Is deze draagarm rubber op?? (heb een foto gemaakt)
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Mensen..ik krijg m`n rubbers dinsdag..dan ga ik wel even verder op het subject.
Ps Alex, het is idd niet netjes..5 weken wachten..op een rally seizoen. Ik denk dat het probleem echt powerflex is die traag is. Die rubbers worden volgens mij custommade voor Volvo..denk niet dat er veel Volvo rijders dit soort rubbers preferen. De gemiddelde rijder laat z`n auto achter bij de dealer, betaald 500e en doet 100000km verder weer het zelfde. Is wel lekker makkelijk.
BTW Als ik naar links/recht ga komt er een tik bij m`n linker wiel weg...kunnen dat m`n stabi-stangen zijn? Zo te zien zitten deze er al 175k op.
Of kan dit ook het resultaat zijn van m`n draagarm rubbers..waar 2cm speling op zit?
GR Tommy
Ps Alex, het is idd niet netjes..5 weken wachten..op een rally seizoen. Ik denk dat het probleem echt powerflex is die traag is. Die rubbers worden volgens mij custommade voor Volvo..denk niet dat er veel Volvo rijders dit soort rubbers preferen. De gemiddelde rijder laat z`n auto achter bij de dealer, betaald 500e en doet 100000km verder weer het zelfde. Is wel lekker makkelijk.
BTW Als ik naar links/recht ga komt er een tik bij m`n linker wiel weg...kunnen dat m`n stabi-stangen zijn? Zo te zien zitten deze er al 175k op.
Of kan dit ook het resultaat zijn van m`n draagarm rubbers..waar 2cm speling op zit?
GR Tommy
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Is het begrip "rubbers" m.b.t. Powerflex niet onjuist? Deze bussen zijn toch van hard kunststof (een soort nylon), waar je absoluut geen comfort of dempende functie van hoeft te verwachten, of vergis ik me?tommytommy schreef:Mensen..ik krijg m`n rubbers dinsdag..dan ga ik wel even verder op het subject.
Ps Alex, het is idd niet netjes..5 weken wachten..op een rally seizoen. Ik denk dat het probleem echt powerflex is die traag is. Die rubbers worden volgens mij custommade voor Volvo..denk niet dat er veel Volvo rijders dit soort rubbers preferen. De gemiddelde rijder laat z`n auto achter bij de dealer, betaald 500e en doet 100000km verder weer het zelfde. Is wel lekker makkelijk.
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Polyethaan, dat is vrij stug.
je moet ook bv geen hard motorrubber hebben,,dan verlies je comfort...die heb ik van Volvo.
De draagarm rubbers houden de auto recht..dus dat zal alleen het stuur comfort verbeteren..en natuurlijk de uitlijning.
Voor het schakelen gebruik ik ook een Powerflex omdat deze ook aleen een richtende functie heeft aan 1 klant (rechts)
Gr Tommy
je moet ook bv geen hard motorrubber hebben,,dan verlies je comfort...die heb ik van Volvo.
De draagarm rubbers houden de auto recht..dus dat zal alleen het stuur comfort verbeteren..en natuurlijk de uitlijning.
Voor het schakelen gebruik ik ook een Powerflex omdat deze ook aleen een richtende functie heeft aan 1 klant (rechts)
Gr Tommy
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De bussen zijn van polyurethaan, en kunststof die zich een stuk beter gedraagd als nylon als het gaat om schokabsorptie.
In mijn ogen hoeft dat "rubber" geen schokken te kunnen absorberen. De comfort beweging van de wielophanging vindt zich met name in de hoogte plaats, en daar worden deze bussen beperkt belast. Het enige wat dit rubber doet is een wollig stuurkarakter veroorzaken als het te soepel is. Ik denk dat er op gebied van comfort nauwelijks verschil is met een origineel rubber, maar wel veel preciezer sturen, en minder slijtage aan de voorbanden.
In mijn ogen hoeft dat "rubber" geen schokken te kunnen absorberen. De comfort beweging van de wielophanging vindt zich met name in de hoogte plaats, en daar worden deze bussen beperkt belast. Het enige wat dit rubber doet is een wollig stuurkarakter veroorzaken als het te soepel is. Ik denk dat er op gebied van comfort nauwelijks verschil is met een origineel rubber, maar wel veel preciezer sturen, en minder slijtage aan de voorbanden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ben benieuwd naar de bevindingen van de polyurethaan bussen. Momenteel is het bij mij niet zo lekker strak als dat ik zo willen. Misschien dat een uitlijnen al wat wonderen doet. Verlang soms weer trug naar mijn Seat, die was heel erg strak op de weg, maar goed die was ook uit 2005, echter wel dik 120000 km erop.
