Motorkeuze V50
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 14.07.2005 - 13:53
Ik heb ook gekozen voor de 2.0, ik heb de 1.8 ook overwogen, maar vind de 2.0 toch een tikkeltje lekkerder rijden, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Verder is het een heerlijke auto, motor is vrij stil (maar ik kwam ook uit een diesel). Succes met je keuze!
XC60 - T6 - 2021 - Silver Dawn - R-Design
XC60 - D4 - 2017 - Bursting Blue met. - R-Design met wat extra opties
V90 - D4 - 2016 - Osmium Grey Met. - Inscription
V70 - D4 - 2014 - 181Pk - Grey Metallic, Nordic+, Luxury Line, Intellisafe pro line
V70 - D3 - 2010 - 163Pk - Black metallic, Momentum
V50 - 2.0 - 2007 - Titanium Grey Metallic - Edition Sport II - Family Line - Estate Line - Dakspoiler - Sunblinds - Garmin Nuvi 660 - Parrot 3200LS
XC60 - D4 - 2017 - Bursting Blue met. - R-Design met wat extra opties
V90 - D4 - 2016 - Osmium Grey Met. - Inscription
V70 - D4 - 2014 - 181Pk - Grey Metallic, Nordic+, Luxury Line, Intellisafe pro line
V70 - D3 - 2010 - 163Pk - Black metallic, Momentum
V50 - 2.0 - 2007 - Titanium Grey Metallic - Edition Sport II - Family Line - Estate Line - Dakspoiler - Sunblinds - Garmin Nuvi 660 - Parrot 3200LS
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Ja, de 2.0 trekt (voor een "gewone" benzine-motor) redelijk door als het moet. Bij de 1.8 word ik nog veel zenuwachtiger wat dat betreft; je schakelt je suf... Het is alleen erg wennen om terug te schakelen wanneer meer vermogen nodig is... plotselinge inhaal-manoeuvres doe ik wat dat betreft lekkerder met een vlotte diesel; zet de 1.9d in z'n 4 en je stuift toch nog wat dat betreft, over de 3 of 2 nog maar niet gesproken...nf98 schreef:Ik heb ook gekozen voor de 2.0, ik heb de 1.8 ook overwogen, maar vind de 2.0 toch een tikkeltje lekkerder rijden, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Verder is het een heerlijke auto, motor is vrij stil (maar ik kwam ook uit een diesel). Succes met je keuze!
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24.03.2007 - 18:13
Bij twijfel altijd de 2.0d nemen. kun je nooit spijt krijgen dat ie te weinig vermogen heeft
- VOuLezVOus
- 1st Gear member
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 10.01.2007 - 20:24
Caravan lijkt me dieselen, tenzij je continu naar derde wil terugschakelen.
Zie ook http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php.
En de 1.6d dan?
Los van de caravan, maar als ik zo dit forum nalees is dàt toch dé keuze.
Heb een vrouwelijke collega met een S40 2.0d. Haar opmerking is dat haar man niet rustig met de wagen kan rijden, hij rijdt automatisch sportief omdat de wagen én de motor daartoe uitnodigen.
Mijn indruk is dat de 1.6d gewoon een (super)vlot rijgedrag mogelijk maakt. En een laag verbruik. Het verkeer is zo al hectisch genoeg dat ik een stressie motor kan missen als kiespijn.
Het is een beetje sneu om te vergelijken, maar ik ben van 163 pk naar een gecastreerde 126 pk gegaan, heb nog geen minuut spijt. Door het gebrek (ik geef toe, bij momenten eerder het gemis) aan de "push in rug" ga je automatisch veel rationeler rijden.
... tenzij je dit niet wenst natuurlijk.
Zie ook http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php.
En de 1.6d dan?
Los van de caravan, maar als ik zo dit forum nalees is dàt toch dé keuze.
Heb een vrouwelijke collega met een S40 2.0d. Haar opmerking is dat haar man niet rustig met de wagen kan rijden, hij rijdt automatisch sportief omdat de wagen én de motor daartoe uitnodigen.
Mijn indruk is dat de 1.6d gewoon een (super)vlot rijgedrag mogelijk maakt. En een laag verbruik. Het verkeer is zo al hectisch genoeg dat ik een stressie motor kan missen als kiespijn.
