Paar vragen over mijn 'nieuwe' XC70 2.0 D4 Summum uit 2014

Plaats reactie
Mthijs!
Starter

Dag allemaal,

In het voorsteltopic ben ik gestart (hier) maar dooverwezen hierheen. Vandaar dit bericht/topic.

Gisteren heb ik mijn eerste Volvo gekocht, een donkerblauwe XC70 2.0 D4 Summum uit 2014 met 295k op de teller. Hij is prachtig en ik ben er erg blij mee.
Kon een goede deal maken omdat het motorlampje brandt wegens een EGR foutmelding. P04D900 storing. Maar hij rijdt nog super, heb uitgebreide proefrit van 45 minuten gemaakt en alles werkt top. Ik heb er wel vertrouwen in en ga de EGR klep loshalen en alles schoonmaken.

Morgen ga ik de Volvo ophalen, exciting!!
Heb me op dit forum al wat ingelezen en heb ook nog enkele vraagjes.

1. Ik heb al allerlei onderdelen besteld om de auto een grote beurt te geven (nog niet strikt nodig maar preventief en als een soort nulmeting) en de EGR klep aan te pakken. Dat doe ik zelf, incl. een motorflush. Alle vertrouwen in. Maar zijn er nog specifieke punten bij deze auto om op te letten, naast het standaard gebeuren? De Volvo is trouwens tot 5000 km geleden Volvo-dealer onderhouden, dus dat is al mooi.

2. Ik lees ook veel over de EGR klep uit programmeren, al dan niet i.c.m. met ECU chiptuning. Dat spreekt me erg aan, ik begreep dat ik dat in Elst kan laten doen bij Obbetuning. Aanrader? Wat meer vermogen/ soepeler/ zuiniger is ook wel lekker en EGR uit = geen gedoe meer in de toekomst, lijkt me dus win-win.

3. Is automaat flush nu een goed idee? Ik weet niets over de historie van de geartronic, of hij al eens is geflushed. Hij schakelt wel goed, maar mijn BMW schakelde zachter over. Preventief laten flushen of pas als 'ie stroever wordt? Dat zou ik dan bij Volservice kunnen laten doen las ik.

4. Wat is Air intake cleaning? Ook dat biedt Volservice, ik begreep dat dit een soort grondige motorreiniging is van het inlaattraject met BG producten. De moeite waard of het geld voorlopig in mijn zak houden? Aangezien ik de XC70 gunstig kon koen, heb ik wel budget en de wil om hem nu weer tiptop te maken, voor zover nodig.

5. Tot slot zou ik graag Apple Carplay met touchscreen willen inbouwen. De mijne heeft de Sensus Connect (met wereldbolletje. Zou vanaf 2015 zijn, maar de mijne uit sept 2014 heeft het ook al). Daarvoor zijn diverse opties en leveranciers. Wat zijn jullie ervaringen en zijn er tips, do's en don't's? Bijv. aangaande:
- Audiovolt.nl
- Caroptions.nl
- Swedesolutions.com
- nl.navi-world.com
- of iets via Amazon of Ali?

6. Mijn schoonzus rijdt een XC60 uit 2020 en heeft een app om bijv. standkachel te bedienen, rittenregistratie etc. Lijkt me ideaal. Kan dat ook op mijn auto of enkel voor de nieuwere types?

Alvast bedankt!

En dit is 'm:
792690af-2216-4cf0-92b9-222b5affa0ad.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fredhead
Geartronic member

2. Destijds gedaan bij mijn S60 met hetzelfde blok en nooit een seconde spijt gehad :)

3. Is er ooit onderhoud aan de auto aat gedaan? Als je niets kan achterhalen en niets wijst op een oliewissel zou ik de bak niet flushen maar een aantal keren de olie vervangen.
Met een flush heb je ook kans dat er met olie die er al zo lang in zat problemen ontstaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”