar is niet Volvo waardig.
Naast de genoemde veilgheidsaspecten oa volgende nadelen:
Pasje systeem werkt heel slecht en kan allen bij bestuurders deur worden gebruikt, erg onhandig.
Radio geluid gaat na 2 jaar en diverse updates bij het remmen nog steeds uit of juist erg luid
Kleine knopje van 1 vierkante cm op achterklep om deze te openen is erg onhandig
Geen licht voor aansluiten laadkabel is erg onhandig
Actieradius max 310 ipv 475. Hangt uiteraard af van rijstijl maar mijn vorige EV kon 460 op papier maar haalde altijd 400.

Hopelijk gaat Volvo wat doen aan deze verbeterpunten. Maar volgende leaseauto zal voor mij on ieder geval geen Volvo EV meer worden.
Heel herkenbaar.
Pasje is echt waardeloos.
Vrijdag gaat die van mij voor de zoveelste keer naar de garage voor hetzelfde radioprobleem.
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Er zijn merken die dat beter voor elkaar hebben…
Mijn BMW kan ik op verschillende manieren ontgrendelen en starten: met een ‘ouderwetse’ sleutel, een keycard (pasje), m’n iPhone of met m’n Apple Watch.
En het werkt altijd feilloos!
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Hans2
2nd Gear member
Berichten: 85
Lid geworden op: 02.10.2006 - 15:39

Brother schreef: 09.12.2025 - 11:45
Radio geluid gaat na 2 jaar en diverse updates bij het remmen nog steeds uit of juist erg luid
Radio onvangst van DAB die wegvalt bij remmen is bij mij voor 100% opgelost nadat de buitenste remlichten zijn vervangen. Eerste actie van Volvo was het derde remlicht vervangen maar dat bracht geen verbetering.
Volvo EX30 SMER Plus
Volvo V40 CC T3 2019 GT-6
Volvo S60 D4 2014 GT-8
Volvo S60 D5 2008 GT-6
Volvo S60 D5 2004
Plaats reactie

Terug naar “EX30”