Het is een beetje sneu om te vergelijken, maar ik ben van 163 pk naar een gecastreerde 126 pk gegaan, heb nog geen minuut spijt. Door het gebrek (ik geef toe, bij momenten eerder het gemis) aan de "push in rug" ga je automatisch veel rationeler rijden.
... tenzij je dit niet wenst natuurlijk.
VOuLezVOus
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
2004 S60 D5
2007 V70 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Ik heb 'm nog niet getest, maar inderdaad wellicht de moeite waard; het is waar op zich: als je de "power" tot je beschikking hebt, rij je er ook naar (ja, "push in je rug")... en het draagt niet bij aan een beter leefmilieu... het is verder de schoonste motor (qua uitstoot) en ook 't meest zuinig. Ik zet 'm weer even in het lijstjeVOuLezVOus schreef:Caravan lijkt me dieselen, tenzij je continu naar derde wil terugschakelen.
Zie ook http://www.caravantrekker.nl/algemeen/koppel.php.
En de 1.6d dan?
Los van de caravan, maar als ik zo dit forum nalees is dàt toch dé keuze.
Heb een vrouwelijke collega met een S40 2.0d. Haar opmerking is dat haar man niet rustig met de wagen kan rijden, hij rijdt automatisch sportief omdat de wagen én de motor daartoe uitnodigen.
Mijn indruk is dat de 1.6d gewoon een (super)vlot rijgedrag mogelijk maakt. En een laag verbruik. Het verkeer is zo al hectisch genoeg dat ik een stressie motor kan missen als kiespijn.
Het is een beetje sneu om te vergelijken, maar ik ben van 163 pk naar een gecastreerde 126 pk gegaan, heb nog geen minuut spijt. Door het gebrek (ik geef toe, bij momenten eerder het gemis) aan de "push in rug" ga je automatisch veel rationeler rijden.
... tenzij je dit niet wenst natuurlijk.

S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 00:28
Ik moet zeggen, ook ik twijfelde tussen 1.8 en 2.0.Vanwege mijn kilometrage (20-30k) kom ik niet in aanmerking om een diesel te leasen. Ik heb ze allebei meegehad. De trekkracht (zonde caravan) bij beiden is in orde. Alleen.... de 2.0 is net iets rapper, en vooral houdt hij bij 120 meer over (je merkt eigenlijk nauwelijks verschil tussen 100 of 120). Het scheelde me € 25,- pm, maar aangezien ik vind dat de Edition 2 egenlijk al zo'n beetje alles aan boord heeft, was ik toch al uitbesteld mbt assecoires.
Ik ben blij met mijn keuze!
Ik ben blij met mijn keuze!
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
Ik begrijp het helemaal, ééns een diesel... Diesel is gewoon geweldig...
Het is al eerder gezegd in dit topic, een 1.6D nemen en laten tunen naar 150PK's...
Let wel op met tuners... ga voor een tuning op maat, en géén tuner die software inkoopt en niet naar wens kan tunen.
Ik laat hem doen door www.hartogtuning.nl daar heb ik mijn Audi ook laten tunen.
Succes met je keuze's en twijfels.
Gr Edgar
Het is al eerder gezegd in dit topic, een 1.6D nemen en laten tunen naar 150PK's...
Let wel op met tuners... ga voor een tuning op maat, en géén tuner die software inkoopt en niet naar wens kan tunen.
Ik laat hem doen door www.hartogtuning.nl daar heb ik mijn Audi ook laten tunen.
Succes met je keuze's en twijfels.
Gr Edgar
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Strak plan, alleen betreft het hier een lease-auto dus zal het niet mogen... :-sEdgar schreef:Ik begrijp het helemaal, ééns een diesel... Diesel is gewoon geweldig...
Het is al eerder gezegd in dit topic, een 1.6D nemen en laten tunen naar 150PK's...
Let wel op met tuners... ga voor een tuning op maat, en géén tuner die software inkoopt en niet naar wens kan tunen.
Ik laat hem doen door www.hartogtuning.nl daar heb ik mijn Audi ook laten tunen.
Succes met je keuze's en twijfels.
Gr Edgar
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Ehm, dan heeft jouw leasemaatschappij daar dus geen problemen mee? Ik zal morgen eens informeren eigenlijk; want als 't wel kan / mag dan is dit wel een hele interessante optie...Edgar schreef:Gaat bij mij ook om een leaseauto....
