Nog even een voor mij belangrijke vraag m.b.t. Geartronic. Ben me aan het orienteren.
Doet de problematiek met deze bakken zich alleen voor bij de T6 of ook bij de 2,9 6 cylinder?
Maakt het nog wat uit welk modeljaar?
Werd in de 2,9 alleen de geartronic als automaat geleverd of ook de normale automaat?
HELP,geartronic problemen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30.12.2006 - 22:45
- Locatie: Groningen
@ Frumpy: Denk je dat de 4-traps geartronic uit de T6 'kwetsbaarder' of 'onbetrouwbaarder' is dan de 'normale automaat'?
Ik: 1999 Volvo S80 T6 'Bi-Fuel' (Vialle LPi) - 304.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
Moeders: 2006 Volvo S80 3.2 (Vialle LPi) - 210.000 km
Vader: 2004 Volvo S80 2.5T (Vialle LPi) - 170.000 km
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Wat ik denk is eigenlijk niet belangrijk, omdat ik de geartronic alleen maar van naam ken. Er komen bij een T6 natuurlijk wel extremere krachten vrij dan bij een 2,4 140/170Pk.
Ik heb de afgelopen dagen een aantal gerenommeerde Volvo-specialisten en een enkele dealer gebeld.
De Volvo-specialisten/garagisten stonden bijna unaniem terughoudend/afwijzend tegenover een gebruikte T6 met geartronic. I.v.m. de bak van een japans fabrikaat die vaak problemen oplevert.
Zelf heb ik uitstekende, probleemloze ervaringen met de normale vijf-trap, zolang je maar niet het advies van de dealers opvolgt om nooit olie te verversen. Want dat is op den duur echt wel nodig.
Ik heb de afgelopen dagen een aantal gerenommeerde Volvo-specialisten en een enkele dealer gebeld.
De Volvo-specialisten/garagisten stonden bijna unaniem terughoudend/afwijzend tegenover een gebruikte T6 met geartronic. I.v.m. de bak van een japans fabrikaat die vaak problemen oplevert.
Zelf heb ik uitstekende, probleemloze ervaringen met de normale vijf-trap, zolang je maar niet het advies van de dealers opvolgt om nooit olie te verversen. Want dat is op den duur echt wel nodig.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 09.02.2007 - 09:57
- Locatie: Noordwijk
Grappige is dat volvo zelf bij taxi gebruik wel adviseerd om de olie te vervangen. Ik hou dus het taxi verhaal aan en laat regelematig de olie vervangen. Uit mijn hoofd kost dat iets van 100€. kan ik aardig wat keren doen tegen 2450 + week benenwagen/autohuur. 5 bak automaat wel tevreden over. schakeld stuk beter als mijn vorige saab. heeft wel nu en dan onder lichte belasting een soort van overshoot van 2 naar 3. Opmerkelijk dat nadat de etm was vervangen het een hele tijd weg was en nu laatst weer een keer gebeurde???Frumpy schreef:Zelf heb ik uitstekende, probleemloze ervaringen met de normale vijf-trap, zolang je maar niet het advies van de dealers opvolgt om nooit olie te verversen. Want dat is op den duur echt wel nodig.
S80 2009 2.5T Summum
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Ja, @williewortel, dat staat ook netjes voorgekauwd in Vadis/Vida voor taxi's en zwaarbelaste auto's (aanhangers e.d.).
Het probleem doet zich volgens de revisiebedrijven overwegend bij de "prive-"bakken voor, waar in principe ook om de 60.000/70.000 km een oliewissel zeer raadzaam is.
Zoals je zelf al schrijft, voor die paar euro op 70.000 km hoef je niet te bezuinigen.
Het probleem doet zich volgens de revisiebedrijven overwegend bij de "prive-"bakken voor, waar in principe ook om de 60.000/70.000 km een oliewissel zeer raadzaam is.
Zoals je zelf al schrijft, voor die paar euro op 70.000 km hoef je niet te bezuinigen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
- Locatie: Breda
Het is helemaal niet nodig om steeds even te rusten voor de automaat,
klink klare onzin, wat je wel moet doen is op tijd de automaat verversen ( 80 000 km )wat overigens niet door Volvo word voorgeschreven maar de ervaring is van mijn dealer, bij zwaarder belaste automaten ( taxi en trekken van caravan ).
En het is ind slecht voor de bak zelf als je een automaat gaat slepen omdat dan de aandrijving vanuit de verkeerde richting plaats gaat vinden en daar is een automaat niet op gebouwd ( koppelomvormer).
klink klare onzin, wat je wel moet doen is op tijd de automaat verversen ( 80 000 km )wat overigens niet door Volvo word voorgeschreven maar de ervaring is van mijn dealer, bij zwaarder belaste automaten ( taxi en trekken van caravan ).
En het is ind slecht voor de bak zelf als je een automaat gaat slepen omdat dan de aandrijving vanuit de verkeerde richting plaats gaat vinden en daar is een automaat niet op gebouwd ( koppelomvormer).
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 09.02.2007 - 09:57
- Locatie: Noordwijk
??hollander schreef:Het is helemaal niet nodig om steeds even te rusten voor de automaat,
S80 2009 2.5T Summum
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Om te voorkomen dat de bak oververhit raakt, denk ik. Maar dat is bij normaal gebruik inderdaad niet nodig.williewortel schreef:??hollander schreef:Het is helemaal niet nodig om steeds even te rusten voor de automaat,
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 14.05.2005 - 00:19
- Locatie: nieuwerkerk aan den ijssel
De T6 had oorspronkelijk een vermogen van meer dan 320 pk maar dat hebben ze teruggeschroefd naar 272 pk in verband met het te grote vermogen op de versnellingsbak.
Ook tunen wordt sterk afgeraden ivm de bak.
Heb ik overigens uit betrouwbare(volvo)bronnen.
Ook tunen wordt sterk afgeraden ivm de bak.
Heb ik overigens uit betrouwbare(volvo)bronnen.
gr peter