Rookpluim V 60

Plaats reactie
volvohansV50
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.11.2020 - 13:02

Rookpluim V 60 1600 motor bwjr. 2011 Km 200.000

Na het starten veelal rookpluim ( grijs/wit) uit beide uitlaten. Starten gaat vaak slecht, wil afslaan, gaspedaal reageert niet, kan geen toeren boven 3000 halen. Veelal meerdere keren proberen, als hij aanslaat dus die rookpluim. Alleen bij koude motor en lijkt me, meestal na korte ritten.
Bij starten met warme motor geen probleem.
Vakgarage heeft hogedrukpomp, injectoren en bougies vernieuwd. ( pittige reparatie)Helpt echter niet, rookpluim blijft.
Heeft iemand een dergelijk probleem ook gehad? Wat was de oorzaak?
Vakgarage denkt nu aan klepsteelrubbers vernieuwen. Wordt weer een pittige reparatie.
Heeft iemand ervaring of suggesties?
Gebruikersavatar
Rene64
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Olieverbruik?
Het kan best olie zijn via de klepsteel afdichtingen, maar meestal is dat blauwe rook. olie verbrand blauw.
Bij witte rook denk ik eerder aan KVS verlies.
Laat het koelsysteem eens afpersen / KVS test in de uitlaatgassen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Witte rook duit op een onvolledige verbranding.
Kan ook aan de turbo liggen.

Wat voor een motor ligt erin? (1600 alleen zegt weinig…)
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
redracer
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

De 1.6 zegt wel genoeg er was er maar 1 in dit model/bouwjaar , in 2 smaken de t3 en t4 .
De bougies verraden dat het een benzine is 😉.

Witte pluim met dit weer ( kou/vocht ) is normaal , neem aan dat je die niet bedoelt maar echt dikke wolken ?

De 1.6 jes zijn gevoelig voor de koppakking dus zoals eerder genoemd ook even dat traject laten checken . Injectoren heb je al gehad dat is een ander zwak punt bij deze blokken.
Verdere ideeën ;
distributie van de tijd af ?
bobines kapot ?
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Slangen turbo en intercooler nog heel?
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

redracer schreef: 24.11.2025 - 16:30 De 1.6 zegt wel genoeg er was er maar 1 in dit model/bouwjaar , in 2 smaken de t3 en t4 .
De bougies verraden dat het een benzine is 😉.
👍🏼
Daar was ik inmiddels ook achtergekomen 😉
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
volvohansV50
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.11.2020 - 13:02

Dank voor de reacties.
Is een T 3 benzinemotor.
Rook is eerder blauw/grijs, niet donker. Garage zegt ruikt "vettig".
Olieverbruik was weinig, 1 keer bijgevuld, na ongeveer 6000 km. Bobines wordt ook over gesproken door mensen met motorkennis maar niet door de garage.
Zou Oil Stop Leak uitkomst kunnen brengen?
Gebruikersavatar
BertZ64
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
Locatie: Overijssel

Pleisters plakken terwijl je niet weet waarop?
Lijkt mij geen goed idee. Eerst maar eens achterhalen wat de oorzaak is.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1667
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Koppakking check is een goed advies.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
redracer
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

nee zeker geen oil stop leak , kan hij daarna zeker naar de sloop 😉
spreekt mekaar ook wel beetje tegen . Vettig is koelvloeistof en slecht starten niet boven de 3000rpm denk ik weer ontsteking/verbranding.

Ga ook gerust eens naar een andere garage volvo specialist
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Controleer de inlaatbuis eens bij de intercooler (onder de auto) als daar olie in staat is waarschijnlijk de turbo de boosdoener. Tijdens starten trekt hij dan olie mee naar binnen en zeker bij koude motor zal ie dan moeilijk aanslaan en krijg je rookontwikkeling.
volvohansV50
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.11.2020 - 13:02

Dank voor het meedenken.
Ga toch maar voor vervangen van deklepsteelafdichtingen, is het meest waarschijnlijk. Kan pas tweede helft januari dus voorlopig maar gewoon doorrijden. Heb de laatste tijd meerdere lange ritten gemaakt, gaat prima, probleem maar na dagje stilstaan weer de "Pluim" bij het starten.
Ben benieuwd hoe het verder gaat, ik laat t.z.t. wel weten hoe het is afgelopen.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”