D-5 motor S-60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
H. van Alphen
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30.05.2007 - 19:15

Ik ben sinds vorig jaar juli een volvo S-60 rijder met een D-5 dieselmotor. Op advies van vrienden en bekenden hebben wij deze auto gekocht vanwege de vermeende betrouwbaarheid.

Rijdend met 40 km/uur op een normale weg binnen de bebouwde kom klonk begin mei jl. ineens het geluid alsof er een fietsband onder de auto door ging. De motor sloeg af en wilde niet meer starten. Na opslepen naar onze garage bleek dat de multiriem eraf gelopen was, door het stuklopen van een spanrol. De multiriem blijkt de ruimte te hebben om rond te slingeren en kwam dubbel tussen de krukaspoeli van de distributieriem en de distributieriem zelf.

Het gevolg was desastreus. Niet alleen was de cilinderkop stuk, ook bleek het spanwiel, gemonteerd aan de zijkant van het onderblok, eraf gerukt te zijn. Resultaat: de motor geheel total-loss.

De motor had ca. 180.000 km gelopen en liep als een zonnetje. Bij 155.000 km zijn de riemen en de spanwielen van de distributieriem vervangen, geheel volgens Volvo voorschrift.

Ik heb Volvo Nederland via een uitgebreide e-mailwisseling geïnformeerd over deze onwaarschijnlijke misser en aangegeven dat met een kleine modificatie aan de D-5 motor, nl. het plaatsen van een metalen plaatje tussen de beide riemen, deze reparatie van ruim € 3.600,- teruggebracht had kunnen worden tot een schade van enkele tientjes, namelijk alleen het vervangen van de multiriem en de eventuele spanrol.

Volvo Nederland bleek niet bereid een tegemoetkoming in de kosten te doen en heeft in alle berichten mijn suggestie betreffende de modificatie aan deze motor om dit manco op te lossen, genegeerd.

De volvo dealer heeft dit manco vaker meegemaakt. Ik ben benieuwd of ook lezers van deze site dergelijke ervaringen hebben meegemaakt met de Volvo D-5 motor.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Allereerst welkom hier!

Ja, ik heb ervaring met zoiets soortgelijks. Bij ons was de schade 'slechts' een nieuw kleppendeksel.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
H. van Alphen
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30.05.2007 - 19:15

IkeV70 schreef:Komt mij ook bekend voor:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=12528
Bedankt voor deze link. Ik ben dus niet de enige met "riem-problemen"met de D-5 motor.
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Welkom hier, erg balen om zoiets mee temaken zeg.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

Welkom. Balen dat je eerste bericht zo'n rotbericht is zeg!! Succes verder met de afhandeling van alle zaken en hopen dat Volvo Nederland hun ogen even open doen. Lijkt er een beetje op dat ze geen tips van klanten willen aannemen...
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”