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Mensen...
Kunnen jullie hier een uitspraak over doen??
BTW Als ik naar links/recht ga komt er een tik bij m`n linker wiel weg...kunnen dat m`n stabi-stangen zijn? Zo te zien zitten deze er al 175k op.
Als ik de speling check moet de auto dan gelijkmatig opgekrikt worden?? (om geen druk erop te hebben)
Of kan dit ook het resultaat zijn van m`n draagarm rubbers..waar 2cm speling op zit?
Gr Tommy
Kunnen jullie hier een uitspraak over doen??
BTW Als ik naar links/recht ga komt er een tik bij m`n linker wiel weg...kunnen dat m`n stabi-stangen zijn? Zo te zien zitten deze er al 175k op.
Als ik de speling check moet de auto dan gelijkmatig opgekrikt worden?? (om geen druk erop te hebben)
Of kan dit ook het resultaat zijn van m`n draagarm rubbers..waar 2cm speling op zit?
Gr Tommy
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Stabistang, draagarmrubber....... Kan ook de stuurkogel of stuurhuis zijn.tommytommy schreef:Mensen...
Kunnen jullie hier een uitspraak over doen??
BTW Als ik naar links/recht ga komt er een tik bij m`n linker wiel weg...kunnen dat m`n stabi-stangen zijn? Zo te zien zitten deze er al 175k op.
Als ik de speling check moet de auto dan gelijkmatig opgekrikt worden?? (om geen druk erop te hebben)
Of kan dit ook het resultaat zijn van m`n draagarm rubbers..waar 2cm speling op zit?
Gr Tommy
Persoonlijk zou ik het controleren van dit soort onderdelen niet bij een opgekrikte wagen willen doen, maar hem liever ergens op een brug rijden. Puur en alleen uit veiligheidsoverwegingen. Dan kan je zonder gevaar met een behoorlijke kracht aan de diverse mogelijke bronnen trekken en duwen.
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Ok bedankt...ik hoop dan de draagarm rubbers..
Ps als je een goede krik hebt...en ijzeren autopaaltjes is er niks aan de hand...
Gr Tommy

Ps als je een goede krik hebt...en ijzeren autopaaltjes is er niks aan de hand...
Gr Tommy
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik hoop voor je de reactiestangetjes, die zijn zo vervangen. Je kan het volgens mij wel per kant doen, zorg alleen dat de auto stevg staat en niet van de krik kan vallen/valt. Geen standaard volvo krikje gebruiken die valt al om als je erna kijkt
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Ja idd
Of alleen de draagarm rubbers..deze heb ik n.l. al gekocht..en moesten al vervangen worden.
Maar die reactie stangen die je aangeeft zijn idd wel makkelijk te vervangen...zover ik dan kan beoordelen.
Hoe zitten ze vast?? Bout/Inbus? advies? (voor als ik er 1 moet vervangen)
GR Tommy
Of alleen de draagarm rubbers..deze heb ik n.l. al gekocht..en moesten al vervangen worden.
Maar die reactie stangen die je aangeeft zijn idd wel makkelijk te vervangen...zover ik dan kan beoordelen.
Hoe zitten ze vast?? Bout/Inbus? advies? (voor als ik er 1 moet vervangen)
GR Tommy
- avstrate
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 18:09
Tommy,
Pak je stabilisatorstangen beet en voel of er speling op zit. zo ja dan vervangen en zeker de draagarmrubbers. Je spreekt over 2 cm speling, maar je zal wel 2 mm bedoelen. Verder kan het ook zijn dat er een remblok vastzit. Dan hoor je bamelijk ook een tik of schurend geluid als je een beetje naar links en of rechts draait.
groet
Pak je stabilisatorstangen beet en voel of er speling op zit. zo ja dan vervangen en zeker de draagarmrubbers. Je spreekt over 2 cm speling, maar je zal wel 2 mm bedoelen. Verder kan het ook zijn dat er een remblok vastzit. Dan hoor je bamelijk ook een tik of schurend geluid als je een beetje naar links en of rechts draait.
groet
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
@Tommy,
De reactie stangen zitten met een ring/steek sleutel 18(?) vast en in het midden bij mij heb ik een Torx T40 nodig om het tegen te houden. Je hebt dus beide nodig om ze los/vast te zetten. Een Dopsleutel werkt niet daar je nog de Torx nodig hebt om tegen te houden
De reactie stangen zitten met een ring/steek sleutel 18(?) vast en in het midden bij mij heb ik een Torx T40 nodig om het tegen te houden. Je hebt dus beide nodig om ze los/vast te zetten. Een Dopsleutel werkt niet daar je nog de Torx nodig hebt om tegen te houden
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Bedankt...dat zal zeker helpen
Ga ze eens schoonspuiten en voelen aan de stangen.
