Even een klein relaas van gisteravond: Ik reed gisteren Parijs uit om 02.00 's nachts. Het regende met vlagen hard, met vlagen niet, en de straten waren goed nat. Van de ring de A6 op is er een mooie tunnel: eerst omlaag en dan een redelijk scherpe bocht naar rechts. Adviessnelheid 50, maar ik ken deze bocht uit mijn hoofd, en rijd daar vaak wat harder (90 kan net). Het is een tweebaans (eenrichting) tunnel, en er reed een vrachtwagen op de rechterbaan. Ik vond het wel een uitdaging om die in de bocht in de tunnel op de linker baan in te halen. Bij het uitkomen van de bocht (en de tunnel) gaat de vrachtwagen vol in de ankers en stuurt naar links mijn baan op :shock: . Ik heb geen plek om uit te wijken (links een betonnen vangrail, en geen vluchtstrook), dus ik met ong 70kmh ook vol in de ankers, in de bocht, in de regen.
De ABS pakt em perfect, auto volledig onder controle, en ik sta netjes stil zonder iets te raken met een minimale marge tussen mij, de betonnen barriere en de vrachtwagen.
Wat was er aan de hand: toen de vrachtwagen weer wegreed zag ik dat er op zijn baan iemand achterstevoren stilstond met zijn knipperlichten aan. Hij was duidelijk gespind bij het uitkomen van de bocht, en was pas heel laat zichtbaar voor de vrachtwagen. Voor mij was ie helemaal niet zichtbaar juist vanwege de vrachtwagen.
Wat ben ik toch blij op zo'n moment (of eigenlijk twee tellen later, als ik weer gekalmeerd ben) dat ik in een volvo rijd met een geweldige ABS en dat ik goede banden heb met perfecte grip!