Ik ben nieuw hier op het forum, maar natuurlijk niet zonder reden

Sinds Januari ben ik de (trotse) bezitter van een S40 1.8 MJ 2006 met inmiddels 32.000 km op de teller. (garantie tot april 2008)
Toch wat probleempjes waar ik zo met de dealer 123 niet uit kom. Graag had ik de mening van mensen op dit forum. Daarbij moet ik zeggen dat ik een leek ben op het gebied van autotechniek en daarom ook geen gesprekspartner voor de dealer. Ik hoop hier wat wijzer te worden zodat ik bij de delaer wat verder kom.
1- Startproblemen. Soms (cq 1x in de maand) als de auto wordt gestart gebeurt er het volgende.
- auto start niet (tot 3x toe starten dan wel) OF
- auto start, maar slaat meteen weer af OF
- auto start en loopt te pruttelen als een tractor (3 cylinders?) na wat gasgeven doet ie het normaal.
Ook valt me op dat bij stationair lopen ik de motor voel lopen (zeker bij uitgeschakelde airco waardoor het toerental omlaag gaat). Niet ernstig maar je voelt m lopen.
Ook als de auto wel start lijkt het of de motor (soms) wat slaat/kantelt alvorens aan te slaan, maar dat is subjectief.
Het maakt overigens niet uit of het een warme of koud start is.
Het ligt ook niet aan de sleutels (startbeveiliging) (doe het bij allebei de sleutels en er komt geen melding op het scherm)
Computer is uitgelezen maar gaf geen meldingen aan, dealer zegt daarom niets (preventiefs) te kunnen doen. Is dat zo ??
2 - Verder hoor ik rond de 40 km/h een geluid dat lijkt of er iets in de band zit. Rondzoeken op dit forum leert me dat het een gecupte band kan zijn of een wiellager. Ik kan aan de banden (continentals) niets ontdekken en ze zijn gelijkmatig afgesleten.
Hoe kom ik er nu achter of het toch geen wiellager is ?
Straks is de garantie agfelopen en dan blijf ik mogelijk met deze 'problemen' (en kosten) zitten.
Alvast bedankt voor jullie reacties.