hu1205

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Volvo for wife (&kids
Starter

Ik wil de hu1205 inbouwen in mijn v70 classic uit 1997. het vinden van juiste connectoren voor speakers en voeding was nog het minste probleem (Hifi inbouwcenter). Het vinden van de juiste antenne-adaptor koste iets meer moeite (ook Hifi inbouwcenter). Radio en cd-speler werken nu prima, maar voor de navigatie heb ik toch een signaal van de snelheidsmeter nodig want nu praat hij alleen als ik mijn bestemming heb bereikt. heeft iemand enig idee welke van de 10 miljoen draden ik moet hebben? :!:
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ja..er is hier net heel veel over geschreven.
In het orginele blokje zit de draad verwerkt. Het is een zwart-gele draad.

zie ook;

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=12369

http://www.volvo850forum.nl/index.php?t ... #msg224001
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Volvo for wife (&kids
Starter

Wederom Thanx!

Ik had de geel/zwarte draad al gespot en volgens het electrische schema uit mijn Haynes-boek zou dit de juiste kleur zijn.
Nu weet ik het dus zeker. En heb ik ook nog info waar deze in de radio moet. Omdat de Iso-connector leeg is op deze positie moet ik ff prutsen, maar als dit me niet lukt lan ik beter maar overal van af blijven!

Ik ga ervan uit dat ik vanavond dus een truus (of is het een Harry) heb.
Oceanracer
Geartronic member

Wij noemen hem Sjaak.

Zie hiervoor ook het topic: Hoe noem jij je navi: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=sjaak
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo for wife (&kids
Starter

Nou het is gelukt hoor.

Het blijkt inderdaad een saaie vent te zijn. Laat ik hem maar Harry noemen, hij hoeft immers maar 1 ding te kunnen. Maar ik moet er wel aan wennen. Normaal bepaalt mijn vrouw de richting. En ik luister natuurlijk.
Maar wel heel blij dat ie werkt en dat ik vooralsnog geen rook heb waargenomen. Ik heb de zwartgele draad van de snelheidsmeter doorgetrokken en in positie B4 (groene stekker) geplaatst. Daar zit ie nu samen met een oranje draad met opschrift "car light". Daar de oranje draad ook uit de kabelboom van mijn S70 komt vind ik het wel een beetje griezelig.
Moet ik mij zorgen maken of zit het nu goed?
Volvo S70 2.5 20v 1997 (gepensioneerde KLPD'er)
Volvo V70 2.5 10v 1997
Oceanracer
Geartronic member

De draden uit je kabelboom zijn allemaal afgezekerd, dus mocht daar iets fout gaan, moet het met de rook wel meevallen. Maar heb je nu de zwart-gele draad op de zelfde pin aangesloten als de oranje draad? Of lees ik het nou verkeerd?
Volvo for wife (&kids
Starter

Nee, dat lees je goed.
De oranje draad zat daar gewoon al op de ISO-connector, en dat is geen loze draad voor zover ik kan zien omdat deze ook op die positie uit de originele kabelboom komt.
Ik heb de zwartgele draad daar gewoon bij gedaan omdat die ook in positie B4 moest.
De navi werkt prima, ik merk geen onregelmatigheden ook niet bij de andere functies, ook niet als ik mijn lichten aan doe. Ook de snelheidsmeter geeft geen blijk van enige verstoring.
Maar het blijft mij wat vreemd overkomen.

Vooralsnog laat ik het maar zo. Maar als je hier nog een tip over hebt hoor ik het graag.

P.S. Waar kan je die onderschriften (de Volvo's die je hebt gereden) invoeren? Als ik mijn profiel wil aanpassen kom ik dat niet tegen.
Volvo V70 2.5 10v 1997
Maarten
5th Gear member

hallo,als je bovenin bij profiel klikt kun je daar ook een onderschrift aanmaken,en een avatar en nog wat dingen :razz:
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
Oceanracer
Geartronic member

Barend, dat gaat toch nooit werken?!!

Je hebt nu de aansturing van de dashboardverlichting op de zelfde pin aangesloten als de pulsedraad voor de snelheid. Niet dat het direct kwaad kan, maar een van beiden zal niet werken.