PS avstrate...ik overdreef een beetje...maar een open ruimte van 5mm zit er denk wel op...het is echt compleet uitgesleten (zie ook foto begin van de post)
Ik wist niet eens dat ik die rubbers had...laat staan vervangen..ging pas zoeken toen ik wat op het forum las.
Er staat 175k op de teller..en zover ik weet zijn ze nooit vervangen.
Gr Tommy

PS avstrate...ik overdreef een beetje...maar een open ruimte van 5mm zit er denk wel op...het is echt compleet uitgesleten (zie ook foto begin van de post)
Ik wist niet eens dat ik die rubbers had...laat staan vervangen..ging pas zoeken toen ik wat op het forum las.
Er staat 175k op de teller..en zover ik weet zijn ze nooit vervangen.
Gr Tommy
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Tommy,
Het rubber hoort aan twee kanten open te zijn, dit is dus niet doorgeschuurd of stuk, al is het op de foto niet goed te zien.
Het rubber hoort aan twee kanten open te zijn, dit is dus niet doorgeschuurd of stuk, al is het op de foto niet goed te zien.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- tommytommy
- 4th Gear member
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 18:51
Hey Ed
Hij mag misschien 0.5mm open zijn...maar niet zoals die 2mm speling die ik heb. Ik zie ook duidelijk rubber afzet op die middelste pen zitten..dat is allemaal ingesleten. Ik vraag me af of er uberhaubt speling op nieuwe rubbers zit...aangezien KLPD rubbers wel helemaal dicht zijn toch...?
Anyway het veroorzaakt een beste speling op m`n wielen..en aan 1 kant nog erger dan de andere...dat is echt niet normaal je voeld gewoon een knik als je aan de band trekt met 2 handen.
Ik dacht eerst dat het lager kapot was...echter is de speling alleen te voelen: links en rechts, en niet boven en beneden (die kanten van de rubbers zijn nog goed)
Ik heb een schroevendraaier in de speling van de draagarmrubber geslagen..en de speling op m`n wiel was weg.
PS ik krijg woensdag eindelijk m`n Powerflex spul binnen..donderdag inbouwen...vrijdag uitlijnen...en eind van de dag naar Spanje. (strak schema
)
powerflex 5 weken gelden besteld..zou 10 dagen duren,,,dat werd opeens 2 weken,,,en voor ik het wist waren het er 5.
Gr Tommy
Hij mag misschien 0.5mm open zijn...maar niet zoals die 2mm speling die ik heb. Ik zie ook duidelijk rubber afzet op die middelste pen zitten..dat is allemaal ingesleten. Ik vraag me af of er uberhaubt speling op nieuwe rubbers zit...aangezien KLPD rubbers wel helemaal dicht zijn toch...?
Anyway het veroorzaakt een beste speling op m`n wielen..en aan 1 kant nog erger dan de andere...dat is echt niet normaal je voeld gewoon een knik als je aan de band trekt met 2 handen.
Ik dacht eerst dat het lager kapot was...echter is de speling alleen te voelen: links en rechts, en niet boven en beneden (die kanten van de rubbers zijn nog goed)
Ik heb een schroevendraaier in de speling van de draagarmrubber geslagen..en de speling op m`n wiel was weg.
PS ik krijg woensdag eindelijk m`n Powerflex spul binnen..donderdag inbouwen...vrijdag uitlijnen...en eind van de dag naar Spanje. (strak schema

powerflex 5 weken gelden besteld..zou 10 dagen duren,,,dat werd opeens 2 weken,,,en voor ik het wist waren het er 5.
Gr Tommy
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Bij mij is het gekraak nu eigenlijk geheel weg. Vanmiddag was ik het zo beu dat ik nog maar eens op ontdekkingstocht gegaan ben. Wegligging werd weer wat minder en wat bleek. Het veerpoot lager(?)achter zat aan beide kanten verkeerd om, en aan 1 kant waren de bevestigingsboutjes afgebroken.
Heb nu tijdelijk aan beide kanten maar even het lager van de nivomats erin gezet en zal van de week even 1 nieuw bestellen dan kan ik er weer tegen. Er is nu nog een heel klein rammeltje, maar dat zal waarschijnlijk een gedeeltelijk versleten reactiestang zijn.
Mogelijk tzt nog andere rubbers en we kunnen er weer helemaal tegen
Heb nu tijdelijk aan beide kanten maar even het lager van de nivomats erin gezet en zal van de week even 1 nieuw bestellen dan kan ik er weer tegen. Er is nu nog een heel klein rammeltje, maar dat zal waarschijnlijk een gedeeltelijk versleten reactiestang zijn.
