Banden wisselen; voorbanden muurvast?

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Nick96
Starter

Dag allemaal,

De koude dagen komen er aan, en ik daarom wil ik mijn setje winterbanden op de auto zetten. Nu loop ik bij het verwijderen van de eerste band al vast.

Even een disclaimer: dit is voor het eerst dat ik zelf mijn banden ga wisselen, dus het kan zijn dat er een hele simpele fix voor is waar ik niets van weet.. O)

Ik heb sinds deze zomer een Volvo V40 T3 uit 2018 met Ixion velgen. Na het verwijderen van de bouten van de banden aan de voorkant wilde ik de band eraf trekken, maar hij bleef muurvast zitten. Bij het bewegen van de band zie ik dat de remschijf - of het remblok - ook meebeweegt. Ergens heel logisch natuurlijk, maar omdat deze twee aan elkaar vast zitten krijg ik de band er niet van af.

Is er iets dat ik over het hoofd zie; moet ik bijvoorbeeld nog iets loskoppelen voordat de band er af kan? Boekje van de auto, Youtube of Google helpen me tot nu toe ook niet.

Alvast bedankt voor het meedenken of de fix.

Groetjes!
Fredhead
Geartronic member

Heb je een rubber hamer?
Sla daar maar eens een paar keer mee op de band, andere optie is om hem met je voeten los te trappen.

Zorg er ten alle tijden voor dat de auto goed stabiel staat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
lint
Geartronic member

De velg zit dus vast op de naaf. Inderdaad met rubber hamer proberen los te tikken. Daarna wel de naaf goed reinigen voor montage van de winterwielen. Niet alleen een krik, ook assteunen gebruiken.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Johan s60
6th Gear member

Waarschijnlijk klemt de velg vast op de naaf door corrosie, wat je kan proberen is; wielbouten terugplaatsen een slag losdraaien en een stukje gaan rijden met lage snelheid, vaak komen ze dan wel los
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Nick96
Starter

Dank allen! Ga het morgen even proberen met een rubberen hamer.
Plaats reactie

Terug naar “V40”