Vol in de ankers... in de regen... in een bocht...

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
MDA
5th Gear member

Even een klein relaas van gisteravond: Ik reed gisteren Parijs uit om 02.00 's nachts. Het regende met vlagen hard, met vlagen niet, en de straten waren goed nat. Van de ring de A6 op is er een mooie tunnel: eerst omlaag en dan een redelijk scherpe bocht naar rechts. Adviessnelheid 50, maar ik ken deze bocht uit mijn hoofd, en rijd daar vaak wat harder (90 kan net). Het is een tweebaans (eenrichting) tunnel, en er reed een vrachtwagen op de rechterbaan. Ik vond het wel een uitdaging om die in de bocht in de tunnel op de linker baan in te halen. Bij het uitkomen van de bocht (en de tunnel) gaat de vrachtwagen vol in de ankers en stuurt naar links mijn baan op :shock: . Ik heb geen plek om uit te wijken (links een betonnen vangrail, en geen vluchtstrook), dus ik met ong 70kmh ook vol in de ankers, in de bocht, in de regen.
De ABS pakt em perfect, auto volledig onder controle, en ik sta netjes stil zonder iets te raken met een minimale marge tussen mij, de betonnen barriere en de vrachtwagen.

Wat was er aan de hand: toen de vrachtwagen weer wegreed zag ik dat er op zijn baan iemand achterstevoren stilstond met zijn knipperlichten aan. Hij was duidelijk gespind bij het uitkomen van de bocht, en was pas heel laat zichtbaar voor de vrachtwagen. Voor mij was ie helemaal niet zichtbaar juist vanwege de vrachtwagen.

Wat ben ik toch blij op zo'n moment (of eigenlijk twee tellen later, als ik weer gekalmeerd ben) dat ik in een volvo rijd met een geweldige ABS en dat ik goede banden heb met perfecte grip! :D
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
eXite
4th Gear member

Dat is flink schrikken dan!
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
bijrijdstertje
2nd Gear member

Wow! Je zult de adrenaline nu nog wel voelen zeker?? :shock:
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen!!
MDA
5th Gear member

ik ben van nature al een beetje een adrenalinejunk, dus ik ben vaak snel weer rustig...

Het was wel goed om te zien hoe mijn eigen reacties waren in zo'n situatie. Eerst: "waarom remt die idioot (de vrachtwagen)" dan "wat doet ie in mijn baan" en dan "Aaargh, hij staat stil voor mijn neus"...

Ik ben trouwens wel bang dat er een grote kans is dat er iets later wel iemand op kan zijn geklapt, want het was echt een heel onhandig punt zonder zicht...

Toen ik wegreed bedacht ik me dat ik die meneer eigenlijk wel wilde helpen (hij had niks, alleen stond zijn auto daar heel gevaarlijk te wezen), maar de situatie was zo gevaarlijk dat ik mezelf in gevaar zou brengen door daar stil te gaan staan zonder dikke zwaailichten. Ervan uitgaande dat de hulptroepen onderweg waren (meneer was aan het bellen) ben ik maar doorgereden.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

misschien snap je nu de adviessnelheid....
glitz
3rd Gear member

tja...als ik die situatie zo lees heb je gewoon geluk gehad....ik hoop dat je je volgende keer 2 keer bedenkt om niet op zo'n raar punt in te gaan halen.
MDA
5th Gear member

ps-amazon schreef:misschien snap je nu de adviessnelheid....
Ergens heb je wel gelijk en natuurlijk snap ik de adviessnelheid. Maar even eerlijk: hoe vaak rijd jij keurig 50 op een klaverbald in Nederland?
En ten tweede: ik rijd deze bocht dagelijks de laatste tijd, en als ik daar daadwerkelijk 50 rijd, knalt er binnen de kortste keren iemand bij mij achterop... zelfs de vrachtwagen op de rechterbaan reed harder. Sterker nog: ik ben er net langs gereden, en ik reed met het verkeer mee ongeveer 80 (het was nu droog en iets drukker).
glitz schreef:tja...als ik die situatie zo lees heb je gewoon geluk gehad....ik hoop dat je je volgende keer 2 keer bedenkt om niet op zo'n raar punt in te gaan halen.
Natuurlijk heb ik geluk gehad. Als ik 15 meter verder was geweest had de vrachtwagen mij de muur in geboord... Maar goed: meestal als ik hier rijd is het redelijk druk en kan je helemaal niet kiezen of je naast een vrachwagen de bocht in duikt of niet. Gisteravond was het rustig en had ik die keuze wel, en was het inderdaad niet het handigst om te doen. Maar ook hier weer: hoe vaak heb jij niet op een "niet al te handig moment" ingehaald? In 99.9% van de gevallen gaat het goed, en staat er niet een voertuig stil op de rechterbaan op het punt wat je net niet kunt zien. en zelfs als ie er staat gaat het soms nog goed...

