Hoewel Volvo als een van de eerste automerken de plug-in hybride (PHEV) omarmde, is de baas van het merk allesbehalve trots.
Als je een elektrische auto nog niet aandurft, maar er wel aan wilt ruiken, maakt Volvo het je binnenkort een stuk makkelijker. De nieuwste generatie plug-in hybrides van het Zweedse merk heeft een elektrische actieradius van minstens 160 kilometer, oplopend tot wel 200 kilometer.
Tel je het bereik van de benzinemotor en de elektromotor bij elkaar op, dan kun je 1000 tot 1100 kilometer rijden zonder tanken of laden.
Volvo was een van de eerste autofabrikanten die van zijn populairste modellen ook een plug-in hybride (PHEV) aanbood. Maar CEO Håkan Samuelsson is niet trots. Sterker nog, hij schaamt zich de köttbullar uit zijn broek, eigenlijk voor de PHEV's van álle automerken.
“Tot nu toe is een plug-in hybride een auto met verbrandingsmotor waaraan je een kleine batterij toevoegt, zodat je emissievrij en stil door de stad kunt rijden. Maar voor het verbruik doet het weinig,” vertelde Samuelsson deze week aan journalisten tijdens de onthulling van de volledig elektrische EX60.
Volvo's visie op plug-in hybrides
Daarom zal Volvo’s nieuwe generatie plug-in hybrides minder aanvoelen als een benzineauto en juist veel meer als EV. Een elektrische actieradius van minstens 160 kilometer is volgens Samuelsson wel een voorwaarde.
De meeste plug-in hybrides die je nu kunt kopen, rijden niet onder alle omstandigheden elektrisch. Bij stevig accelereren of bij snelwegritten springt de verbrandingsmotor alsnog aan.
Bovendien zit er vaak een vertraging tussen het intrappen van het gaspedaal en de daadwerkelijke acceleratie. dat komt doordat de benzinemotor eerst moet starten en op toeren moet komen, bovendien moet de juiste overbrenging worden gekozen. Daardoor voelen ze soms schokkeriger aan dan conventionele benzineauto’s, en lang niet zo soepel als een echte EV.
Met de meeste PHEV’s kun je je woon-werkverkeer emissievrij afleggen, de meeste modellen die nu in de prijslijst staan halen 70-80 elektrische kilometers. Maar het probleem is dat sommige bestuurders hun plug-in hybride vaak helemaal niet opladen.
Volvo XC70 actieradius
Volvo wil de boel nu omdraaien: de plug-in hybride van de toekomst is eigenlijk een elektrische auto. De benzinemotor is niet meer dan een slapende reus die maar heel af en toe in actie komt.
PHEV's moeten in veruit de meeste situaties aanvoelen als een EV, met voldoende elektrisch vermogen en de snelle acceleratie waarvan EV-rijders zo blij worden. De verbrandingsmotor springt in voorkomende gevallen bij en drijft wel echt de wielen aan. Hij dient dus niet als generator om de batterij op te laden.
De eerste plug-in hybride van Volvo volgens de nieuwe filosofie is de Volvo XC70, die later in 2026 op de markt komt. Het is geen opgehoogde stationwagon meer, maar een SUV. We verwachten dat de aandrijflijn hetzelfde is als die van de Lynk & Co 08. Beide merken behoren immers tot het Geely-concern. Een 1,5-liter viercilinder benzinemotor met turbo (137 pk) werkt in de Lynk & Co samen met een 208 pk sterke elektromotor. In totaal heb je 347 pk tot je beschikking.
Voor de XC70 verwachten we een elektrische actieradius van 160 kilometer, in totaal kun je zo'n 1000 kilometer afleggen tot de volgende laad- of tankbeurt. De hoogvoltbatterij vul je in 23 minuten van 0 tot 80 procent. Handig: de accu kan ook stroom leveren aan apparaten. Bijvoorbeeld tijdens het wildkamperen, dat in Zweden nog altijd is toegestaan.
Volgende auto is elektrisch
Volvo gaat ervan uit dat mensen met een plug-in hybride van de komende generatie nog maar drie tot vier keer per jaar tanken. Ze raken zo gewend aan het oplaadritueel dat de kans groot is dat ze daarna elektrisch gaan rijden. Bij Volvo gaan ze er dan ook nog altijd vanuit dat de PHEV geen blijvertje is, maar de brug naar volledig elektrisch rijden.
Door Jaap Peters
Waarom Volvo zich kapotschaamt voor de huidige plug-in hybrides
- BertZ64
- 4th Gear member
Tja, Jaap Peters van Autoreview.
Een autojournalist die nog steeds niet snapt waarom Formule 1 een sport is…
Ik heb af en toe moeite om die man serieus te nemen.
Een autojournalist die nog steeds niet snapt waarom Formule 1 een sport is…
Ik heb af en toe moeite om die man serieus te nemen.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Autohistorie: viewtopic.php?t=100340
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Autohistorie: viewtopic.php?t=100340
- raspaardje
- 6th Gear member
Beetje onsamenhangend bericht idd.
3-4x tanken per jaar idd terwijl de XC70 1000 km kan afleggen met één tankbeurt; we rijden nu gemiddeld 3000-4000 km per jaar?
Of heeft hij het over de generatie PHEV's na de XC70?
3-4x tanken per jaar idd terwijl de XC70 1000 km kan afleggen met één tankbeurt; we rijden nu gemiddeld 3000-4000 km per jaar?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Hoi Robert, Welkom op Volvo-forum, misschien aardig als je je even voorstelt in het voorstelboard.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Gouwe
- 7th Gear member
Mr Håkan Samuelsson raakt een paar interessante punten en doet natuurlijk een PR praatje om de nieuwe generatie PHEV's te promoten.
1. "Volvo was een van de eerste autofabrikanten die van zijn populairste modellen ook een plug-in hybride (PHEV) aanbood. Maar CEO Håkan Samuelsson is niet trots. Sterker nog, hij schaamt zich de köttbullar uit zijn broek, eigenlijk voor de PHEV's van álle automerken."
Toen ik mijn D6 had gekocht kreeg ik van Volvo een rijtraining hoe het meest efficiënt om te gaan met een PIH. Super interessant en leerzaam. Jammer dat dat niet meer wordt gedaan waardoor gebruikers niet alle potentieel uit de PIH halen.
2. Deze uitspraak: “Tot nu toe is een plug-in hybride een auto met verbrandingsmotor waaraan je een kleine batterij toevoegt, zodat je emissievrij en stil door de stad kunt rijden. Maar voor het verbruik doet het weinig,” is zoals we allemaal wel weten sterk afhankelijk van soort gebruik en type berijder.
De gemiddelde leaserijder boeit het niet of de werkgever kosten kan besparen en stekkert zo min mogelijk. Eens dat het besparingspotentieel dan heel klein is. In mijn persoonlijke situatie bespaar ik ca. 50% (en dat vind ik best veel).
Het is dus vooral een gedragsprobleem want hoe groot de accu ook zal worden, niet iedereen zal braaf gaan stekkeren als daar geen beloning tegenover staat.
3. "De meeste plug-in hybrides die je nu kunt kopen, rijden niet onder alle omstandigheden elektrisch. Bij stevig accelereren of bij snelwegritten springt de verbrandingsmotor alsnog aan."
Wel mee eens, zeker voor de SR modellen van Volvo. Ook in Pure rijden kan niet altijd voorkomen dat de ICE aanspringt. Fijn dus als de E-aandrijving krachtiger wordt en je bijvoorbeeld altijd default in rijmodus Pure kunt starten. Dat laatste wordt al geroepen sinds de introductie van de D6 en helaas heeft Volvo er nog nooit iets mee gedaan, dan wel mogen ze het niet i.v.m. uitstootregels.
4. "Bovendien zit er vaak een vertraging tussen het intrappen van het gaspedaal en de daadwerkelijke acceleratie. dat komt doordat de benzinemotor eerst moet starten en op toeren moet komen, bovendien moet de juiste overbrenging worden gekozen. Daardoor voelen ze soms schokkeriger aan dan conventionele benzineauto’s, en lang niet zo soepel als een echte EV." Voor mij wel herkenbaar en één van de redenen om zelf handmatig te schakelen tussen Pure en Hold.
5. "Met de meeste PHEV’s kun je je woon-werkverkeer emissievrij afleggen, de meeste modellen die nu in de prijslijst staan halen 70-80 elektrische kilometers. Maar het probleem is dat sommige bestuurders hun plug-in hybride vaak helemaal niet opladen."
Dat is dus een gedragsprobleem zoals ik al eerder aangaf. Dat ga je ook met een bereik van 200 km niet oplossen.
6. "Volvo gaat ervan uit dat mensen met een plug-in hybride van de komende generatie nog maar drie tot vier keer per jaar tanken. Ze raken zo gewend aan het oplaadritueel dat de kans groot is dat ze daarna elektrisch gaan rijden. Bij Volvo gaan ze er dan ook nog altijd vanuit dat de PHEV geen blijvertje is, maar de brug naar volledig elektrisch rijden."
Ik denk dat de EX60 met én voldoende range én 2400kg voor een caravan hier een mooie invulling van is. Punt van zorg is wel de laadinfrastructuur en overbelasting van het net..... De definitie van "blijvertje" is natuurlijk ook een ding: betekent dit de komende 10, 20, 30 jaar, eeuwig?
Denk in ieder geval dat het goed is voor Volvo dat Volvo de rampzalige koers van only EV vooralsnog heeft verlaten.
1. "Volvo was een van de eerste autofabrikanten die van zijn populairste modellen ook een plug-in hybride (PHEV) aanbood. Maar CEO Håkan Samuelsson is niet trots. Sterker nog, hij schaamt zich de köttbullar uit zijn broek, eigenlijk voor de PHEV's van álle automerken."
Toen ik mijn D6 had gekocht kreeg ik van Volvo een rijtraining hoe het meest efficiënt om te gaan met een PIH. Super interessant en leerzaam. Jammer dat dat niet meer wordt gedaan waardoor gebruikers niet alle potentieel uit de PIH halen.
2. Deze uitspraak: “Tot nu toe is een plug-in hybride een auto met verbrandingsmotor waaraan je een kleine batterij toevoegt, zodat je emissievrij en stil door de stad kunt rijden. Maar voor het verbruik doet het weinig,” is zoals we allemaal wel weten sterk afhankelijk van soort gebruik en type berijder.
De gemiddelde leaserijder boeit het niet of de werkgever kosten kan besparen en stekkert zo min mogelijk. Eens dat het besparingspotentieel dan heel klein is. In mijn persoonlijke situatie bespaar ik ca. 50% (en dat vind ik best veel).
Het is dus vooral een gedragsprobleem want hoe groot de accu ook zal worden, niet iedereen zal braaf gaan stekkeren als daar geen beloning tegenover staat.
3. "De meeste plug-in hybrides die je nu kunt kopen, rijden niet onder alle omstandigheden elektrisch. Bij stevig accelereren of bij snelwegritten springt de verbrandingsmotor alsnog aan."
Wel mee eens, zeker voor de SR modellen van Volvo. Ook in Pure rijden kan niet altijd voorkomen dat de ICE aanspringt. Fijn dus als de E-aandrijving krachtiger wordt en je bijvoorbeeld altijd default in rijmodus Pure kunt starten. Dat laatste wordt al geroepen sinds de introductie van de D6 en helaas heeft Volvo er nog nooit iets mee gedaan, dan wel mogen ze het niet i.v.m. uitstootregels.
4. "Bovendien zit er vaak een vertraging tussen het intrappen van het gaspedaal en de daadwerkelijke acceleratie. dat komt doordat de benzinemotor eerst moet starten en op toeren moet komen, bovendien moet de juiste overbrenging worden gekozen. Daardoor voelen ze soms schokkeriger aan dan conventionele benzineauto’s, en lang niet zo soepel als een echte EV." Voor mij wel herkenbaar en één van de redenen om zelf handmatig te schakelen tussen Pure en Hold.
5. "Met de meeste PHEV’s kun je je woon-werkverkeer emissievrij afleggen, de meeste modellen die nu in de prijslijst staan halen 70-80 elektrische kilometers. Maar het probleem is dat sommige bestuurders hun plug-in hybride vaak helemaal niet opladen."
Dat is dus een gedragsprobleem zoals ik al eerder aangaf. Dat ga je ook met een bereik van 200 km niet oplossen.
6. "Volvo gaat ervan uit dat mensen met een plug-in hybride van de komende generatie nog maar drie tot vier keer per jaar tanken. Ze raken zo gewend aan het oplaadritueel dat de kans groot is dat ze daarna elektrisch gaan rijden. Bij Volvo gaan ze er dan ook nog altijd vanuit dat de PHEV geen blijvertje is, maar de brug naar volledig elektrisch rijden."
Ik denk dat de EX60 met én voldoende range én 2400kg voor een caravan hier een mooie invulling van is. Punt van zorg is wel de laadinfrastructuur en overbelasting van het net..... De definitie van "blijvertje" is natuurlijk ook een ding: betekent dit de komende 10, 20, 30 jaar, eeuwig?
Denk in ieder geval dat het goed is voor Volvo dat Volvo de rampzalige koers van only EV vooralsnog heeft verlaten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik denk dat je het zo moet interpreteren dat bij gedisciplineerd stekkeren je veel minder brandstof nodig hebt en dus veel minder hoeft te tanken. Ik tank zelf op 25K per jaar en een elektrische range van 40 km op een accu rond de 1x per maand gemiddeld.raspaardje schreef: ↑27.01.2026 - 15:54 ..3-4x tanken per jaar idd terwijl de XC70 1000 km kan afleggen met één tankbeurt; we rijden nu gemiddeld 3000-4000 km per jaar?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- Kick
- 5th Gear member
Leuk, zo'n eerste posting van iemand....
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- teebee
- 7th Gear member
Ja, eerste post… das een binnenkomer….
Vraag me dan af wat is je drijfveer tot zo’n verhaal als eerste post. Het is papegaaien van een journalist…
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- BraboFrits
- 5th Gear member
Op zich een interessant onderwerp maar inderdaad een wat vreemde manier om op het forum te komen. Wellicht stelt Rwitbreuk zich alsnog even voor...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Zou ff checken of er een vpn wordt gebruikt...
- Fredhead
- Geartronic member
TS heeft lang gewacht met z'n eerste bericht aangezien het account sinds 2021 actief is maar dit dus de eerste keer is dat er actief gebruik van wordt gemaakt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D