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
- Erwinner
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10.04.2007 - 21:41
Sinds januari rijdt ik in mijn 2e V50. De eerste was een 1.6D 110pk. Heb hier een jaar met plezier in gereden. Nu ben ik overgestapt naar een nieuwe baas en direct weer een V50 besteld, nu echter een benzine 1.8i.
Ervaringen met beide motoren zijn eigenlijk vergelijkbaar:
+ allebei de motoren zijn prima om in het Nederlandse (file-)verkeer goed mee te kunnen komen.
+ als de weg dan eens lekker vrij is, zit je in een mum van tijd op de 160 als je je daar lekker bij voelt
+ wegligging en comfort is ongeevenaard.
Uiteraard wel wat kanttekeningen voor beide motoren:
- geen van beiden trekt de straattegels uit de stoep bij het stoplicht (maar ja, als je dat echt wilt moet je niets anders doen dan een T5 aanschaffen vind ik)
- geen van beiden is echt vlot als je achter een vrachtwagen plakt en ineens de linkerbaan opschiet. Dan moet je toch echt een versnellinkje terug om die achteropkomende audi/bmw/mercedes niet met zijn mistlampen te laten knipperen.
Verder nog wat andere kanttekeningen voor de 1.8i:
- benzine houdt in dat je behoorlijk op toeren moet rijden. Duurt dus even voordat je echt op gang komt, maar je kunt dan ook veel langer door dan de diesel, waar je bij de 5.000 toch echt alweer een verzet verder moet.
- de actie-radius met een tank van 55l is niet echt top. als je diesel gewend bent, sta je zeker 2x zo vaak aan de pomp voor je gevoel
- eigenlijk mis ik met name een 6e-versnelling. Ik rijdt regelmatig rond de 140 en dan is 4.000 of 5.000 rpm toch op de lange duur wel vervelend om aan te horen.
Ik heb absoluut geen spijt van de 1.8i; ben erg blij met de centen die ik in de Edition-II en leer-uitrusting heb gestoken
Suc-6 met je keuze!
Ervaringen met beide motoren zijn eigenlijk vergelijkbaar:
+ allebei de motoren zijn prima om in het Nederlandse (file-)verkeer goed mee te kunnen komen.
+ als de weg dan eens lekker vrij is, zit je in een mum van tijd op de 160 als je je daar lekker bij voelt
+ wegligging en comfort is ongeevenaard.
Uiteraard wel wat kanttekeningen voor beide motoren:
- geen van beiden trekt de straattegels uit de stoep bij het stoplicht (maar ja, als je dat echt wilt moet je niets anders doen dan een T5 aanschaffen vind ik)
- geen van beiden is echt vlot als je achter een vrachtwagen plakt en ineens de linkerbaan opschiet. Dan moet je toch echt een versnellinkje terug om die achteropkomende audi/bmw/mercedes niet met zijn mistlampen te laten knipperen.
Verder nog wat andere kanttekeningen voor de 1.8i:
- benzine houdt in dat je behoorlijk op toeren moet rijden. Duurt dus even voordat je echt op gang komt, maar je kunt dan ook veel langer door dan de diesel, waar je bij de 5.000 toch echt alweer een verzet verder moet.
- de actie-radius met een tank van 55l is niet echt top. als je diesel gewend bent, sta je zeker 2x zo vaak aan de pomp voor je gevoel
- eigenlijk mis ik met name een 6e-versnelling. Ik rijdt regelmatig rond de 140 en dan is 4.000 of 5.000 rpm toch op de lange duur wel vervelend om aan te horen.
Ik heb absoluut geen spijt van de 1.8i; ben erg blij met de centen die ik in de Edition-II en leer-uitrusting heb gestoken

Suc-6 met je keuze!
- Erwinner
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 10.04.2007 - 21:41
o ja.... heb met beide motoren eens een tripje wintersport gedaan.... allebei hetzelfde verhaal. Koffer op het dak; achterbank bemant dus met 4p op reis en vol bepakt-en-bezakt.
Je kunt prima 160/170 over de autobahn/route-de-soleil, maar heuveltje op zak je met plankgas toch echt terug naar 140/120. Op zich alsnog niks mis mee, want zelfs met deze snelheid voor een paar km op die 1000km kom je alsnog redelijk snel en ontspannen op je bestemming aan (wat zijn die stoelen toch heerlijk!)