Uit je verhaal begrijp ik, dat de verlichting van de bedieningsknoppen van de HU1205 normaal functioneert, maar dat je (nog) geen aanwijzing krijgt over te te rijden route. Dit wordt vaak veroorzaakt door het niet aangesloten zijn van de snelheidsdraad. Je kunt via het verborgen menu in de HU1205 de snelheid die je rijdt op het display van de radio laten verschijnen. Probeer eens of dit lukt. Zelf denk ik dat deze nog niet wordt weergegeven, omdat je die draad nog niet op de juiste pin hebt aangesloten.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Afbeelding

Oranje is dimfunctie, grijzige witte op pos. 4 is de pulsdraad.

Volvo V40 D2 MY2013
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Rechtsboven op pos. 6 is trouwens de telefoon mute

Volvo V40 D2 MY2013
Oceanracer
Geartronic member

Hans, goed bezig. Even foto maken, maakt veel duidelijk!

En natuurlijk 1 draad per connector. Da's logisch.
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ik had die foto nog. Is de HU-1205 van CeeBee.

Volvo V40 D2 MY2013
Volvo for wife (&kids
Starter

Dat klinkt uiteraard veel logischer, maar ik was al zo blij dat ie het deed. Alles lijkt te werken behalve de dimmer op de radioverlichting en de radio geeft ook geen snelheid aan. Ook in drukke straatjes lijkt hij soms de weg kwijt te raken.
Bedankt voor je foto, Hans. Deze en draadbeschrijving verduidelijkt veel. Ik ga het morgen herstellen. Met een zuiver snelheidssignaal zal het vast verbeteren.
Wel een beetje vreemd dat ik hiervoor mijn ISO-connector moet ombouwen, maar daar zitten dan ook veel loze draden in. en ik moet er ten minste 1 (de oranje van B4 naar B3) verplaatsen.

Zo, loop ik toch lekker te klooien he? :puppydogeyes:
maar dank zij jullie hulp gaat het toch goedkomen. :D
Volvo V70 2.5 10v 1997
ruuds70
5th Gear member

Oceanracer schreef:Barend, dat gaat toch nooit werken?!!

Dit wordt vaak veroorzaakt door het niet aangesloten zijn van de snelheidsdraad. Je kunt via het verborgen menu in de HU1205 de snelheid die je rijdt op het display van de radio laten verschijnen. Probeer eens of dit lukt. Zelf denk ik dat deze nog niet wordt weergegeven, omdat je die draad nog niet op de juiste pin hebt aangesloten.
Hoe doe je dit dan? Kun je de instructie geven hiervoor? Is dit dan continue (steeds dus als je de navigatie aanzet?)

groetjes
Ruud
Volvo for wife (&kids
Starter

Ik had dezelfde vraag. Waar zit dat verborgen menu?
Tevens heb ik geconstateerd dat na aanpassing van de bedrading radio en navigatie nog steeds goed werken, maar feitelijk hetzelfde.
Wat nog steeds niet werkt zijn de knopverlichting en de dimmer (terwijl ik de dimdraad nu in B3 heb zitten en de pulsdraad in B4).

Is er ergens een volledige draadbeschrijving (aan radiozijde) beschikbaar?
Volvo V70 2.5 10v 1997
Oceanracer
Geartronic member

Zet de radio uit. Druk de |<< knop in en houd ingedrukt (dus die knop met streepje en 2 pijltjes naar links). Zet de radio aan en houd de knop nog een seconde of 5 ingedrukt. Na 5 sec verschijnt de tekst "Diver test on/off". Je zit nu in een diagnose menu. Draai de [1-20/disc] knop een paar keer totdat "Constant Disp >>>" verschijnt. Druk op [1-20/disc]. Nu verschijnt de tekst "ASC/BAR/DAB/PI/off". Druk net zo vaak op [1-20/disc] totdat ASC knippert. Zet de radio uit en weer aan.

Je zit nu in de diagnose voor de snelheidsafhankelijke volumeregeling (ASC=Active Sound Control). In het display staat de huidige snelheid in km/h, het huidige ingestelde volume, de eerstvolgende snelheid waarbij het volume aangepast gaat worden en de tot nu toe toegepaste correctie op het volume.

Om het display weer te herstellen:
Nogmaals het diagnose menu openen (radio uit, |<< ingedrukken en vasthouden, radio weer aan, 5 seconden wachten). Draai nogmaal de [1-20/disc] knop naar "Constant Display". Druk op [1-20/disc] en vervolgens net zolang op [1-20/disc] totdat "off" knippert. Radio uit en weer aan en het display is weer normaal.

Met dank aan Ike ;)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”