Contactslot werkt wisselend: voorbode van complete uitval?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
aes465v40
Starter

Beste Forumleden,

Sinds een paar maanden functioneert het contactslot wisselend. Soms kan ik de sleutel in één keer omdraaien, maar op andere momenten moet ik wel twintig keer wiebelen voordat hij ineens — net zo soepel als voorheen — draait en de auto gestart kan worden.

De sleutels zijn enigszins versleten. De reservesleutel, die iets minder slijtage vertoont, vertoont echter exact hetzelfde probleem. De batterijtjes zijn onlangs vervangen, maar dat heeft geen merkbaar verschil gemaakt.

Wat recent wél leek te helpen, is een zacht tikje tegen de achterkant van de sleutel.

Mijn vraag is: kan dit mankement op korte termijn leiden tot een volledig disfunctioneel contactslot, of is de kans groot dat dit probleem nog langere tijd zo blijft zonder acuut erger te worden?

Alvast bedankt voor uw tijd, moeite en natuurlijk uw wijze woorden!!

Jan-Maarten
MN-NL
5th Gear member

Denk dat je slotcilinder een goed eind versleten is? Of, wat ook kan gebeuren, dat het de elektrische schakelaar is die er onder tegenaan geschroefd zit die begint te mukken. Ik heb het ook gehad, en toen ter plekke de stuurkolom uit elkaar getrokken ivm totale weigering. Dat is nog redelijk te doen met als grootste horde het eruit krijgen van de breekbouten bij het slot. Dat is diefstalbeveiling maar het is te slopen :-)

Ofwel je wacht tot je echt staat ofwel preventief de boel uit elkaar en kijken waar het probleem zit. Ik heb uiteindelijk een andere complete stuurkolom gehaald bij Rima en door geschikt in elkaar zetten van de goede onderdelen een weer ok werkend slot verkregen. Met behoud van mijn eigen sleutel. Handig ook ikv de startonderbreking....

Evt heb ik hier nog een slotcilinder met sleutel liggen, nieuw. Maar dan moet je wel de transponder uit de oude sleutel overzetten.

Succes Marc
JosTeunissen
Starter

Hallo, Beetje zelfde idee als MN-NL en ook zo iets bij andere auto gehad. Als slotcilinder versleten is wordt de electrische schakelaar die daarop gemonteerd/verbonden is niet bedient. Dan geen boordspanning en/of startmotorcommando. Rondom de slotcilnder zit de opnemer die de chip ziet die in je sleutel zit. Idd of preventief eea uit elkaar halen en waar nodig vervangen. Slotcilinder heeft meerdere taken, stuurvergrendeling, boordspanning inschakelen, startmotor van stuurstroom voorzien (starten dus). Cilinder zal wel vast zitten met breekbouten, die kan je uitboren. Auto kan ook zonder sleutel wel werken zolang je de chip maar naast /bij de opnemer plaatst. Schakelaar dan losprutsen en deze met de vingers bedienen.Succes Jos
aes465v40
Starter

MN-NL schreef: 13.01.2026 - 15:45 vt heb ik hier nog een slotcilinder met sleut
MN-NL schreef: 13.01.2026 - 15:45 een slotcilinder met sleutel liggen, nieuw. Maar dan moet je wel de transponder uit de oude sleutel overzett
MN-NL schreef: 13.01.2026 - 15:45 Denk dat je slotcilinder een goed eind versleten is? Of, wat ook kan gebeuren, dat het de elektrische schakelaar is die er onder tegenaan geschroefd zit die begint te mukken. Ik heb het ook gehad, en toen ter plekke de stuurkolom uit elkaar getrokken ivm totale weigering. Dat is nog redelijk te doen met als grootste horde het eruit krijgen van de breekbouten bij het slot. Dat is diefstalbeveiling maar het is te slopen :-)

Ofwel je wacht tot je echt staat ofwel preventief de boel uit elkaar en kijken waar het probleem zit. Ik heb uiteindelijk een andere complete stuurkolom gehaald bij Rima en door geschikt in elkaar zetten van de goede onderdelen een weer ok werkend slot verkregen. Met behoud van mijn eigen sleutel. Handig ook ikv de startonderbreking....

Evt heb ik hier nog een slotcilinder met sleutel liggen, nieuw. Maar dan moet je wel de transponder uit de oude sleutel overzetten.

Succes Marc
Goedemorgen Marc,

Bedankt voor het meedenken :)

Ik denk, dat er iets gebroken is, wat zo af uit de weg gaat, wanneer je op de sleutel tikt.

Ik kwam op twee ideeën: cilinder wisselen, of dermate manipuleren (slopen), dat hij met een platte schroevendraaier -voorzien van transponder- te draaien is.

-Ik heb inmiddels het wisselen van de cilinder besproken met mijn favoriete monteur. Alleen de cilinder en derhalve met behoud van eigen sleutel en transponder zou dat ongeveer €350,- kosten.
-Klooien is een risico en zal je zien, dat het niet meer terug in elkaar gaat. Op een zeker ogenblik niet weg kunnen, omdat het slot vast blijft zitten is in ieder geval geen optie.

Om de cilinder te wisselen (mogelijk door de nieuwe die jij nog hebt liggen) moet de hele module er uit via de voorgenoemde breekbouten en dan vervolgens palletjes wegboren zodat de cilinder er uit te halen is?

Groet, Jan-Maarten

PS Transponder heb ik onlangs nog verhuisd naar een "nieuwe kopie", dus dat gedeelte zou geen problemen opleveren... Deze sleutel laat ik op dit moment in mijn contact zitten en dat werkt tot op heden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door aes465v40 op 17.01.2026 - 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
aes465v40
Starter

JosTeunissen schreef: 15.01.2026 - 20:55 Hallo, Beetje zelfde idee als MN-NL en ook zo iets bij andere auto gehad. Als slotcilinder versleten is wordt de electrische schakelaar die daarop gemonteerd/verbonden is niet bedient. Dan geen boordspanning en/of startmotorcommando. Rondom de slotcilnder zit de opnemer die de chip ziet die in je sleutel zit. Idd of preventief eea uit elkaar halen en waar nodig vervangen. Slotcilinder heeft meerdere taken, stuurvergrendeling, boordspanning inschakelen, startmotor van stuurstroom voorzien (starten dus). Cilinder zal wel vast zitten met breekbouten, die kan je uitboren. Auto kan ook zonder sleutel wel werken zolang je de chip maar naast /bij de opnemer plaatst. Schakelaar dan losprutsen en deze met de vingers bedienen.Succes Jos
Hoi Jos,

Begrijp ik dan goed, dat als ik de cilinder er uit weet te krijgen, de auto gewoon nog te starten is?

'De schakelaar' is het blokje met draden achterop de cilinder?

Als dat zo is, dan neig ik er naar om de cilinder er uit te slopen en dat of zo te laten, of voor de vorm, de cilinder -zonder palletjes die in de weg zitten- terug te plaatsen...

Groet Jan-Maarten
JosTeunissen
Starter

Hoi Jan-Maarten,
Uittreksel uit het Haynes sleutelboek als het hier idd om een V40 tussen 1996 en maart 2004 betreft -haynes zegt registratie vanaf N? !- : Ik ga Engels en nedelands door elkaar gooien. Stuur in hoogste positie zetten. Accupool negatief/min losnemen.!!Plastic omkapping verwijderen. ignition key in pos 1 zetten. Depress the lock cilinder detent by inserting a 2 mm punch (achterkant boortje kan ook net-) into the locking housing hole, then withdraw the cilinder from the housing.. Refiitng : insert key into new cilinder and turn it into pos1. Depress the detent with the punch, and slide the lock cilinder into postion. Check the operation of the lock assembly then click upper column shroud firmly in position etc. terugbouwen alles,accu weer aansluiten. En ja het blokje achter de cilinder is idd de schakelaar. Let wel op als je ervoor kiest geen nieuwe cilinder te plaatsen dat je het mechaniek om het stuur te vergrendelen ook weghaalt. Zo niet bestaat de kans dat je stuur vergrendeld raakt en je zo niet kan rijden zonder eerst te boel te hebben verwijderd. Handiger is toch wellicht de cilinder van ander lid over te nemen en de chip over te zetten. Destijds nog tip van garagemonteur, Geen gewicht/sleutelbos aan de startsleutel hangen, geeft schade/verhoogde slijtage aan je cilinder. succes en groet Jos.
MN-NL
5th Gear member

Je kan inderdaad het slotgedeelte verwijderen en dan blijft de 'elektische' schakelaar zitten. Die kan je met een schroevendraaier bedienen dan, mits je idd de transponder uit de sleutel bij de ring in de stuurkolom houdt. Startonderbreker.

Om de slotcilinder uit het slot te halen moet je de het slothuis van de stuurkolom losnemen als ik me goed herinner (2 breekbouten, uitboren of lostikken met een beiteltje lukt ook vaak - ik heb er daarna 2 imbus voor in de plaats gezet). En dan zit er inderdaad een pennetje ergens aan de zijkant van het slotcilinder huis dat je in kan drukken om het cilinderdeel uit het huis te halen. Met de sleutel in een bepaalde stand dacht ik.

Dan hou je het elektrische deel over, en als je het slothuis van de stuurkolom aflaat zit je ook niet met een stuurslot dat ingrijpt ;-)

Laat maar weten als je evt interesse hebt in de slotcilinder + 1 sleutelblank.

Succes ermee Marc
MN-NL
5th Gear member

Hierbij nog een foto van het gedemonteerde stuurslot (huis, rechts de sleutel, links de 'elektrische' schakelaar. Ook met een schroevendraaier te bedienen als het slot eruit is....

En een foto van de slotcilinder met een blanksleutel erin. Je ziet in de rechts-onderhoek een ronde stift. Dat is wat je in moet drukken om slotcilinder uit het huis te halen als ik me goed herinner. Ik heb toen eoa filmpje op youtube gebruikt als handleiding, gewoon via google gevonden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”