Je kunt prima 160/170 over de autobahn/route-de-soleil, maar heuveltje op zak je met plankgas toch echt terug naar 140/120. Op zich alsnog niks mis mee, want zelfs met deze snelheid voor een paar km op die 1000km kom je alsnog redelijk snel en ontspannen op je bestemming aan (wat zijn die stoelen toch heerlijk!)
Suzuki Alto
Polo 1.9SDI
MG F Tech Coupe (hardtop dus)
VW Golf Variant 1.9TDI 110pk
Renault Laguna 1.9TDI 120pk
Lancia Lybra 1.9TDI 110pk
Volvo V50 1.6D 110pk
Peugeot 407 SW 2.0D 140pk
Volvo v50 1.8i Edition-II, platinum silver, offblack leder
Volkswagen Golf III Cabriolet Classic Edition (fully loaded

One life, live it!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Kijk, daar kan ik wat meeErwinner schreef:Sinds januari rijdt ik in mijn 2e V50. De eerste was een 1.6D 110pk. Heb hier een jaar met plezier in gereden. Nu ben ik overgestapt naar een nieuwe baas en direct weer een V50 besteld, nu echter een benzine 1.8i.
Ervaringen met beide motoren zijn eigenlijk vergelijkbaar:
+ allebei de motoren zijn prima om in het Nederlandse (file-)verkeer goed mee te kunnen komen.
+ als de weg dan eens lekker vrij is, zit je in een mum van tijd op de 160 als je je daar lekker bij voelt
+ wegligging en comfort is ongeevenaard.
Uiteraard wel wat kanttekeningen voor beide motoren:
- geen van beiden trekt de straattegels uit de stoep bij het stoplicht (maar ja, als je dat echt wilt moet je niets anders doen dan een T5 aanschaffen vind ik)
- geen van beiden is echt vlot als je achter een vrachtwagen plakt en ineens de linkerbaan opschiet. Dan moet je toch echt een versnellinkje terug om die achteropkomende audi/bmw/mercedes niet met zijn mistlampen te laten knipperen.
Verder nog wat andere kanttekeningen voor de 1.8i:
- benzine houdt in dat je behoorlijk op toeren moet rijden. Duurt dus even voordat je echt op gang komt, maar je kunt dan ook veel langer door dan de diesel, waar je bij de 5.000 toch echt alweer een verzet verder moet.
- de actie-radius met een tank van 55l is niet echt top. als je diesel gewend bent, sta je zeker 2x zo vaak aan de pomp voor je gevoel
- eigenlijk mis ik met name een 6e-versnelling. Ik rijdt regelmatig rond de 140 en dan is 4.000 of 5.000 rpm toch op de lange duur wel vervelend om aan te horen.
Ik heb absoluut geen spijt van de 1.8i; ben erg blij met de centen die ik in de Edition-II en leer-uitrusting heb gestoken
Suc-6 met je keuze!


S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 14.04.2007 - 21:02
met een 1.8 heel europa doorgeweest en dat is geen enkel probleem, dus een 2.0 zal dat ook niet zijn. En voor een keertje terugschakelen ga je toch geen duizenden euros extra uitgeven? De 1.8 rijdt perfect voor normaal rijgedrag met de auto.
Als je een beetje wil opschieten in druk verkeer en wilt optrekken moet je geen auto nemen maar een motor.
Als je een beetje wil opschieten in druk verkeer en wilt optrekken moet je geen auto nemen maar een motor.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 18.03.2007 - 09:35
Ja, zal m'n emoties wel even moeten uitschakelen tijdens de uiteindelijke beslissing... Overigens reed vorige week een huurauto in Duitsland... een Ford Mondeo Station TDCi (2.2, 155pk). Jemig, dat reed echt niet verkeerd op "der autobahn" hoor... maar ook jemig, Ford hee... In NL heb je er niet zoveel aan... Dus het zal wel de 2.0 blijvenbmw schreef:met een 1.8 heel europa doorgeweest en dat is geen enkel probleem, dus een 2.0 zal dat ook niet zijn. En voor een keertje terugschakelen ga je toch geen duizenden euros extra uitgeven? De 1.8 rijdt perfect voor normaal rijgedrag met de auto.
Als je een beetje wil opschieten in druk verkeer en wilt optrekken moet je geen auto nemen maar een motor.

S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS