testbank run!

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Vandaag op de testbank geweest! 8)

Hij drukt er 156.6 KW uit met een koppel van 335.5 Nm bij 3800 rpm.
Niet gechipped, maar wel een bmc-airbox en een 3"downpipe, racekat en open sportuitlaat van ferita!
(dit als voorloper van een te komen run met chip!). :D

Ben eigenlijk wel benieuwd naar gegevens van anderen!!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Heeft niemand ooit zijn wagen laten testen op een vermogenstestbank???? :shock:
Ik ben toch niet de enige hè :-k :?:

Laat een horen :!: :wink:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Vind het wel interessant, maar of het nou 115 pk is of 120 maakt me niet zo veel uit :)
Met de triumph dolomite zou ik wel eens op zo'n bank willen, die werd volgens fabrieksopgave met "gemiddeld 128 pk" geleverd, maar er zijn gevallen bekend waar ze af fabriek al 150 leverden.
Wat kost zo'n geintje?
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Geintje kost, als je het met een paar mensen organiseert, ongeveer 25 a 30 euro. Hangt af van het aantal mensen. Als je alleen gaat kost het formeel 60,-. Tenminste waar ik ben geweest en zonder onderhandelen.

Ik heb de run gemaakt als start voor een chip-tuning (de run zit dus in de tuningsprijs) en omdat ik wilde weten of een ferrita uitlaat met sportfilter iets uitmaakt. Het gaf mij ook bevestiging dat de motor in orde is (luchtlekkages etc.). Een turbo is hier toch iets gevoeliger voor (wat vermogen en vermogensverlies betreft).

De tuner waar ik nu naartoe ga (ben geweest) tuned ieder voertuig apart op de vermogensbank met meting van het brandstof/lucht verhoudingsmengsel. Dat is voor mij cruciaal want hiermee kun je je motor goed verpesten! Belangrijk is ook dat deze tuner gecertificeerd is om te mogen solderen aan computers van vliegtuigmotoren/turbines. Dit omdat er gesoldeerd moet worden aan onze ECU.
Kijk maar eens op www.tuningsfactory.nl :wink:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

PhysicalZen schreef:Vandaag op de testbank geweest! 8)

Hij drukt er 156.6 KW uit met een koppel van 335.5 Nm bij 3800 rpm.
Niet gechipped, maar wel een bmc-airbox en een 3"downpipe, racekat en open sportuitlaat van ferita!
(dit als voorloper van een te komen run met chip!). :D

Ben eigenlijk wel benieuwd naar gegevens van anderen!!
Aan de wielen of aan de krukas? Hoeveel bedraagt de 'drag' van zo'n T4? Ben wel benieuwd! Vooral het koppel is al imponerend voor een ongechipte T4.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Dat is volgens de DIN..hupeldepup.... (heb even de uitdraai niet bij de hand).
Het loopwerk heeft ook een bepaalde weerstand en volgens mij zitten die niet in de DIN gegevens (ze zijn wel gelogged). Hiermee bedoel ik dat je die gegevens er nog af moet halen......waarmee het dus krukasvermogen zou zijn?!
Ik zal eens kijken of ik de uitdraai hier kan plaatsen, maar hier heb ik wel even tijd voor nodig.

De bank heeft een bepaalde massa-traagheid en meet het vermogen tijdens een run in de IV-de versnelling. Na de run zet men de motor in de vrij en laat de bank uitlopen. Dit geeft een waarde voor de weerstand van de aandrijflijn. (vanaf koppeling tot en met de rollen van de bank (en deze laatste zijn bekende gegevens)). Ik dacht even uit mijn hoofd dat de weerstand bij 6000 rpm zo'n 100 Nm was!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Heb vorige keer een fout gemaakt! (zoals ik al zei had ik de uitdraai niet bij me :oops: ). De weerstand van de aandrijflijn is natuurlijk in Kw en niet in Nm :oops:

Het max. vermogen is bij 5000 rpm en bedraagt 155 Kw.
Gecorrigeerd is dat 156.6 Kw volgens de DIN 70020.
Aan de wielen is dit 135 Kw (het verlies bedraagt dan 20 Kw). =184,5 pk!
Koppel van 335.5 Nm bij 3800 rpm.

Ik heb de uitdraai nu digitaal en moet hem nog op m'n image-shack zetten. (komt bij volgende bericht :wink: )
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Zoals beloofd: De DYNO-test!

www.gelebanaan.nl/foto/upload/DYNO-V40T4-org.gif

:evil3:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V40d4 r-design, 240 GLE, C303(V70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

PhysicalZen schreef:Heeft niemand ooit zijn wagen laten testen op een vermogenstestbank???? :shock:
Ik ben toch niet de enige hè :-k :?:

Laat een horen :!: :wink:
De mijne heeft er al enkele keren op gestaan. Is een 2.0.

Resultaat van 1e dyno op 120000km:
- 145pk (op 5683rpm) (140pk @ 6100rpm volgens boekje)
- 198Nm (op 4670rpm) (183Nm @ 4500rpm volgens boekje)
Dus helemaal niet slecht na 7 jaar en 120000km :D

Van de zomer ook 2x op de testbank geweest voor een reclamecampagne (die nog moet uitkomen), maar mijn lambdasonde was defect waardoor de motor veel te arm draaide (boven de 3500rpm ging de A/F ratio zelfs naar 17 :shock: ipv onder de 14, dus snel gestopt om hem niet te laten pingelen en mijn kleppen niet op te branden!!!!) en maar aan 138pk kwam en 175Nm. Was ook te merken op de baan dat er iets niet in orde was :roll: Maar de lambdasonde is vervangen geweest, de bougies en bougiekabels heb ik net ook gedaan en man man man, de pk-tjes zijn overduidelijk terug :D

Ik heb ook een custom intake (short ram) gemaakt, waardoor ik meer lucht in de motor krijg (en vooral met minder weerstand) en daarmee is het toerental van max. pk's verschoven naar 5900rpm ipv 5600rpm (dus duidelijke invloed). Alleen zou ik nu de motor terug in orde is, nog is opnieuw de testbank op moeten voor een goede meting waar ik iets aan heb...

Ik heb nog plannen, maar die kan ik pas uitvoeren als ik betere remmen heb en nieuw budget bij mekaar gespaard heb voor de motor.

Dynosheet van de eerste run van 2 jaar terug staat op mijn site.

Afbeelding

En nog iets: de 0-100km/h tijd. Volgens boekje doet hij het in 9,7s. Ik heb het al gedaan in 8,55s 8) Metingen zijn gebeurd met een G-Tech op vlakke baan (in 2 richtingen getest en kwam hetzelfde uit).
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
Pjoeter
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 17.10.2005 - 14:45
Locatie: Pekela's

Ik weet niet hoe snel die van mij optrekt, ik heb een automaatje.
Ik weet wel ongeacht hoe snel hij optrekt, de reis naar mijn werkt blijft een half uur. :wink:

Als ik iets wil hebben dat van 0 tot 100 binnen 10 sec gaat koop ik wel
een weegschaal :P :P
De beste idéen worden uit armoe geboren.
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

PhysicalZen schreef:Vandaag op de testbank geweest! 8)
Dat wil ik ook nog wel eens doen.

Iemand een idee voor een goed adres ??

Ik woon in Oosterhout ( N-Br )

Gr.

Robert
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2275
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Rica.....................
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Ja Chris, daar dacht ik ook al aan.
Moet alleen eens kijken hoe lang dat het rijden is voor mij misschien dat er dichter in de buurt ook ergens een testbank is.

Heeft Rica trouwens ook niet in Waalwijk een vestiging zitten ???
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

Hier een fotootje van de custom short ram intake. Morgen in De Meern in het echt te bekijken :)
Foto is trouwens niet up to date, want ik heb ondertussen nog een 3e luchfilter zitten. Zal wel is voor een nieuwe zorgen.

Afbeelding
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
Gebruikersavatar
General
3rd Gear member
Berichten: 432
Lid geworden op: 13.03.2005 - 17:37
Contacteer:

Helpt zo'n luchtfilter nou, of is dat alleen maar voor het geluid?
(en de looks)
Afbeelding
_________";Some people and performances are beyond words";________
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Znef schreef:Hier een fotootje van de custom short ram intake. Morgen in De Meern in het echt te bekijken :)
Zit dit op een turbo motor ?? dan wil ik dat wel eens zien.
Gebruikersavatar
Znef
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 01.11.2005 - 23:37
Locatie: ergens in België
Contacteer:

Dat helpt :wink: Zeker in combinatie met de intake. Luchtfilter op zich is ietsje beter, maar ge moet dat combineren met andere factoren om er echt winst uit te halen.

En geluid? Zal straks ff de motorkap open doen en u het fluitgeluid van de intake laten horen, is echt lekker, ge hoort hem zo de lucht binnenzuigen 8)

Edit: lees net dat Robert ook nog iets gezegd had :) Nee, ik heb geen turbo motor, maar de atmosferische 2.0 16V. Maar ik kan u al verklappen dat ik hem ooit op 200pk wil brengen (en dat is haalbaar :wink: ). Je zal het straks wel zien en horen :) Wel spijtig dat mijn Samco hoes nog niet aangekomen is, zal pas voor komende week zijn.
Wooptidoo, I'm Znef and driving a Volvo :p
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”