Kun je dit uitleggen. Ik snap hier niks van, en volgens mij ook onzin. Waarom zou een motor in zijn 2-6 wel boven de 3000 mogen draaien en in zijn eerste niet. De logica ontgaat mij.Vampie schreef:Let wel op, bij de diesel moet je hem zeker niet in zijn 1 naar de 3000++ trekken. Dit is slecht voor de motor!
Te rustig rijden....
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Er hoort vacuum op de tank, daar zorgt het EVAP systeem voor.. is om je CO te verlagen.. hoe het precies werkt kan ik je niet vertellen, maar volgens vadis werkt het EVAP systeem als er vacuum op je tank zitjochemsmolders schreef:Maar ik zit ook met een vacuum rakende tank. Dus moet dat eerst oplossen.

1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- Pjotr_DJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 15.05.2006 - 14:23
- Locatie: Nieuw-Vennep
Bedankt voor de reactie Vosje, dit bevestigt mijn vermoeden.
Ik reed eerst ook in te lage toeren, soms weleens 50 in zn 5 :oops: sinds een half jaar heb ik dit afgeleerd.
Heb ik toch nog een vraagje voor de kenners:
Hoeveel um (micrometer) bedraagt het hoogte verschil van de zuiger, tussen een koude motor in rust en een warme motor in vol bedrijf en welk deel daarvan is uitzetting tgv temperatuursverschil?
Ik reed eerst ook in te lage toeren, soms weleens 50 in zn 5 :oops: sinds een half jaar heb ik dit afgeleerd.
Heb ik toch nog een vraagje voor de kenners:
Hoeveel um (micrometer) bedraagt het hoogte verschil van de zuiger, tussen een koude motor in rust en een warme motor in vol bedrijf en welk deel daarvan is uitzetting tgv temperatuursverschil?
Volvo 460 B18u 1994 en een puch maxi RAG70ALU 1979!
- Vampie
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 08.12.2006 - 01:38
- Locatie: België
- Contacteer:
6?
Ik heb er maar 5. En dit was verteld door de garage van de eerste eigenaar. In zijn 1 moet je hem niet doortrekken, waarom precies weet ik niet maar ik zal het eens even uitzoeken.

Volvo 460 1.9 TD
- there are no good guns and there are no bad guns. A gun in the hands of a bad man is a bad sign. A gun in the hands of a good man is no threat to anyone - except bad people -
- there are no good guns and there are no bad guns. A gun in the hands of a bad man is a bad sign. A gun in the hands of a good man is no threat to anyone - except bad people -
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
mijn 460 had in het begin ook wat moeite met rustig stationair lopen maar na een paar keer flink sportief rijden heb ik daar helemaal geen last meer van, ik rij regelmatig 50 in z'n 5 maar de auto moet af en toe wel even aan het werk gezet worden, af en toe even kijken of die nog steeds met 10 sec. van 0 naar 100 kan dus 
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 04.05.2007 - 22:02
Vampie,
Het schijnt dat je een auto in de eerste versnelling ver in het rood en dus over zijn toeren kunt jagen, ondanks een toerenbegrenzer. In de overige versnellingen zou dit minder gevaarlijk zijn...
Groets,
Lau.
Het schijnt dat je een auto in de eerste versnelling ver in het rood en dus over zijn toeren kunt jagen, ondanks een toerenbegrenzer. In de overige versnellingen zou dit minder gevaarlijk zijn...
Groets,
Lau.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
ik trek m altijd door tot de 18000 toeren,dan loopt die t lekkers in mijn ogen.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Sommige mensen kun je gewoon niet serieus nemen.mightyspawn schreef:ik trek m altijd door tot de 18000 toeren,dan loopt die t lekkers in mijn ogen.


Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
ja was een grapje, rond de 3000 schakel ik altijd door. Behalve van zn 1 naar zn 2 rond de 1900. En soms gewoon lekker doortrekken tot de 5000
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
- Locatie: Utrecht
beste allen,
ik zit exact ook met iets dergelijks:
ik heb net een 440 GL gekocht uit '91, 102.000km op de teller. van de eerste eigenaar, boodschappen autootje van de vrouw des huizes, met een tandenborstel en zilverdoek schoongehouden en zeer waarschijnlijk nooit echt de staart getrapt, mevrouw inschattende hield het bij 2500-3000 toeren en 105 km/u wel op.
(n.b. bijkomend aspect: de koppakking is recent doorgebrand en sindsdien niet al teveel gereden)
kan ik het vergeten om deze auto een beetje in te trappen op weg naar zwitserland? of rek ik dan de zuigerstangen zover uit dat ik kans heb op schade? (verhaal vosje)
en als ik af en toe hem iets laat werken, hoe weet ik of ik de vermaarde stootrand die er ongetwijfeld zal zijn, langzaam verplaatst en dan tevens wat vuil weg brand (ergens anders vernomen dat luie wagens daar ook nog wel eens mee te stellen hebben) of dat ik in plaats daarvan mijn renault motor langzaam aan het slopen ben???
groet'n
ik zit exact ook met iets dergelijks:
ik heb net een 440 GL gekocht uit '91, 102.000km op de teller. van de eerste eigenaar, boodschappen autootje van de vrouw des huizes, met een tandenborstel en zilverdoek schoongehouden en zeer waarschijnlijk nooit echt de staart getrapt, mevrouw inschattende hield het bij 2500-3000 toeren en 105 km/u wel op.

kan ik het vergeten om deze auto een beetje in te trappen op weg naar zwitserland? of rek ik dan de zuigerstangen zover uit dat ik kans heb op schade? (verhaal vosje)
en als ik af en toe hem iets laat werken, hoe weet ik of ik de vermaarde stootrand die er ongetwijfeld zal zijn, langzaam verplaatst en dan tevens wat vuil weg brand (ergens anders vernomen dat luie wagens daar ook nog wel eens mee te stellen hebben) of dat ik in plaats daarvan mijn renault motor langzaam aan het slopen ben???
groet'n
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Ik kan het helemaal fout hebben maar als mijn auto zo'n verleden zou hebben zou dat voor mij een goeie reden zijn om hem juist wel flink op zijn donder te geven. Misschien is het raadzaam om de bougies enzo na te kijken en eventueel op te schuren/vervangen, ik ben nog steeds van mening dat af en toe een stoplichtsprintje meer goed dan slecht doet.
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
ik zeg niet dat het verhaal van vosje absolute onzin is, maar ik denk wel dat het zeer theoretisch is. persoonlijk geloof ik er niet zo in.
het af en toe op zijn staart trappen is niet slecht, zolang het binnen het normale blijft.
het schoon blazen van een automotor is in zekere zin wel risicovol.
bij een motor die altijd rustig bereden en nooit echt is ´schoongebrand´ kunnen zich koolresten afgezet hebben op de cilinderkop, de kleppen en de zuigerbodem. Wanneer je vol gaat planken kunnen deze in één keer losraken, en in plaats van te verbranden in de verbrandingskaper achter te blijven, en aldaar gloeiend van de warmte, het zogenaamde ´pingelen´ te veroorzaken. het mengsel wat de motor binnengezogen wordt wordt dan ontstoken door het gloeiende deeltje kool in plaats van door de bougie zoals normaal gesproken. De verbranding vind dan op een ongetroleerde manier plaats, de zuiger wordt oververhit doordat het mengsel te vroeg onsteekt en zal op den duur smelten, en/of zullen er stukjes uit de zuigerbodem worden gehamerd door de ongecontroleerde verbranding.
ook is het niet denkbeeldig dat er een klep verbrandt, doordat deze door koolafzetting niet goed aansluit op de zitting.
in beide gevallen zodanige motorschade dat je hem naar de sloop kunt brengen.
ik zou eerst een maandje of anderhalf, twee gaan rijden, en kijken hoe de auto rijdt, of hij goed trekt ed. en dan een stuk gaan rijden ca 150 km per uur(harder is zinloos, zeker omdat je je dan misschien meer kapot maakt dan dat her beter van wordt) als de olie goed op temperatuur is (vuistregel: twee keer zolang als het koelwater, voor de veiligheid nog even wat langer wachten)
ik zou geen injectiereingers ed zoals bij tankstations te koop zjn toepassen als er verder geen klachten zijn.
verder nog: als de koppakking pas vervangen is en de kop er dus afgeweest is zou ik geen koolaanslag in de cilinder kop verwachten.
als hij echt lui is moet hij ook een mega olieverbruik hebben omdat de hoongroeven in de cilinders dan weggepoetst zouden moeten zijn, hier geloof ik niet in omdat het draaiend gedeelte van de 1700 behoorlijk slijtvast is.
gewoon rijden, als je gaat planken loop je het risico dat er vanalles kapot gaat, maar 150 constant moet hij gewoon vol kunnen houden
het af en toe op zijn staart trappen is niet slecht, zolang het binnen het normale blijft.
het schoon blazen van een automotor is in zekere zin wel risicovol.
bij een motor die altijd rustig bereden en nooit echt is ´schoongebrand´ kunnen zich koolresten afgezet hebben op de cilinderkop, de kleppen en de zuigerbodem. Wanneer je vol gaat planken kunnen deze in één keer losraken, en in plaats van te verbranden in de verbrandingskaper achter te blijven, en aldaar gloeiend van de warmte, het zogenaamde ´pingelen´ te veroorzaken. het mengsel wat de motor binnengezogen wordt wordt dan ontstoken door het gloeiende deeltje kool in plaats van door de bougie zoals normaal gesproken. De verbranding vind dan op een ongetroleerde manier plaats, de zuiger wordt oververhit doordat het mengsel te vroeg onsteekt en zal op den duur smelten, en/of zullen er stukjes uit de zuigerbodem worden gehamerd door de ongecontroleerde verbranding.
ook is het niet denkbeeldig dat er een klep verbrandt, doordat deze door koolafzetting niet goed aansluit op de zitting.
in beide gevallen zodanige motorschade dat je hem naar de sloop kunt brengen.
ik zou eerst een maandje of anderhalf, twee gaan rijden, en kijken hoe de auto rijdt, of hij goed trekt ed. en dan een stuk gaan rijden ca 150 km per uur(harder is zinloos, zeker omdat je je dan misschien meer kapot maakt dan dat her beter van wordt) als de olie goed op temperatuur is (vuistregel: twee keer zolang als het koelwater, voor de veiligheid nog even wat langer wachten)
ik zou geen injectiereingers ed zoals bij tankstations te koop zjn toepassen als er verder geen klachten zijn.
verder nog: als de koppakking pas vervangen is en de kop er dus afgeweest is zou ik geen koolaanslag in de cilinder kop verwachten.
als hij echt lui is moet hij ook een mega olieverbruik hebben omdat de hoongroeven in de cilinders dan weggepoetst zouden moeten zijn, hier geloof ik niet in omdat het draaiend gedeelte van de 1700 behoorlijk slijtvast is.
gewoon rijden, als je gaat planken loop je het risico dat er vanalles kapot gaat, maar 150 constant moet hij gewoon vol kunnen houden
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
daar zit ook wel weer wat in
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
En niet hard doortrekken kan ook veel schelen (matig met de rechtervoet, plankgas is alles behalve nodig om de 150 of hoger te behalen)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
- Locatie: Utrecht
bedankt voor de reacties.
ik heb hem net vanavond opgehaald:
bij het afremmen op de motor bokt ie een beetje, als ie warmer is al veel minder. verder lijkt ie wat olie te lekken, d.w.z. er lag een piepklein plasje net, maar bij controle zat er ook ietsje teveel in... van boven zie ik niets, maar er ligt een druppel onder.
verder ben ik natuurlijk erg nerveus, het is mijn eerste eigen wagen en ook de eerste 16 j. oude waar ik in rijd... niet dat ik tegen een boom knal ofzo, maar: 'wat hoor ik nu weer?????' wat voel ik???? wat doet ie nu???? doe ik nou alles goed? waar moet ik op letten? wat nou als er iets fout gaat...
Snel maar even met een handig iemand ernaar kijken, die me wat uit kan leggen en gerust kan stellen
ik heb hem net vanavond opgehaald:
bij het afremmen op de motor bokt ie een beetje, als ie warmer is al veel minder. verder lijkt ie wat olie te lekken, d.w.z. er lag een piepklein plasje net, maar bij controle zat er ook ietsje teveel in... van boven zie ik niets, maar er ligt een druppel onder.
verder ben ik natuurlijk erg nerveus, het is mijn eerste eigen wagen en ook de eerste 16 j. oude waar ik in rijd... niet dat ik tegen een boom knal ofzo, maar: 'wat hoor ik nu weer?????' wat voel ik???? wat doet ie nu???? doe ik nou alles goed? waar moet ik op letten? wat nou als er iets fout gaat...
Snel maar even met een handig iemand ernaar kijken, die me wat uit kan leggen en gerust kan stellen

- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
het zal allemaal best meevallen het blijft een Volvo 
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
- gertsan
- 3rd Gear member
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04
Hoog toeren lagen toeren schakelen, ja ik ben lui en heb een automaat. Normaal schakelt hij over rond de 2000-2500 touren en kom bij normaal rijden echt niet boven de 2500 toeren en zit meestal rond de 1500 touren. Allemaal door de volvo elektronica geregeld. Alleen ( en dat doe ik nog steeds maar wel eens te vaak) als ik echt het gas indruk gaat hij richting 6000 toeren maar dan gebeurt er ook wat en wat een geluid.....Maar van vroeger heb ik de ervaring dat lange stukken rijden op de autoweg goed is voor de motor: de uitlaat was weer helemaal licht, de auto liep mooier stationair en hij was weer even wat zuiniger.
Zou dit alleen voor oudere auto's gelden of nog steeds ook voor moderne auto's waar alles geregeld wordt en gemeten en dus alles min of meer optimaal loopt??? leuk discussiepunt lijkt mij!
Zou dit alleen voor oudere auto's gelden of nog steeds ook voor moderne auto's waar alles geregeld wordt en gemeten en dus alles min of meer optimaal loopt??? leuk discussiepunt lijkt mij!
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
- Kanaleneiland_zuid
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 17.05.2007 - 10:30
- Locatie: Utrecht
Ondanks mijn zeer beperkte verstand van auto's heb ik inderdaad ook altijd begrepen dat snelweg kilometers hele andere zijn dan stadskilometers, waarbij de eerst genoemde veel beter zijn voor een motor...
- Kai
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: 28.04.2007 - 18:42
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
dat zal er vooral mee te maken hebben dat een motor in het stadsverkeer veel zwaarder belast word dan op de snelweg. Het constant optrekken en afremmen gaat zeker te ne koste van de levensduur van een motor.
Volvo 460 2.0i luxury line '94
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01
Volvo V70 2.5tdi comfort line '99
Volvo 66L 1100 marathon '80
Volvo V70 2.4 170PK '01