Al met al wilde ik eigenlijk alleen maar vertellen dat ik erg blij was met de geweldige controle die mijn V40 behield in deze toch wel "nood"-situatie... Als dit een topic wordt waarin mijn rijgedrag wordt beoordeeld door mensen die nog nooit bij mij in de auto hebben gezeten, en die de verkeerssituatie niet kennen, dan haal ik alles lekker weer weg...
M'n eerste Volvo
4th Gear member

Niet doen MDA !!

Uiteraard zit je niet te wachten op moralistisch gepreek. Ik denk, dat je uit dit voorval heus wel je lesje hebt geleerd :wink: . En laten we eerlijk zijn, de meeste ervaren rijders onder ons nemen soms wel eens iets meer risico dan normaal. Daarmee worden we nog ervarener (nederlands ?).

Wat heel belangrijk is, en daar ga ik absoluut met je in mee, is je boodschap, dat de Volvo perfect remde zonder enige problemen. Er is hier een topic op het forum over weigerende remmen bij de S60. Als je dat leest, kun je je vertrouwen in de remkwaliteiten van Volvo snel verliezen. Jouw topic geeft hier weer een andere kijk op.
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Oceanracer
Geartronic member

M'n eerste Volvo schreef:... Daarmee worden we nog ervarener (nederlands ?)...
Eigenlijk is dit meer iets voor Geestschrijver of Battlecruiser (en erg off-topic, maar je vroeg er zelf naar) maar ik ga me er toch maar aan wagen. ;)

Voor zover ik weet is er van een werkwoord (ervaren) geen overtreffende trap te maken. Dan zou het namelijk ook als bijvoegelijk naamwoord gebruikt moeten/kunnen worden. Ik zou er daarom voor kiezen dat we weer een ervaring rijker zijn. Dat kan in elk geval altijd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
duthoy
2nd Gear member

Als dit een topic wordt waarin mijn rijgedrag wordt beoordeeld door mensen die nog nooit bij mij in de auto hebben gezeten, en die de verkeerssituatie niet kennen, dan haal ik alles lekker weer weg...
Dat getuigd wel van wat arrogantie: ik rij goed, en kan alles aan, dus je mag me geen commentaar geven?

nou, vind ik ervan dat je niet gaat inhalen in een "blinde" bocht aan bijna het dubbele van de adviessnelheid in de regen? ik ben echt blij dat het goed voor je is afgelopen, maar toch beter je verstand gebruiken de volgende keer.
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

tsja, zo werkt een forum nu eenmaal
Jaco S
4th Gear member

je hartslag zeker nog nooit zo hoog geweest als toen denk!!!
440 1.8
460 2.0
850 2.0 T5
s70 2.4 170pk
v70n 2.4 170pk
945i
8th Gear member

Domme actie, die gelukkig goed is afgelopen. (voor jou dan)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
MDA
5th Gear member

duthoy schreef: Dat getuigd wel van wat arrogantie: ik rij goed, en kan alles aan, dus je mag me geen commentaar geven?

nou, vind ik ervan dat je niet gaat inhalen in een "blinde" bocht aan bijna het dubbele van de adviessnelheid in de regen? ik ben echt blij dat het goed voor je is afgelopen, maar toch beter je verstand gebruiken de volgende keer.
wel netjes lezen he: ik reed ongeveer 70... En je mag zeker commentaar geven, alleen niet zo zoutloos en belerend. Kijk: Iedere inhaalmanouvere is potentieel gevaarlijk, maar ik ken weinig mensen die eeuwig achter een vrachwagen blijven hangen. En niemand gaat mij vertellen dat jullie allemaal braaf 50 rijden op nederlandse klaverbladen (wat de adviessnelheid is). Dus mij gaan vertellen dat ik mij aan de adviessnelhied moest houden, en dat deze situatie volledig aan mijn (gevaarlijke) rijgedrag ligt is een beetje makkelijk en hypocriet.

Dus nu jullie: Wie van jullie heeft nog nooit een 'niet zo handige' inhaalmanoeuvre gemaakt, EN houd zich altijd netjes aan de adviessnelheid?
timvandoorn
2nd Gear member

ik :twisted:
Some are born great, some achieve greatness, but volvo's have greatness thrust upon them.
M'n eerste Volvo
4th Gear member

IK !!! :angel1: :^o

Oh nee.... toch niet. Maar dat was wel voordat ik Volvo reed ! :D

Misschien leuk idee voor een nieuw topic ? Titel: "net niet", onderwerp: momenten, dat het nog net goed ging, oftewel, net geen ongeluk... ?
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
MDA
5th Gear member

M'n eerste Volvo schreef:IK !!! :angel1: :^o

Oh nee.... toch niet. Maar dat was wel voordat ik Volvo reed ! :D

Misschien leuk idee voor een nieuw topic ? Titel: "net niet", onderwerp: momenten, dat het nog net goed ging, oftewel, net geen ongeluk... ?
Die komt dan lekker bij de "mijn moment van de dag" topic :-)
Geeft een mooi contrast...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”