Rookpluim V 60 1600 motor bwjr. 2011 Km 200.000
Na het starten veelal rookpluim ( grijs/wit) uit beide uitlaten. Starten gaat vaak slecht, wil afslaan, gaspedaal reageert niet, kan geen toeren boven 3000 halen. Veelal meerdere keren proberen, als hij aanslaat dus die rookpluim. Alleen bij koude motor en lijkt me, meestal na korte ritten.
Bij starten met warme motor geen probleem.
Vakgarage heeft hogedrukpomp, injectoren en bougies vernieuwd. ( pittige reparatie)Helpt echter niet, rookpluim blijft.
Heeft iemand een dergelijk probleem ook gehad? Wat was de oorzaak?
Vakgarage denkt nu aan klepsteelrubbers vernieuwen. Wordt weer een pittige reparatie.
Heeft iemand ervaring of suggesties?
Rookpluim V 60
- Rene64
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29
Olieverbruik?
Het kan best olie zijn via de klepsteel afdichtingen, maar meestal is dat blauwe rook. olie verbrand blauw.
Bij witte rook denk ik eerder aan KVS verlies.
Laat het koelsysteem eens afpersen / KVS test in de uitlaatgassen.
Het kan best olie zijn via de klepsteel afdichtingen, maar meestal is dat blauwe rook. olie verbrand blauw.
Bij witte rook denk ik eerder aan KVS verlies.
Laat het koelsysteem eens afpersen / KVS test in de uitlaatgassen.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Witte rook duit op een onvolledige verbranding.
Kan ook aan de turbo liggen.
Wat voor een motor ligt erin? (1600 alleen zegt weinig…)
Kan ook aan de turbo liggen.
Wat voor een motor ligt erin? (1600 alleen zegt weinig…)
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
-
redracer
- 4th Gear member
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
De 1.6 zegt wel genoeg er was er maar 1 in dit model/bouwjaar , in 2 smaken de t3 en t4 .
De bougies verraden dat het een benzine is
.
Witte pluim met dit weer ( kou/vocht ) is normaal , neem aan dat je die niet bedoelt maar echt dikke wolken ?
De 1.6 jes zijn gevoelig voor de koppakking dus zoals eerder genoemd ook even dat traject laten checken . Injectoren heb je al gehad dat is een ander zwak punt bij deze blokken.
Verdere ideeën ;
distributie van de tijd af ?
bobines kapot ?
De bougies verraden dat het een benzine is
Witte pluim met dit weer ( kou/vocht ) is normaal , neem aan dat je die niet bedoelt maar echt dikke wolken ?
De 1.6 jes zijn gevoelig voor de koppakking dus zoals eerder genoemd ook even dat traject laten checken . Injectoren heb je al gehad dat is een ander zwak punt bij deze blokken.
Verdere ideeën ;
distributie van de tijd af ?
bobines kapot ?
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Daar was ik inmiddels ook achtergekomen
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
-
volvohansV50
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28.11.2020 - 13:02
Dank voor de reacties.
Is een T 3 benzinemotor.
Rook is eerder blauw/grijs, niet donker. Garage zegt ruikt "vettig".
Olieverbruik was weinig, 1 keer bijgevuld, na ongeveer 6000 km. Bobines wordt ook over gesproken door mensen met motorkennis maar niet door de garage.
Zou Oil Stop Leak uitkomst kunnen brengen?
Is een T 3 benzinemotor.
Rook is eerder blauw/grijs, niet donker. Garage zegt ruikt "vettig".
Olieverbruik was weinig, 1 keer bijgevuld, na ongeveer 6000 km. Bobines wordt ook over gesproken door mensen met motorkennis maar niet door de garage.
Zou Oil Stop Leak uitkomst kunnen brengen?
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Pleisters plakken terwijl je niet weet waarop?
Lijkt mij geen goed idee. Eerst maar eens achterhalen wat de oorzaak is.
Lijkt mij geen goed idee. Eerst maar eens achterhalen wat de oorzaak is.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
-
redracer
- 4th Gear member
- Berichten: 819
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
nee zeker geen oil stop leak , kan hij daarna zeker naar de sloop 
spreekt mekaar ook wel beetje tegen . Vettig is koelvloeistof en slecht starten niet boven de 3000rpm denk ik weer ontsteking/verbranding.
Ga ook gerust eens naar een andere garage volvo specialist
spreekt mekaar ook wel beetje tegen . Vettig is koelvloeistof en slecht starten niet boven de 3000rpm denk ik weer ontsteking/verbranding.
Ga ook gerust eens naar een andere garage volvo specialist
-
HbTps
- 2nd Gear member
- Berichten: 195
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
Controleer de inlaatbuis eens bij de intercooler (onder de auto) als daar olie in staat is waarschijnlijk de turbo de boosdoener. Tijdens starten trekt hij dan olie mee naar binnen en zeker bij koude motor zal ie dan moeilijk aanslaan en krijg je rookontwikkeling.
-
volvohansV50
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 28.11.2020 - 13:02
Dank voor het meedenken.
Ga toch maar voor vervangen van deklepsteelafdichtingen, is het meest waarschijnlijk. Kan pas tweede helft januari dus voorlopig maar gewoon doorrijden. Heb de laatste tijd meerdere lange ritten gemaakt, gaat prima, probleem maar na dagje stilstaan weer de "Pluim" bij het starten.
Ben benieuwd hoe het verder gaat, ik laat t.z.t. wel weten hoe het is afgelopen.
Ga toch maar voor vervangen van deklepsteelafdichtingen, is het meest waarschijnlijk. Kan pas tweede helft januari dus voorlopig maar gewoon doorrijden. Heb de laatste tijd meerdere lange ritten gemaakt, gaat prima, probleem maar na dagje stilstaan weer de "Pluim" bij het starten.
Ben benieuwd hoe het verder gaat, ik laat t.z.t. wel weten hoe het is afgelopen.















