Beste Volvo-ers.. ik rijd in een prachtige 940 en ben gaandeweg tekortkomingen aan het oplossen. Af en toe moet ik koelwater toevoegen... Eerder heb ik een C02 test -met vloeistof - gedaan en die was goed. Ik was op zoek naar een koelwater lekkage via een drukmeting.. en ik vond de lek bij de klem/slang. Nu vraag ik mij af aan welk onderdeel deze slang hoort. (Zie foto).
Vanaf achter het blok worden de slangen verdeelt.. het verdachte onderdeel kan ik niet goed op de foto zetten, het zit goed verstopt. Een zijde gaat naar de kachelradiateur.
De auto loopt op LPG..Er lopen in deze regio slangen naar de verdamper.
Daarnaast heb ik een vermoeden dat mijn expansievatdop niet fris is.. echter.. hoe kan ik deze testen? Na een rit hoorde ik de dop sissen..
Een beetje offtopic en een zijstraatje.. kleppen stellen. Om de hoeveel km hoort dit te gebeuren?
Koelwater lek
-
Nils940
- 1st Gear member
Na een tweede maal beter kijken en met het internet er bij lijkt dit op een
kachelkraan. Na een nog betere inspectie lijkt er een dunne slang aan te zitten die over de versnellingsbak bungelt.. de slang is behoorlijk krokant. Is dit een vacuumslang? Zoja, waar hoort deze te zitten?
En bediend dit slangetje de kachelkraan (wat is de functie van de kraan eigenlijk).
kachelkraan. Na een nog betere inspectie lijkt er een dunne slang aan te zitten die over de versnellingsbak bungelt.. de slang is behoorlijk krokant. Is dit een vacuumslang? Zoja, waar hoort deze te zitten?
En bediend dit slangetje de kachelkraan (wat is de functie van de kraan eigenlijk).
-
Nils940
- 1st Gear member
Update. Ik heb een druktest uitgevoerd en ontdekte zodoende drie lekkages.. De klemmen om slangen naar de kachelkraan, thermostaathuis en radiateur kregen een extra draai en zijn nu dicht. Je ziet dus geen lekkage, maar als er druk op wordt gezet wel. Daarnaast heb ik met een endoscoop in de cilinders gekeken terwijl het systeem op druk stond.. daar was gelukkig niets te zien.
Op de kachelkraan zit een vacuumslang die uit elkaar valt als je er naar kijkt.
Wie weet waar dat slangetje naar toe hoort te gaan?
Zeg ik het goed dat de kraan het warme water omleid indien het bediend wordt. En daarmee een hete kachelradiateur voorkomt?
De expansievatdop wist ik ook te testen en functioneert naar behoren (dunne slang op expansievat gedemonteerd en afgedopt - op de aansluiting van het expansievat een slang gezet die ik op druk pompte met een handpomp).
Op de kachelkraan zit een vacuumslang die uit elkaar valt als je er naar kijkt.
Wie weet waar dat slangetje naar toe hoort te gaan?
Zeg ik het goed dat de kraan het warme water omleid indien het bediend wordt. En daarmee een hete kachelradiateur voorkomt?
De expansievatdop wist ik ook te testen en functioneert naar behoren (dunne slang op expansievat gedemonteerd en afgedopt - op de aansluiting van het expansievat een slang gezet die ik op druk pompte met een handpomp).
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Die slangetjes sturen de kachelkraan open of dicht. Zij werken op vacuüm. Ze gaan als het goed is naar de bediening van de verwarming in de auto.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Bij de laatste S90 (960) die wij reden gingen een paar van die slangetjes vanaf de motorruimte langs/over de rechter veerpoot het interieur in achter het dashboardkastje.
In enkele slangetjes zit een donkere verdikking: dat is een keerklepje zodat de lucht maar een kant op kan.
In enkele slangetjes zit een donkere verdikking: dat is een keerklepje zodat de lucht maar een kant op kan.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
-
Nils940
- 1st Gear member
Goed na het werk ben ik gaan speuren. Met een schema van het internet er bij. Achter het kachelpaneel zag ik zeven vacuumleidingen. Op het schema stonden acht. Achter de kap bij de pedalen zag ik een bundel vacuumslangen en er verdwenen twee door de firewall naar buiten. Onder motorkap zag ik maar een omhoog komen welke richting de vacuumvoeding op het spruitstuk liep.
Hier klopt iets niet.. twee er in één er uit. Nadat ik het beschermingsbuisje en de tape om de vacuumslang afpelde kwam een stukje vacuumslang twee tevoorschijn. Deze heb ik aan de kachelkraan verbonden. Tijdens het bedienen van de kachel van warm naar koud hoor ik iets bediend worden. Het lijkt er op dat alles weer werkt.
Blijkbaar.. als je koude lucht wil, wordt de koelwaterstroming door kachelradiateur min of meer gepasseerd.
De test vanmorgen vroeg was.. kachel op koud.. maar de lucht uot de roosters werd niet buitentemperatuur koud. Ik krijg de indruk dat dit nu wel het geval is.
Bij het pijltje opde foto het slangetje die verstoppertje speelde ...
Hier klopt iets niet.. twee er in één er uit. Nadat ik het beschermingsbuisje en de tape om de vacuumslang afpelde kwam een stukje vacuumslang twee tevoorschijn. Deze heb ik aan de kachelkraan verbonden. Tijdens het bedienen van de kachel van warm naar koud hoor ik iets bediend worden. Het lijkt er op dat alles weer werkt.
Blijkbaar.. als je koude lucht wil, wordt de koelwaterstroming door kachelradiateur min of meer gepasseerd.
De test vanmorgen vroeg was.. kachel op koud.. maar de lucht uot de roosters werd niet buitentemperatuur koud. Ik krijg de indruk dat dit nu wel het geval is.
Bij het pijltje opde foto het slangetje die verstoppertje speelde ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Begrijp ik nou dat het probleem is gelokaliseerd?
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht: