S40 2006 problemen

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Naqua
Starter

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op het forum, maar natuurlijk niet zonder reden :)

Sinds Januari ben ik de (trotse) bezitter van een S40 1.8 MJ 2006 met inmiddels 32.000 km op de teller. (garantie tot april 2008)

Toch wat probleempjes waar ik zo met de dealer 123 niet uit kom. Graag had ik de mening van mensen op dit forum. Daarbij moet ik zeggen dat ik een leek ben op het gebied van autotechniek en daarom ook geen gesprekspartner voor de dealer. Ik hoop hier wat wijzer te worden zodat ik bij de delaer wat verder kom.

1- Startproblemen. Soms (cq 1x in de maand) als de auto wordt gestart gebeurt er het volgende.

- auto start niet (tot 3x toe starten dan wel) OF
- auto start, maar slaat meteen weer af OF
- auto start en loopt te pruttelen als een tractor (3 cylinders?) na wat gasgeven doet ie het normaal.

Ook valt me op dat bij stationair lopen ik de motor voel lopen (zeker bij uitgeschakelde airco waardoor het toerental omlaag gaat). Niet ernstig maar je voelt m lopen.

Ook als de auto wel start lijkt het of de motor (soms) wat slaat/kantelt alvorens aan te slaan, maar dat is subjectief.

Het maakt overigens niet uit of het een warme of koud start is.

Het ligt ook niet aan de sleutels (startbeveiliging) (doe het bij allebei de sleutels en er komt geen melding op het scherm)

Computer is uitgelezen maar gaf geen meldingen aan, dealer zegt daarom niets (preventiefs) te kunnen doen. Is dat zo ??

2 - Verder hoor ik rond de 40 km/h een geluid dat lijkt of er iets in de band zit. Rondzoeken op dit forum leert me dat het een gecupte band kan zijn of een wiellager. Ik kan aan de banden (continentals) niets ontdekken en ze zijn gelijkmatig afgesleten.

Hoe kom ik er nu achter of het toch geen wiellager is ?

Straks is de garantie agfelopen en dan blijf ik mogelijk met deze 'problemen' (en kosten) zitten.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Paul
Geartronic member

Ik zou één van de verkopers bij jou dealer in jouw auto laten rijden een week en jij in zijne.
Vervolgens hopen dat hij het ook merkt en zou het anders hoger opzoeken bij Volvo Nederland.

Overigens is dit forum niet alleen voor mensen met negatieve dingen maar ook zeker voor positieve dingen!!

Ik ben nieuw hier op het forum, maar natuurlijk niet zonder reden
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Lex
2nd Gear member

Naqua schreef: Ook valt me op dat bij stationair lopen ik de motor voel lopen (zeker bij uitgeschakelde airco waardoor het toerental omlaag gaat). Niet ernstig maar je voelt m lopen.
Als er al iets wijzigt bij het uitschakelen van de airco, dan zal het zo zijn dat het toerental omhoog gaat en niet omlaag, lijkt mij.
Lex
2nd Gear member

[quote="Naqua"]Hoe kom ik er nu achter of het toch geen wiellager is ? /quote]Een kapot wiellager geeft meestal een laag, constant, brommend/zoemend geluid. Niet echt een geluid of er iets in de band zit dus.
sanco
5th Gear member

Als het inderdaad een wiellager is meldt hij/zij zich de komende tijd echt wel meer op de voorgrond, dus qua garantie nog geen stress. Bij de achterwielen zou je het verdachte wiel op kunnen krikken en als de blokken mooi vrijlopen kun je mogelijk voelen / horen of het lager zuiver loopt. voor ligt dat wat moeilijker, maar dan moet het erger worden bij het maken van een lange scherpe bocht naar links of rechts, al naar gelang de zijde. Kan dan overigens ook nog wel iets anders zijn (assen)
Natuurlijk kan het een keer voorkomen maar is niet echt te verwachten gezien je lage km stand.
Vwbt het startprobleem: geen echte aanrader, behalve dan dat het lijkt op een probleem wat ik eens bij een peugeot heb gehad: de "ontvanger" was niet meer helemaal goed waardoor de startblokkering soms de zaak niet vrijgaf, maar mogelijk zou je dit moeten terugvinden in de computer?
Toch vind ik het van de garage niet echt getuigen van service als ze iemand die "niet technisch" overkomt (zoals je zelf denkt, maar dat kan nog wel eens meevallen) niet fatsoenlijk te woord willen staan.
Mogelijk eens ergens anders je licht opsteken? Sterkte!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Naqua
Starter

Iedereen bedankt voor de antwoorden, kan ik in ieder geval mee verder.

Overigens: Als de airco aan staat ongeveer 900 toeren. als ik m uit zet daalt dit naar ongeveer 600.

Gr. naqua
eXite
4th Gear member

Als het je wiellager is dan zou je dit continu moeten horen. Als je resonantie krijgt bij bepaalde snelheden dan zijn het hoogstwaarschijnlijk gecupte banden. Wat dit laatste aangaat zijn continentals toch al wat gevoeliger, dus ik zou ze lekker laten omwisselen voor michelins.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
sanco
5th Gear member

Naqua schreef:Iedereen bedankt voor de antwoorden, kan ik in ieder geval mee verder.
Overigens: Als de airco aan staat ongeveer 900 toeren. als ik m uit zet daalt dit naar ongeveer 600.
Gr. naqua
Dat vind ik opvallend omdat het zoals Paul zegt eerder andersom werkt.
Bij mij loopt de motor (vooral kort na de koude start) zo'n 750 toeren en resoneert enigszins terwijl bij uitschakelen het toerental oploopt naar 850 waarbij de motor wel regelmatig rond draait.....
Gecupte banden maken overigens vaak een wow wow wow geluid, vooral op wat gladder asfalt bij snelheden vanaf zo'n 70 - 80 km en hoger. Zeer irritant overigens.
Ik had zelf trouwens na de winterwissel ook wat last van trilling (door menigeen denk ik niet gevoeld, maar voor een kritische rijder toch net niet lekker). Nader onderzoek leerde dat 1 van mijn stylla's achter niet zuiver rond liep waardoor er aan de binnenzijde minimale hoogte slag in velg en band zat (nee, geen deuk agv een stoeprandje oid overigens!!). Ik heb de velg wederom gedemonteerd, de naafvlakken zuiver schoongemaakt (wat oxidatie weggekrabt, de zaak ten opzichte van elkaar een halve slag gedraaid en wederom netjes de moeren in stappen kruislings aangetrokken op moment. De velg loopt nog steeds niet helemaal zuiver maar het is zoveel beter geworden dat ik het niet meer verneem. Mogelijk heeft er toch ietsje vuiligheid oid tussen gezeten of zit de velg nu gelijk aan vorig jaar. Ik wou maar zeggen: het kunnen soms kleinigheden zijn die je in het stuur voelt......
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”