v700r schreef:Misschien bedoeltie de baan aan de andere kant van de vangrail.
Wat ik bedoel is dat ze vroeger ook 150 reden met die Amazons (zo ook 544) en moesten ze ook wel eens stoppen. Ik vind het crap om te zeggen "in het hedendaagseverkeer voldoen ze niet meer". Ligt ook nog eens aan je eigen rijstijl. Ik reed ook nog zonder rembekrachtiger en dat ging gewoon goed.
Vroeger reden ze inderdaad vast ook ‘wel eens’ 150 met de Amazon. Feit is dat een beetje Amazon misschien niet altijd de 150 haalt, maar tenzij in erg slechte staat toch zeker toch wel altijd met gemak de 120 km/uur die nodig is om mee te komen met het dagelijkse verkeer.
Wat je hier echter over het hoofd ziet is dat het niet het gebrek aan snelheid is of aan remkracht om die snelheid ongedaan te maken, maar meer de intensiviteit van het verkeer. De kans dat je plotselinge maneuvres en noodstops moet uitvoeren is bij het dagelijkse verkeer van tegenwoordig gewoon veel groter dan in de jaren zeventig.
Daar komt bij dat de moderne auto’s tegenwoordig ook nog eens een stuk sneller stilstaan dan onze oldtimers. Neem dan ook nog eens de afstand tussen de auto’s die gewoon erg klein geworden is bij drukke snelwegen (we weten allemaal dat die 2-seconden-regel een utopia is, zeker op de linkerbaan).
Kortom, ook met trommelremmen, een enkel remsysteem en zonder rembekrachtiging kán je best dagelijks gaan rijden, maar als je de keus hebt is een iets modernere Amazon met gescheiden remsysteem, schijven en rembekrachtiging toch wel iets relaxter.
NB: Mijn Amazon haalt nog de 140 bij wind tegen en 155 zonder wind, gemeten met tom-tom, bij een Amazon moet je namelijk meestal nog wel zo’n 5 – 10% van je tellermeting halen om een beetje accuraat uit te komen
(Amazon 1969, B18a (oud model), enkele carburateur)