Mogelijk tzt nog andere rubbers en we kunnen er weer helemaal tegen
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- ICEFOX
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
- Locatie: Wijhe
Een week geleden mn wielen maar weer eens laten balanceren omdat er toch wel heel wat onbalans in zat vond ik.
De monteur van het bandencentrum riep me bij mijn auto om eens het één en ander te bekijken.
Mijn voorste draagarm rubbers waren in verre staat van ontbinding en het was mischien toch wel handig om ze zsm te vervangen.
Na eens even goed gekeken te hebben leek het me ook nog wel een klusje die ik zelf kon uitvoeren. Eens even goed het forum afgespeurt waar ik allemaal zoal op moest letten kwam ik al wel tot de conclusie dat het bijna ondoenlijk is om zonder een fansoenlijke pers de rubbers zelf te vervangen.
Aangezien het achterste rubber ook niet echt mooi meer was, was het vervangen van de complete draagarm de meest simpele optie.
Dus draagarmen besteld, brug geregeld en een afspraak voor uitlijnen gemaakt.
Afgelopen vrijdag dus de auto op de brug 2 uurtjes sleutelen en ze zaten er onder. Natuurlijk gelijk de rest van de onderkant van de auto goed geinspecteerd.
Eerst de wielen eraf. De bouten losgemaakt die de aandrijfassen vasthouden en de assen zo ver mogelijk alvast terug gedrukt. Daarna de draagarm van het subframe losgemaakt en als laatst het fusee losgemaakt van de draagarm
Nu is het wel nodig de as er geheel uit te trekken om voldoende ruimte te maaken om de draagerm terug te kunnen plaatsen. Eerst de draagarm weer aan het subframe vast gemaakt en als laatste het fusee. Een grote bandenlichter om daarme de draagarm naar beneden te drukken in geen overbodige luxe, aangezien je én de as moet terugplaatsen én het fusee in de draagarm moet steken. Daarna weer alles goed aangedraaid.
De stuuruitslag begrenzers van links en rechts omgedraaid zodat ze weer als nieuw zijn en voorzien van een nieuw vers laagje kopervet.
Toen konden we weer rijden. En wat een verschil. Geen zweverig gevoel meer in het stuur en weer lekker strak de bochten door. De volgende dag laten uitlijnen en het rijd weer helemaal super!
Hieronder nog een paar foto's van de versleten en gescheurde draagarmrubbers.



De monteur van het bandencentrum riep me bij mijn auto om eens het één en ander te bekijken.
Mijn voorste draagarm rubbers waren in verre staat van ontbinding en het was mischien toch wel handig om ze zsm te vervangen.
Na eens even goed gekeken te hebben leek het me ook nog wel een klusje die ik zelf kon uitvoeren. Eens even goed het forum afgespeurt waar ik allemaal zoal op moest letten kwam ik al wel tot de conclusie dat het bijna ondoenlijk is om zonder een fansoenlijke pers de rubbers zelf te vervangen.
Aangezien het achterste rubber ook niet echt mooi meer was, was het vervangen van de complete draagarm de meest simpele optie.
Dus draagarmen besteld, brug geregeld en een afspraak voor uitlijnen gemaakt.
Afgelopen vrijdag dus de auto op de brug 2 uurtjes sleutelen en ze zaten er onder. Natuurlijk gelijk de rest van de onderkant van de auto goed geinspecteerd.
Eerst de wielen eraf. De bouten losgemaakt die de aandrijfassen vasthouden en de assen zo ver mogelijk alvast terug gedrukt. Daarna de draagarm van het subframe losgemaakt en als laatst het fusee losgemaakt van de draagarm
Nu is het wel nodig de as er geheel uit te trekken om voldoende ruimte te maaken om de draagerm terug te kunnen plaatsen. Eerst de draagarm weer aan het subframe vast gemaakt en als laatste het fusee. Een grote bandenlichter om daarme de draagarm naar beneden te drukken in geen overbodige luxe, aangezien je én de as moet terugplaatsen én het fusee in de draagarm moet steken. Daarna weer alles goed aangedraaid.
De stuuruitslag begrenzers van links en rechts omgedraaid zodat ze weer als nieuw zijn en voorzien van een nieuw vers laagje kopervet.
Toen konden we weer rijden. En wat een verschil. Geen zweverig gevoel meer in het stuur en weer lekker strak de bochten door. De volgende dag laten uitlijnen en het rijd weer helemaal super!
Hieronder nog een paar foto's van de versleten en gescheurde draagarmrubbers.



V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005